پیکسل 5 گوگل احتمالا بدون موشن سنس عرضه می‌شود

چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
شایعه‌های اخیر می‌گویند در پی استقبال نه‌چندان خوب کاربران از قابلیت موشن سنس پیکسل ۴، گوگل تصمیم گرفته است از آن در پیکسل ۵ استفاده نکند.
تبلیغات

گوگل چند سال پیش از پروژه‌ای جدید تحت عنوان پروژ‌ه‌ی سولی (Project Soli) پرده‌برداری کرد. گوگل در آن زمان مانوری ویژه روی پروژه‌ی سولی داد و اعلام کرد که ازطریق آن می‌توان گوشی‌های هوشمند را بدون لمس کردن آن‌ها و با اتکا بر فرمان‌های حرکتی، کنترل کرد. پس از مدت‌ها سرانجام اهالی مانتین ویو در گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال به استفاده از پروژه‌ی سولی در قالب سیستمی با نام موشن سنس (Motion Sense) روی آوردند.

موشن سنس گوشی گوگل پیکسل ۴ به کاربر امکان می‌داد کارهایی خاص ازطریق ژست‌های حرکتی انجام دهد. گرچه ژست‌های حرکتی پیکسل ۴ محدود بودند، اما بسیاری از کارشناسان آینده‌ای درخشان برای موشن سنس پیش‌بینی می‌کردند و اعتقاد داشتند که این سیستم به‌مرور زمان در نسل‌های بعد به قابلیت‌هایی بیشتر و پیشرفته‌تر مجهز می‌شود.

گوگل برای ‌اضافه‌کردن سیستم موشن سنس به خانواده‌ی پیکسل ۴ از نوعی تراشه‌ی ویژه با نام سولی بهره گرفت. تراشه‌ی راداری سولی کاربر را قادر می‌سازد در فاصله‌ای مشخص از گوشی بدون لمس کردن آن، برخی کارها را ازطریق ژست‌های حرکتی انجام دهد. شایعه‌ای که به‌تازگی منتشر شده است ادعا می‌کند گوگل قصد ندارد در پیکسل ۵ (Google Pixel 5) به استفاده از تراشه‌ی سولی و سیستم موشن سنس روی بیاورد. 

برند پیکسل گوگل در سال ۲۰۱۶ به‌شکلی قدرتمند فعالیت خود را آغاز کرد؛ نسل اول پیکسل تا حد زیادی موردتوجه قرار گرفت و شمار درخورتوجهی از مردم از پیکسل‌ها به‌عنوان رقیبی جدی برای گوشی‌های آیفون‌ اپل یاد می‌کردند. بااین‌حال از زمان عرضه‌ی نخستین مدل، میزان فروش گوشی‌های پیکسل به‌صورت نسل‌به‌نسل افت کرده و هرچه می‌گذرد کاربرانِ کمتری از این برند استقبال می‌کنند. طی یک سال اخیر تنها گوشی میان‌رده‌ی پیکسل 3a توانسته است عملکردی درخشان از خود برجای بگذارد؛ سایر گوشی‌های گوگل که عموما رده‌بالا هستند عملکردی مناسب ازلحاظ فروش نداشته‌اند. 

گوگل گوشی‌های پیکسل ۴ و پیکسل ۴ ایکس‌ال را اواخر سال گذشته‌ی میلادی روانه‌ی بازار کرد، بااین‌حال از روزهای نخست معرفی گوشی‌ها، شمار درخورتوجهی از کاربران به انتقاد از طراحی آن‌ها پرداختند. گوشی‌های امروزی به‌طور معمول حاشیه‌ی بسیار کمی در اطراف صفحه‌نمایش دارند تا ظاهری مدرن داشته باشند. این موضوع دررابطه‌با پیکسل ۴ صدق نمی‌کند. حاشیه‌های نسبتا بزرگ اطراف صفحه‌نمایش باعث شدند طراحی گوشی چندان به مذاق کاربران خوش نیاید. گوگل در آن زمان اعلام کرد به‌منظور استفاده از حسگرهایی پیشرفته برای قابلیت تشخیص چهره و البته حسگرهای مرتبط‌به پروژه‌ی سولی مجبور شده است حاشیه‌ای بزرگ در بالای صفحه‌نمایش قرار دهد.

پیکسل 4 ایکس ال گوگل / Google Pixel 4 XL

قابلیت موشن سنس که بر پایه‌ی پروژه‌ی سولی توسعه داده شده است برای کار کردن به برخی حسگرهای ویژه نیاز دارد؛ گوگل برای استفاده از این حسگرها مجبور شد در بخش بالای صفحه‌نمایش پیکسل ۴ از حاشیه‌ی زیادی استفاده کند، اتفاقی که درنهایت به مذاق کاربران خوش نیامد و انتقادات را به‌سمت اهالی مانتین ویو روانه کرد

خبرگزاری 9to5Google به‌تازگی گزارشی اختصاصی به‌نقل از منابعی آگاه منتشر کرده و مدعی شده است که گوگل قصد دارد در برخی سیاست‌های خود در قبال برند پیکسل بازنگری انجام دهد. این ادعا با برخی اتفاقات اخیر مطابقت دارند؛ زیرا چند روز پیش اعلام شد مدیران گوگل در پی نارضایتی از گوشی پیکسل ۴، دو تن از اعضای کلیدی تیم پیکسل را از کارشان برکنار کرده‌اند. براساس اخبار، ماریو کی‌روش و مارک لِوُی از این پس در تیم پیکسل فعالیت ندارند. کی‌روش مدیر کل برند پیکسل بود و از سال ۲۰۰۵ در استخدام گوگل قرار داشت. ازطرفی مارک لوی یکی از کسانی بوده که به‌طور ویژه روی دوربین پیکسل‌ها کار می‌کرده است. 

سولی که گوگل نخستین بار در سال ۲۰۱۵ ساخت آن را تأیید کرد نوعی تراشه‌ی ویژه است که می‌تواند اشیاء و افرادی را که در نزدیکی‌اش حضور دارند، رهگیری کند. گوگل به‌هنگام معرفی این تراشه نشان داد که نقشه‌برداری راداری سولی می‌تواند به خلق دکمه‌هایی مجازی خلق شود. این پروژه در آن زمان بسیار بلندپروازانه بود؛ بااین‌حال درنهایت موشن سنس در پیکسل ۴ که با اتکا بر پروژه‌ی سولی توسعه داده شده است، قابلیت‌های چندانی دراختیار کاربر قرار نمی‌داد. ازطریق تراشه‌ی سولی پیکسل ۴ تنها می‌شد کارهایی نظیر کنترل کردن پخش موسیقی و روشن شدن صفحه‌نمایش به‌محض برداشتن گوشی، انجام داد.

امکانات یادشده برای سولی ممکن است برای برخی کاربران کاربردی باشند؛ اما این پروژه پتانسیل بسیار بیشتری دارد و عملکرد محدود آن در پیکسل ۴ ناامید‌کننده بود. همچنین بررسی کارشناسان نشان می‌داد قابلیت‌های یاشدده در پیکسل ۴ به‌شکلی قابل‌اتکا ارائه نمی‌شوند و گاهی اوقات امکان بهره‌گرفتن از آن‌ها وجود ندارد. افزون بر این موارد تراشه‌ی راداری سولی در برخی کشورها غیرفعال است؛ زیرا گوگل نتوانسته مجوزهای لازم را برای استفاده از این تراشه در آن کشورها دریافت کند. 

گوشی‌های خانواده‌ی پیکسل گوگل همواره به‌دلیل داشتن باتری ضعیف موردانتقاد بوده‌اند و این موضوع به‌ویژه درمورد پیکسل ۴ صدق می‌کند. کاربران می‌گویند عمر باتری این گوشی به‌هنگام استفاده از موشن سنس کمتر می‌شود و به‌همین دلیل تمایلی به بهره‌گرفتن از آن ندارند. روشن‌بودن ۲۴ ساعته‌ی تراشه‌ی راداری در نهایت به مصرف بیشتر باتری منتهی می‌شود.

برخی گزارش‌های جدید نشان می‌دهند گوگل به فکر استفاده از قابلیت موشن سنس در گجت‌های پوشیدنی افتاده است. در همین راستا به‌تازگی شاهد ثبت شدن پتنتی ازسوی گوگل بودیم که به ساعتی هوشمند با پشتیبانی از ژست‌های حرکتی اشاره می‌کند. این ساعت هوشمند که احتمالا درنهایت پیکسل واچ نامیده شود، قابلیت‌های مختلفی به کاربران به‌خصوص برای کنترل وسایل خانه‌های هوشمند ارائه خواهد داد.

حذف کردن موشن سنس از گوشی پیکسل ۵ اتفاقی شرم‌آور برای گوگل خواهد بود. بااین‌حال چنین اتفاقی نشان می‌دهد که گوگل حتی اگر هزینه‌ای زیاد برای یک پروژه متحمل شده باشد، درصورت عدم استقبال مردم، آن را برای همیشه کنار می‌گذارد. برخی کارشناسان می‌گویند نبود موشن سنس احتمالا می‌تواند باعث موفقیت بیشتر پیکسل ۵ نسبت‌به پیکسل ۴ در بازار شود. با حذف تراشه‌ی سولی،‌ هم قیمت نهایی پیکسل ۵ پایین می‌آید و هم احتمالا خبری از حاشیه‌ی زیاد در بالای صفحه‌نمایش آن نخواهد بود. 

در حال حاضر حدودا پنج ماه تا معرفی رسمی پیکسل ۵ و عرضه‌ی آن به بازار فاصله داریم؛ بنابراین هرگونه خبری که درمورد این گوشی منتشر می‌شود تا زمان تأیید رسمی گوگل در حد شایعه باقی می‌ماند. در نظر داشته باشید گوگل از چند ماه قبل از معرفی پیکسل ۴ به‌انتشار تدریجی اطلاعات رسمی آن پرداخت. اگر این شرکت بخواهد چنین رویکردی را برای پیکسل ۵ هم در پیش بگیرد، احتمالا در آینده‌ای نزدیک شاهد انتشار نخستین جزئیات گوشی خواهیم بود.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد احتمال حذف موشن سنس از پیکسل ۵ دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات