اپل قابلیتی جدید برای بهبود عمر باتری مک بوک معرفی کرد

یک‌شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مطالعه 5 دقیقه
اپل اخیرا قابلیتی با عنوان «مدیریت سلامت باتری» معرفی کرده است که به بهبود عمر باتری لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک در بلندمدت کمک شایانی می‌کند.
تبلیغات

اپل اخیرا قابلیت جدیدی برای اکثر لپ ‌تاپ‌های مدرن سری مک‌بوک معرفی کرده است که از آن با نام مدیریت سلامت باتری (Battery Health Management) یاد می‌شود و امکان دسترسی به آن برای توسعه‌دهندگان وجود دارد. اهالی کوپرتینو قصد دارند قابلیت جدید Battery Health Management را به‌صورت عمومی در نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل مک OS، یعنی macOS Catalina 10.15.5، دردسترس قرار دهند.

به‌صورت پیش‌فرض قابلیت جدید با این هدف طراحی شده است که طول عمر کلی باتری مک‌بوک شما را افزایش دهد. Battery Health Management برای دستیابی به این هدف به کُندکردن نرخ پیرشدن باتری روی می‌آورد. فراموش نکنید پیرشدن باتری‌های لیتیوم‌یونی ارتباطی مستقیم به نحوه‌ی شارژکردن آن دارد. به‌لطف قابلیت Battery Health Management باتری مک‌بوک در برخی مواقع کاملا شارژ نمی‌شود. 

شارژ کامل باتری‌های لیتیوم‌یونی امروزی باعث اعمال فشار بر آن‌ها می‌شود و بدین‌ترتیب، نرخ پیرشدن باتری به‌مرورزمان افزایش می‌یابد؛ این یعنی باتری دستگاه شما در زمان سریع‌تری کارایی خود را از دست می‌دهد و عمرش زودتر به‌پایان می‌رسد. امروزه، در شماری از گوشی‌های هوشمند قابلیتی مشابه وجود دارد. بسیاری از کاربران ممکن است گوشی خود را شب تا صبح شارژ کنند که کار اشتباهی است. با‌این‌حال، در شماری گوشی‌ها قابلیتی وجود دارد که به‌لطف آن، باتری گوشی هیچ‌گاه کاملا شارژ نمی‌شود. ظاهرا این گوشی‌ها تنها لحظاتی پیش از اینکه از خواب بیدار شوید، باتری‌شان کامل شارژ می‌شود. 

قابلیت Battery Health Management سرعت پیرشدن باتری مک‌بوک را کند می‌کند

قابلیت جدید Battery Health Management به این معنی است گاهی اوقات دیدن شارژ ۱۰۰ درصد باتری لپ‌تاپ نمی‌تواند لزوما به این معنی باشد که باتری کاملا شارژ شده است. به‌بیان‌دیگر، عدد یادشده به‌جای اینکه حداکثر توانایی باتری را از لحاظ تئوری برای دریافت شارژ نشان دهد، ۱۰۰ درصد شارژی را نشان می‌دهد که باتری برای افزایش طول عمر بهتر است آن را دریافت کند. اپل می‌گوید بررسی‌های زیادی انجام داده است تا مطمئن شود عملکرد Battery Health Management تأثیر بسزایی روی کاهش شارژدهی روزانه‌ی لپ‌تاپ نمی‌گذارد. با‌این‌حال، اهالی کوپرتینو هنوز نگفته‌اند قابلیت مذکور باعث می‌شود در عمل چند درصد از ظرفیت باتری شارژ شود.

البته نباید نگرانی خاصی بابت قابلیت Battery Health Management داشته باشید؛ زیرا اپل قصد دارد رویکردی استراتژیک پیش بگیرد و این قابلیت را تنها برای افرادی خاص دردسترس قرار دهد. ظاهرا اپل با بررسی دقیق تاریخچه‌ی شارژ دستگاه و دمای باتری تشخیص خواهد داد قابلیت Battery Health Management می‌تواند تأثیری درخورتوجه روی افزایش عمر باتری بگذارد یا خیر. اگر اپل تشخیص دهد Battery Health Management روی افزایش عمر باتری تأثیر بسزایی می‌گذارد، آن را فعال می‌کند. براساس اعلام رسمی، قابلیت جدید Battery Health Management برای مک‌بوک‌هایی معرفی شده است که از درگاه تاندربولت ۳ (Thunderbolt 3) بهره می‌گیرند؛ یعنی تمامی لپ‌تاپ‌های سری مک‌بوک پرو از سال ۲۰۱۶ به‌بعد و سری مک بوک ایر از سال ۲۰۱۸ به‌بعد.

اگر هنوز درباره‌ی این قابلیت سردرگرم هستید، بگذارید با مثالی بهتر آن را توضیح دهیم. برای مثال، اگر جزو کاربرانی هستید که تقریبا در تمامی اوقات لپ‌تاپ را به شارژ متصل می‌کنید، نگه‌داشتن درصد شارژ باتری روی ۱۰۰ بی‌شک تأثیر زیادی بر کاهش عمر آن خواهد گذاشت. اپل می‌گوید این رایانه‌های سری مک‌بوک با درنظرگرفتن فاکتورهایی خاص، درنهایت تشخیص خواهند داد از Battery Health Management استفاده کنند یا خیر. براساس گفته‌های اپل، عوامل یادشده شامل مواردی مثل دمای محیط و حجم کاری پردازنده‌ی مرکزی و الگوهای شارژ دستگاه می‌شود. 

کاربران می‌توانند درصورت تمایل قابلیت Battery Health Management را غیرفعال کنند

اپل می‌گوید قابلیت جدید به‌صورت پیش‌فرض فعال خواهد شد؛ اما کاربران می‌توانند درصورت تمایل با مراجعه به بخش Power در منو تنظیمات macOS آن را غیرفعال کنند. تمامی داده‌های مرتبط ‌به قابلیت Battery Health Management به‌صورت محلی روی خود دستگاه جمع‌آوری و تحلیل می‌شود و تا زمانی‌که کاربر اجازه ندهد، دراختیار اپل قرار نخواهند گرفت. اپل حتی می‌گوید اگر کاربر اجازه‌ی ارسال داده‌ها را به سرورهای این شرکت بدهد، داده‌ها همچنان به‌شکلی ناشناس ذخیره خواهد شد.

امروزه، به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا و خانه‌نشین‌شدن بسیاری از افراد، نیاز به لپ‌تاپ‌ها بیش‌ازپیش حس می‌شود. به‌دلیل تعطیلی دفاتر کاری، افراد زیادی هم‌اکنون از خانه و با لپ‌تاپ کارهایشان را انجام می‌دهند؛ به‌همین‌دلیل، میزان اهمیت این دستگاه‌ها دوچندان شده است. بدین‌ترتیب، قطعا کاربران لپ‌تاپ‌هایشان را برای مدت بیشتری به برق متصل خواهند کرد تا بتوانند بدون مشکل از آن‌ها استفاده کنند. انجام این کار تأثیر زیادی بر کاهش عمر باتری می‌گذارد و به‌نظر می‌رسد اپل نیز به‌خوبی از این موضوع آگاه است.

اهالی کوپرتینو تلاش کرده‌اند به‌لطف به‌روزرسانی جدید، عمر باتری مک‌بوک‌ها را بهبود بخشند. نکته‌ی جالب این است که طبق ادعای اپل، Battery Health Management می‌تواند خودش را با شرایط وفق دهد؛ یعنی اگر الگوی شارژکردن دستگاه را تغییر دهید، Battery Health Management نیز متناسب با شرایط جدید‌ تغییراتی به‌خود می‌بیند. 

همان‌طورکه اشاره کردیم، روشن‌کردن این قابلیت باعث می‌شود باتری دستگاه دیرتر از از قبل پیر شود و به‌عبارت‌دیگر، کارآیی کلی آن دیرتر ضعیف شود. با‌این‌حال، نکته‌‌ای منفی نیز وجود دارد: با روشن‌کردن Battery Health Management، ممکن است میزان شارژدهی روزانه‌ی لپ‌تاپ کاهش پیدا کند. برای غیرفعال‌سازی این قابلیت، ابتدا در مک‌بوک خود وارد منو اصلی شوید و روی System Preferences و سپس Energy Saver کلیک کنید. در مرحله‌ی بعد با کلیک روی Battery Health، وارد صفحه‌ای جدید می‌شوید که در آ‌جا باید تیک گزینه‌ی Battery Health Management را بردارید و OK بزنید. در انتها، روی Turn Off کلیک کنید.

اگر الگوی شارژکردن دستگاه را تغییر دهید، Battery Health Management نیز‌ تغییراتی به‌خود می‌بیند و خودش را وفق می‌دهد

همه‌گیری ویروس کرونا باعث شده است امکان برگزاری کنفرانس‌های جذاب فناوری‌محور فراهم نباشد؛ بدین‌ترتیب، اپل نیز در چند وقت اخیر سعی کرده است محصولات و سرویس‌ها و به‌طورکلی اخبار جدیدش را ساده و ازطریق بیانیه‌ی مطبوعاتی معرفی و منتشر کند. اپل ماه گذشته مدل ارتقایافته‌ی مک‌بوک ایر را با قابلیت‌هایی جدید معرفی کرده بود. همچنین چندی پیش، در اتفاقی که چندان دورازانتظار به‌نظر نمی‌رسید، وب‌سایت اپل با خبر معرفی آیفون SE 2020 به‌روزرسانی شد

جدیدترین نسخه از سیستم‌عامل مک OS که با نام کاتالینا از آن یاد می‌شود، ژوئن گذشته معرفی شد و سپس، اکتبر دردسترس قرار گرفت. در این نسخه، اپل امکان پورت‌کردن اپلیکیشن‌های iOS را به مک OS فراهم کرد. درضمن به‌لطف معرفی سرویس‌هایی جدید نظیر اپل TV پلاس، پایان کار رسمی آی‌تونز را شاهد بودیم. به‌علاوه، مک OS جدید حاوی قابلیتی است که به‌لطف آن می‌توان به‌شکلی ساده از آیپد به‌عنوان نمایشگر ثانویه‌ی دستگاه استفاده کرد. بااین‌حال، کاربران همچنان انتقاداتی از نسخه‌ی جدید مک OS کرده‌اند. یکی از انتقادات کاربران به افزایش بیش‌از‌حد قابلیت‌های امنیتی مربوط می‌شود. در مک OS کاتالینا، اپلیکیشن‌های مختلف برای انجام ساده‌ترین کارها، نظیر دسترسی به پوشه‌ها، باید مجوز لازم را در سیستم‌عامل دریافت کنند.

احتمال دارد همه‌گیری ویروس کرونا برخی برنامه‌های اپل را تغییر دهد و این شرکت نتواند برنامه‌هایش را در زمان مقرر عملی کند. باوجوداین، اگر برنامه‌ها به‌هم نخورد، اپل احتمالا در ژوئن (خرداد و تیر ۱۳۹۹) حین برگزاری WWDC 2020 نسخه‌ی جدید macOS را معرفی خواهد کرد. اپل مدتی پیش در اطلاعیه‌ای گفت به‌علت شیوع کووید ۱۹ مجبور شده است برای نخستین‌بار در ۳۳ سال اخیر، کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان را آنلاین برگزار کند. زمان برگزاری این مراسم برای ماه ژوئن تعیین شده است؛ با‌این‌حال، فعلا تاریخ برگزاری دقیق آن را نمی‌دانیم. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی قابلیت جدید رایانه‌های سری مک‌بوک چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات