نکات و ترفندهای کاربردی برای کاربران آیفون

پنج‌شنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 34 دقیقه
iOS یک سیستم‌عامل کاربرپسند است که در بطن آن قدرت‌ پنهان زیادی وجود دارد. دانستن این نکات و ترفندها به شما کمک می‌کند به یک استاد واقعی آیفون تبدیل شوید.
تبلیغات

آیفون‌های اپل در سال ۲۰۰۷ با یک سیستم‌عامل بی‌نام به بازار عرضه شدند. یک سال بعد اپل یک نام پیش‌پا‌افتاده روی این سیستم‌ گذاشت: iPhone OS 1. تا زمان عرضه‌ی نسخه‌ی چهارم آیفون یعنی در سال ۲۰۱۰، اپل بالاخره نام iOS را برای سیستم عامل آیفون تأیید کرد.

آیفون اکنون به iOS 16 رسیده و در دهه‌ی گذشته تغییرات زیادی ایجاد کرده است. با دانلود و نصب iOS 16، می‌توانید تمام تغییراتی را که به‌روزرسانی نرم‌افزار اپل ارائه می‌دهد، تجربه کنید. از لاک‌اسکرین قابل تنظیم گرفته تا ویژگی‌های جدید که در برنامه‌های داخلی آیفون شما وجود دارد، اپل حتی ویژگی‌های آشنایی مانند اعلان‌ها را تغییر داده است که باعث می‌شود همه چیز کمی متفاوت‌تر از iOS 15 باشد. این مقاله می‌تواند با نگاهی به برخی از ویژگی‌های نادیده گرفته شده iOS 16 که ممکن است حتی در مورد آن‌ها نشنیده باشید، به شما نشان دهد که در این آپدیت چه چیزی انتظارتان را می‌کشد.

شما هزینه زیادی برای گوشی خود پرداخت کرده‌اید، بنابراین منطقی است که حداکثر استفاده را از آن ببرید. با لیستی به ظاهر بی‌پایان از نکات، ترفندها و ویژگی‌های پنهان آیفون که به شما کمک می‌کند مطمئن شوید که چیزی را از قلم نینداخته‌اید، می‌توانید زندگی خود را کمی آسان‌تر کنید.

iOS ویژگی‌های فراوانی دارد که تحت پوشش قرار دادن تمام آن‌ها به زمان زیادی نیازمند است؛ حتی اگر بخواهیم این نکات را کامل بیان کنیم، بازهم ممکن است تعدادی از آن‌ها از قلم بیفتد. در این مقاله سعی کردیم نکات، ترفندها و رازهایی که باعث می‌شوند بازدهی آیفون را بالاتر ببرید و استفاده‌ی پربارتری از آن داشته باشید بیان کنیم. اگر به‌تازگی به جمع کاربران آیفون پیوسته‌اید یا تاکنون آیفون خود را زیرورو نکرده‌اید، در این مقاله بیشتر نکات کاربردی را برای شما جمع‌آوری کرده‌ایم؛ پس با یک آموزش دیگر با زومیت همراه باشید.

قابلیت های مخفی ایفون

کپی تنظیمات ویرایش یک تصویر و و جایگذاری روی عکس‌های دیگر

آیا می‌خواهید همه عکس‌هایتان زیبایی‌شناسی یکسانی داشته باشند، یا بهبودهای یکسان در دسته‌ای از تصاویر ایجاد کنید؟ یکی از ترفندهای iOS 16 به شما امکان می‌دهد ویرایش‌های یک عکس را کپی کنید و با یک ضربه آن را روی عکس دیگری اعمال کنید:

کپی تنظیمات ویرایش یک تصویر و و جایگذاری روی عکس‌های دیگر
  • Photos را باز کنید و تصویر ویرایش شده را انتخاب کنید.
  • روی سه نقطه در بالا سمت راست ضربه بزنید. Copy Edits را انتخاب کنید.
  • به تصویری که می‌خواهید ویرایش را رویش اعمال کنید، بروید و روی سه نقطه در بالا سمت راست ضربه بزنید.
  • روی Paste Edits و done ضربه بزنید تا همان ویرایش‌ها روی تصویر انتخاب‌شده اعمال شوند.

ساخت استیکر از تصاویر

با این ترفند iOS 16 می‌توانید استیکرهایی از تصاویر بسازید و این استیکرها را با سایر اپلیکیشن‌ها به اشتراک بگذارید. این فایل در iMessage به‌عنوان استیکر و در سایر پیام‌رسان‌ها به‌عنوان یک تصویر PNG به اشتراک گذاشته می‌شود.

  • برنامه Photos را باز کنید.
  • تصویری را که می‌خواهید از آن استیکر بسازید، انتخاب کنید.
  • روی تصویر ضربه بزنید و نگه دارید.
  • می‌توانید تصویر را کپی کرده و به‌عنوان استیکر در iMessage یا هر سرویس دیگری که می‌خواهید قرار دهید. یا می‌توانید تصویر را از همان صفحه به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید استیکرتان را در Notes ذخیره کنید.

از CAPTCHA عبور کنید

CAPTCHA برای اطمینان از اینکه شخص به یک وب‌سایت یا سرویس دسترسی دارد و نه یک ربات طراحی شده است. آن‌ها برای بیشتر مردم آزاردهنده هستند. این ترفند iOS 16 به شما امکان می‌دهد از CAPTCHA در برنامه‌ها و وب‌سایت‌های پشتیبانی‌شده عبور کنید.

در اپلیکیشن Settings در قسمت Apple ID به Password & Security بروید و Automatic Verification را فعال کنید. با این کار اپل می‌گوید iCloud به‌طور خودکار و خصوصی دستگاه و حساب Apple ID شما را در پس‌زمینه تأیید می‌کند و نیاز برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها برای ارائه درخواست تأیید CAPTCHA را از بین می‌برد.

حذف اطلاعات عکس‌ها پیش از اشتراک‌گذاری

هنگامی‌که تصاویر را مستقیماً از برنامه‌ی Photos با شخص یا سرویسی به اشتراک می‌گذارید، آن‌ها می‌توانند به تمام اطلاعات جمع‌آوری‌شده در زمان عکس‌برداری، به‌ویژه داده‌های موقعیت مکانی، دسترسی پیدا کنند. پیش از ارسال عکس، روی دکمه‌ی اشتراک‌گذاری بزنید و دکمه options را از بالای عکس انتخاب کنید. در ادامه گزینه All Photos Data را غیرفعال کنید. این ویژگی می‌تواند متادیتای GeoIP را که باعث افشای موقعیت مکانی می‎‌شود و تمام اطلاعات مانند تاریخچه‌ی ویرایش، برش‌ها (crops)، فیلترها و تصاویر لایوی که اعمال کرده‌اید، را حذف کند.

مدیریت عکس‌های تکراری

به احتمال زیاد همه ما تعدادی عکس تکراری داریم که بی‌جهت فضای آیفونمان را اشغال کرده‌اند. با این ترفند iOS 16، اپل به‌طور قابل‌توجهی حذف هر گونه فایل تکراری که فضای غیرضروری در دستگاه اشغال کرده،‌ آسان‌ کرده است.

اپل این ویژگی جدید را Duplicate detection نامیده است و همان‌طورکه انتظار می‌رود کار می‌کند. با استفاده از یادگیری ماشین روی دستگاه در iOS 16، دستگاه شما اکنون به‌راحتی تمام عکس‌های تکراری موجود در کتابخانه شما را در بخش Utilities در Photos شناسایی و جمع‌آوری می‌کند. از آنجا به‌راحتی می‌توانید آن‌ها را حذف کنید، فضایی را در دستگاه خود آزاد کنید و کتابخانه عکس خود را مرتب کنید. ازآنجاکه این ویژگی نیاز دارد دستگاه کل کتابخانه را اسکن و مرتب کند، ممکن است مدتی طول بکشد تا موارد تکراری برای حذف ارائه شوند.

  • برنامه Photos را باز کنید.
  • به بخش Albums بروید.
  • به پایین بروید و Duplicates را انتخاب کنید.
  • روی Merge ضربه بزنید.
  • انتخاب خود را با ضربه زدن روی Merge X Duplicates تأیید کنید.

مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد عکس‌ها

قبلا اگر می‌خواستید هر یک از جزئیات ریز ذخیره شده در داده‌های EXIF را در مورد عکسی که ارسال شده یا خودتان گرفته‌اید، مشاهده کنید، باید از یک برنامه شخص ثالث استفاده می‌کردید. اکنون هر زمان که عکسی را در برنامه Photos مشاهده می‌کنید، می‌توانید انگشت خود را به سمت بالا بکشید تا نمای اطلاعاتی باز شود که در آن نشان می‌دهد عکس را از کجا ذخیره کرده‌اید و تمام اطلاعات EXIF مانند سرعت شاتر، مکان و دوربین استفاده‌شده را ذکر می‌کند.

مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد عکس‌ها آیفون

حتی اگر به این همه جزئیات ریز اهمیتی نمی‌دهید، اطلاعات افزوده‌شده می‌تواند برایتان مفید باشد. حداقل اینکه بتوانید ببینید عکس را از کجا ذخیره کرده‌اید (از جمله اینکه چه کسی آن را برای شما ارسال کرده) کافی است.

درگ و دراپ بین برنامه‌های آیفون

آیپد مدت‌ها است که به شما امکان می‌دهد اسناد، متن یا تصاویر را بین برنامه‌ها بکشید و رها کنید. و حالا نوبت آیفون است.

درگ و دراپ بین برنامه‌های آیفون

برای مثال اگر می‌خواهید بین پیام‌ها و عکس‌ها جابه‌جا شوید تا تصاویر را با دوستانتان به اشتراک بگذارید، می‌توانید آن‌ها را از برنامه عکس‌ها به برنامه پیام‌ها بکشید و رها کنید.

  • برای این کار برنامه Photos را باز کنید. برای باز کردن یک تصویر به صورت تمام صفحه، روی آن ضربه نزنید؛ درعوض انگشت خود را روی عکس قرار دهید و شروع به کشیدن انگشت خود روی صفحه کنید. وقتی تصویر کوچک شروع به شناور شدن روی بقیه عکس‌ها کرد، بدون برداشتن انگشت خود، به برنامه پیام‌ها برگردید.
  • یک دایره سبز با علامت بعلاوه در آن روی تصویر کوچک نشان داده می‌شود که نشان می‌دهد، می‌توانید انگشت خود را بردارید. عکس در فیلد نوشتاری قرار می‌گیرد و آماده ارسال است.

می‌توانید از همین تکنیک برای فرستادن یک متن به ایمیل استفاده کنید.

استفاده از Face ID وقتی دراز کشیده‌اید

اگر سعی کرده‌ باشید قفل آیفون خود را در حالت عمودی باز کنید، مانند زمانی که به پهلو دراز کشیده‌اید، می‌بینید که کار نمی‌کند. برای اینکه Face ID کار کند، باید آیفون خود را در جهت عمودی قرار دهید. در نهایت با iOS 16 می‌توانید از Face ID برای باز کردن قفل آیفون خود در حالت افقی استفاده کنید. بااین‌حال، برای انجام این کار، باید یک آیفون 13 یا 14 با iOS 16 داشته باشید.

قفل کردن یادداشت‌ها با یک رمز عبور

به جای ایجاد رمز عبور جدید برای یادداشت‌ها اکنون می‌توانید به‌سادگی از رمز عبور دستگاه یا فیس/تاچ آیدی خود استفاده کنید.

  • برنامه Notes را باز کنید. روی یادداشتی که می‌خواهید قفل شود ضربه بزنید و نگه دارید.
  • Lock Note را انتخاب کنید.
  • روی Use iPhone Passcode ضربه بزنید.

اسکن چند عکس در یک PDF

انگشت خود را روی آیکون اپ Notes نگه دارید تا منوی کارهایی که می‌توانید با اپ انجام بدهید، ببینید؛ این منو شامل افزودن یک یادداشت جدید (New note)، چک‌لیست جدید (New checklist) و اسکن اسناد (Scan Document) است.

ترفندهای آیفون

با انتخاب گزینه‌ی اسکن سند می‌توانید از تمام صفحات موجود در یک سند فیزیکی عکس بگیرید و آن‌ها را در یک فایل PDF قرار بدهید؛ سپس می‌توانید این فایل را صفحه‌به‌صفحه ببینید یا آن را به اشتراک بگذارید.

افزودن Quick Notes به کنترل سنتر

اپل در اوایل سال گذشته، Quick Note را به‌عنوان یکی از بهترین ویژگی‌های جدید iPadOS 15 معرفی کرد. چیزی که این ویژگی را به یک قابلیت مفید تبدیل می‌کند، توانایی آن است که به شما امکان می‌دهد از هر کجای دستگاه خود یادداشت‌برداری کنید. بنابراین، هر زمان که ایده جالبی به ذهنتان خطور کرد، یا اگر می‌خواهید نکات مهمی را در جلسه یادداشت کنید، نیازی نیست برنامه Apple Notes را باز کنید، به جای آن از Quick Notes استفاده کنید. با انتشار iOS 16، اپل این ویژگی مبتنی بر بهره‌وری را گسترش داده است تا تجربه یادداشت‌برداری سریع و ساده‌ای را در آیفون نیز ارائه دهد.

  • ابتدا اپلیکیشن Settings را در آیفون خود باز کرده و Control Center را انتخاب کنید.
  • در بخش More Controls، گزینه Quick Note را پیدا کنید و روی دکمه سبز رنگ کنار آن ضربه بزنید اکنون آیکون Quick Note در کنترل سنتر ظاهر می‌شود.
  • اگر می‌خواهید آیکون Quick Note در کنترل سنتر بالاتر ظاهر شود، سه خط افقی کنار Quick Note را لمس کرده و نگه دارید تا آیکون را جابه‌جا کنید.
افزودن Quick Notes به کنترل سنتر آیفون

هنگامی که آیکون Quick Note در کنترل سنتر دستگاه شما دردسترس باشد، یادداشت سریع فقط با یک ضربه فاصله دارد. در اینجا نحوه عملکرد آن آمده است:

  • ابتدا کنترل سنتر خود را باز کنید، سپس روی آیکون Quick Note ضربه بزنید.
  • اکنون، یک پنجره Quick Note روی صفحه‌نمایش آیفون ظاهر می‌شود تا به شما اجازه می‌دهد افکار خود یا هر چیزی را که می‌خواهید یادداشت کنید. اطمینان حاصل کنید که برای ذخیره یادداشت خود روی Save در گوشه بالا سمت راست ضربه بزنید.

امضا کردن اسناد

همه‌ی ما در خانه‌ اسکنر و پرینتر نداریم، به همین علت اپل به‌سادگی امکان امضای دیجیتال اسناد را برای کاربرانش فراهم کرده است. برای این کار از سند مورد نظر یک اسکرین شات بگیرید و پیش‌نمایش کوچک آن را لمس کنید. در سمت راست بخش پایینی، آیکون جمع را انتخاب و گزینه Signature را لمس کنید. می‌توانید امضای خود را مستقیماً روی صفحه وارد یا از فایل ذخیره‌شده‌ی امضای خود استفاده کنید. سرانجام گزینه‌ی Done را بزنید و امضا را به بخش مورد نظر از اسکرین‌شات سند، منتقل کنید. می‌توانید اندازه‌ی امضا را تغییر بدهید و پس از ذخیره، آن را ارسال کنید.

گرفتن اسکرین‌ شات تمام صفحه

ترفندهای آیفون

اگر بخواهید از یک صفحه اسکرین شات بگیرید در سمت چپ و پایین صفحه اعلانی ظاهر می‌شود که باید آن را لمس کنید تا به‌صورت تمام صفحه باز شود. اگر می‌خواهید از صفحه‌ی وب‌سایتی که در مرورگر سافاری باز کرده‌اید اسکرین شات بگیرید و اندازه‌ی بخش مورد نظر شما بزرگ‌تر از مقداری است که در یک اسکرین شات جای بگیرد، پس از گرفتن شات روی آن بزنید. در قسمت بالای صفحه، گزینه‌ی Full page را انتخاب کنید. یک اسلایدر در سمت راست ظاهر می‌شود که کل صفحه را نمایش می‌دهد و شما به‌راحتی می‌توانید در یک اسکرین شات تمام آنچه نیاز دارید را جای بدهید.

یافتن و اشتراک‌گذاری خودکار پسورد Wi-Fi

اگر از ناتوانی در دسترسی به رمز وای فای شبکه‌ای که استفاده می‌کنید ناامید شده‌اید، در iOS 16 در تنظیمات وای فای آیفون، می‌توانید رمز عبور شبکه‌ای را که به آن متصل هستید، ببینید. این مراحل را دنبال کنید:

  • به تنظیمات بروید روی Wi-Fi ضربه بزنید.
  • دکمه i را در انتهای شبکه متصل انتخاب کنید.
  • در صفحه بعدی، روی Password ضربه بزنید.
  • برای اشتراک‌گذاری رمز عبور، روی Copy ضربه بزنید.

همچنین اگر می‌خواهید بدون نوشتن رمز عبور، آن را با میهمان خود به اشتراک بگذارید، باید بلوتوث هر دوی شما روشن باشد. سپس میهمان شما باید به تنظیمات Wi-Fi برود. اگر میهمانتان دستگاهی با iOS 12 به بالا، iPadOS یا macOS دارد و در فهرست مخاطبان شما ذخیره شده است، یک پاپ‌آپ روی صفحه‌ی گوشی شما ظاهر می‌شود و از شما می‌پرسد که آیا مایل هستید رمز عبور وای‌فای خود را با او به اشتراک بگذارید. با انتخاب گزینه‌ی Share Password، رمز عبور شما دراختیار او قرار خواهد گرفت.

تغییر اندازه متن مورداستفاده در برنامه‌های خاص

در حال حاضر، می‌توانید اندازه فونت در سراسر سیستم را متناسب با اولویت خود تغییر دهید. اما در iOS 15، ابزار جدیدی وجود دارد که به شما امکان می‌دهد اندازه فونت را براساس برنامه به برنامه تغییر دهید. این بدان معنا است که برای مثال می‌توانید برنامه Mail و Twitter را در اندازه‌های فونت مختلف داشته باشید.

برای استفاده از ویژگی برنامه Settings را باز کنید، سپس به Control Center بروید و به پایین بروید تا با ضربه زدن روی علامت مثبت سبز، Text Size را پیدا کنید.

دفعه بعد که در برنامه‌ای هستید و می‌خواهید اندازه متن را تنظیم کنید، Control Center را باز کنید و روی دکمه Text Size ضربه بزنید. دکمه پایین صفحه را به سمت چپ کلید سوئیچ بلغزانید تا نشان دهد که می‌خواهید تغییرات شما فقط در برنامه‌ای که در حال حاضر استفاده می‌کنید اعمال شود و سپس اندازه فونت را تنظیم کنید.

تغییر اندازه متن مورداستفاده در برنامه‌های خاص

ردیابی آیفون حتی اگر خاموش باشد

معمولاً اگر آیفون شما گم یا دزدیده شود و سپس خاموش شود، هیچ راهی برای ردیابی آن ازطریق Find My وجود ندارد. به لطف iOS 15، اکنون می‌توانید آیفون خود را حتی اگر خاموش باشد، به تنظیم مجدد کارخانه برگشته باشد یا فقط آفلاین باشد، مکان‌یابی کنید. این ویژگی جدید که آیفون شما را به نوعی AirTag تبدیل می‌کند، تا 5 ساعت پس از اتمام باتری آیفون دردسترس است.

ردیابی آیفون حتی اگر خاموش باشد

می‌توانید تنظیمات جدید را که به‌طور پیش‌فرض روشن است، در Settings > Apple ID > Find My > Find My iPhone پیدا کنید. تا زمانی که Find My Network فعال باشد، وقتی گوشی روشن نیست، می‌توانید آیفون خود را ازطریق برنامه Find My پیدا کنید.اگر می‌خواهید بررسی کنید که آیا ویژگی ذخیره انرژی کار می‌کند، دکمه کناری و دکمه صدا را فشار دهید‌، باید iPhone Findable After Power Off را در زیر دکمه Slide to Power Off مشاهده کنید.

غیرفعال کردن موقعیت مکانی دقیق

گوشی‌های هوشمند علاوه بر پیگیری کارهای شما، موقعیت مکانی‌تان را نیز ردیابی می‌کنند. می‌توانید جزئیات موقعیت مکانی خود را در Privacy و بخش Location Services مسدود کنید. در این بخش، تنظیمات هر اپ قابل مشاهده است، می‌توانید با ورود به هریک Precise Location آن را خاموش کنید.

غیرفعال‌سازی یادآوری امتیازدهی به اپ‌ها

اگر اینکه اپ‌ها هر بار می‌خواهند به آن‌ها امتیاز بدهید، شما را اذیت می‌کند می‌توانید این مشکل را در تنظیمات حل کنید. اپ‌ها برای دیده شدن و بالا رفتن امتیازشان در اپ استور به امتیاز شما نیاز دارند؛ اما با رفتن به بخش App Store در تنظیمات، قادر خواهید بود گزینه‌ی In-App Ratings & Reviews را خاموش کنید.

تماس تصویری با کاربران اندروید و ویندوز با فیس‌تایم

FaceTime دیگر منحصر به دستگاه‌های اپل نیست. به لطف iOS 15 می‌توانید یک لینک FaceTime ایجاد کنید و آن را با دوستان و اعضای خانواده در اندروید یا رایانه ویندوزی به اشتراک بگذارید تا آن‌ها بتوانند به تماس ویدیویی شما بپیوندند.

چند راه برای ایجاد لینک فس تایم وجود دارد، اما ساده‌ترین راه این است که برنامه رسمی FaceTime را در iPhone یا iPad خود باز کنید و روی Create Link در سمت چپ بالای صفحه ضربه بزنید. با این کار صفحه اشتراک‌گذاری باز می‌شود، جایی که می‌توانید Add Name را فشار دهید تا به چت خود عنوان بدهید و نحوه اشتراک‌گذاری پیوند را انتخاب کنید: می‌توانید آن را در کلیپ‌بورد خود کپی کنید یا ازطریق پیام متنی، ایمیل، AirDrop و موارد دیگر به اشتراک بگذارید.

تماس تصویری با کاربران اندروید و ویندوز با فیس‌تایم

می‌توانید لینک خود را با شخصی که از دستگاه غیراپل استفاده می‌کند به اشتراک بگذارید و آن‌ها می‌توانند ازطریق مرورگر وب از فیس‌تایم استفاده کنند. آن‌ها باید نام خود را وارد کنند، Continue را بزنید و سپس منتظر بمانند تا توسط شخصی که لینک FaceTime را ایجاد کرده اجازه ورود پیدا کنند. اگر چت را ایجاد کرده‌اید و می‌خواهید به آن بپیوندید، روی لینکی که در بالای برنامه FaceTime ظاهر می‌شود Join را بزنید.

ارسال داده‌های iCloud برای شخص دیگر پس از فوت

اگر فوت کنید و کسی به آیفون شما دسترسی نداشته باشد، نیازی نیست عکس‌ها، پیام‌ها، یادداشت‌ها، گذرواژه‌ها و سایر اطلاعات مهم شما برای همیشه قفل شوند. ویژگی Legacy Contact در iOS 15 به شما امکان می‌دهد هر مخاطب ذخیره‌شده در تلفن خود را انتخاب کنید و به آن‌ها امکان دسترسی به داده‌های iCloud خود را پس از مرگتان بدهید.

ارسال داده‌های iCloud برای شخص دیگر پس از فوت
  • برای تنظیم این مخاطب به تنظیمات بروید، روی نام خود ضربه بزنید.
  • Password & Security > Legacy Contact را انتخاب کنید. روی Add Legacy Contact ضربه بزنید.
  • اطلاعات کاربری خود را وارد کنید و فردی را از مخاطبان خود انتخاب کنید. اپل یک کلید دسترسی ایجاد می‌کند که مخاطب شما برای دسترسی به داده‌های شما به آن نیاز خواهد داشت.

خاموش کردن میکروفن هنگام فیلم گرفتن از صفحه

برای فیلم گرفتن از صفحه‌ به تنظیمات و Control Center بروید تا مطمئن شوید گزینه‌ی Screen Recording فعال است. پس از فعال کردن این گزینه، دکمه‌ی ضبط در Control Center ظاهر می‌شود.

ترفندهای آیفون

پس از شروع ضبط ممکن است متوجه شوید همراه‌با فیلم‌ گرفتن از صفحه، صداهای اطراف شما نیز در فیلم ضبط می‌شوند. اگر نیازی ندارید که صداهای خارجی در فیلم وجود داشته باشند می‌توانند روی دکمه‌ی ضبط بزنید و کمی مکث کنید؛ سپس انتخاب کنید که میکروفون گوشی هنگام ضبط خاموش شود.

اشتراک‌گذاری صفحه‌ نمایش

ترفندهای آیفون

با ضربه زدن و نگه‌ داشتن دکمه‌ی ضبط صفحه در Control Center می‌توانید انتخاب کنید که فیلم ضبط‌شده ذخیره شود یا مستقیماً آن‌ را در یک اپ منتشر کنید. برنامه‌هایی که از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند شامل برنامه‌های چت‌ مانند Facebook Messenger‌، ابزارهای ویدئو کنفرانس مانند Zoom ،Google Meet و Skype یا حتی شبکه‌های اجتماعی مانند TikTok هستند.

بهبود صدا

ترفندهای آیفون

در Voice Meomos می‌توانید با کاهش نویز پس‌زمینه، کیفیت صدای ضبط‌شده را ارتقاء بدهید. برای این کار پس از ضبط صدا، روی منوی سه‌نقطه (...) ضربه بزنید و گزینه‌ی Edit Recording را انتخاب کنید سپس در سمت راست قسمت بالایی صفحه، آیکون چوب جادو را انتخاب کنید.

به‌روزرسانی خودکار اپ‌ها

اگر از جمله افرادی هستید که دوست دارند همیشه از آخرین نسخه‌ی اپ‌ها استفاده کنند پس باید گزینه‌ی آپدیت خودکار را در اپ استور فعال کنید. بدین منظور به تنظیمات و سپس App Store بروید تا گزینه‌ی Automatic Downloads را فعال کنید. اگر در مورد امنیت داده‌‌ها نگران هستید یکی از دو گزینه‌ی Always Ask یا Ask if Over 200 MB را از بخش App Downloads انتخاب کنید.

اگر نمی‌خواهید منتظر بمانید، وارد اپ استور بشوید، روی عکس خود ضربه بزنید و در بخش آپدیت‌ها، دکمه‌ی Update All را لمس کنید. اگر در این فهرست، برنامه‌ای مشاهده کردید که مدت‌ها است از آن استفاده نمی‌کنید، آن را به سمت چپ بکشید تا از دستگاه حذف شود.

بی‌صدا کردن تماس‌های ناشناس

اگر تماس‌های خودکار و تبلیغاتی زیادی دریافت می‌کنید شاید بهتر باشد تماس‌‌های ناشناس را بی‌صدا کنید.

ترفندهای آیفون

از تنظیمات به Phone بروید و گزینه‌‌ی Silence Unknown Callers را فعال کنید. وقتی این گزینه روشن شود هر شماره‌ای که در فهرست مخاطبان‌، پیشنهاد‌ها سیری یا فهرست تماس‌های اخیر شما نباشد مستقیماً به پست صوتی (voicemail) منتقل می‌شود. پس از تماس ناشناس یک اعلان بی‌صدا به شما خبر می‌دهد که یک تماس، سایلنت شده است. می‌توانید آن شماره را در فهرست تماس اخیر خود مشاهده کنید. اگر مجبورید خط خود را برای تماس‌های ناشناس باز نگه‌ دارید بهتر است از یک سیم‌کارت دوم و یک شماره‌ی ثانویه استفاده کنید.

استفاده‌ی از حالت هواپیما

گاهی پیش می‌آید که بخواهید هنگام یک مکالمه‌ی تلفنی، تماس را قطع کنید؛ اما این کار چندان مؤدبانه به نظر نمی‌رسد. اپل به خواسته‌ی کاربران احترام گذاشته و به شما این امکان را داده‌ است که بتوانید حین مکالمه با فعال کردن حالت پرواز، مکالمه را به‌گونه‌ای قطع کنید که شبیه به قطعی شبکه یا ضعف آنتن‌دهی به نظر برسد.

پنهان کردن برنامه‌های حساس با App Library

به جای یافتن مکان یا فلدری برای برنامه‌هایی که استفاده نمی‌کنید یا نمی‌خواهید دیگران آن را ببینند با این ترفند کمتر شناخته‌شده، می‌توانید آن‌ها را کاملاً از دید خارج کنید. اکنون می‌توانید با استفاده از App Library، یک برنامه را بدون حذف کامل از صفحه اصلی خود حذف کنید.

  • روی برنامه‌ای که می‌خواهید پنهان کنید، ضربه بزنید و نگه دارید.
  • پس از چند ثانیه، یک منو با چندین گزینه ظاهر می‌شود. گزینه‌ Remove App را انتخاب کنید.
  • منوی دوم ظاهر می‌شود، Remove from Home Screen را انتخاب کنید.

جابه‌جایی هم‌زمان چند اپ

ترفندهای آیفون

می‌توانید در صفحه‌ی هوم با کشیدن هر اپ روی اپ دیگر، آن‌ها را وارد یک پوشه و دسته‌بندی کنید. اگر بخواهید تعداد زیادی اپ را به یک صفحه‌ی دیگر منتقل کنید، انتخاب تک‌به‌تک آن‌ها خسته‌کننده است. برای جابه‌جایی هم‌زمان چند اپ، ابتدا روی یک اپ ضربه بزنید و کمی مکث کنید تا آیکون آن تکان بخورد سپس به کمک انگشت دیگر، باقی اپ‌ها را انتخاب کنید. با این کار اپ‌ها به‌صورت گروهی انتخاب می‌شوند و با اضافه‌ شدن هر اپ، شماره‌‌ای که نشان‌دهنده‌ی تعداد آن‌ها است بالا می‌رود. حالا بدون برداشتن انگشتتان، این دسته اپ‌ها را به صفحه‌ی مورد نظر منتقل و هم‌زمان همه‌ی آن‌ها را رها کنید. ممکن است دفعات اول کمی گیج شوید؛ اما نگران نباشید این کار به کمی تمرین نیاز دارد.

تغییر اپ‌های پیش‌فرض

مدت‌های طولانی است که اپل، اپ‌های خود را به‌عنوان اپ پیش‌فرض آیفون تعیین کرده است. برای مثال لینک‌ها و ایمیل‌ها به‌طور پیش‌فرض در اپ Mail و مرورگر سافاری باز می‌شوند. در iOS 14 می‌توانید مرورگر و برنامه‌ی پیش‌فرض ایمیل خود را با اپ‌هایی مانند جیمیل و مرورگر گوگل کروم باز کنید.

مخفی کردن اپ‌ها

ترفندهای آیفون

اگر تعدادی اپ در گوشی شما وجود دارند که با وجود استفاده نشدن، همچنان مایل به حذف آن‌ها نیستید، می‌توانید آن‌ها را مخفی کنید. برای این کار ابتدا باید تمام آن اپ‌ها را به یک صفحه منتقل کنید. سپس انگشت خود را روی صفحه نگه دارید تا فهرست نقطه‌های صفحه‌‌ی هوم ظاهر شوند و روی آن‌ها ضربه بزنید. با این کار شما وارد رابط ویرایش صفحات می‌شوید که به شما اجازه می‌دهد نمایش یک صفحه از اپ‌ها را خاموش کنید. این گزینه، باعث حذف شدن اپ‌ها نمی‌شود و شما همچنان می‌توانید با پایین کشیدن صفحه به جستجوی نام اپ‌ها و دسترسی به آن‌ها برسید. با این کار می‌توانید به‌سرعت اپ‌های بدون مصرف را از دید خود دور کنید تا صفحه‌ی نمایش هم کمی خلوت‌تر به نظر برسد.

سمفونی سه‌انگشتی

اگر می‌خواهید به‌سرعت یک اشتباه را در آیفون برطرف کنید، در iOS 13 به بالا چند گزینه دارید:

  • با سه انگشت، صفحه را به سمت چپ بکشید -> کشیدن سه انگشت به سمت چپ به شکل خودکار عمل قبلی را خنثی (undo) می‌کند.
  • به کمک سه انگشت، روی صفحه یک بار ضربه بزنید -> تک‌ضربه‌ی سه‌انگشتی، یک نوار ابزار را بالای صفحه ظاهر می‌کند که علاوه بر فلش آندو شامل کپی/کات/پیست و redo (بازگردانی آخرین عمل) است.
  • گوشی را تکان بدهید -> از آنجاکه ممکن است تکان داد گوشی برای عمل آندو در شرایط مختلف آزاردهنده باشد ممکن است بخواهید آن را حذف کنید. برای این کار از تنظیمات به Accessibility و سپس Touch بروید تا گزینه‌‌ی Shake to Undo را خاموش کنید.

نایت شیفت

حتماً شنیده‎‌اید که می‌گویند بهتر است قبل از خوابیدن، با آیفون خود کار نکنید زیرا نور آبی صفحه مانع می‌شود که خوابتان ببرد. برای حل این مشکل باید Night Shift را در آیفون فعال کنید. از تنظیمات به Display & Brightness که باعث کاهش طول موج نور آبی روی صفحه می‌شود، بروید. این گزینه یک رنگ مایل به زرد به صفحه‌ی گوشی شما اضافه می‌کند (می‌توانید میزان آن را در تنظیمات کنترل کنید) که ممکن است روی ویدیوها اثر منفی بگذارد؛ اما برای زمانی‌که قصد دارید در آیفون خود مطلبی را بخوانید، مناسب است. همچنین می‌توانید تعیین کنید که این گزینه در زمان‌های از قبل ‌تعیین‌شده فعال و هنگام صبح خاموش شود یا آن را به‌صورت دستی و در زمان‌های دلخواه تنظیم کنید.

پیدا کردن دستگاه‌های iOS شما

اگر تمام دستگاه‌های شما روی یک حساب اپل/iCloud هستند پیدا کردن آن‌ها سخت نیست. برای مثال کافی است به سیری بگویید: «Hey, Siri, find my iPad». با این کار iPad شما شروع به پخش صدا می‌کند و تا زمانی‌که آن را پیدا و صدایش را قطع کنید به پخش صدا ادامه می‌دهد.

کشیدن صفحه برای پاک کردن اشتباهات ورودی

ماشین‌حساب iOS ساختار ساده‌ای دارد؛ اما اگر آن را به حالت افقی برگردانید می‌توانید امکانات بیشتری را مشاهده کنید. این ماشین‌حساب در حالت افقی به ماشین‌حساب علمی تبدیل می‌شود که شامل محاسبات نمایی، لگاریتمی و مثلثاتی است. برای پاک کردن آخرین ورودی باید روی (C) و برای پاک کردن تمام ورودی‌ها روی (AC) ضربه بزنید. اگر تنها یک عدد را اشتباه وارد کردید، کافی است صفحه را به هر سمتی که می‌خواهید بکشید. با کشیدن انگشت به بالا یا در هر جهتی روی صفحه‌نمایش ماشین‌حساب، آخرین عدد واردشده، پاک می‌شود.

انجام سریع محاسبات

ترفندهای آیفون

اگر می‌خواهید محاسبات ساده‌ای مانند جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را به‌سرعت انجام بدهید می‌توانید از نوار جست‌وجو استفاده کنید. برای جست‌وجو در صفحه‌ی هوم یا صفحه‌ی ویجت‌ها، صفحه را از وسط به پایین بکشید. عمل محاسباتی خود را در نوار وارد کنید تا جواب آن را بگیرید؛ برای ضرب می‌توانید از «x» یا «*» استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید عملیاتی مثل به توان رساندن (2^9) یا محاسبات درصدی (100 %9) را نیز انجام بدهید.

تعیین مخاطب اضطراری (SOS)

ترفندهای آیفون

ابتدا مطمئن شوید شماره‌ی تمام افراد مهمی که می‌شناسید را در فهرست مخاطبان خود ذخیره کرده‌اید؛ حالا به Health بروید و روی آیکون صورت خود ضربه بزنید سپس از Medical ID گزینه‌ی Edit را لمس کنید و روی Add Emergency Contacts بزنید تا برای مواقع اضطراری یک یا چند نفر را به‌عنوان SOS انتخاب کنید. پس از این کار در فهرست مخاطبان شما یک نشان ستاره‌ی قرمز کنار نام این افراد اضافه خواهد شد. برای ارسال SOS، هم‌زمان دکمه‌ی پاور را در سمت راست به همراه یکی از دکمه‌های صدا در سمت چپ، فشار بدهید. همچنین می‌توانید از اسلایدر SOS اضطراری استفاده کنید. با استفاده از این گزینه، شمارش معکوس شروع می‌شود، زنگ هشدار به صدا درمی‌آید و در هنگامی‌که تماس به شماره‌ی اضطراری می‌رسد، پیام‌ها به مخاطبانی که تعیین کرده‌اید ارسال می‌شوند.

شخصی‌سازی جداگانه‌ی هر صفحه از وب در سافاری

ترفندهای آیفون

ممکن است تنظیمات پیش‌فرض برخی صفحات وب را نپسندید و بخواهید آن را تغییر بدهید. می‌توانید تنظیمات هر صفحه را به‌صورت مجزا تغییر بدهید؛ برای مثال با این تغییر یک وب‌سایت خاص برای شما با فونت درشت‌تری نسبت به سایر وب‌سایت‌ها، نمایش داده خواهد شد. برای این کار پس از ورود به وب‌سایت، آیکون AA در نوار جست‌وجو را لمس کنید تا اندازه‌ی فونت را تغییر بدهید. با انتخاب گزینه‌ی Website Settings می‌توانید تعیین کنید که همیشه یک صفحه را به شکل نسخه‌ی دسکتاپ ببینید، حالت Reader سافاری را فعال یا مسدودکننده‌ی تبلیغات را غیرفعال کنید.

اعلان با روشن شدن LED

اگر می‌خواهید زمانی‌که پیام دریافت می‌کنید چراغ LED آیفون روشن شود به Accessibility، وارد Audio/Visual شوید و گزینه‌‌ی LED Flash for Alerts را فعال کنید.

غیرفعال‌سازی صوتی Voice Control

اگر می‌خواهید Voice Control را غیرفعال کنید باید بگویید «hey, Siri, turn off Voice Control» و برای فعال کردن دوباره‌ی آن نیز بگویید «hey, Siri, turn on Voice Control». زمانی‌که کنترل صدا روشن برای دسترسی به فهرست دستورهای آیفون باید بگویید «Show me what to say». در میان این عبارت‌ها، دستورهایی مثل «go to sleep»، «lock screen» و «show grid continuously» وجود دارد که مورد آخر روی صفحه‌ی گوشی، خطوط شطرنجی به‌ همراه باکس‌های شماره‌دار قرار می‌دهد. اگر نام باکس را بگویید، آیفون روی آن زوم ‌یا یک آیکون یا دکمه را برایتان فعال می‌کند.

استفاده از ماوس در آیفون

آیا می‌دانستید که می‌توانید یک ماوس بلوتوثی را به آیفون خود متصل و به‌جای انگشتتان از آن استفاده کنید. به Accessibility و سپس Touch بروید تا Assistive Touch را فعال کنید. سپس از بخش Devices به Bluetooth Devices بروید. ماوس را با گوشی خود جفت کنید. می‌توانید کلیک‌های ماوس را برای شبیه‌سازی استفاده از انگشتان، شخصی‌سازی کنید.

دریافت فرمان با ضربه به پنل پشت آیفون

ویژگی Back Tap در آیفون به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید با ضربه به پشت گوشی، فرمان‌های متفاوتی را اجرا کنید. برای فعال‌سازی به Accessibility سپس Touch بروید و گزینه‌ی Back Tap را روشن کنید. شما ازطریق وارد کردن ضربه‌ به پشت آیفون خود می‌توانید فرمان‌های متفاوتی ازجمله بی‌صدا کردن تلفن، اسکرین شات از صفحه، فراخواندن سیری، قفل صفحه، ایجاد گزینه‌های مختلف دسترسی (مثل کنترل صوتی و زوم) و میانبرها را فعال کنید.

دستور صوتی سیری برای زمانی که گیر افتاده‌اید

از زمان اعتراضات Black Lives Matter و برخورد نامناسب پلیس آمریکا با سیاه‌پوست‌ها، دستور «HEY SIRI, I'M GETTING PULLED OVER» در آیفون سر زبان‌ها افتاد. این ویژگی آیفون ترکیبی از گزینه‌های سیری، دسترسی و میانبرها است. به کمک این ویژگی هر زمان که پلیس به یک کاربر آیفون دستور توقف داد، گوشی به‌طور خودکار شروع به ضبط فیلم می‌کند و به مخاطبان انتخاب‌شده پیامی ارسال می‌شود. می‌توانید هر زمان که احساس خطر کردید، در کوتاه‌ترین زمان فقط با گفتن این عبارت، از صحنه فیلم بگیرید و به مخاطبان خود اطلاع‌رسانی کنید. همچنین می‌توانید با لمس اپ Shortcuts یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید:

  • فعال کردن Do Not Disturb
  • کاهش نور صفحه
  • توقف ویدیوهای در حال اجرا
  • ارسال موقعیت مکانی خود به مخاطبان از پیش انتخاب‌شده
  • شروع ضبط فیلم

تنظیم «Do Not Disturb» براساس موقعیت مکانی

ترفندهای آیفون

در اپ Shortcuts، به Automation بروید و با زدن آیکون جمع (+)، گزینه‌ی Create Personal Automation و سپس Arrive را انتخاب کنید. اکنون یک آدرس مانند آدرس مدرسه یا محل کار خود را انتخاب کنید و روی Done ضربه بزنید. اگر مایل هستید، می‌توانید زمان حضور خود در آن مکان را مشخص کنید. سپس Add Action و بعد Scripting را لمس کنید تا به گزینه‌ی Do Not Disturb برسید و نهایتاً در آنجا گزینه‌ی until I leave را فعال کنید.

تغییر صدای سیری

برای مدت‌ها، صدای زنانه پیش‌فرض دستیار صوتی آیفون بوده است. سیری گزینه‌‌ی تغییر صدای پیش‌فرض به صدای مردانه را از سال ۲۰۱۳ ارائه داده است. اگر می‌خواهید صدای سیری را تغییر بدهید، از تنظیمات به Siri & Search و Siri Voice بروید. علاوه بر صدای عمومی زنانه‌ی آمریکایی می‌توانید لهجه‌ی استرالیایی، انگلیسی، هندی، ایرلندی یا آفریقای جنوبی را با صدای مردانه یا زنانه انتخاب یا زبان را تنظیم کنید.

اجرای طلسم‌های هری پاتر با سیری

آیفون شما علاوه بر اینکه یک کامپیوتر و دوربین جیبی قدرتمند است، به‌عنوان یک عصای جادویی نیز عمل می‌کند. سیری را با گفتن «Hey Siri» و سپس یکی از سه طلسم بیدار کنید:

  • «Hey Siri, Lumos» فلش آیفون شما را روشن می‌کند، درحالی‌که «Hey Siri, Nox» دوباره آن را خاموش می‌کند.
  • می‌توانید برنامه‌ها را با استفاده از Accio بالا بیاورید، بنابراین «Hey Siri, Accio Spotify Spotify» را باز می‌کند.

با استفاده از Shortcuts می‌توان طلسم‌های بیشتری را سفارشی کرد.

شورتکات «Say Cheese»

این شورتکات را باید دانلود کنید. پس از دانلود بگویید «Hey, Siri, say cheese» تا دوربین باز شود و بدون نیاز به حرکت انگشتان شما یک عکس فوری بیندازد. می‌توانید این میانبر را به‌صورت پیش‌فرض برای دوربین اصلی یا سلفی، فعال کنید. دقت داشته‌ باشید که برای استفاده از میانبر Say Cheese باید صفحه‌‌ی گوشی شما آنلاک‌ باشد.

کاهش استرس با background sounds

اگر به کمی آرامش نیاز دارید، می‌توانید از ویژگی Background Noise برای پمپاژ صدای آرام‌بخش محیط از جمله بارندگی، رودخانه‌ها، اقیانوس‌ها و نویز سفید ازطریق AirPods خود استفاده کنید. این ویژگی در هنگام کار بسیار مفید است و کمک می‌کند روی کارم تمرکز کنید. علاوه‌براین، برخلاف قرار دادن آهنگ ASMR در اسپاتیفای یا Apple Music، این ویژگی چیزی را پخش نمی‌کند، بنابراین اگر یک باز به آن گوش داده باشید،‌ حتی بدون اتصال به اینترنت نیز کار می‌کند.

  • تنظیمات را باز کنید و سپس روی Accessibility ضربه بزنید.
  • Audio/Visual را از انتخاب کنید.
  • روی Backgrounds Sounds کلیک کنید. آن را با استفاده از نوار لغزنده در بالای صفحه روشن کنید.

نمایش درصد باتری

همچنان سؤال‌برانگیز است که که چرا اپل ویژگی نمایش درصد باتری را برداشت و چندی پیش دوباره آن را برگرداند. برای نمایش درصد باتری از تنظیمات به دسته Battery بروید و Percentage را انتخاب کنید.

تنظیم تایمر برای موسیقی

تنظیم تایمر برای موسیقی 

در برنامه Clock روی آیکون Timer و سپس روی قسمت When Timer Ends کلیک کنید. تا انتها به پایین بروید، سپس روی گزینه Stop Playing ضربه بزنید و Set را بزنید. مدت زمانی را که می‌خواهید موسیقی پخش شود انتخاب کنید، سپس Start را بزنید. وقتی تایمر تمام شود، تلفن شما پخش آهنگ‌ (در Apple Music و Spotify) را متوقف می‌کند.

ترفندهای دوربین ایفون

تبدیل ارز ازطریق دوربین

معمولاً برای تبدیل ارز در وب می‌گردیم. پیروی از این روش می‌تواند گیج‌کننده باشد، به‌خصوص اگر به خارج از کشور سفر می‌کنید. با این ترفند iOS 16، می‌توانید ارز را مستقیماً از دوربین خود تبدیل کنید و دیگر نیازی به وارد کردن دستی مقادیر ارز به صورت آنلاین ندارید.

تبدیل ارز از طریق دوربین آیفون
  • دوربین را باز کنید و آن را روی متن قرار دهید.
  • در گوشه سمت راست پایین روی آيکون Scan ضربه بزنید.
  • پس از اتمام، روی آیکون Convert در پایین سمت چپ ضربه بزنید.

لایو تکست با دوربین

اپل در iOS 16 قابلیت ترجمه گسترده سیستم خود را به برنامه دوربین آورده است و ترجمه علائم، بسته‌بندی و موارد دیگر در زمان واقعی را ممکن کرده است. استفاده از ویژگی ترجمه به‌سادگی باز کردن برنامه دوربین و گرفتن آن به سمت متنی است که می‌خواهید ترجمه کنید. برای انتخاب متن شناسایی‌شده روی دکمه انتخاب متن در برنامه ضربه بزنید و سپس گزینه Translate را انتخاب کنید تا ترجمه فوری دریافت کنید.

ترجمه همزمان متن با دوربین آیفون

می‌توانید نما را موقتاً متوقف کنید تا ترجمه‌ها روی متن قرار بگیرند و برای مشاهده دقیق‌تر، بزرگ‌نمایی کنید. این یک ویژگی مفید است که برای علائم و سایر عبارات که ممکن است متوجه نشوید، عالی است.

اسکن متن با دوربین

می‌توانتید دوربین آیفون خود را به سمت یک علامت یا تکه کاغذ بگیرید تا آیفون آن را به‌طور خودکار شناسایی کند سپس متن را در یک ایمیل یا سند کپی کنید. این قابلیت فوق‌العاده جالب با iOS 15 امکان‌پذیر شد.

برای استفاده از ابزار جدید Scan Text آیفون:

  • مانند وقتی که پیست می‌کنید، داخل یک فیلد متنی را لمس کرده و مکث کنید. اکنون دکمه Scan Text را خواهید دید. همچنین ممکن است دکمه‌ای را ببینید که فقط از آیکون اسکن استفاده می‌کند، که شبیه یک تکه کاغذ با براکت‌هایی در اطراف آن است.
  • روی دکمه ضربه بزنید، کیبورد شما با منظره‌یاب دوربین آیفون جایگزین می‌شود. دوربین خود را به سمت هر چیزی که می‌خواهید اسکن کنید بگیرید و سپس دستورها روی صفحه را دنبال کنید. به‌عنوان مثال اگر دوربین را خیلی سریع حرکت دهید، پیام کاهش سرعت (Slow Down) را روی صفحه مشاهده خواهید کرد.
  • وقتی اسکن درست انجام شود، پیش‌نمایشی زنده از متنی که آیفون شناسایی می‌کند و آماده قرار دادن در سند شما است را مشاهده می‌کنید. وقتی آماده شدید روی دکمه Insert ضربه بزنید.
اسکن متن با دوربین آیفون

این یک راه ساده و آسان برای اسکن سریع یک آدرس ایمیل در کارت ویزیت، یک شماره تلفن روی یک تابلو یا اسکن یک کتاب و درج آن به‌عنوان یک بلوک متنی غول‌پیکر است.

استفاده از دکمه‌های صدا به‌عنوان شاتر

اگر در اپ دوربین هستید، نیازی نیست که از دکمه‌های روی صفحه استفاده کنید. برای ثبت عکس فوری می‌توانید یکی از دکمه‌های صدا را فشار بدهید. این دکمه‌ها همچنین می‌توانند ضبط فیلم را آغاز و متوقف کنند.

اسکنر مخفی کد QR

با اینکه اپ دوربین آیفون مجهز به اسکنر QR است؛ اما یک روش مخفی و سریع‌تر برای این کار وجود دارد. صفحه را از بالا به سمت پایین بکشید، کلمه‌ی Code Scanner را تایپ کنید. یک اپ ظاهر می‌شود که با کمک آن می‌توانید کدهای مورد نظر را اسکن کنید.

سلفی آینه‌ای

در دوربین جلوی آیفون به خود نگاه کنید. از آنجاکه عادت کرده‌ایم انعکاس خود را در آینه مشاهده کنیم، آیفون برای راحتی کاربران تصویر دوربین جلو را مانند یک آینه نشان می‌دهد. پس از اینکه از خود سلفی می‌گیرید، آیفون عکس را حول محور عمودی وارونه می‌کند و آن را به حالت غیر آینه‌ای ذخیره می‌کند تا به نظر برسد یک نفر دیگر از شما عکس گرفته است. اگر این موضوع را دوست ندارید، از تنظیمات به Camera بروید و گزینه Mirror Front Camera را روشن کنید.

تغییر یکی از عملکردهای دکمه‌ی شاتر

قبلا با نگه‌ داشتن انگشت روی دکمه‌ی شاتر می‌توانستید چند عکس پیاپی (burst mode) بگیرید. در iOS 14 این موضوع تغییر کرده است. اکنون با نگه‌ داشتن دکمه‌ی شاتر، دوربین شروع به ضبط ویدئو می‌کند و زمانی‌که انگشت خود را از روی آن بردارید ویدئو قطع می‌شود. اگر انگشت خود را برندارید و آن را به سمت راست بکشید، ویدئو به ضبط شدن ادامه‌ می‌دهد. برای عکاسی پی‌درپی نیز می‌توانید از تنظیمات به Camera بروید و گزینه‌ی Use Volume Up for Burst را انتخاب کنید.

قفل کردن فوکوس و نوردهی دوربین

انگشت خود را روی صفحه نگه دارید تا کادر AE/AF Locked در بالای صفحه ظاهر شود. حالا مهم نیست به کدام سمت بچرخید یا آیفون را بچرخانید، دوربین تنظیمات فوکوس یا نوردهی خود را از حفظ خواهد کرد.

قفل کردن فوکوس و نوردهی دوربین آیفون

ثبت هم‌زمان ویدیو و عکس

برای گرفتن عکس در حین فیلم‌برداری، آیکون شاتر کنار دکمه ویدیو را فشار دهید. ازآنجاکه عکس توسط حسگرهای دوربین فیلم‌برداری گرفته می‌شود، کیفیت آن به اندازه سایر تصاویر شما نخواهد بود.

ثبت همزمان ویدیو و عکس در آيفون

ثبت عکس با فضای ذخیره‌سازی‌ پر

گرفتن عکس ازطریق برنامه فیسبوک یا توییتر به شما این امکان را می‌دهد که اعلان مزاحم Storage Full را دور بزنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک توییت یا پست جدید را ایجاد کنید، روی آیکون دوربین بزنید و سپس عکس خود را بگیرید. تصویر به دست آمده در رول دوربین شما ذخیره می‌شود.

ثبت عکس با فضای ذخیره‌سازی‌ پر در آیفون

ترفندهای مربوط به پیام‌ها در آیفون

بازیابی چت‌های اخیراً حذف‌شده در Message

اگر عادت به حذف پیام‌ها در برنامه Message دارید، می‌توانید پیام‌های حذف شده را با iOS 16 بازیابی کنید. پیام‌های حذف شده به پوشه Recently Deleted در خود برنامه منتقل می‌شوند. پیام‌های حذف‌شده به مدت ۳۰ روز در پوشه Recently Deleted دردسترس خواهند بود و پس از آن برای همیشه حذف می‌شوند. برای دسترسی به پوشه Recently Deleted در Message:

  • برنامه Messages را باز کنید.
  • روی دکمه Edit در بالا سمت چپ ضربه بزنید.
  • پوشه Recently Deleted را انتخاب کنید.
  • چتی را که می‌خواهید پیام‌ها را از آن بازیابی کنید، انتخاب کنید.

ویرایش پیام‌ها را در iMessage

پیش از iOS 16 امکان ویرایش پیام‌ها وجود نداشت. با این ترفند iOS 16 می‌توانید هر پیام را تا ۱۵ دقیقه پس از ارسال آن ویرایش کنید. پس از اینکه متوجه اشتباه خود شدید، باید سریع عمل کنید؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که پیام را به مدت طولانی فشار دهید، سپس Edit را از لیست گزینه‌ها انتخاب کنید. فیلد متن نشان داده می‌شود و به شما امکان می‌دهد خطای خود را برطرف کرده و سپس آن را ذخیره کنید.

اگر گیرنده نیز از iOS 16 استفاده کند، برایش در انتهای پیام یک برچسب کوچک Edited ظاهر می‌شود. کسانی که از نسخه‌های قدیمی‌تر iOS استفاده می‌کنند، پیام دومی با متن اصلاح‌شده دریافت می‌کنند.

حذف کامل پیام در iMessage

حذف کامل پیامی که در 15 دقیقه گذشته ارسال کرده‌اید، تقریباً مشابه ویرایش یک پیام است. روی پیام بزنید و مکث کنید تا منو ظاهر شود. از منو روی Undo Send ضربه بزنید. یک انیمیشن کوچک وجود دارد که نشان می‌دهد پیام ناپدید می‌شود و به همه اطلاع می‌دهد پیامی حذف شده است.

ترفندهای کیبورد ایفون

تایپ یک‌انگشتی

اگر می‌خواهید فقط با کمک انگشت شست خود تایپ کنید، می‌توانید با کشیدن کیبورد پیش‌فرض iOS به سمت چپ یا راست این کار را انجام بدهید.

انگشت خود را روی آیکون گوی (کره) یا ایموجی فشار بدهید و مکث کنید؛ آیکون گوی تنها در صورتی قابل مشاهده خواهد بود که بیش از 2 کیبورد روی آیفون نصب کرده باشید. پس از این کار یک پاپ‌آپ ظاهر می‌شود که به کمک آن می‌توانید انتخاب کنید که کیبورد تک‌انگشتی در کدام سمت از صفحه (سمت راست یا چپ) قرار داشته باشد. گزینه‌ی دلخواه را لمس کنید.

برای برگشت به حالت کیبورد تمام صفحه‌ می‌توانید فلشی که خلاف جهت انتخابی شما قرار دارد لمس کنید. این گزینه، تنها زمانی کاربرد دارد که صفحه‌ی آیفون در حالت عمودی یا پرتره باشد.

تصحیح کلمات تایپ‌شده

اگر در زمان تایپ نیاز داشتید که قسمت قبلی نوشته خود را تغییر بدهید، می‌توانید بدون بالا بردن مکان‌نما و قرار دادن آن در انتهای عبارتی که قصد تصحیح آن را دارید، دکمه‌ی اسپیس کیبورد آیفون را لمس و کمی مکث کنید. خواهید دید که صفحه‌ کلید خالی می‌شود و به شما امکان می‌دهد مکان نشانگر را تنها با حرکت نوک انگشتان خود روی کیبورد به سمت عبارت مورد نظر راهنمایی کنید.

شاید در ابتدا این کار غیرمنطقی به نظر برسد؛ اما باور کنید اینکه مجبور نباشید انگشتان خود را حتی ثانیه‌ای از کیبورد دور کنید درنهایت باعث افزایش سرعت تایپ شما خواهد شد.

ایجاد واژه‌ی میانبر برای متن مورد نظر

ترفندهای آیفون

اگر یک سری عبارات بیشتر از بقیه در مکاتبات شما استفاده می‌شوند، مجبور نیستید هر بار زمانی را صرف تایپ کردن آن‌ها کنید. در بخش تنظیمات به General و سپس Keyboard بروید و گزینه‌ی Text Replacement را انتخاب کنید. برای ورود عبارت مورد نظر و ایجاد میانبر، علامت جمع (+) در قسمت بالای صفحه را لمس کنید. با انتخاب میانبر، هر زمان که بخواهید از عبارت مورد نظر استفاده کنید، کافی است میانبر منسوب به آن را تایپ کنید تا کیبورد به‌صورت خودکار، عبارت را به شما پیشنهاد بدهد و شما بتوانید آن را جایگزین کنید.

از این ویژگی می‌توانید برای ایجاد ترکیب کلماتی که نشان‌دهنده‌ی یک ایموجی خاص هستند نیز استفاده کرد تا دیگر مجبور نباشید برای استفاده از ایموجی‌ها به بخش مربوط به آن‌ها، مراجعه کنید.

تایپ کردن ازطریق کشیدن انگشت

بسیاری از اپ‌های مستقل iOS قابلیت تایپ swipe یا تایپ به کمک کشیدن انگشت روی کیبورد دارند. به کمک تایپ سوایپ می‌توانید بدون برداشتن انگشت از روی کیبورد، آن‌ را روی حروف بکشانید. از iOS 13 این ویژگی جزئی از کیبورد پیش‌فرض آیفون شده است. اپل به‌جای تایپ سوایپ، به آن QuickPath می‌گوید.

جابه‌جایی آسان بین اعداد و حروف

به جای جابه‌جایی بین صفحه‌کلیدها برای تایپ اعداد و نمادها، فقط انگشت خود را روی دکمه «123» نگه دارید، آن را روی عدد یا نمادی که می‌خواهید بکشید و سپس رها کنید. با این روش می‌توانید چند ثانیه در تایپ هر پیام متنی صرفه‌جویی کنید.

فعال کردن haptic در کیبورد

تنظیمات صفحه‌کلید در iOS 16 به شما امکان می‌دهد بازخورد لمسی (haptic) را که هنگام تایپ کردن احساس می‌شود، فعال کنید. haptic همان چیزی است که هر زمان که سعی می‌کنید برنامه‌ای را از صفحه اصلی خود حذف کنید یا رمز عبور نادرست را در صفحه قفل خود وارد کنید، زیر نوک انگشتان خود احساس می‌کنید.

فعال کردن haptic در کیبورد آیفون
  • به تنظیمات بروید. روی Sounds & Haptics ضربه بزنید.
  • Keyboard Feedback را انتخاب کنید.
  • Haptic را روشن کنید.

ترفند های ایفون ۱۲ پرو مکس

اگر آیفون ۱۲ پرو مکس خود را به iOS 16 آپدیت کرده باشید، می‌توانید از همه ترفندهایی که در این مقاله آمده است، استفاده کنید.

امیدوارم نکات بالا مورد استفاده‌ی شما قرار بگیرید. کدام یک از نکات بالا برای شما جدید یا جالب بود؟ به نظر شما کدام ترفند، استفاده‌ی بیشتری دارد و کدام مورد بهتر است در نسخه‌های بعدی iOS تغییر کند؟ اگر ترفندهای دیگری را می‌شناسید آن‌ها را با کاربران زومیت به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات