مسیر مطالعه بازاریابی و فروش؛ چه کتاب‌هایی را بخوانیم؟

یک‌شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۷
مطالعه 5 دقیقه
بازاریابی و فروش از جمله مشاغلی است که تجربه در آن حرف اول را می‌زند، اما لازم نیست که انسان همه چیز را خودش تجربه کند. در این نوشته مجموعه‌ای از کتاب‌های مفید را گردآورده‌ایم تا به شما در مسیر موفقیت در فروش کمک کنیم.
تبلیغات

همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه‌ی خانگی، با وجود تمام جنبه‌های منفی، فرصتی مناسب برای مطالعه و بالا بردن دانش است. در همین راستا بر آن شدیم تا از میان‌های کتاب‌هایی که تا به امروز در بخش معرفی کتاب زومیت، از آن‌ها گفته بودیم، عناوینی مرتبط را در قالب لیست‌های مطالعاتی گردآوری کنیم. هر یک از این لیست‌ها با تمرکز روی یک مهارت یا توانایی گردآوری شده است. برای مثال در اولین لیست مطالعاتی به سراغ موضوع جذاب فروش و بازاریابی رفته و کتاب‌های شناخته شده  در این حوزه را معرفی می‌کنیم. 

یکی از مهم‌ترین عناصر برای موفقیت در کسب‌و‌کار توانایی در فروش و بازاریابی است. حتی نوابغی مانند ادیسون و استیو جابز نیز بدون استفاده از تکنیک‌های بازاریابی و فروش نمی‌توانستند به چنین موفقیت‌هایی دست یابند.  از طرفی پیشرفت علم و تکنولوژی باعث شده است که روش‌های نوینی برای اثرگذاری بر مشتری ایجاد شده و برای موفقیت به کار آیند. همچنین می‌توان با مطالعه زندگی‌نامه و مسیر کاری فروشندگان بزرگ، درس‌های زیادی از داستان‌های موفقیت آن‌ها گرفت. در این نوشته سعی شده است که به خوانندگان یک سیر مطالعاتی پیشنهاد شود تا بتوانند با استفاده از آن، تکنیک‌های فروش و بازاریابی را دریابند و در کسب‌وکارهای  خود از آن‌ها استفاده کنند.

کمتر کسی است که در حوزه بازاریابی و فروش فعالیت کند و کتاب «پدر پولدار پدر بی پول» اثر «رابرت کیوساکی» را مطالعه نکرده باشد. این کتاب اگرچه کتاب فوق‌العاده‌ای نیست اما نثر روان، شیوایی نوشتار و طرح ساده مسائل پیچیده در آن باعث شده تا این کتاب در زمره پرفروش‌ترین و اثرگذارترین کتاب‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری و فروش قرار بگیرد. خواندن این کتاب می‌تواند رویکرد شما به دنیا و همچنین پول را تغییر دهد.

افزایش سواد مالی می‌تواند و توجه به مفاهیم اصلی کسب‌و‌کار می‌تواند بیشترین کمک را برای افزایش سودآوری و موفقیت مالی به افراد بکند. دو کتاب ارزشمند دراین‌زمینه کتاب« اول سود» اثر «مایک میخاییلویچ» و «هنر سودآوری» اثر «آدریان اسلیووتزکی» است

پیش از ساخت فیلم گرگ وال استریت نیز کتاب روش گرگ محبوبیت زیادی در میان آمریکاییان داشت. اما پس از ساخت این فیلم، معروفیت کتاب جهانی شد. زندگی پر فراز و نشیب «جردن بلفورت» می‌تواند درس‌های بسیار زیادی در زمینه اخلاق در کسب‌وکار برای ما داشته باشد اما در کنار آن می‌توانیم از موفقیت‌های مالی او نیز درس‌هایی بگیریم. کتاب «شیوه گرگ» به شما روش‌های تاثیرگذاری در زمینه مذاکرات و معاملات ارائه می‌دهد از طرفی شیوه شیرین روایت داستان نیز شما را مجذوب کتاب خواهد کرد.

تنها افراد موفق نیستند که داستان‌های جذابی برای خواندن دارند، گاهی برندها و شرکت‌های موفق نیز داستان‌های جذابی دارند. یکی از این شرکت‌ها آمازون است. شرکتی که در مدت کوتاهی توانست سود سرشاری کسب کند و معادلات دنیای کسب و کار را برهم بزند. کتاب «فروشگاه همه چیز» اثر «برد استون» داستان شکل‌گیری و اوج بزرگترین خرده فروش آنلاین در دنیا را بازگو می‌کند. خوانندگان می‌توانند در خلال این داستان درس‌های مهمی در مورد کسب‌وکارهای خود کسب کنند.

مذاکره یکی از ارکان اصلی در بازاریابی و فروش است. یک فروشنده خوب در وهله اول یک مذاکره کننده خوب است. کتاب‌های خوب زیادی در مورد مذاکره نوشته شده است اما شاید هیچکدام بهتر از کتاب «هرگز سازش نکنید» اثر «کریس واس» توجه منتقدین و مخاطبان را به خود جلب نکرده باشد. این کتاب که توسط آمازون به‌عنوان بهترین کتاب در حوزه مذاکره انتخاب شده است به شما می آموزد چگونه در یک مذاکره سازنده همواره پیروز باشید.

می‌خواهید فروشتان چند برابر شود؟ کتاب «هک فروش» اثر «مکس التچولر» را بخوانید. این کتاب مشتمل بر ده‌ها روش و استراتژی نوین فروش است که می‌تواند در آینده شغلی شما تأثیر به‌سزایی بگذارد. با خواندن این کتاب شما می‌توانید با صرف انرژی و هزینه کمتر به موفقیت بیشتری دست پیدا کنید و این دقیقا همان کاری است که افراد موفق و ثروتمند انجام می‌دهند.

اکثر کسب و کارها خصوصا کسب و کارهای نوپا و محلی، توانایی لازم برای تبلیغات حجیم را ندارند. این کسب و کارها عموما برپایه تبلیغات حداقلی و همچنین تبلیغات دهان به دهان رشد می‌کنند. اما کمبود منابع نباید باعث جلوگیری از رشد این شرکت‌ها شود.« گابریل وینبرگ» در کتاب «کشش» تا حدی به این مشکل فایق آمده است. گابریل در این کتاب مجموعه‌ای از توصیه‌ها را به کسب و کارهای نوپا و محلی که منابع لازم برای تبلیغات گسترده را ندارند، ارائه داده است. با خواندن این کتاب شما نیز می‌توانید اشکالات موجود در بازاریابی و فروش کسب‌و‌کار خود را یافته و برای بهبود آن تلاش کنید.

دنیای دیجیتال شده امروز به حوزه بازاریابی نیز راه یافته است تا جایی که می‌توان گفت امروزه بازاریابی دیجیتال جز جدایی ناپذیر کسب‌وکارها شده است. در بازاریابی دیجیتال مهم‌ترین عنصر محتواست. این اهمیت به اندازه‌ایست که بزرگان کسب‌و‌کار از جملاتی مانند «محتوا پادشاه است» یا «اول محتوا» برای بیان این اهمیت استفاده می‌کنند. کتاب «بازاریابی محتوا» اثر «جو پولیتزی» ضمن آشنایی شما با شیوه نگارش محتوای مطلوب، با بیان داستان‌هایی جذاب و گیرا در مورد برندهای موفق در زمینه بازاریابی محتوایی به شما کمک می‌کند تا راه خود را از سایر کسب و کارها جدا کنید.

همان‌طور که در کتاب بازاریابی محتوا می خوانید، مهم‌ترین عنصر در تولید یک محتوای جذاب و گیرا داستان سازی است. مردم با داستان‌ها انس می‌گیرند، داستان‌ها را باور می‌کنند و در نهایت به آن‌ها وابسته می‌شوند. امروزه تفاوت موفقیت و شکست یک برند تنها وابسته به داستان‌هایی است که از آن برند در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد. کتاب «بهترین قصه گو برنده است» اثر «آنت سیمونز» به همین موضوع می‌پردازد و به شما در راه یافتن داستان‌هایی خوب برای برند و تبلیغاتتان کمک می‌کند.

اما داستان گویی تنها عنصر لازم برای تولید محتوای خوب و مناسب نیست. برای آشنایی با سایر مولفه‌های یک محتوای با کیفیت برای یک بازاریابی دیجیتال موفق شما می‌توانید (و باید) کتاب «ماشین محتوا» اثر «دن نوریس» را مطالعه کنید. کتابی که روشها و استراتژی‌هایی به شما می آموزد تا بتوانید با استفاده از آن بازاریابی و متعاقبا فروش محصولات خود را چندین برابر کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات