مایکروسافت برگزاری جلسات آنلاین در ویندوز ۱۱ را هوشمندتر می‌کند

سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت با بهره‌گیری از قدرت تراشه‌های آرم، قابلیت‌های جدیدی را برای بهبود تصویر و صدا در تماس‌های ویدئویی به ویندوز ۱۱ خواهد آورد.
تبلیغات

مایکروسافت در رویداد ۱۶ فروردین خود که با شعار «ویندوز در خدمت آینده‌ی کار هیبریدی» برگزار شد، از قابلیت‌های هوشمندی برای جلسات آنلاین رونمایی کرد که قرار است مستقیما در خود ویندوز ۱۱ قرار بگیرند و در تمام برنامه‌های مخصوص تماس ویدئویی و قابل اجرا در این سیستم عامل اعمال شوند.

چهار مورد از این به‌روزرسانی‌ها که منجر به کاهش سروصدای محیط، بهبود تماس چشمی و قاب‌بندی و محو کردن پس‌زمینه خواهند شد، به‌زودی دردسترس کاربران ویندوز ۱۱ قرار خواهند گرفت. البته این ویژگی‌ها ابتدا در دستگاه‌های مبتنی بر پردازنده‌‌های کوالکام فعال خواهند شد و از واحد پردازش عصبی برای بهبود صدا و تصویر در جلسات آنلاین استفاده خواهند کرد.

اگرچه مایکروسافت تیمز در‌حال‌حاضر از قابلیت کاهش سروصدای محیط بهره می‌برد، قابلیتی به نام Voice Focus به خود ویندوز ۱۱ اضافه خواهد شد که قادر است به‌طور خودکار نویز محیط را هنگام برقراری تماس‌های صوتی و تصویری حذف کند. قابلیت بهبود تماس چشمی نیز که پیش‌تر به لپ‌تاپ‌های سرفیس پرو محدود بود، قرار است به‌طور گسترده‌تری در دستگاه‌های سازگار فعال شود.

قابلیت‌های جدید ویندوز 11 برای بهبود تماس‌های ویدئویی

قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ برای بهبود تماس‌های ویدئویی

تماس چشمی به‌کمک هوش مصنوعی قادر است به‌طور خودکار جهت نگاه کاربر را در طول برقراری تماس ویدئویی همواره به سمت وب‌کم تنظیم کند. این ویژگی به‌خصوص در مواردی کاربرد دارد که درحال خواندن از روی متن هستید یا لنزهای دوربین درست در وسط نمایشگر قرار نداشته باشد یا اینکه هنگام حضور در جلسه مشغول تماشای تلویزیون هستید و نمی‌خواهید کسی متوجه شود جهت نگاه شما به سمت دیگری است.

مایکروسافت همچنین ویندوز ۱۱ را با قابلیت قاب‌بندی خودکار و گزینه‌ی محو پس‌زمینه مجهز خواهد کرد. فعال کردن گزینه‌ی قاب‌بندی خودکار باعث می‌شود در طول تماس ویدئویی حتی هنگام ایستادن یا راه رفتن، همواره در مرکز تصویر قرار داشته باشید. گزینه‌ی محو کردن پس‌زمینه پرتره ویندوز ۱۱ نیز به گفته‌ی مایکروسافت، محیط پشت سر کاربر را بهتر از افکت تار کردن پس‌زمینه بسیاری از برنامه‌های مخصوص تماس ویدئویی محو خواهد کرد.

پُل بار، مدیر محصول گروه مایکروسافت، درباره‌ی این قابلیت‌های هوشمند اینطور توضیح داد:‌

ما شرکت در جلسات آنلاین را در دستگاه‌هایی که از واحد پردازش عصبی بهره می‌برند، بهبود بخشیدیم تا افراد در تماس‌های ویدئویی به‌خوبی ظاهر شوند و هر کسی بتواند در بحث‌ها شرکت کند و بهره‌وری بالایی داشته باشد. ازآنجاکه این قابلیت‌های هوشمند به‌طور محلی در دستگاه اجرا می‌شوند، در تمام اپلیکیشن‌های ویندوز ۱۱ با حداقل مصرف باتری دردسترس خواهند بود و می‌توانید مطمئن باشید که به حریم شخصی شما احترام خواهند گذاشت.

این قابلیت‌ها همان‌طور که گفته شد، به واحد پردازش عصبی نیاز خواهند داشت؛ به‌همین‌خاطر، ابتدا آن‌ها را در سری جدید ThinkPad X13 لنوو خواهیم دید که به پردازنده‌های اسنپدراگون 8CX نسل سوم کوالکام مجهز شده‌اند.

به گفته‌ی بار، «این تراشه‌های جدید به ما امکان می‌دهند این قابلیت‌های چشمگیر را بدون گرفتن قدرت پردازشی که برای انجام کارهایتان نیاز دارید، به ویندوز بیاوریم.»

با این شرایط، بعید است بسیاری از این قابلیت‌های معرفی شده را در دستگاه‌های غیر‌ آرم مشاهده کنیم. تراشه‌های کوالکام برای اجرای این قابلیت‌ها بدون تأثیر منفی بر عملکرد سیستم یا مصرف باتری ایده‌ئال هستند.

بااین‌حال، قابلیت دیگری به نام Voice Clarity که اکوی صدا را حذف کرده و تماس صوتی هم‌زمان در برنامه‌هایی چون تیمز، دیسکورد و ایکس‌باکس را ممکن می‌کند، ابتدا در سرفیس لپ‌تاپ استودیو دردسترس قرار خواهد گرفت. این قابلیت با بهره‌گیری از میکروفون‌های استودیو، سروصدای محیط را کاهش داده و اجازه می‌دهد کاربران هنگام راه رفتن در اتاق به صحبت بپردازند.

مایکروسافت همچنین در نظر دارد در دستگاه‌های مبتنی بر تراشه‌های آرم، بهبودهای بیشتری را به تماس‌های ویدئویی اضافه کند. به گفته‌ی بار، «این ویژگی‌ها تازه شروع بهبودهایی است که قرار است در تماس‌های ویدئویی ایجاد کنیم.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات