سری گلکسی اس ۲۳ سامسونگ

بررسی گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس؛ پرچم‌دارهای عادی سامسونگ با قیمت غیرعادی در ایران

دوشنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
مطالعه 37 دقیقه
گلکسی S23 و S23 پلاس، قدرتمندتر و زیباتر از گذشته هستند؛ اما درحال حاضر، به‌نسبت S23 اولترا، با قیمت گران‌تری در بازار ایران عرضه می‌شوند.
تبلیغات

من برخلاف بسیاری از به‌اصطلاح «گیک»های دنیای موبایل، اعتقاد ندارم که گوشی‌های هوشمند باید هر نسل، تفاوت‌ چشمگیری را در طراحی تجربه کنند یا اندازه‌ی نمایشگر آن‌ها باید تا نزدیکی‌های تبلت پیش بیاید تا ارزش خرید داشته باشند؛ تا چند سال پیش هم به این اعتقاد نداشتم که گوشی‌ها را باید هر سال ارتقا داد، اما وضعیت اقتصادی این‌روزها ایجاب می‌کند هرلحظه توان خرید گوشی داشتید، درنگ نکنید، چون ممکن است سال بعد برای ارتقا، بودجه‌ی کافی نداشته باشید!

به‌همین‌خاطر، ظاهر و حتی مشخصات فنی کم‌وبیش مشابه گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس با نسل پیش از نظر من، نکته‌ی منفی به‌شمار نمی‌رود؛ به‌ویژه چون سامسونگ به فرمول برنده‌ای که می‌خواست، رسیده و حالا نوبت رقبا به‌ویژه گوگل است تا دست‌کم در زمینه‌ی هویت محصول، به پای غول کره‌ای برسند. هرچند شباهت زیاد این دو مدل گوشی به هم، نیاز به حضور هر دو در خانواده‌ی گلکسی اس را زیر سوال می‌برد.

با بررسی گلکسی S23 و S23 پلاس سامسونگ همراه ما باشید تا ببینیم آیا قدرتمندترین تراشه‌ی این روزهای دنیای اندروید، یعنی Snapdragon 8 Gen 2، آن هم با برچسب اختصاصی «for Galaxy»، توانسته است تفاوت چشمگیری در عملکرد این دو گوشی نسبت‌به نسل قبل ایجاد کند؛ و اینکه بین این دو مدل، کدام بیشتر به کارتان می‌آید.

بررسی ویدیویی گلکسی S23 و S23 پلاس

تماشا در یوتیوب

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S23 و S23 پلاس

اتفاق خوبی که برای سری S23 افتاد، یک‌دست شدن چینش ماژول دوربین در هر سه مدل بود. سامسونگ دو سال پیش و در اقدامی که آن زمان بحث‌برانگیز شد، برآمدگی یکپارچه‌ی دوربین با فریم در گلکسی S21 اولترا را کنار گذاشت و در S22 اولترا، هرکدام از دوربین‌ها را مستقل از هم و به‌صورت جزیره‌ای روی سطح گوشی قرار داد؛ تصمیمی که شاید برای افراد مبتلا به ترایپوفوبیا آزاردهنده باشد؛ اما از سوی دیگر، پایبندی سامسونگ به طراحی جسورانه‌اش و بسط دادن آن به مدل‌های دیگر باعث می‌شود تصمیمی که زمانی بحث‌برانگیز بود، حالا به‌عنوان بخشی از هویت گوشی‌های سامسونگ به‌شمار رود و چشم کاربران هم تاحدودی به آن عادت کند.

پنل پشتی اس ۲۳ و اس ۲۳ پلاس

تنها فرقی که S23 و S23 پلاس از لحاظ ظاهری با هم دارند این است که مدل پلاس حدود ۱۱ میلی‌متر بلندتر، حدود ۶ میلی‌متر عریض‌تر و ۲۸ گرم سنگین‌تر است؛ پس اگر دوست دارید صفحه‌نمایش گوشی‌تان به‌جای ۶٫۱ اینچ، ۶٫۶ اینچی و عمر باتری هم کمی (در حد دو، سه ساعت) بیشتر باشد، مدل پلاس را انتخاب کنید. هرچند، مدل استاندارد به‌حدی خوش‌دست است که آرزو می‌کردم تمام گوشی‌ها فقط در این سایز ساخته می‌شدند!

اتفاق خوب برای سری S23: یک‌دست شدن طراحی ماژول دوربین‌ در هر سه مدل

در دنیای گوشی‌های اندرویدی، کیفیت ساخت گوشی‌های سری S سامسونگ مثال‌زدنی است و خانواده‌ی S23 حتی از پیش هم مقاوم‌تر شده‌اند. پنل شیشه‌ای جلو و پشت S23 و S23 پلاس دقیقا مانند مدل اولترا به گوریلا گلس ویکتوس ۲ مجهز شده‌اند که به‌گفته‌ی سامسونگ، نسبت به نسل قبل، ارتقای قابل‌توجهی را دربرابر ضربه پیدا کرده‌اند. سامسونگ می‌گوید که به‌لطف گوریلا گلس ویکتوس ۲ که برای اولین بار در سری S23 به‌کار رفته، این خانواده می‌تواند در برابر سقوط از فاصله‌ی یک متری روی سطح بتن و دو متری روی آسفالت دوام بیاورد. دور گوشی‌ها را نیز فریم آلومینیومی مقاومی دربرگفته و گواهی IP68 اجازه می‌دهد تا حداقل روی کاغذ، بتوانند به مدت نیم ساعت در آب با عمق ۱٫۵ متر دوام بیاورند.

سری گلکسی اس ۲۳ سامسونگ
دوربین‌های اس ۲۳ و اس ۲۳ پلاس
پنل پشتی اس ۲۳
پنل پشتی اس ۲۳ پلاس سامسونگ

گلکسی اس ۲۲ و اس ۲۲ پلاس در رنگ‌های مشکی، کرمی، سبز یشمی و یاسی مایل‌به صورتی در بازار موجود است که ما برای بررسی، S23 مشکی و S23 پلاس سبز را در اختیار داشتیم. مات بودن پنل زیبایی خاصی به رنگ‌ها بخشیده و اثر انگشت و رد چربی به‌شکل محسوسی نمایان نبود؛ هرچند احتمال می‌دهیم در مدل‌های روشن‌تر، لکه حتی کمتر از مدل مشکی به چشم بیاید. درضمن، کره‌ای‌ها برای کاربرانی که S23 و S23 پلاس را از فروشگاه آنلاین خود شرکت خریداری کنند دو رنگ خاکستری تیره و لیمویی را نیز در نظر گرفته‌اند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر گلکسی S23 و S23 پلاس

کهکشانی‌های سامسونگ جز در زمینه‌ی روشنایی، تفاوت چشمگیری را در مقایسه با نسل پیشین تجربه نمی‌کنند؛ نرخ نوسازی روی ۱۲۰ هرتز تنظیم شده و وضوح تصویر نیز همچنان برابر با ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل است.

حاشیه‌های کم نمایشگر درکنار لبه‌های تخت، تجربه‌ای مشابه گوشی‌های آیفون را دراختیار کاربر می‌گذارد که در این زمینه نسبت نمایشگر به بدنه در گلکسی S23 معادل ۸۷ درصد و در S23 پلاس به ۸۸ درصد می‌رسد!

نمایشگر اس ۲۳ پلاس سامسونگ
صفحه نمایش اس ۲۳
نمایی از حاشیه‌های پایین نمایشگر اس ۲۳ پلاس سامسونگ
حاشیه‌های پایین نمایشگر اس ۲۳

محتوا در نمایشگر گلکسی‌ها به نرم‌ترین حالت ممکن به‌تصویر کشیده می‌شود و مشاهده ویدیوهای HDR نیز لذت استفاده از دستگاه را دوچندان می‌کند. به‌شخصه وجود نمایشگر تخت را بسیار بیشتر از لبه‌های خمیده یا حتی 2.5D می‌پسندم و باور دارم که چنین اقدامی درنهایت دوام دستگاه در طولانی‌مدت و مقاومت آن دربرابر ضربات را به‌شکل قابل توجهی بهبود می‌دهد.

فوق‌العاده در تولید روشنایی، نسبتا ضعیف در دقت رنگ

با گذر از صحبت‌های سلیقه‌ای به بررسی عملکرد نمایشگر می‌رسیم؛ جایی که نمایشگر علی‌رغم عملکرد بسیار خوب روشنایی که به بیش از ۱۷۵۰ نیت دست می‌یابد، درزمینه‌ی دقت رنگ ناامیدکننده ظاهر می‌شود.

تفاوتی ندارد که پروفایل رنگی Natural را انتخاب کنید یا Vivid؛ در هر دو حالت رنگ‌هایی با دمای خثتی؛ اما غیردقیق را دریافت خواهید کرد. برای اطمینان از نتیجه، بارها آزمون را تکرار کردیم، اما نتیجه هربار با درصد خطایی ناچیز، یکسان بود.

عملکرد نمایشگر گلکسی اس ۲۳ و گلکسی اس ۲۳ پلاس در برابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گلکسی S23

۰٫۷۸

۶۲۰

۱۶۴۴

۱۰۰

۴٫۱

۹۹٫۶

۵٫۱

گلکسی S23 پلاس

۰٫۷۵

۶۲۰

۱۷۰۸

۹۶٫۶

۳٫۴

۹۹٫۸

۴٫۹

گلکسی اس ۲۳ اولترا

۰٫۶۳

۶۱۱

۱۹۶۳

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۰

پیکسل ۷ پرو

۲٫۰

۷۴۹

۱۴۱۹

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۰

۸۷ درصد

(Adaptive)

۳٫۱

پیکسل ۶ پرو

۲٫۱

۶۰۲

۱۱۳۷

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱

۸۵ درصد

(Adaptive)

۲٫۴

آیفون ۱۴ پرو مکس

۲٫۱۶

۱۳۸۸

۲۰۴۹ (HDR)

۱۰۰ درصد

۰٫۸

--

--

گلکسی اس ۲۲ اولترا

۲٫۵

۱۶۸۲

۱۰۰ درصد

(Natural)

۱٫۷

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۲

شیائومی ۱۲ پرو

۲٫۰

۵۸۲

۱۳۷۷

۱۰۰ درصد

(Original)

۱٫۰

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۶

تمام نتایج درج‌شده در جدول از سوی زومیت اندازه‌گیری شده‌‌اند.

این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که درحال بررسی محصولی «پرچمدار» هستیم و دامنه‌ی انتظاراتمان بسیار بیشتر از وضعیت فعلی است؛ چراکه سامسونگ با سری گلکسی S22 دستگاهی شایسته‌تر را در قد و قامت محصولی پرچمدار روانه‌ی بازار کرده بود.

درمقایسه با وان‌پلاس ۱۱ که اخیرا بررسی کرده‌ایم، گلکسی‌های سامسونگ در کنترل نرخ‌نوسازی تصویر بسیار بهتر ظاهر می‌شوند؛ به‌عنوان مثال نماینده‌ی چینی‌ها در اجرای بازی Real Racing 3 به نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه نمی‌رسد؛ اما نماینده‌ی کره‌ای‌ها به‌خوبی و به‌سرعت نرخ‌نوسازی نمایشگر را بسته به محتوا تغییر می‌دهد؛ البته دامنه‌ی تغییر فریم‌ها مشابه مدل اولترا نیست و تنها در حالت‌های ۱۰ هرتز، ۲۴ هرتز، ۳۰ هرتز، ۴۸ هرتز، ۶۰ هرتز، ۹۶ هرتز و ۱۲۰ هرتز نوسان خواهد کرد.

نام AKG به تنهایی ضامن کیفیت صدای کهکشانی‌ها خواهد بود

بلندگوهای استریو گلکسی S23 و S23 پلاس به‌دست شرکت نامدار AKG، یکی از زیزمجموعه‌های سامسونگ تنظیم شده‌اند. وجود همین نام به‌تنهایی کیفیت خروجی را تضمین می‌کند و بدون مبالغه بهترین صدا میان دیگر گوشی‌های اندرویدی را به‌گوش مخاطب می‌رساند. نسخه پلاس حجم صدای بیشتری را ارائه می‌کند که البته چندان محسوس نیست. خوشبختانه حجم صدای خروجی بلندگوی بالا و پایین نیز به‌خوبی متعادل شده است و درهنگام تماشای ویدیو و محتواهای مختلف همواره در مرکز منبع صدا قرار خواهید گرفت.

نرم‌افزار و تجربه‌ی کاربری گلکسی S23 و S23 پلاس

سامسونگ در خانواده‌ی گلکسی S23 از نسخه‌ی ۵٫۱ پوسته‌ی اختصاصی One UI استفاده می‌کند که برپایه‌ی اندروید ۱۳ توسعه یافته است. One UI 5.1 تفاوت چشمگیری با One UI 5 ندارد و ویژگی‌های جدید آن در ویجت جدید باتری و تشخیص اشیا در گالری تصاویر محدود می‌شود.

سامسونگ ویژگی تشخیص اشيا در گالری را به‌طور کامل از iOS به One UI افزوده است. به‌طور کلی تمامی جلوه‌ها و حتی روند انجام کار نیز مشابه گوشی‌های آیفون انجام می‌شود. متاسفانه در بررسی‌های ما روند جدا کردن سوژه از پس‌زمینه بسیار کندتر از رقیب کوپرتینویی انجام می‌شود و به‌نظر می‌رسد که گالری تصاویر به‌طور تمام و کمال از پتانسیل‌های سخت‌افزاری تراشه استفاده نمی‌کند. ازاین‌رو امیدواریم که در به‌روزرسانی‌های آتی این مشکل نیز برطرف شود.

سیستم‌عامل اس ۲۳ سامسونگ
منوی والپیپر در ۲۳ پلاس سامسونگ

به‌جرات می‌توان گفت که پوسته‌ی One UI سامسونگ یکی از سبک‌ترین و ساده‌ترین رابط‌های کاربری دنیای اندروید به‌شمار می‌رود. برای اثبات این موضوع نیازی به ارائه‌ی دلیل‌های عجیب و غریب نیست و کافی است تا نگاهی به ویژگی‌های نرم‌افزاری و شکل اجرای آن داشته باشیم.

مثلا برای شناور کردن پنجره‌ای تنها باید انگشت خود را از گوشه بالای تصویر به مرکز آن بکشید. به‌همین راحتی! یا با استفاده از نرم‌افزار Link to Windows می‌توانید برنامه‌های گوشی خود را روی کامپیوتر اجرا کنید یا بدون استفاده از گوشی، هات‌اسپات آن را فعال و ویندوز خود را به اینترنت متصل کنید.

افزون‌براین امکان نصب Expert RAW از طریق اپلیکیشن دوربین نیز فراهم شده است و دیگر نیازی به جستجو در فروشگاه Galaxy Store نیست. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید کنترل وسیع‌تری روی سنسورهای دوربین داشته باشید.

درکنار ویژگی‌های مختلف که به‌دلیل محدودیت وقت و کلمات توان اشاره به تمامی آن‌ها را نداریم، One UI، گزینه‌های شخصی‌سازی متعددی را نیز دراختیار کاربر می‌گذارد. برای مثال One UI به‌طور کامل از پالت‌رنگی اندروید پشتیبانی می‌کند و این پشتیبانی مشابه آنچه که در MIUI تجربه کرده‌ایم، ناقص نیست.

بهترین تجربه اندروید... بعد از پیکسل!

یکی از ویژگی‌های کمتر موردتوجه قرارگرفته‌ی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ ویژگی DeX است که حالا با قدرت‌گرفتن از Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy به‌مراتب عملکرد بهتری می‌تواند داشته باشد. کافی است تا با اتصال دسته‌ای بی‌سیم و یک مانیتور، گوشی خود را تبدیل به کنسولی گیمینگ کنید! البته نه یک کنسول نسل نهمی، بلکه کنسولی تمام‌عیار برای اجرای بازی‌های موبایلی.

از سوی دیگر با اضافه‌شدن ماوس و کیبورد، امکان استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای دنیای موبایل برای انجام کارهایی مثل ویرایش فایل‌های آفیس، عکس و ویدیو وجود دارد. به‌طور کلی، حالت DeX پتانسیل‌ زیادی برای تبدیل شدن به یک ویژگی محبوب و کاربردی را دارد که به‌دلیل برخی از محدودیت‌ها مانند نبود نرم‌افزار مناسب، تاکنون به جایگاه اصلی خود دست‌پیدا نکرده است.

سخت‌افزار، تجربه بازی و عمر باتری گلکسی S23 و S23 پلاس

بیش از ۶ سال از زمان معرفی گلکسی S8 می‌گذرد؛ دستگاهی که درکنار شروع موج مدرن‌شدن گوشی‌های هوشمند سامسونگ، روند دیگری را نیز آغاز کرد: استفاده از دو تراشه برای نقاط مختلف جهان!

درابتدا میان عملکرد تراشه‌ها فاصله‌ی چشمگیری وجود نداشت، اما رفته‌رفته و با درجا زدن بخش نیمه‌هادی سامسونگ و قدرت‌گرفتن هرچه بیشتر کوالکام، تراشه‌های اگزینوس در کهکشانی‌ها تبدیل به پاشنه‌ی آشیلی شدند که حتی برخی از خریداران را به سمت شکایت از غول کره‌ای سوق داد!

جنجال‌های ایجادشده بر سر شکاف عملکردی موجود بین گلکسی‌های اگزینوس و اسنپدراگون، درنهایت سامسونگ را مجبور کرد تا با نوشیدن جام زهر، استفاده از تراشه‌های اگزینوس را کنار بگذارد و خانواده‌ی گلکسی S23 را در تمامی بخش‌های جهان به‌همراه تراشه Snapdragon 8 Gen 2 عرضه کند.

نمایی از وب‌سایت زومیت در گلکسی اس ۲۳ سامسونگ

البته سامسونگ با افزودن پسوند «for Galaxy» به نام تراشه، ردپایی از خود و محصولات خود در تراشه به‌جای گذاشت. هرچند که تغییرات تنها به نام‌گذاری محدود نمی‌شود و با افزایش فرکانس هسته‌ها شاهد نسخه‌ای اورکلاک شده از Snapdragon 8 Gen 2 هستیم؛ اما درعمل و درنهایت شگفتی، نه‌تنها بهبود چشمگیری به‌چشم نمی‌خورد، بلکه با تراشه‌ای نه‌چندان پایدار طرف هستیم. در سوی دیگر، برخلاف ادعاهای سامسونگ دربار‌ه‌ی بهبود سیستم خنک‌کننده، درزمان تحت فشار بودن تراشه، بدنه‌ی دستگاه به‌شکل قابل‌توجهی داغ می‌شود.

مشخصات

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

Snapdragon 8 Gen 1

هسته‌های پرقدرت

یک هسته‌ی ۳٫۳۶ گیگاهرتزی Cortex-X3

یک هسته‌ی ۳٫۰ گیگاهرتزی Cortex-X2

هسته‌های میانی

۲ هسته‌ی ۲٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A715

۲ هسته‌ی ۲٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A710

۳ هسته‌ی ۲٫۵۰ گیگاهرتزی Cortex-A710

هسته‌های کم‌مصرف

۳ هسته‌ی ۲٫۰۰ گیگاهرتزی Cortex-A55

۴ هسته‌ی ۱٫۸۰ گیگاهرتزی Cortex-A510

کش L3 پردازنده مرکزی

۸ مگابایت

۶ مگابایت

پردازنده‌ی گرافیکی

Adreno 740 با فرکانس ۷۱۹ مگاهرتز

Adreno730

پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال

محاسبات نرده‌ای، برداری و تانسور

پشتیبانی از INT8/INT16

پشتیبانی از INT4

محاسبات نرده‌ای، برداری و تانسور

پشتیبانی از INT8/INT16

ضبط ویدیو

8K30 HDR

4K120

720p960

Dolby Vision, HDR10+, HDR10

8K30 HDR

4K120

720p960

Dolby Vision, HDR10+, HDR10

پخش ویدیو

8K60

Dolby Vision, HDR10+, HDR10, AV1, H.264, H.265

8K

Dolby Vision, HDR10+, HDR10, H.264, H.265

مودم

Snapdragon X70 5G

۱۰ گیگابیت‌برثانیه دانلود

۳٫۵ گیگابیت‌برثانیه آپلود

Snapdragon X65 5G

۱۰ گیگابیت‌برثانیه دانلود

۳ گیگابیت‌برثانیه آپلود

DRAM

LPDDR5X

فرکانس ۴۲۰۰ مگاهرتز

چهار کانال ۱۶ بیتی

پهنای باند ۶۵٫۶ گیگابایت‌برثانیه

LPDDR5

فرکانس ۳۲۰۰ مگاهرتز

چهار کانال ۱۶ بیتی

پهنای باند ۵۰ گیگابایت‌برثانیه

ناپایداری در عملکرد طولانی‌مدت گلکسی S23 درحالی رخ می‌دهد که وان‌پلاس ۱۱ با تراشه‌ای مشابه و بدون زرق‌و‌برق عباراتی چون «for Galaxy»، درحالت Performance Mode پایداری بی‌نظیری را ارائه می‌کند که نظیر آن‌را تنها می‌توان در گوشی‌های گیمینگ پیدا کرد.

پایداری عملکرد گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس سامسونگ

گلکسی S23 و S23 پالاس در آزمایش‌های ما، حدود ۴۰ درصد افت عملکرد داشتند؛ درحالی‌که مدل S23 اولترا در آزمایشی مشابه، با افت ۳۰ درصدی عملکرد مواجه بود؛ البته باید توجه داشته باشید که گلکسی S23 پس تجربه‌ی افت عملکرد ۴۰ درصدی، به سطح عملکرد آیفون ۱۴ می‌رسد که به‌خودی خود، نتیجه‌ی بدی به‌شمار نمی‌آید؛ اما انتظار داشتیم که پایداری عملکرد گلکسی S23 با مدل اولترا برابری کند.

سامسونگ در زمان معرفی خانواده‌ی گلکسی S23، اعلام کرد که به‌زودی، پرچم‌داران این شرکت قادر به اجرای بازی Genshin Impact با نرخ ۱۲۰ فریم‌برثانیه خواهند بود؛ اما بعد از گذشت دو ماه از زمان رویداد Unpacked، هنوز از حالت ۱۲۰ فریم‌برثانیه برای کهکشانی‌های سامسونگ خبری نیست.

عملکرد گلکسی اس ۲۳ و گلکسی اس ۲۳ پلاس در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

گلکسی S23

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۵۸

۹۴۰۳

۱۵۵۰

۴۹۲۸

۹۱

۶۱

گلکسی S23 پلاس

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۵۲

۹۹۰۰

۱۵۱۶

۴۶۶۸

۹۰

۶۱

گلکسی S23 اولترا

Snapdragon 8 Gen 2 For Galaxy

۱۳۳

۹۳۰۰

۱۵۶۳

۴۹۹۲

۹۶

۷۰

پیکسل ۷ پرو

Tensor G2

۹۴٫۷

۴۴۵۲

۱۰۴۷

۳۲۸۸

۲۴

۲۶

پیکسل ۶ پرو

Tensor G1

۱۰۶

۷۲۲۳

۹۶۹

۲۶۱۴

۲۳

۲۳

آیفون ۱۴ پرو مکس

Apple A16

۳۸۶

۱۵۲۰۸

۱۸۸۷

۵۴۱۳

۵۴٫۵

۴۱٫۶

گلکسی S22 اولترا

Snapdragon 8 Gen 1

۱۱۹

۵۸۳۵

۱۲۳۹

۳۵۵۱

۶۱

۴۳

شیائومی ۱۲ پرو

Snapdragon 8 Gen 1

۷۹٫۶

۶۵۱۲

۱۲۴۶

۳۷۱۸

۵۸

۴۱

گلکسی Z Fold 4

Snapdragon 8+ Gen 1

۱۱۳

۶۲۵۳

۱۳۲۷

۳۷۶۰

۴۰

۴۲

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

اجرای بازی Genshin Impact برای پرچمداران سامسونگ وظیفه‌ای سبک تلقی می‌شود؛ چرا که می‌توانند بازی را با بالاترین کیفیت و با نرخ پایدار ۶۰ فریم‌برثانیه اجرا کنند. در طول مدت ۱۰ دقیقه‌ای که درحال اجرای بازی بودیم، دمای بدنه به‌حد آزاردهنده‌ای داغ نشد.

تراشه کهکشانی‌ها در حد و اندازه‌های برچسب «for Galaxy» ظاهر نمی‌شود

کهکشانی‌های سامسونگ در مدیریت رم نیز به‌خوبی عمل می‌کنند و می‌توانید بدون نگرانی، برنامه یا حتی بازی گرافیکی درحال اجرا را به پس‌زمینه بسپارید و پس از چند ساعت و بدون قربانی کردن باتری، برنامه یا بازی مذکور را اجرا کنید.

رفتار متناقض گلکسی‌ها درنهایت ما را به‌این نقطه رساند که پردازش‌های سنگین گرافیکی، تراشه را در موقعیت چالش‌برانگیزی قرار می‌دهد که سیستم خنک‌کننده قادر به کنترل آن نیست؛ بنابراین برای کاربری‌های روزمره و حتی کاربری‌های حرفه‌ای‌تر، تغییری در عملکرد دستگاه مشاهده نخواهید کرد.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی گلکسی اس ۲۳ و گلکسی اس ۲۳ پلاس دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

گلکسی S23

۱۷۰۰

۶۷۵

۳۳۲

۱۲۹٫۵

گلکسی S23 پلاس

۳۴۳۷٫۹۵

۱۶۷۹٫۴۱

۴۳۹٫۱۷

۱۵۸

گلکسی S23 اولترا

۳۴۳۲٫۷۳

۱۸۵۵٫۳۹

۴۴۷٫۷۹

۱۵۶٫۶۱

پیکسل ۷ پرو

۱۶۲۰٫۸۷

۲۹۵٫۲۱

۱۹۴٫۶

۲۴۷٫۸۴

گلکسی زد فولد ۴

۱۹۶۱٫۳

۱۳۳۵٫۹

۳۰۷٫۹۷

۲۷۰٫۱

اج ۳۰ پرو

۱۷۶۹٫۸۴

۱۰۴۴٫۳۹

۳۰۹٫۷

۳۳۲٫۶۱

شیائومی ۱۲ پرو

۱۸۹۵٫۸

۱۴۷۹٫۸

۳۲۷٫۳

۴۱۹٫۷

گلکسی S22 اولترا

۱۹۱۹٫۹

۱۲۶۲٫۰۲

۲۳۵٫۵۲

۲۶۱٫۹

گلکسی S22

۱۵۹۶٫۸

۹۹۳٫۵۷

۳۲۹٫۱۶

۲۲۴٫۳۹

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گلکسی S23 در نسخه ۱۲۸ گیگابایت از حافظه‌ی ذخیره‌سازی UFS 3.1 استفاده می‌کند، اما در باقی نسخه‌ها شامل نسخه‌های ۲۵۶ و ۵۱۲ مدل عادی و پلاس از ماژول UFS 4.0 استفاده شده است. به‌نظر می‌رسد دلیل این اتفاق تولید نشدن نسخه‌ی ۱۲۸ گیگابایتی حافظه‌های ذخیره‌سازی خود سامسونگ و ناکافی بودن عملکرد محصولات دیگر شرکت‌ها باشد؛ از این‌رو کره‌ای‌ها مجبور به استفاده از حافظه UFS 3.1 در مدل پایه گلکسی S23 شدند. چنین تفاوتی باعث می‌شود تا سرعت خواندن حافظه گلکسی S23 پلاس با مدل پایه بیش از ۲ برابر و سرعت نوشتن نیز ۲٫۵ برابر سریع‌تر باشد.

تجربه‌ بازی با اس ۲۳ پلاس سامسونگ

حجم باتری گلکسی S23 و S23 پلاس سامسونگ افزایشی ۳۰۰ میلی‌آمپرساعتی را تجربه کرده‌اند و به‌ترتیب به ۳۹۰۰ و ۴۷۰۰ میلی‌آمپرساعت رسیده‌اند. سرعت شارژ تفاوتی با نسل پیشین ندارد و همچنان شاهد پشتیبانی از شارژر ۲۵ وات در مدل عادی و ۴۵ وات در مدل پلاس هستیم.

باتری کهکشانی‌ها توان کافی برای تامین انرژی موردنیاز دستگاه برای یک روز کاری پرمشغله را دارد؛ علت چنین ادعایی را می‌توان در نتایج آزمون PCMark جستجو کرد؛ جایی که مدل عادی با ۱۲ ساعت و مدل پلاس با رسیدن به ۱۳ ساعت و ۲۸ دقیقه استفاده روزمره بدون وقفه در روشنایی ۲۰۰ نیت، نتایج بسیار خوبی را از خود به‌جا بگذارند.

عمر باتری گلکسی اس ۲۳ و گلکسی اس ۲۳ پلاس در برابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گلکسی S23

۶٫۱ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰×۱۰۸۰ پیکسل

۳۹۰۰

۲۸:۰۳

۱۲:۱۷

گلکسی S23 پلاس

۶٫۶ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۳۴۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۷۰۰

۳۲:۳۹

۱۳:۲۸

گلکسی اس ۲۳ اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۴:۱۰

TBA

پیکسل ۷ پرو

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۱۲۰×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۹:۱۰

۱۰:۳۶

آیفون ۱۴ پرو مکس

۶٫۷ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۲۷۹۶×۱۲۹۰ پیکسل

۴۳۲۳

۳۱:۳۰

--

گلکسی S22 اولترا

۶٫۸ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۰۸۸×۱۴۴۰ پیکسل

۵۰۰۰

۲۰:۴۳

۱۰:۴۹

شیائومی ۱۲ پرو

۶٫۷۳ اینچ، ۱۲۰ هرتز

۳۲۰۰×۱۴۴۰ پیکسل

۴۶۰۰

۳۱:۲۲

۷:۴۴

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شارژ مجدد دستگاه‌ها تنها در طول‌مدت یک ساعت انجام می‌شود و همانند سال گذشته، تفاوتی میان استفاده از آداپتور ۲۵ یا ۴۵ واتی در مدل پلاس وجود نخواهد داشت؛ زیرا تفاوت مدت زمان شارژ چیزی درحدود ۵ تا ۱۰ دقیقه خواهد بود!

دوربین گلکسی S23 و S23 پلاس

هم گلکسی S23 و هم S23 پلاس از ترکیب سه دوربین واید‌ (اصلی) + اولتراواید + تله‌فوتو برای عکاسی استفاده می‌کنند که تمام ویژگی‌های آن‌ها در هر دو مدل یکسان و مشابه نسل قبل است و فقط دوربین سلفی به‌جای حسگر ۱۰ مگاپیکسل از ماژول ۱۲ مگاپیکسل استفاده می‌کند؛ تغییری که همان‌طور که در ادامه خواهید دید، تاثیر قابل‌توجهی در بهبود کیفیت عکس‌های سلفی داشته است.

دوربین‌های اس ۲۳ و اس ۲۳ پلاس

دوربین اصلی از حسگر 1/1.56 اینچیِ ۵۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.8 و پیکسل‌های یک میکرومتری با پشتیبانی از فوکوس تشخیص فاز (PDAF) و لرزشگیر سخت‌افزاری (OIS) برای دقت بیشتر در عکاسی استفاده می‌کند. در نظر داشته باشید که در حالت پیش‌فرض، عکس‌های دوربین اصلی با وضوح ۱۲ مگاپیکسل به ثبت می‌رسند؛ اما می‌توانید از وضوح بومی ۵۰ مگاپیکسلی برای ثبت‌ عکس‌های حجیم‌تر استفاده کنید.

دوربین اولتراواید به همان حسگر ۱۲ مگاپیکسلی به‌کاررفته در نسل قبل با مشخصات مشابه مجهز است. این حسگر ابعادی 1/2.55 اینچی داشته و پشت لنزی ۱۳ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 و میدان دید ۱۲۰ درجه‌ای قرار دارد. فناوری Super Steady Video امکان ضبط ویدئوهایی بدون لرزش را با این دوربین فراهم می‌کند؛ هرچند به‌خاطر نبود قابلیت فوکوس خودکار، نمی‌توان با این دوربین عکس ماکرو گرفت.

دوربین تله‌فوتو از حسگر ۱۰ مگاپیکسلی 1/3.94 اینچی با لنز ۷۰ میلی‌متری با دیافراگم f/2.4 و پیکسل‌های یک میکرومتری بهره می‌برد. این دوربین از فوکوس خودکار با تشخیص فاز و بزرگ‌نمایی اپتیکال ۳ برابری همراه‌با PDAF و OIS برای بهبود دقت و کیفیت عکس‌ها پشتیبانی می‌کند.

تنها تفاوت ماژول دوربین اس ۲۳ نسبت‌به نسل قبل به دوربین سلفی برمی‌گردد که حالا از ۱۰ مگاپیکسل به ۱۲ مگاپیکسل با لنز ۲۶ میلی‌متری با دیافراگم f/2.2 باپشتیبانی از PDAF ارتقا یافته است. قابلیت Auto HDR نیز اجازه می‌دهد عکس‌هایی که در شرایط نوری شدید با دوربین سلفی به ثبت می‌رسند، گستره‌ی دینامیکی بالایی داشته باشند.

دوربین سری گلکسی S23 مارس ۲۰۲۳ به‌روزرسانی بزرگی دریافت کرد که جزییات کامل آن را می‌توانید در زومیت بخوانید؛ اما به‌طورکلی، الگوریتم فوکوس خودکار برای افزایش سرعت ثبت عکس تغییر کرده؛ به‌طوری‌که حتی زمانی‌که فوکوس تنظیم نشده، می‌توان عکس گرفت که البته ممکن است گاهی باعث تاری تصاویر شود (می‌توانید این قابلیت را از مسیر Camera Assistant > Prioritize focus over speed به‌حالت اولیه برگردانید.)

رابط کاربری دوربین اس ۲۳
عکاسی با اس ۲۳ پلاس سامسونگ

آز آنجاکه هر دو گوشی سامسونگ از نظر مشخصات فنی دوربین‌ها تفاوتی با یکدیگر ندارند، در این بخش به بررسی دوربین S23 پلاس و مقایسه‌ی آن با آیفون ۱۲ پرومکس به‌دلیل برچسب قیمتی مشابه بسنده می‌کنیم.

عکاسی در روز

در شرایط نوری ایده‌آل، عکس‌های S23 کنتراست بالا، گستره‌ی دینامیکی وسیع، جزییات زیاد و رنگ‌های زنده و خوشایندی ثبت می‌کنند که در گالری عکس‌ها قابل مشاهده است.

برای مثال، در تصویر زیر، دوربین S23 تمام تمرکز خود را روی جزییات گذاشته و نتیجه این شده که حفره‌های ایکس‌باکس بسیار واضح‌تر از تصویری که با آیفون ۱۲ پرومکس ثبت شده، به چشم می‌آیند؛ البته در این دو عکس، نه S23 و نه آیفون ۱۲ نتوانسته‌اند رنگ واقعی را ثبت کنند؛ آیفون رنگ‌ها را گرم‌تر و S23 اشباع‌تر ثبت کرده و رنگ واقعی چیزی بین این دوتا است.

نمونه عکس با دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳ سامسونگ
دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳
نمونه عکس با دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس
دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس
برش دوربین اصلی s23
برش عکس گلکسی اس ۲۳
برش دوربین اصلی آیفون ۱۲پرومکس
برش عکس آیفون ۱۲ پرومکس

در شرایط نوری چالش‌‌برانگیز،‌ مانند تصویر زیر، S23 برای اینکه بتواند تابش مستقیم نور خورشید را کنترل کند، جزییات بافت سنگ‌های ساختمان را فدا می‌کند. درمقابل، آیفون ۱۲ نتوانسته از پس نور خورشید برآید، اما جزییات بیشتری در تصویر حفظ شده است.

دوربین اصلی اس۲۳ در شرایط نوری چالشی
دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳
دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس در شرایط نوری چالشی
دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس
برش دوربین اصلی اس ۲۳
برش عکس گلکسی اس ۲۳
برش دوربین اصلی آیفون ۱۲پرومکس
برش عکس آیفون ۱۲ پرومکس

در تصویر بالا، رنگ‌های آیفون بی‌روح به‌نظر می‌رسند، اما به واقعیت نزدیک‌ترند؛ درمقابل، رنگ‌ها در تصویری که اس ۲۳ ثبت کرده، اشباع‌تر و درنتیجه خوشایند‌تر به‌نظر می‌آیند.

البته در چندین مورد، دوربین اصلی اس ۲۳ نمی‌توانست به‌خوبی فوکوس کند و تصویر تار بود؛ اتفاقی که گویا صدای برخی از کاربران این گوشی را در گوشه‌وکنار دنیا درآورده است.

گالری عکس‌های اس ۲۳ در طول روز

نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳
نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳
نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳
نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳
نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳
نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳
نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳
نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳
نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳
نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳
نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳
نمونه عکس عکاسی در روز با اس ۲۳

عکاسی در شب

در تاریکی، حالت شب دوربین اصلی اس ۲۳ تمایل دارد عکس‌ها را روشن‌تر از واقعیت ثبت کند؛ به‌طوری که در برخی از تصاویر، تشخیص اینکه عکس در شب یا نور کم گرفته شده، واقعا سخت است! رنگ‌ها هم همچنان زنده و خوشایند هستند.

نمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۳ نور کم
دوربین اصلی گلکسی اس ۲۳
نمونه عکس دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس نور کم
دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس

اس ۲۳ طبق عادت، نویز تصاویر را بیشتر از آیفون حذف می‌کند. این ویژگی برای مواردی که سوژه دارای جزییات کمی است، مانند سطوح، باعث بالا رفتن کیفیت تصاویر می‌شود؛ اما در مواردی که سوژه بافت و جزییات زیادی دارد، مثلا چین‌وچروک‌های لباس اکشن فیگور تصویر زیر، جزییات تاحدودی از دست می‌روند.

کراپ دوربین اصلی اس ۲۳ در نور کم
برش عکس گلکسی اس ۲۳
کراپ دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس در نور کم
برش عکس آیفون ۱۲ پرومکس

دوربین اولتراواید اس ۲۳ رفتار تقریبا مشابهی در عکاسی در نور کم به نمایش می‌گذارد؛ به این ترتیب که نویز بیش‌ازحد حذف می‌شود، عکس‌ها روشن‌تر از واقعیت هستند و رنگ‌ها شاداب و براق به چشم می‌آیند.

نمونه عکس دوربین اولتراواید اس ۲۳ نور کم
دوربین اولتراواید گلکسی اس ۲۳
نمونه عکس دوربین اولتراواید آیفون ۱۲ پرومکس نور کم
دوربین اولتراواید آیفون ۱۲ پرومکس

دوربین اولتراواید نه آیفون ۱۲ و نه S23 عملکرد درخورتوجهی در عکاسی در شب ندارند و جزییات در هر دو تقریبا به‌یک اندازه از دست رفته است؛ به‌ همین‌خاطر شاید بتوانیم بگوییم که در نگاهی کلی، حذف بیش‌ازحد نویز در دوربین اولتراواید اس ۲۳ به بهتر به‌نظر رسیدن عکس کمک کرده است.

نمونه عکس دوربین اولتراواید اس ۲۳ در نورکم
برش عکس گلکسی اس ۲۳
نمونه عکس دوربین اولتراواید آیفون ۱۲ پرومکس در نورکم
برش عکس آیفون ۱۲ پرومکس

گالری عکس‌های اس ۲۳ در تاریکی

نمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۳ در شب
نمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۳ در شب
نمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۳ در شب
نمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۳ در شب
نمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۳ در شب
نمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۳ در شب
نمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۳ در شب
نمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۳ در شب
نمونه عکس دوربین اصلی اس ۲۳ در شب

عملکرد بزرگ‌نمایی

در زوم ۳ برابری، آیفون ۱۲ پرومکس جزییات بیشتری را ثبت می‌کند. همان‌طور که در عکس‌های زیر می‌بینید، جزییات سنگ سفیدرنگ در ساختمان جلویی به‌خوبی در آیفون ۱۲ ثبت شده، اما تقریبا به‌طور کامل در اس ۲۳ از دست رفته است.

زوم ۳ برابری اس ۲۳
عکس ۳ برابری گلکسی اس ۲۳
زوم ۳ برابری آیفون ۱۲ پرومکس
عکس ۳ برابری آیفون ۱۲ پرومکس
کراپ زوم ۳ برابری s23
برش عکس گلکسی اس ۲۳
کراپ زوم ۳ برابری آیفون ۱۲ پرومکس
برش عکس آیفون ۱۲ پرومکس

همین رفتار را در زوم ۵ و ۱۰ برابری مشاهده می‌کنیم؛ اگرچه هر دو گوشی در این دو حالت از تصویر کراپ‌شده‌ی دوربین تله‌فوتو استفاده می‌کنند، آیفون تاحدودی جزییات بیشتری را ثبت کرده است.

زوم ۵ برابری اس ۲۳
عکس ۵ برابری گلکسی اس ۲۳
زوم ۵ برابری آیفون ۱۲ پرومکس
عکس ۵ برابری آیفون ۱۲ پرومکس
زوم ۱۰ برابری اس ۲۳
عکس ۱۰ برابری گلکسی اس ۲۳
زوم ۱۰ برابری آیفون ۱۲ پرومکس
عکس ۱۰ برابری آیفون ۱۲ پرومکس

عکاسی پرتره با دوربین اصلی و تله‌فوتو

در عکاسی پرتره با دوربین اصلی، آیفون ۱۲ پرومکس جزییات بیشتری را ثبت کرده که می‌توانید در بافت پوست صورت بهزاد و پیراهن زردرنگش مشاهده کنید. رنگ پوست هم به واقعیت نزدیک‌تر است.

البته در عکاسی پرتره احتمالا ترجیح بسیاری از کاربران این باشد که جزییات کمتری از پوست در عکس ثبت شود! رنگ‌های اس ۲۳ هم اگرچه اشباع هستند و کمی با واقعیت فاصله دارند، به‌حدی شاداب و زنده به‌نظر می‌رسند که احتمالا از نظر کاربران خوشایندتر باشد.

پرتره اس ۲۳
پرتره با دوربین اصلی اس ۲۳
پرتره آیفون ۱۲ پرومکس
پرتره با دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس
کراپ پرتره دوربین اصلی اس ۲۳
برش عکس پرتره دوربین اصلی اس ۲۳
کراپ پرتره دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس
برش عکس پرتره دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس
کراپ پرتره دوربین اصلی اس ۲۳
برش عکس پرتره دوربین اصلی اس ۲۳
کراپ پرتره دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس
برش عکس پرتره دوربین اصلی آیفون ۱۲ پرومکس

هنگام عکاسی پرتره با دوربین تله‌فوتو، اس ۲۳ جزییات بیشتری از آیفون ۱۲ ثبت می‌کند و درکل، عملکرد بهتری از آیفون به‌نمایش می‌گذارد. رنگ پوست و موارد دیگر در تصویر همچنان در آیفون ۱۲ به واقعیت نزدیک‌تر است.

پرتره اس ۲۳
پرتره با دوربین تله‌فوتو اس ۲۳
پرتره تله‌فوتو آیفون ۱۲ پرومکس
پرتره با دوربین تله‌فوتو آیفون ۱۲ پرومکس
کراپ پرتره تله‌فوتو اس ۲۳
برش عکس پرتره تله‌فوتو اس ۲۳
کراپ پرتره تله‌فوتو آیفون ۱۲ پرومکس
برش عکس پرتره تله‌فوتو آیفون ۱۲ پرومکس

عملکرد دوربین سلفی

هنگام عکاسی با سلفی، دوربین ۱۲ مگاپیکسلی اس ۲۳ جزییات بیشتری را از آیفون ۱۲ ثبت می‌کند، اما آیفون رنگ پوست را طبیعی‌تر نشان می‌دهد. درمقایسه با اس ۲۲ که به دوربین سلفی ۱۰ مگاپیکسلی مجهز بود، شاهد بهبود چشمگیری در ثبت جزییات اس ۲۳ هستیم؛ به‌طوری که مطمئنا سلفی گرفتن با اس ۲۳ را به‌راحتی به اس ۲۲ ترجیح خواهید داد.

عکاسی سلفی با اس ۲۳
عکس سلفی اس ۲۳
سلفی آیفون ۱۲ پرومکس
عکس سلفی آیفون ۱۲ پرومکس

درکل، تجربه‌ی عکاسی با دوربین اس ۲۳ رضایت‌بخش، اما پایین‌تر از حد انتظار ما از گوشی پرچم‌دار سامسونگ آن‌هم با چنان برچسب قیمتی بالا در بازار ایران است. عملکرد دوربین‌های این گوشی تقریبا با آیفون ۱۲ پرومکس سه‌سال پیش برابری می‌کند، هرچند هنگام زوم و در نور کم، جزییات کمتری از آیفون ثبت می‌کند. رنگ‌های اشباع در عکس‌ها اگرچه کمی با واقعیت فاصله دارند، خوشایند به‌نظر می‌رسند و احتمالا نظر کاربران را جلب کنند.

جمع‌بندی و مقایسه با رقبا

گلکسی S23 و S23 پلاس سامسونگ نه فرق زیادی با نسل قبل دارند و نه با همدیگر؛ اگر ترجیح می‌دهید گوشی بزرگ‌تر همراه با عمر باتری بیشتر در اختیار داشته باشید، مدل پلاس را انتخاب کنید. هرچند انتخاب ما مدل پایه است، چون به‌طرز بسیار دلپذیری خوش‌دست است! از طرفی، شایعاتی به گوش می‌رسند که خبر از حذف احتمالی مدل پلاس از سری S24 می‌دهند؛ تصمیمی که منطقی به‌نظر می‌رسد، چراکه اکثر کاربران بسته به بودجه و نیازشان یا مدل اولترا را انتخاب می‌کنند یا مدل عادی.

پخش موسیقی با اس ۲۳ سامسونگ
تجربه بازی با گلکسی اس ۲۳ سامسونگ

درکل، تجربه‌ی ما با این دو گوشی رضایت‌بخش بود؛ به‌جز در دو مورد که کهکشانی‌های سامسونگ نتوانستند انتظارات ما را برآورده کنند. اولی، دقت رنگ صفحه‌نمایش بود که برخلاف روشنایی فوق‌العاده، اندکی ناامید‌کننده ظاهر شد و دومی، افت نسبتا زیاد عملکرد تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 2 در استفاده‌های سنگین بود؛ هرچند در کاربری روزمره و حتی اجرای بازی‌های سنگین، هیچ مشکلی نخواهید داشت و دمای بدنه هم در این موارد آزاردهنده نخواهد بود.

بااین‌حال، نمی‌توان برچسب قیمتی بالای این دو گوشی را در بازار ایران نادیده گرفت؛ عاملی که احتمالا بیش از هر مورد دیگری بر ارزش خرید تاثیر می‌گذارد. در این بازه‌ی قیمتی، می‌توانید سراغ پیکسل ۷ پرو گوگل بروید که یکی از بی‌نقص‌ترین تجربه‌های اندرویدی را در اختیارتان می‌گذارد و عکس‌های فوق‌العاده‌ای هم می‌گیرد؛ اما تراشه‌اش به‌اندازه‌ی رقبا قدرتمند نیست.

سری گلکسی اس ۲۳ سامسونگ

آیفون ۱۲ پرومکس و نسخه‌ی ۲۵۶ گیگابایتی آیفون ۱۳ نیز با کهکشانی‌های سامسونگ تقریبا هم‌قیمت‌اند و با وجود دو، سه سال قدیمی‌ بودن، از تراشه‌های قدرتمند و تجربه‌ی مطلوب عکاسی بهره‌ می‌برند؛ هرچند رابط کاربری iOS تفاوت‌های چشمگیری با اندروید دارد و متناسب با نیازهای تمام کاربران نیست.

وان‌پلاس ۱۱ نیز گوشی جدیدی است که همانند سری S23، به قدرتمندترین تراشه‌ی دنیای اندروید مجهز شده است و اگرچه از نسخه‌ی اورکلاک‌شده‌ی این تراشه استفاده نمی‌کند، درحالت Performance Mode پایداری بی‌نظیری را ارائه می‌کند که نظیر آن‌را تنها می‌توان در گوشی‌های گیمینگ پیدا کرد. هرچند در بحث صفحه‌نمایش و رابط کاربری، رقابت را به S23 می‌بازد.

نکات مثبت

  • خوش‌دست، زیبا، باکیفیت
  • نمایشگر فوق‌العاده روشن
  • عملکرد رضایت‌بخش دوربین‌ها
  • ویژگی‌های گسترده رابط کاربری One UI در عین سادگی و سبکی پوسته
  • عمر باتری فوق‌العاده
  • عملکرد مناسب گیمینگ
  • پشتیبانی نرم‌افزاری چهار ساله

نکات منفی

  • افت محسوس عملکرد در استفاده‌های سنگین
  • دقت رنگ پایین نمایشگر
  • قیمت غیرمنطقی در ایران
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات