گوشی آیفون اکتیو چیست و چه تفاوتی با نات اکتیو دارد؟

شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
اگر در مورد اصطلاح اکتیو و نات اکتیو که در مورد آیفون‌ها شنیده می‌شود و باعث اختلاف قیمت می‌شود، کنجکاو هستید، این مقاله را از دست ندهید.
تبلیغات

احتمالاً هنگام خرید گوشی آیفون نو، واژه اکتیو و نات اکتیو (یا نان اکتیو) را کنار اسم آن مشاهده کرده یا شنیده‌اید و زمانی که متوجه اختلاف قیمت بین این دو مدل شده‌اید، برای دانستن علت این اختلاف کنجکاو شده‌اید.

تماشا در یوتیوب

اگر قصد خرید آیفون را داشته باشید و بین انتخاب آیفون اکتیو (Active) و نات اکتیو (Not Active) تعلل کنید، احتمالاً فروشندگان به شما خواهند گفت که تفاوت چندانی وجود ندارد و تنها باید به جیبتان نگاهی بیندازید و تصمیم نهایی را بگیرید. در این مقاله به شما کمک خواهیم کرد با دانستن تفاوت بین آیفون اکتیو و نات اکتیو، به دلیل اصلی اختلاف قیمت بین این دو مدل پی برده و همچنین در مورد نحوه تشخیص آیفون اکتیو و نات اکتیو اطلاعات داشته باشید.

تفاوت آیفون اکتیو و نات اکتیو در چیست؟

درحالی‌که یک خریدار معمولی با شنیدن اصطلاح آیفون اکتیو ممکن است به این فکر کند که آیفون بدون دردسر رجیسترشده و آماده به کار است، اما رجیستر شدن گوشی ربطی به اکتیو یا نات اکتیو بودن آن ندارد.

درواقع هر گوشی آیفون که از پلمپ خارج شده و پس از روشن‌شدن، تنها یک‌بار مراحل مراحل راه‌اندازی و فعال‌سازی آن صورت گرفته باشد، یک آیفون اکتیو تلقی می‌شود؛ آیفون‌های نات اکتیو، آیفون‌هایی هستند که هرگز روشن و راه‌اندازی نشده‌اند. با این حساب احتمالاً الان به این فکر می‌کنید که یک آیفون نات اکتیو یک آیفون نو است. خب این تصور درست است؛ اما آیفون‌هایی که با عنوان اکتیو به‌فروش می‌رسند هم در بیشتر موارد نو بوده و تنها برای فعال‌سازی آن پیش‌از ورود به ایران، در کشور مبدأ یک‌بار روشن و راه‌اندازی شده‌اند که با وجود اینکه یک‌بار این کار انجام شده، تاکنون در استفاده شخص دیگری نبوده است، اما چرا باید این اتفاق بیفتد؟

چرا در بازار آیفون‌ها به شکل اکتیو و نات اکتیو موجود هستند؟

مثل زمانی که شنیدن پارت نامبرهای مختلف برای آیفون‌ها بسیاری از خریداران را سردرگم کرده بود، اکنون این اکتیو و نات اکتیو بودن است که این بار را بر دوش می‌کشد! داستان آیفون اکتیو و نات اکتیو از سری 13 آیفون‌ها شروع شد که احتمالاً در سری‌های بعدی نیز همچنان ادامه خواهد داشت. با اینکه یک سری از فروشندگان دلیل وجود آیفون‌های اکتیو را گارانتی شرکتی می‌دانند و توضیح می‌دهند که شرکت‌ها برای بررسی سلامت باتری و گوشی، مجبور به باز کردن آن و اکتیو کردن گوشی هستند، دلیل اصلی قابل‌قبول‌تر و منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

در اصل به علت تحریم‌ها و عدم حضور رسمی اپل در بازار کشور، شرکت‌های واردکننده گوشی‌های آیفون باید آن را از کشورهای دیگر وارد کنند. هر کشور خارجی می‌تواند میزان مشخصی از سهم خریداری‌شده خود از آیفون‌ها را به واردکننده ایرانی بفروشد (آیفون‌هایی که به اسم نات اکتیو می‌شناسیم) که این تعداد از آیفون برطرف‌کننده نیاز کشور ما نیست. بنابراین برای دور زدن محدودیت‌های صادراتی و برای اینکه بتوان تعداد بیشتری آیفون خریداری و وارد کرد، باید این آیفون‌ها از پلمپ خارج و روشن شده تا با اتصال گوشی به شبکه، با آی‌پی کشور مبدأ فعال‌سازی شوند (فرایند Activation). اینگونه است که اصطلاحی به نام آیفون اکتیو به وجود می‌آید.

نحوه تشخیص آیفون اکتیو و نات اکتیو

برای بررسی اکتیو یا نات اکتیو بودن آیفون و اطمینان از اینکه آیفون خریداری‌شده شما که مبلغ بیشتری هم برای آن پرداخت کرده‌اید، نات اکتیو است؛ پیش از جعبه‌گشایی و روشن کردن گوشی باید شناسه گوشی (IMEI) را در سایت اپل چک کنید. برای به دست آوردن شناسه گوشی، به برچسب روی جعبه و شناسه کنار واژه IMEI مراجعه کنید.

شناسه را در قسمت Enter your serial number وارد کنید. در زیر آن کدی که در سایت برایتان نمایش داده شده است وارد کرده و روی دکمه Continue کلیک کنید.

بررسی IMEI گوشی آیفون-۱

پس از این کار درصورتی‌که گوشی نات اکتیو باشد پیامی با عنوان Please activate your iPhone نمایش داده خواهد شد که از شما می‌خواهد، آیفون خود را اکتیو کنید.

آیفون ۷ پلاس نات اکتیو

پس از اطمینان از نات اکتیو بودن گوشی آن را روشن کنید و سپس از یکسان بودن IMEI گوشی با IMEI روی جعبه اطمینان حاصل کنید. برای به دست آوردن IMEI از گوشی می‌توانید:

  • از بخش تنظیمات گوشی به General سپس About بروید و شناسه‌ی نوشته‌شده در بخش IMEI را بردارید.
  • شماره #06#* را شماره‌گیری کنید تا کد روی صفحه ظاهر شود.

اما اگر گوشی اکتیو باشد، صفحه‌ای نمایش داده می‌شود که اطلاعاتی در مورد پشتیبانی گوشی، تاریخ گارانتی و... را نشان می‌دهد. در قسمت Repairs and Service Coverage که در جلوی آن عبارت Active نوشته شده، تاریخ اتمام گارانتی رسمی اپل را نشان می‌دهد.

گوشی‌های آیفون از زمان خرید از اپ‌استور یا اولین فعال‌سازی در صورت خرید از خرده‌فروشی‌ها، به‌مدت یک‌سال تحت پوشش گارانتی سرویس یا تعویض قطعات اپل خواهند بود که طبیعتاً این خدمات دراختیار کاربران ساکن ایران قرار نمی‌گیرد اما یک نشانه‌ی مهم در اینجا وجود دارد و آن تاریخ اتمام گارانتی است. درواقع این تاریخ نشان می‌دهد که آیفون شما در چه‌روزی فعال‌شده که البته این زمان تخمینی است. برای مشاهده تاریخ فعال‌سازی گوشی ادامه مطلب را دنبال کنید.

چک کردن IMEI آیفون

اطلاع از تاریخ فعال سازی گوشی

بعد از اینکه گوشی را فعال و اپل آیدی خود را وارد کردید، برای اطلاع از تاریخ فعال شدن آیفونتان و مطابقت آن با تاریخ خرید گوشی به سایت mysupport.apple.com بروید. اپل آیدی و رمزعبور را وارد کنید.

بررسی تاریخ فعالسازی دستگاه اپل-۱

در صفحه بعد تمام دستگاه‌های اپل که با این اپل‌آیدی ثبت شده‌اند خواهید دید. از آن میان آیفون خود را انتخاب کنید تا در صفحه‌ای که نشان داده خواهد شد، تاریخ فعال‌سازی و خرید آیفون را مشاهده کنید. در صورت مطابقت این تاریخ با تاریخ خریداری دستگاه، می‌توانید از نات اکتیو بودن و عدم استفاده قبلی از این دستگاه، اطمینان حاصل کنید.

توجه داشته باشید که تاریخ خرید یا Date of Purchase در مورد آیفون‌های خریداری‌شده از خرده‌فروشی‌ها، از زمان روشن‌شدن و اکتیو شدن دستگاه محاسبه می‌گردد؛ بنابراین اگر تاریخی قبل از اولین روز روشن‌ شدن دستگاه توسط شما درج‌ شده باشد، احتمالاً گوشی در آن روز یک‌بار روشن و فعال‌سازی شده است.

بررسی تاریخ فعالسازی دستگاه اپل-۳

آیفون اکتیو یا آیفون نات اکتیو؛ کدام را باید خرید؟

احتمالاً تا اینجا با توضیحاتی که داده‌ایم، متوجه تفاوت اکتیو با نان اکتیو شده‌اید اما همچنان مردد هستید که بهتر است کدام‌یک را انتخاب کنید. اگر بخواهیم صادق باشیم باید بگوییم با اینکه می‌دانیم آیفون اکتیو تنها برای اینکه بتواند وارد کشور شود اکتیو شده است، اما همچنان ریسک‌هایی در انتخاب این مورد وجود دارد. حتی با بررسی IMEI گوشی در سایت رسمی اپل همچنان هیچ راهی برای دانستن مدت زمان روشن بودن و استفاده از دستگاه وجود ندارد.

بررسی نوع پلمپ و ظاهر دستگاه (مانند عدم وجود خط‌و‌خش روی صفحه و بدنه، بررسی اصل بودن لوازم جانبی که همان کابل لایتنینگ است و موارد دیگر) ملزم مهارت در این زمینه است که یک خریدار معمولی به‌ندرت متوجه آن خواهد شد. بنابراین توصیه ما به شما این است که اگر ریسک‌پذیر نیستید و دوست دارید لذت جعبه‌گشایی آیفون را بچشید، آیفون نات اکتیو را انتخاب کنید. درصورتی‌که موارد ذکرشده برایتان اهمیت چندانی ندارد و اختلاف قیمت بین اکتیو و نات اکتیو برایتان مهم است، به سراغ آیفون‌های اکتیو بروید.

آیا گوشی‌های اندروید اکتیو یا نات اکتیو هم وجود دارند؟

طبق برخی گزارش‌ها، کاربران هنگام خرید گوشی‌های اندرویدی چون سامسونگ و شیائومی نیز با یک گوشی از قبل راه‌اندازی‌شده مواجه شده‌اند. زومیت در این‌باره با دبیر انجمن واردکنندگان موبایل تماس گرفته و خواستار توضیحات بیشتر شده است. امیر اسحاقی در پاسخ به این‌که آیا گوشی‌های اندرویدی نیز مانند آیفون به‌صورت اکتیو شده به ایران ارسال می‌شوند یا نه، گفت:

در مورد گوشی‌های اندروید هم همین است. کلاً مسئله ما این است که بخشی از دستگاه‌هایی که از خارج از ایران خریداری می‌کنیم باید به کشورهای دیگر ارسال و فعال شوند تا مشخص نشود به سمت ایران بارگیری می‌شوند تا مشکل تحریم‌ها برایشان به وجود نیاید. در مورد همه گوشی‌ها هم این مسئله می‌تواند وجود داشته باشد. شرکت‌های خارجی برای این که دولت آمریکا متوجه این موضوع نشود که گوشی به بازار ایران وارد شده، آن را در یک کشور دیگر روشن و فعال می‌کنند بعد به ایران می‌فرستند. این صرفاً یک فرایند تجاری برای دور زدن تحریم‌ها است. این هم بحثی نیست که مشکل‌ساز باشد و خریداران و مصرف‌کنندگان در ایران هیچ مشکلی نخواهند داشت. همین که مصرف‌کننده استعلام اصالت بگیرد و واردکننده کالا هم مشخص باشد و کد فعال‌سازی هم داشته باشد کفایت می‌کند. چنین کالایی قاعدتاً مشمول ۱۸ ماه گارانتی می‌شود و از لحاظ اکتیو بودن هم مشکلی نخواهد داشت.

این توضیحات مهر تأییدی بر ورود گوشی‌های اندرویدی از قبل راه‌اندازی‌شده می‌زند. بااین‌حال برخلاف اپل، سازندگان اندرویدی سازوکاری برای اطلاع‌یافتن از تاریخ فعال‌سازی گوشی ترتیب نداده‌اند، اما عمدتا گوشی‌هایی که تنها به‌منظور فعال‌سازی روشن و راه‌اندازی شده‌اند، بازنشانی نمی‌شوند و کاربر پس از روشن کردن گوشی با صفحه‌ی راه‌اندازی مواجه نمی‌شود. بااین‌حال احتمال هر چیزی وجود دارد و از آنجاکه راهی برای اطلاع‌یافتن از تاریخ روشن شدن گوشی‌های اندرویدی وجود ندارد در صورت مواجه شدن با یک گوشی از قبل باز و روشن‌شده (که پلمپ جعبه باز شده و گاهی نیز پلمپ تقلبی روی آن زده می‌شود) موضوع را با فروشنده درمیان گذاشته و از پذیرش آن به‌عنوان گوشی نو خودداری کنید.

نظر شما در مورد آیفون‌های اکتیو یا نات اکتیو چیست؟ شما کاربران زومیت کدام‌یک را انتخاب کرده یا خواهید کرد؟ دیدگاه خود را با ما و سایر کاربران مطرح کنید و اگر نکته دیگری در مورد تشخیص آیفون نات اکتیو از اکتیو سراغ دارید، آن را با ما در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات