پنل پشتی گلکسی S24

بررسی گلکسی S24 و S24 پلاس سامسونگ؛ گام‌های کوچک، اما کاربردی در مسیر تکامل

شنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۰
مطالعه 32 دقیقه
گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس زمانی معرفی شده‌اند که سامسونگ به‌شدت به گوشی‌های پرفروش نیاز دارد؛ اما آیا این گوشی‌ها می‌توانند پرفروش باشند؟
تبلیغات

برای سال‌های طولانی،‌ سامسونگ پرفروش‌ترین برند گوشی‌های هوشمند دنیا به حساب می‌آمد. کره‌ای‌ها با تمرکز بر بازارهای آسیا و کشورهای در حال توسعه و عرضه‌ی انبوهی از گوشی‌‌ها در بازه‌های قیمتی مختلف، به‌راحتی هر کاربری را برای خرید یکی از مصحولاتشان قانع می‌کردند. نکته‌ی قابل توجه در این دستاورد چشمگیر، تأثیر غیرقابل انکار گوشی‌های اقتصادی و میان‌رده است.

بررسی ویدیویی گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس

تماشا در یوتیوب

سامسونگ در زمان اوجش در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، هر ساله بیش از ۳۰۰ میلیون گوشی هوشمند به‌فروش می‌رساند که بخش اصلی آن را گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی سری A تشکیل می‌دادند. شاید همین موفقیت بود که باعث شد مرز بین دستگاه‌های سری S و گوشی‌های رده‌‌بالاتر سری A به‌تدریج کم‌رنگ‌تر و کم‌رنگ‌تر شود. هرچند هیچ‌گاه تفاوت‌های سخت‌افزاری این دو سری قابل چشم‌پوشی نبودند، اما گوشی‌های ارزان‌تر سری S به چشم کاربران، هر سال بیشتر به گوشی‌های میان‌رده و Sub-Premium شبیه می‌شدند.

گوشی های گلکسی S24 و S24 پلاس کنار هم

به نظر می‌رسد استراتژی «یک گوشی برای هر بودجه» تا اندازه‌ای به سیاست اصلی سامسونگ تبدیل شده بود؛ به‌طوری‌که آن‌ها حتی از معرفی یک پرچم‌دار سری S با بدنه‌ی پلاستیکی هم ترسی نداشتند؛ اما اعداد هرگز دروغ نمی‌گویند و مدیران سامسونگ هم به‌روشنی با این واقعیت روبه‌رو شدند. آمار فروش گوشی‌های سامسونگ در سال ۲۰۲۳ تا ۲۲۶ میلیون دستگاه سقوط کرد و سرانجام خبری که هیچ‌کس در مقر سامسونگ در سئول تمایلی به خواندن آن نداشت منتشر شد: اپل بعد از ۱۲ سال، عنوان پرفروش‌ترین تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند را از سامسونگ پس گرفت.

شاید استراتژی «یک گوشی برای هر بودجه» جذابیت خود را برای کاربران از دست داده باشد

گلکسی S24 و گلکسی S4 پلاس در چنین شرایطی معرفی شدند تا حتی پیش از ورود به بازار، نمایندگان سامسونگ برای نبردی سخت با رقیب همیشگی باشند.

جدول مشخصات گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس

سخت‌افزار

گلکسی S24

گلکسی S24 پلاس

ابعاد (میلی‌متر)

۱۴۷ در ۷۰٫۶ در ۷٫۶

۱۵۸٫۵ در ۷۵٫۹ در ۷٫۷

وزن (گرم)

۱۶۷

۱۹۶

بدنه

فریم آلومینیومی Aluminum Armor 2

پنل پشتی شیشه‌ای Gorilla Glass Victus 2

صفحه‌نمایش

۶٫۲ اینچی Dynamic LTPO AMOLED 2X با حداکثر روشنایی ۱۲۰ هرتز

حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیت

۶٫۷ اینچی Dynamic LTPO AMOLED 2X با حداکثر روشنایی ۱۲۰ هرتز

حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیت

پردازنده

آمریکا/چین/ کانادا: اسنپدراگون ۸ نسل ۳ (۴ نانومتری)

سایر بازارها: اگزینوس ۲۴۰۰ (۴ نانومتری)

رم و حافظه

128GB 8GB RAM, 256GB 8GB RAM

256GB 12GB RAM, 512GB 8GB RAM

256GB 12GB RAM, 512GB 12GB RAM

دوربین‌ها

۵۰ مگاپیکسلی واید، f/1.8، سنسور 1/1.56 اینچی، Dual Pixel PDAF, OIS

۱۰ مگاپیکسلی تله‌فوتو با زوم اپتیکال ۳ برابر

۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید

فیلم‌برداری

8K@24/30fps, 4K@30/60fps, 1080p@30/60/240fps, 1080p@960fps

دوربین سلفی

۱۲ مگاپیکسلی، f/2.2

باتری

۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی

شارژ سریع ۲۵ وات

۴۹۰۰ میلی‌آمپرساعتی

شارژ سریع ۴۵ وات

شباهت‌های گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس با گوشی‌های نسل قبل به‌قدری زیاد هستند که شاید در نگاه اول نتوانید تفاوتی بین آن‌ها تشخیص دهید؛ اما هرچند جزئی، تفاوت‌ها وجود دارند و این اتفاق در حقیقت به هیچ عنوان یک نقطه‌ضعف به حساب نمی‌آید. کاربران زیادی هستند که اپل را به دلیل ایجاد نکردن تغییرات بزرگ در نسل‌های مختلف مورد تمسخر قرار می‌دهند؛ اما در دنیای واقعی رسیدن به نقطه‌ی تعادل و دنبال کردن مسیر تکامل پس از آن، نشانه‌ای از بلوغ است.

پنل پشتی گلکسی S24 و S24 پلاس

شاید طرفداران قدیمی سامسونگ از رویکرد جدید شرکت مورد علاقه‌شان چندان خرسند نباشند؛ اما باید پذیرفت سامسونگ هم پس از مدت‌ها تلاش و استخوان خرد کردن در بازار گوشی‌های هوشمند، حالا به مرحله‌ی تکامل رسیده است و می‌تواند به‌جای آشفتگی در طراحی و طوفان‌های عددی، روی موارد مهم‌تری تمرکز کند.

سامسونگ در طراحی به بلوغ رسیده و باید این نکته را پذیرفت

از نظر ظاهری، کهکشانی‌های جدید سامسونگ از زبان طراحی نسل قبل استفاده می‌کنند. گلکسی S24 پلاس دقیقا مانند نسل قبلی ۱۹۶ گرم وزن دارد و گلکسی S24 تنها با یک گرم کاهش وزن، روی ترازو عدد ۱۶۷ گرم را نشان می‌دهد. ابعاد گوشی‌های جدید سامسونگ هم تقریبا همان اعداد سال گذشته را نشان می‌دهند.

پنل پشتی گلکسی S24

گلکسی S24 تقریبا ۰٫۷ میلی‌متر بلندتر و ۰٫۳ میلی‌متر باریک‌تر از S23 شده و نسخه‌ی پلاس هم به جز همین تغییرات، تنها ۰٫۱ میلی‌متر نازک‌تر از S23 پلاس است؛ تغییراتی کاملا قابل چشم‌پوشی که هیچ‌ کدام را به سبک‌وزن‌ترین یا جمع‌وجورترین گوشی‌های هوشمند حال حاضر بازار تبدیل نمی‌کنند؛ اما برای ورودشان به مجموعه گوشی‌های خوش‌دست کافی هستند.

همانند نسل گذشته، همچنان شاهد صفحه‌نمایش و پنل پشتی شیشه‌ای، از جنس گوریلا گلس ویکتوس ۲ و فریم‌های آلومینیومی هستیم. استاندارد IP68 برای محافظت از گوشی‌ها در برابر آب و گردوغبار هنوز هم وجود دارند، اما جنس فریم آلومینیومی به نسل دوم Armor Aluminum ارتقا پیدا کرده است تا مقاومت بیشتری در برابر خط و خش‌های احتمالی داشته باشد.

نمایشگر گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس در کنار یکدیگر

با وجود همه‌ی تعاریف یکسان، تغییری که طراحی S24 و S24 پلاس ایجاد شده، هرچند جزئی، غیرقابل چشم‌پوشی است. متاسفانه برخلاف S24 اولترا، مدل‌های پایه و پلاس، نسخه‌ی تیتانیومی ندارند؛ اما خبری از انحنای نرم فریم آلومینیومی اطراف گوشی‌ها هم نیست و فریم هر دو گوشی کاملا مسطح طراحی شده‌‌اند؛ نکته‌ای که بیش از هر چیزی، یادآور آیفون‌های غیرتیتانیومی اپل است و طرفداران این سبک طراحی را راضی می‌کند.

طراحی مسطح فریم هرچند جزئی، اما بسیار تأثیرگذار است

شاید این یک نظر شخصی و بسیار وابسته به سلیقه‌ی کاربر باشد؛ اما مسطح شدن فریم باعث شیک‌تر و مدرن‌تر شدن گوشی‌های جدید سامسونگ شده است و تمایزی هم بین S24 و S24 پلاس، با انبوه گوشی‌های میان‌رده و ارزان‌تر سری A و حتی S23 FE ایجاد می‌کند که همگی از زبان طراحی مشابهی با گوشی‌های قبلی سری S استفاده می‌کردند.

در سمت راست فریم می‌توانید کلیدهای تنظیم صدا و پاور را پیدا کنید. سمت چپ میزبان هیچ کلید یا جزئیات اضافه‌ای نیست و درگاه USB-C به‌همراه درگاه سیم‌کارت و یکی از اسپیکرها در پایین فریم قرار گرفته‌اند.

درگاه تایپ C گلکسی S24
حاشیه های نمایشگر گلکسی S24 پلاس
قابلیت Always on Display جدید گلکسی S24 و S24 پلاس
فریم گلکسی S24 پلاس

نکته‌ی مهم دیگر به رنگ‌های متنوعی مربوط می‌شود که سامسونگ برای گوشی‌های جدیدش در نظر گرفته است؛ به جز سه رنگ رایج‌تر مشکی (Onyx Black)، خاکستری (Marble Gray) و طلایی (Amber Yellow)، چهار رنگ متمایز بنفش (Cobalt Violet)، سبز (Jade Green)، نارنجی (Sandstone Orange) و آبی (Sapphire Blue) هم برای گوشی‌ها در نظر گرفته شده که حق انتخاب بیشتری در کاربران قرار می‌دهد؛ هرچند اگر خریدار S24 یا S24 پلاس در ایران باشید، احتمالا تنها به همان سه رنگ ثابت اصلی و شاید رنگ بنفش دسترسی خواهید داشت.

تقریبا ۹۱ درصد از نمای جلویی هر دو گوشی را صفحه‌نمایش به خود اختصاص داده (۹۰٫۹ درصد برای گلکسی S24 و ۹۱٫۶ درصد برای گلکسی S24 پلاس) که افزایش چشمگیری درمقایسه‌با نسبت حدود ۸۶ درصدی نمایشگر به بدنه در نسل گذشته به‌حساب می‌آید. طراحان سامسونگ حاشیه‌‌ی نمایشگر را در گلکسی S24 و S24 پلاس باریک‌تر کرده و ضخامت آن را در دورتادور نمایشگر، یکنواخت ساخته‌اند و همین موضوع بر جذابیت گوشی‌ها افزوده است.

نمایشگر گلکسی S24

صفحه‌نمایش‌ گلکسی S24 و S24 پلاس همانند نسل قبل از نوع OLED با نام تجاری Dynamic AMOLED 2X، نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز و پشتیبانی از HDR10+ هستند. صفحه‌نمایش گلکسی S24 مانند گذشته +FHD با تراکم پیکسلی 416ppi است؛ اما صفحه‌نمایش گلکسی S24 پلاس به +QHD ارتقا پیدا کرده و تراکم پیکسلی آن هم از 393ppi به 513ppi رسیده که تغییری چشمگیر برای طرفداران نسخه‌ی بزرگتر به حساب می‌آید.

عملکرد نمایشگر گلکسی S24 پلاس در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی S24 پلاس

۰٫۸

۵۸۷

۲۹۶۵

(HDR)

۹۵٫۶ درصد

(Natural)

۳٫۲

۸۳٫۳ درصد

(Vivid)

۴٫۶

۸۱٫۲ درصد

(Vivid)

--

گلکسی S24 اولترا

۰٫۷

۹۱۴

۲۶۳۵

(HDR)

۱۰۲ درصد

(Natural)

۳٫۵

۸۱٫۸ درصد

(Vivid)

۴٫۴

--

--

گلکسی S23 پلاس

۰٫۷۵

۶۲۰

۱۷۰۸

(SDR)

۹۶٫۶

(Natural)

۳٫۴

۹۹٫۸ درصد

(Vivid)

۳٫۰

--

--

شیائومی ۱۴ پرو

۲٫۱۵

۸۲۷

۳۰۰۰

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Original Color)

۲٫۰

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۹

--

--

پیکسل ۸ پرو

۲٫۱۹

۱۱۶۵

۱۹۰۵

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۹۸ درصد

(Adaptive)

۲٫۴

--

--

آیفون ۱۵ پرو مکس

۲٫۱۵

۱۰۴۱

۱۹۵۰ (HDR)

۹۹٫۷

۰٫۹

--

--

--

--

آیفون ۱۵ پرو

۲٫۲۱

۱۰۵۲

۱۹۴۷ (HDR)

۹۹٫۷

۱٫۰

--

--

--

--

گلکسی S23 اولترا

۰٫۶۳

۶۱۱

۱۹۶۳ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۰

--

--

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

به جز کاهش حاشیه‌های نمایشگر و ارتقای پنل S24 پلاس به +QHD، دو تغییر اساسی دیگر و دو تغییر جزئی هم در نمایشگر گوشی‌ها ایجاد شده؛ اولین تغییر جزئی، بزرگ‌تر شدن ۰٫۱ اینچی هر دو صفحه نمایش نسبت به نسل قبل است تا اندازه‌ی نمایشگر گلکسی S24 به ۶٫۲ و S24 پلاس به ۶٫۷ اینچ برسد؛ تغییری که با توجه به تقریبا ثابت ماندن ابعاد گوشی‌ها بعید است به چشم کاربران زیادی قرار بگیرد.

تغییر جزئی بعدی، اضافه‌شدن قابلیتی با نام Adaptive Color Tune به گوشی‌های جدید سامسونگ است. این قابلیت که همانند True Tone اپل عمل می‌کند، با سنجش شدت و سطح نور محیط، تنظیمات مربوط به روشنایی و رنگ صفحه‌نمایش را انجام می‌دهد تا کاربر بهترین تجربه را از کار کردن با گوشی در شرایط نوری مختلف به‌دست آورد.

پخش موسیقی با گلکسی S24‌ پلاس

افزایش حداکثر روشنایی نمایشگر و استفاده از فناوری LTPO تغییرات اساسی ایجادشده در صفحه‌نمایش هستند. طبق اعلام سامسونگ، حداکثر روشنایی در هر دو گوشی به ۲۶۰۰ نیت رسیده که عددی خیره‌کننده و بسیار چشمگیر است؛ اما خیره‌کننده‌تر آنکه در بررسی‌های زومیت، حداکثر روشنایی این نمایشگرها ۲۹۰۰ نیت به دست آمده! با چنین سطحی از روشنایی امکان ندارد در هیچ شرایطی مشکلی با خوانایی محتوای نمایش داده‌شده روی گوشی پیدا کنید. حتی زیر نورمستقیم آفتاب هم نمایشگر کاملا روشن، خوانا و بی‌نقص عمل می‌کند.

صفحه نمایش گلکسی S24 نه‌تنها ۱۲۰ هرتزی است، بلکه از فناوری LTPO بهره می‌برد!

درست‌مانند آنچه در بررسی گلکسی S24 اولترا نیز مشاهده کردیم، گلکسی S24 و S24 پلاس نیز بخش محدودتری از فضای رنگی DCI P3 را با دقتی پایین‌تر از نسل قبل پوشش می‌دهند. همین موضوع باعث می‌شود تا رنگ‌ها در تنظیمات رنگی Vivid طراوت و سرزندگی گذشته را نداشته باشند.

استفاده از فناوری LTPO هم قابلیت تنظیم نرخ نوسازی صفحه‌نمایش بین ۱ تا ۱۲۰ هرتز را به گوشی اضافه می‌کند. تا پیش از این چنین قابلیتی تنها در گوشی‌های سری اولترای سامسونگ وجود داشت، اما حالا دو مدل دیگر سری S هم از آن بهره می‌برند تا بدین ترتیب، S24 و S24 پلاس علاوه بر اجرای روان انیمیشن‌ها در منوها و اپلیکیشن‌های مختلف و پخش محتوای با فریم‌ریت بالا، بتوانند در مصرف انرژی هم بهینه‌تر عمل کنند.

سامسونگ نمایشگر OLED گلکسی S24 و S24 پلاس را با اسپیکرهای استریوی باکیفیتی همراه کرده است تا پرچم‌داران عادی‌اش نیز درست‌مانند برادرشان، دستگاهی کارآمد برای تماشای ویدیو و پخش موسیقی باشند. کانال اصلی اسپیکر در لبه‌ی پایینی فریم و کانال دوم نیز در لبه‌ی بالایی نمایشگر قرار دارند و با پشتیبانی از Dolby Atmos صدای فراگیری تولید می‌کنند. صدای اسپیکرها با حجمی بیش‌تر از نسل گذشته تولید می‌شود؛ اما ضعف دستگاه در تولید بیس‌های کوبنده کماکان وجود دارد.

سامسونگ باتری هر دو گوشی جدیدش را نیز اندکی ارتقا داده است. گلکسی S24 از باتری با ظرفیت ۴۰۰۰ میلی‌آمپرساعت با پشتیبانی از PD 3.0، شارژ ۲۵ وات باسیم، ۱۵ وات بی‌سیم و ۴٫۵ وات بی‌سیم معکوس (برای شارژ سایر دستگاه‌ها) استفاده می‌کند که نسبت به نسل قبل، افزایش ۱۰۰ میلی‌آمپرساعتی را تجربه می‌کند. ظرفیت باتری نسخه‌ی بزرگ‌تر هم با ۲۰۰ میلی‌آمپرساعت افزایش به 4900mAh می‌رسد که به جز پشتیبانی از شارژ باسیم ۴۵ وات، مشخصات یکسانی با باتری نسخه ‌یکوچک‌تر دارد.

عمر باتری گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی S24 پلاس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۱۲۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۹۰۰

۲۸:۳۹

۱۴:۲۷

گلکسی S24

۶٫۲ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۲۷:۵۵

۱۲:۵۱

گلکسی S23 پلاس

۶٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۰۰

۳۲:۳۹

۱۳:۲۸

گلکسی S23

۶٫۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۳۹۰۰

۲۸:۰۳

۱۲:۱۷

گلکسی S24 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۷:۴۱

۱۴:۰۵

شیائومی ۱۴ پرو

۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰ × ۱۴۴۰ پیکسل

۴۸۸۰

۲۴:۳۵

۱۲:۰۳

پیکسل ۸ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۹۹۲ × ۱۳۴۴ پیکسل

۵۰۵۰

--

۱۱:۱۲

آیفون ۱۵ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶ × ۱۲۹۰ پیکسل

۴۴۴۱

۲۴:۴۳

--

گلکسی S23 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸ × ۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۴:۱۰

۱۲:۳۲

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بررسی‌های ما نشان می‌دهد کهکشانی‌های جدید سامسونگ در آزمون باتری شبیه‌ساز کاربری روزمره، حدود ۱۳ و ۱۴:۳۰ دوام می‌آورند؛ عددهایی مشابه نسل قبل که با توجه به افزایش جزئی ظرفیت باتری‌ها و استفاده از نمایشگرهای LTPO کمی عجیب به نظر می‌رسند؛ اما احتمالا می‌توانیم دلیل این عملکرد باتری‌ها را در بخش پردازش پیدا کنیم.

عمر باتری گلکسی S24

به دلیل مشکلات در زنجیره‌ی تأمین سامسونگ، گوشی‌های سری S سال گذشته‌ی این شرکت همگی از پردازنده‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده می‌کردند؛ اتفاقی که باعث شده بود کاربران سامسونگ در بازارهایی به جز آمریکا و چین نفس راحتی بکشند!

شاید این بار کابوس اگزینوس تمام شده باشد!

عملکرد تراشه‌های اگزینوس و تفاوت معنادار آن‌ها با تراشه‌های اسنپدراگون همیشه یکی از انتقادات بزرگ کاربران پرچم‌داران سامسونگ بود؛ اما تنها بعد از گذشت یک سال، شاهد استفاده‌ی مجدد سامسونگ از تراشه‌های اگزینوس در پرچم‌داران جدیدش هستیم. برخلاف گلکسی S24 اولترا که تنها در یک نسخه با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ به‌فروش می‌رسد، دو گوشی دیگر، در بازارهای دنیا غیراز آمریکا، کانادا و چین از تراشه‌ی اگزینوس ۲۴۰۰ قدرت می‌گیرند که با فناوری ۴ نانومتری خود سامسونگ تولید می‌شود.

بازی کردن با گلکسی S24 پلاس

گلکسی S24 پلاس در تمامی پیکربندی‌ها از ۱۲ گیگابایت رم استفاده می‌کند؛ اما شرایط برای نسخه‌ی کوچک‌تر کمی پیچیده‌تر است. نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی در دو نسخه با رم ۱۲ و ۸ گیگابایتی عرضه می‌شود و مدل‌های ۱۲۸ و ۵۱۲ گیگابایتی فقط به ۸ گیگابایت رم مجهز شده‌اند. نکته‌ی دیگر اینکه، تمامی مدل‌های S24 پلاس از حافظه‌ی ذخیره‌سازی پرسرعت UFS 4.0 بهره می‌برند؛ درحالی‌که مدل پایه‌ی S24 از حافظه‌ی ذخیره‌سازی ۱۲۸ گیگابایتی و کُندترِ UFS 3.1 استفاده می‌کند.

عملکرد فضای ذخیره‌سازی گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس

مدل گوشی / سرعت

سرعت خواندن (MB/s)

سرعت نوشتن (MB/s)

گلکسی S24

۱۶۲۰

۸۳۰

گلکسی S24 پلاس

۲۵۱۰

۱۵۹۵

گلکسی S23 پلاس

۱۹۱۸

۱۰۵۴

بهبود سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در گلکسی S24 پلاس نسبت به نسل قبل قابل ملاحظه است؛ اما پایین‌تر بودن این سرعت در گلکسی S24 حتی نسبت به مدل سال قبل شاید کمی دلسردکننده باشد.

درباره‌ی بنچمارک‌ها، سامسونگ اعتقاد دارد این‌بار شرایط فرق می‌کند و تراشه‌ی اگزینوس ۲۴۰۰ هیچ تفاوت معناداری با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ ندارد؛ اما نتایج بنچمارک‌ها در این خصوص چه اطلاعاتی در اختیار ما قرار می‌دهند؟

عملکرد گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.1

GeekBench 6

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی S24 پلاس

Exynos 2400

۲۴۷

۱۵۷۹۱

۲۱۶۷

۶۸۸۱

۶۶

۷۲

گلکسی S24

Exynos 2400

۲۴۲

۱۶۲۳۳

۲۱۴۸

۶۶۱۸

۶۴

۶۸

گلکسی S24 اولترا

Snapdragon 8 Gen 3 for Galaxy

۲۴۰

۱۷۰۱۲

۲۲۶۲

۷۰۰۵

۷۵

۸۱

شیائومی ۱۴ پرو

Snapdragon 8 Gen 3

۱۴۳

۱۶۶۶۱

۲۱۲۰

۶۶۶۸

۷۳

۸۲

پیکسل ۸ پرو

Tensor G3

۱۳۱

۵۸۵۴

۱۷۶۶

۴۵۵۴

۳۷

۳۷

آیفون ۱۵ پرو مکس

A17 Pro

۴۷۵

۲۷۵۰۳

۲۹۶۰

۷۳۳۹

۵۹

۴۶٫۸

گلکسی S23 پلاس

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

‍۱۵۲

۷۰۷۵

۱۹۰۳

۵۳۴۷

--

۶۱

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۳۳

۹۱۱۵

۱۹۶۷

۵۰۹۷

۹۶

۷۰

شیائومی ۱۲ پرو

Snapdragon 8 Gen 1

۷۹٫۶

۶۵۱۲

۱۶۳۹

۴۳۹۲

۵۸

۴۱

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

آنچه حداقل از بنچمارک‌ها برمی‌آید، پیشرفت چشمگیر Exynos 2400 درمقایسه‌با اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در دل گلکسی‌های پیشین و عملکرد بسیار نزدیک آن با اسنپدراگون ۸ نسل ۳ است؛ هرچند که به‌نظر می‌رسد در بنچمارک‌های گرافیکی، برتری از آنِ تراشه‌ی کوالکام باشد.

نمودار پایداری عملکرد گلکسی اس ۲۴

نمودار پایداری عملکرد گلکسی S24 و S24 پلاس نشان می‌دهد که این دو گوشی مانند برادر بزرگترشان با اسنپدراگون ۸ نسل ۳، پایداری ۵۰ درصدی را دراختیار کاربر می‌گذارند؛ اما باید توجه کنید که در پایان آزمون ۲۰ دقیقه‌ای پایداری عملکرد زومیت، پرچم‌داران پایه و پلاس سامسونگ با ثبت دمای ۴۸ درجه‌ی سلسیوس داغ‌تر از مدل اولترا با دمای حدود ۴۶ درجه‌ی سلسیوس بودند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، گلکسی S24 پلاس با یک پله ارتقا نسبت به سال گذشته، امسال از نمایشگری با وضوح +QHD بهره می‌برد؛ اما مطابق انتظار کاربران می‌توانند با کاهش دادن وضوح و تنظیم آن در حالت +FHD، در بازی‌ها و پردازش‌هایی که نیازمند منابع سیستمی بیشتری هستند، عملکرد بهتری به دست آورند. نتیجه‌ی این تغییر را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

تفاوت عملکرد گلکسی S24 پلاس در وضوح +FHD و +QHD

GFXBench Aztec Ruins

وضوح +FHD

۹۳ فریم‌برثانیه

وضوح +QHD

۶۶ فریم‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در جدول زیر هم می‌توانید عملکرد گلکسی S24 پلاس را در بازی‌های پرطرفدار موبایلی را مشاهده کنید. تست‌های انجام‌شده با نسخه‌ی کوچکتر هم نتیجه مشابهی را نشان می‌دهد.

عملکرد گلکسی S24 پلاس در بازی‌ها

بازی‌ها/پارامترها

تنظیمات گرافیکی

نرخ فریم میانگین

Genshin Impact

Highest Quality

۵۵ فریم‌برثانیه

Shadowgun Legends

Very High

۶۰ فریم‌برثانیه

Call of Duty Mobile

Very High

۶۰ فریم‌برثانیه

Call of Duty Mobile

Medium

۱۱۵ فریم‌برثانیه

تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

با تمام پیشرفت‌های Exynos 2400، باید متذکر شوم که در بررسی هر دو مدل گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس، چندین بار با هنگ کردن یا لگ پیدا کردن دستگاه روبه‌رو شدیم؛ به‌طوری‌که دستگاه‌ها گاهی طی فرآیندی بسیار عادی مانند گشت‌وگذار در منوها هم به‌صورت خودکار ریست می‌شدند؛ البته شاید بتواند این مشکلات را به نسخه‌ای از گوشی که برای بررسی در اختیار ما قرار داشته نسبت داد که با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری برطرف خواهند شد؛ اما تداوم چنین اتفاقاتی، بدون شک یادآور خاطراتی تلخ برای کاربران و طرفداران سامسونگ است.

نرم افزار دوربین گلکسی S24 پلاس

دوربین‌ها شگفت‌انگیزترین بخش کهکشانی‌های جدید سامسونگ هستند. در گذشته (و حتی همین حالا برای تولیدکنندگان دیگر گوشی‌های هوشمند)، ارتقای دوربین به‌تنهایی می‌تواند برای معرفی نسل جدید یک گوشی کافی باشد؛ اما امسال سامسونگ تصمیم گرفت مطلقا هیچ تغییری در دوربین‌های گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس ایجاد نکند. هر دوی این گوشی‌ها همچنان از همان آرایش سه‌تایی دوربین‌های به‌کاررفته در S23 و S23 پلاس استفاده می‌کنند:

  • دوربین اصلی: ۵۰ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f/1.8، حسگر 1/1.56 اینچی، مجهز به فوکس خودکار تشخیص فاز و لرزش‌گیر اپتیکال
  • دوربین اولتراواید: ۱۲ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f/2.2، حسگر 1/2.55‌ اینچی، میدان دید ۱۲۰ درجه
  • دوربین تله‌فوتو: ۱۰ مگاپیکسلی، گشودگی دیافراگم f/2.4، حسگر 1/3.94 اینچی، زوم اپتیکال ۳ برابر، مجهز به فوکس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال

گالری تصاویر ثبت شده با گلکسی S24 پلاس

نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس نمای یک ساختمان از پایین به بالا
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس نمای نزدیک از گربه
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس تصویر درختان در محیط بیرونی روشن
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس چند دارت در محیط داخلی درون یک شیشه
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس نمای یک ساختمان در محیط روشن
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس عکس ماکرو از میوه‌ای روی درخت
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس تصویر یک ساختمان با نمای شیشه و بتنی
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس تصویر یک موتور در محیط بیرونی تاریک
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس تصویر یک درخت در محیط بیرونی
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس سلفی پرتره از چهره یک مرد خندان
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس عکس نمای نزدیک از یک فیگور در محیط داخلی
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس تصویر یک گلدان در محیط داخلی روشن

در صورتی که قبلا بررسی گلکسی S23 و S23 پلاس در زومیت را خوانده باشید، می‌توان به سادگی و سرعت عملکرد دوربین مدل‌های جدید را خلاصه کرد. با داشتن نور کافی، شاهد ثبت تصاویری بسیار عالی هستیم که در آن‌ها جزئیات به‌خوبی ثبت می‌شوند، اختلاف نقاط تیره و روشن عکس و ثبت گستره‌ی دینامیکی به‌خوبی دیده می‌شود، نویز به‌خوبی حذف می‌شود و رنگ‌ها به سبک سامسونگ گیرا و عمیق هستند. با کاهش نور محیط، می‌توان کمی نویز هم در تصاویر مشاهده کرد که کاملا طبیعی به‌حساب می‌آید. دوربین تله‌فوتو نیز چه در محیط‌های پرنور، چه در محیط‌های داخلی یا کم‌نور، به لطف بهره‌گیری از لرزشگیر اپتیکال و فناوری فوکوس خودکار تشخیص فاز، تصاویری بسیار باکیفیت و با جزئیات بالا ثبت می‌کند.

تصاویر زیر به شما کمک می‌کنند مقایسه‌ی بهتری بین دوربین اصلی گوشی‌های جدید، با نسخه‌های سال گذشته داشته باشید. این مجموعه‌ها به ترتیب عملکرد دوربین اصلی در محیط بیرونی، محیط داخلی و در نهایت محیط بیرونی در نور کم را در مقایسه با دوربین گلکسی S23 پلاس نشان می‌دهند.

نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S23 پلاس نمای بیرونی چند ساختمان در محیط روشن
گلکسی S24 پلاس
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس نمای بیرونی چند ساختمان در محیط روشن
گلکسی S23 پلاس
مقایسه دوربین اصلی گلکسی S23 پلاس و گلکسی S24 پلاس
نویز کنترل‌شده و اندکی جزئیات بیشتر در عکس گلکسی S24 پلاس
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S23 پلاس در محیط داخلی از یک مبل با کوسن و لوگوی زومیت
گلکسی S24 پلاس
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس در محیط داخلی از یک مبل با کوسن و لوگوی زومیت
گلکسی S23 پلاس
مقایسه عکس‌های ثبت شده با دوربین گلکسی S24 پلاس و S23 پلاس در محیط داخلی از یک مبل
رنگ طبیعی‌تر و اندکی جزئیات بیشتر در عکس گلکسی S24 پلاس
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S23 پلاس در محیط بیرونی با نور کم از نمای یک ساختمان با چراغ‌های روشن
گلکسی S23 پلاس
نمونه عکس گرفته شده با دوربین گلکسی S24 پلاس در محیط بیرونی با نور کم از نمای یک ساختمان با چراغ‌های روشن
گلکسی S24 پلاس
مقایسه عکس‌های ثبت شده با دوربین گلکسی S24 پلاس و گلکسی S23 پلاس در محیط کم نور بیرونی از یک ساختمان با چراغ‌های روشن
ایجاد تعادل بهتر در نوردهی سوژه و اندکی جزئیات بیشتر در عکس گلکسی S24 پلاس

در عکس‌های ثبت‌شده، هم گلکسی S24 و هم گلکسی S24 پلاس کنترل بیشتری روی ثبت جزئیات تصویر دارند و رنگ‌های واقعی‌تری نسبت به دوربین گوشی‌های نسل گذشته به نمایش می‌گذارند. با توجه به یکسان‌بودن سخت‌افزاری دوربین‌ها، این عملکرد را می‌توان به الگوریتم جدید هوش مصنوعی سامسونگ برای دوربین نسبت داد که می‌تواند با اطلاعات یکسان از دوربین‌ها، نتایج بهتری تولید کند؛ هرچند که در هر دو گوشی شاهد کمی ناپایداری در تصاویر ثبت‌شده هستیم که باعث می‌شود در برخی از عکس‌‌ها، جزئیات تا حدودی تحت تأثیر روشنایی محیط قرار بگیرند و حذف شوند؛اما این مشکل احتمالا با یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری برطرف می‌شود.

در ادامه می‌توانید نمونه‌ی تصاویر پرتره‌ی ۳برابری ثبت‌شده با دوربین گلکسی S24 پلاس و مقایسه‌ی آن با مدل سال قبل را مشاهده کنید.

نمونه عکس پرتره با دوربین گلکسی S23 پلاس
گلکسی S23 پلاس
نمونه عکس پرتره با دوربین گلکسی S24 پلاس
گلکسی S24 پلاس
مقایسه عکس پرتره ثبت شده با دوربین گلکسی S24 پلاس و گلکسی S23 پلاس
جزئیات بیشتر و رنگ طبیعی‌تر در عکس گلکسی S24 پلاس

گلکسی S24 پلاس توانسته است با ثبت دقیق‌تر رنگ پوست و جزئیات بیشتر از چهره، عملکرد بهتری درمقایسه‌با نسل گذشته به‌نمایش بگذارد.

تصاویری که در ادامه مشاهده می‌کنید، نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با دوربین تله‌فوتو گلکسی S24 پلاس و مقایسه‌ی آن با مدل سال قبل در دو حالت محیط داخلی و محیط خارجی هستند.

نمونه عکس گرفته شده با دوربین تله‌فوتوی گلکسی S23 پلاس در محیط داخلی
گلکسی S23 پلاس
نمونه عکس گرفته شده با دوربین تله‌فوتوی گلکسی S24 پلاس در محیط داخلی
گلکسی S24 پلاس
مقایسه عکس‌های گرفته شده با دوربین تله‌فوتوی گلکسی S24 پلاس و گلکسی S23 پلاس در محیط داخلی
جزئیات بیشتر و رنگ‌های طبیعی‌تر در عکس گلکسی S24 پلاس
نمونه عکس ثبت شده با دوربین تله‌ فوتوی گلکسی S23 در محیط خارجی
گلکسی S23 پلاس
نمونه عکس ثبت شده با دوربین تله‌ فوتوی گلکسی S24 در محیط خارجی
گلکسی S24 پلاس
مقایسه عکس‌ های ثبت شده با دوربین تله فوتوی گلکسی S23 پلاس و گلکسی S24 پلاس
وضوح بیشتر و نوردهی متعادل‌تر در عکس گلگسی S24 پلاس

گلکسی S24 هنگام عکاسی با دوربین تله‌فوتوی خود نیز همان روند ثبت رنگ‌های طبیعی‌تر، کنترل بهتر روی نویز و جزئیات بیشتر را طی می‌کند.

همچنین می‌توانید در ادامه نمونه‌ی تصاویر ثبت‌شده با دوربین اولتراواید گلکسی S24 پلاس و مقایسه‌ی آن با مدل سال قبل را مشاهده کنید.

نمونه عکس گرفته شده با دوربین اولتراواید گلکسی S23 پلاس در محیط روشن خارجی از نمای چند ساختمان و آسمان آبی
گلکسی S23 پلاس
نمونه عکس گرفته شده با دوربین اولتراواید گلکسی S24 پلاس در محیط روشن خارجی از نمای چند ساختمان و آسمان آبی
گلکسی S24 پلاس
مقایسه تصاویر ثبت شده با دوربین اولتراواید گلکسی S24 پلاس و گلکسی S23 پلاس در محیط روشن خارجی
رنگ‌های اشباع‌تر و کنتراست بالاتر تصویر در عکس گلکسی S24 پلاس
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اولتراواید گلکسی S23 پلاس در محیط کم نور بیرونی از چند ساختمان و آسمان تاریک
گلکسی S23 پلاس
نمونه عکس ثبت شده با دوربین اولتراواید گلکسی S24 پلاس در محیط کم نور بیرونی از چند ساختمان و آسمان تاریک
گلکسی S24 پلاس
نمونه تصاویر ثبت شده با دوربین اولتراواید گلکسی S24 پلاس و گلکسی S23 پلاس در محیط کم نور بیرونی
کنترل بهتر نویز و اندکی جزئیات بیشتر در عکس گلکسی S24 پلاس

خوشبختانه کاربران گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس نباید از بابت دریافت به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری مشکلی احساس کنند. هر دو گوشی جدید سامسونگ به‌همراه اندروید ۱۴ وارد بازار می‌شوند و به گفته‌ی شرکت، تا ۷ سال به‌روزرسانی‌های سیستمی و امنیتی را دریافت خواهند کرد. این عدد برای گوشی‌های اندرویدی (در کنار پیکسل‌های جدید گوگل) یک رکورد به حساب می‌آید و گلکسی‌‌های جدید سامسونگ را در سطحی بالاتر از آیفون‌های اپل نیز قرار می‌دهد.

یک گوشی می‌تواند ۷ سال بدون مشکل کار کند؟ سامسونگ چنین اعتقادی دارد

اندروید ۱۴ در گوشی‌های جدید سامسونگ تحت رابط کاربری One UI 6.1 در اختیار کاربران قرار می‌گیرد که نسخه‌ای سفارشی‌سازی‌شده از سوی سامسونگ است. به‌غیر از انبوه تغییرات ظاهری One UI نسبت به اندروید خالص و ویژگی‌های ریز و درشتی که کره‌ای‌ها در گوشه‌گوشه‌ی رابط کاربری در نظر گرفته‌اند، اصلی‌ترین ویژگی نرم‌افزاری گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس که بخش عمده‌ی مراسم رونمایی از این گوشی‌ها را هم به خود اختصاص داد، قابلیت‌های مرتبط با هوش مصنوعی و Galaxy AI است.

قابلیت‌های هوشمند Galaxy AI تنها تا پایان ۲۰۲۵ رایگان هستند

همانند One UI، می‌توان Galaxy AI را نیز نسخه‌ای سفارشی‌سازی از پلتفرم هوش مصنوعی Gemini گوگل برای گوشی‌های سامسونگ دانست که در حال حاضر برای سه گوشی خانواده‌ی S24 در دسترس قرار گرفته‌اند و به‌زودی با یک به‌روزرسانی در اختیار کاربران خانواده‌ی S23 هم قرار می‌گیرند. Galaxy AI به‌جز تغییراتی که در مدل پردازش تصاویر، بهینه‌سازی مصرف انرژی و مدیریت منابع سیستمی گوشی‌های جدید سامسونگ ایجاد کرده، دارای چند ویژگی بسیار کاربردی در رابط کاربری است که می‌توان آن‌ها را به‌صورت زیر خلاصه کرد:

  • Circle to Search: یکی از هیجان‌انگیزترین قابلیت‌هایی که سامسونگ هم تمرکز ویژه‌ای بر آن داشت Circle to Search‌ است. به کمک این ویژگی می‌توانید در هر تصویری در گوشی (چه در مرورگر، چه در گالری، چه در نرم‌افزارهایی مانند یوتیوب)، دایره‌ای دور یک جسم بکشید تا همه‌ی اطلاعات آن از طریق گوگل جست‌وجو شده و برای شما نمایش داده شود. فرض کنید در اینترنت به تصویر غذایی برخورد می‌کنید که اطلاعاتی از آن ندارید. صرفا باید دور بشقاب غذا یک دایره بکشید تا همه جزئیات آن از نام گرفته تا مواد لازم برای تهیه و دستور پختش برای شما به نمایش در بیاید.
قابلیت Circle to Search اس ۲۴ اولترا ۱
قابلیت Circle to Search اس ۲۴ اولترا ۲
قابلیت Circle to Search اس ۲۴ اولترا ۳
  • Chat Assist: این ویژگی مجموعه‌ای از سه قابلیت مبتنی بر هوش مصنوعی است که در چت‌ها و مکالمات متنی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. این مجموعه، ترجمه‌ی پیام‌های ارسالی و دریافتی بین کاربران به زبان آشنا برای هر یک از آن‌ها، Writing Style برای تنظیم لحن و سبک نوشتار به کمک هوش مصنوعی و سیستم بررسی گرامر و اشتباهات نگارشی را شامل می‌شود.
قابلیت Chat Assist اس ۲۴ اولترا ۳
قابلیت Chat Assist اس ۲۴ اولترا ۲
قابلیت Chat Assist اس ۲۴ اولترا ۱
  • Live Translate: همان‌طور که از نامش برمی‌آید، یک دستیار هوشمند برای ترجمه‌ی هم‌زمان مکالمات است که در زمان برقراری تماس‌های صوتی نیز در دسترس کاربران قرار می‌گیرد و می‌تواند مشکلات زبانی بین افراد را حل کند؛ البته این قابلیت آنی نیست و مانند یک مترجم بین دو طرف مکالمه عمل می‌کند. Live Translate فعلا از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند؛ اما به‌گفته‌ی سامسونگ، اضافه‌شدن زبان فارسی به Live Translate در دستور کار قرار دارد.
  • Instant Slow-mo: به کمک Instant Slow-mo می‌توانید فیلم‌های عادی ضبط‌شده با گوشی را به Slow Motion تبدیل کنید. Instant Slow-mo بین هر فریم از ویدیو، به‌صورت هوشمند فریم‌های مشابه و متوالی تولید می‌کند تا تبدیل فیلم عادی به صحنه‌ی آهسته به نرم‌ترین و باورپذیرترین حالت اتفاق بیفتد.
  • Generative Edit: اگر با فوتوشاپ و نسخه‌های جدید مجهز به هوش مصنوعی آن کار کرده باشید یا درباره‌ی ویژگی‌های هوش مصنوعی در گوشی‌های پیکسل ۷ و ۸ مطالعه کنید، با این قابلیت آشنا هستید. Generative Edit می‌تواند با تشخیص سوژه در عکس، موقعیت آن را تغییر دهد، روی آن افکت‌های مختلف پیاده کند یا بخش‌های ناخواسته از تصویر را به کلی پاک کند. فرض کنید عکسی گرفته‌اید که فردی ناخواسته در پس‌زمینه آن دیده می‌شود. به جز ویرایش‌های رایج مانند تغییر رنگ، کنتراست و روشنایی و مواردی از این دست، Generative Edit به شما کمک می‌کند فرد ناخواسته را از تصویر حذف کرده و جای آن را به صورت هوشمند به شکلی پُر کنید که قابل تشخیص نباشد.

نکته‌ی مهمی که معمولا از نگاه‌ها پنهان می‌ماند، رایگان بودن قابلیت‌های هوشمند Galaxy AI تنها تا پایان سال ۲۰۲۵ است. شاید سامسونگ بتواند با توضیحاتی مانند هزینه‌زا بودن پردازش‌های هوش مصنوعی و نیاز برای فراهم‌کردن سرورهای اختصاصی، پولی‌شدن Galaxy AI را توجیح کند، اما از نگاه یک کاربر و زمانی که می‌بینیم گوگل تقریبا همه‌ی این قابلیت‌ها را به‌صورت رایگان و دائم در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد، نمی‌توانیم از تصمیم سامسونگ خوشحال باشیم.

گلکسی S24 پلاس در دست

گلکسی S24 و گلکسی S24‌ پلاس، هر دو در مسیری گام برمی‌دارند که یک کاربر منطقی از آن‌ها انتظار دارد: حفظ نقاط قوت، برطرف کردن نقاط ضعف و برداشتن گام‌های کوچک؛ اما مطمئن و اثربخش برای بهبود تجربه‌ی کاری؛ برای مثال هرچند که دوربین‌ها شاهد به‌روزرسانی نبوده‌اند، اما بهره‌گیری از الگوریتم‌های پردازشی جدید هویتی متفاوت به آن‌ها داده؛ همین نکته را می‌توان درباره‌ی طراحی نیز عنوان کرد؛ زبان طراحی سامسونگ به تدریج تکامل پیدا کرده و به جایی رسیده که برای کاربران آشنا و در عین حال نسبت به رقبا متمایز است؛ البته مسطح و مات‌شدن فریم، طراحی کهکشانی‌های جدید را یک پله به سمت بهتر شدن سوق می‌دهد.

شاید قیمت گوشی سامسونگ بزرگ‌ترین نقطه‌ی ضعف هر دو مدل پایه و پلاس باشد. قیمت ۸۰۰ دلاری برای گلکسی S24 و ۱۰۰۰ دلاری برای S24 پلاس به معنی ۱۰۰ دلار گران‌تر بودن نسخه‌ی کوچک‌تر نسبت به پیکسل ۸ و هم‌قیمت بودن نسخه‌ی بزرگ‌تر با پیکسل ۸ پرو است؛ درحالی‌که سامسونگ برای اولین بار در ۱۲ سال گذشته، به شدت از سوی اپل تحت فشار قرار گرفته و آیفون ۱۵ با قیمت ۸۰۰ دلار و آیفون ۱۵ پرو ۱۰۰۰ دلاری را هم باید به لیست رقبا اضافه کنیم. در نتیجه باید پذیرفت سامسونگ کار بسیار سختی برای قانع کردن کاربران در مسیر خرید گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس دارد.

عکاس: محمد مردانه

نکات مثبت

  • طراحی جذاب‌تر و مدرن‌تر از نسل قبل
  • عرضه‌ی تمام مدل‌های S24 پلاس با رم ۱۲ گیگابایت
  • پشتیبانی از ویژگی‌های هوش مصنوعی هم‌تراز با نسخه‌ی اولترا

نکات منفی

  • ضعف ناچیز؛ اما موجود اگزینوس دربرابر اسنپدراگون
  • نبود بهبود سخت‌افزاری دوربین درمقایسه‌با نسل قبل
  • پولی‌شدن قابلیت‌های هوش مصنوعی در آینده
  • قیمت‌گذاری بحث‌برانگیز سامسونگ
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات