مهندس ایرانی: دسترسی عمومی به هوش مصنوعی گوگل «ترسناک» خواهد بود

پنج‌شنبه ۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
جستجو Bard بارد در گوگل
مهندس ایرانی سابق تیم Google Search می‌گوید موفقیت ChatGPT برای گوگل دردسرساز است، اما این شرکت هوش مصنوعی «بسیار پیشرفته‌تری» دارد.
تبلیغات

بینگ به‌لطف هوش مصنوعی و قابلیت چت‌بات توانسته است پس از ۱۴ سال، خودش را از سایه‌ی گوگل بیرون بکشد. در فاصله‌ی کوتاهی پس از رونمایی نسخه‌ی جدید بینگ، میلیون‌ها نفر وارد فهرست انتظار شدند تا با چت‌باتی که به هر سؤالی پاسخ می‌دهد، چندین شخصیت دارد و گاهی اوقات حرف‌های عجیب‌‌وغریب می‌زند، هم‌‌صحبت شوند.

مایکروسافت سال‌ها است با OpenAI همکاری می‌کند. این شرکت آمریکایی که ایلان ماسک را به‌عنوان یکی از هم‌بنیان‌گذارانش می‌شناسد، در سال‌های اخیر به‌شدت متحول شده است. OpenAI به‌لطف سرمایه‌ی مایکروسافت و دانش متخصصانش، مدل‌های زبانی پیشرفته‌ای توسعه داده ابزارهایی بر پایه‌ی این مدل‌ها ساخته که بسیار پرحاشیه شده‌اند.

موتور جستجو مایکروسافت بینگ Microsoft Bing روی موبایل

اضافه شدن ChatGPT به مایکروسافت بینگ اتفاق بزرگی بود. بینگ سهم بسیار کمی از بازار موتورهای جست‌و‌جو دارد، اما تحلیلگران معتقدند که موتور جست‌و‌جوی مایکروسافت می‌تواند به‌لطف هوش مصنوعی افراد بیشتری را سمت خود بکشاند. درحالی‌که مایکروسافت پروژه‌ای جدی با محوریت موتور جست‌و‌جوی ادغام‌شده با هوش مصنوعی دارد، گوگل همچنان از اضافه کردن چت‌بات به موتور جست‌و‌جویش خودداری کرده است.

به گزارش زومیت، موتور جست‌و‌جوی گوگل همین حالا نیز از هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی نتایج استفاده می‌کند. گوگل شرکتی بسیار باتجربه در حوزه‌ی هوش مصنوعی است، اما برخلاف OpenAI، رویکردی محتاطانه دارد.

بینگ پس از ۱۴ سال، چیزی برای از دست دادن نداشت؛ به‌همین‌دلیل اضافه کردن هوش مصنوعی‌ای که حتی مرتکب خطای علمی می‌شود، در نهایت به نفع مایکروسافت است، چون بینگ را در مرکز توجه قرار می‌دهد.

لوگو گوگل بارد / Google Bard روی نمایشگر

با این‌حال گوگل نمی‌تواند به‌راحتی با شهرتش بازی کند. تا قبل از رونمایی بینگ جدید، گوگل گفته بود هیچ عجله‌ای برای اضافه کردن ابزارهای پیشرفته‌تر هوش مصنوعی به موتور جست‌وجویش ندارد، اما در تصمیمی عجیب، سوندار پیچای، مدیرعامل شرکت، چت‌باتی اختصاصی به نام بارد معرفی کرد که در همان دموی اول مرتکب خطای علمی شد. در نتیجه‌ی این خطای علمی، ارزش سهام گوگل افت کرد.

یکی از مهندسان ارشد واحد Google Search که از نزدیک با پروژه‌های مختلف کار کرده است می‌گوید مدل هوش مصنوعی گوگل به‌مراتب پیشرفته‌تر از ChatGPT است. او می‌گوید مدل هوش مصنوعی گوگل به‌حدی نتایج عمیق دارد که گاهی اوقات در سخنانش جملات پرحاشیه به زبان می‌آورد.

یکی از دلایلی که باعث شده گوگل رویکردی محتاطانه در انتشار چت‌بات داشته باشد، همین جملات پرحاشیه است. مهندس ایرانی که تجربه‌ی کار با هوش مصنوعی گوگل را دارد، می‌گوید چت‌بات گوگل در پاسخ به سؤال درباره‌ی بهترین روش برای خرید ملک توصیه می‌کرد که کاربر سراغ محله‌هایی برود که افراد سیاه‌پوست در آنجا ساکن هستند. هوش مصنوعی گوگل به کاربر می‌گفت در آن مناطق مردم به‌شدت محتاج پول هستند و می‌توان املاک را زیر قیمت خرید و بعدا سود بسیار خوبی به جیب زد.

سوندار پیچای مدیرعامل گوگل در جلسه آنتی تراست کنگره با شرکت های فناوری

چنین عملکردی از سوی چت‌بات گوگل به‌هیچ‌وجه توسط اذهان عمومی قابل‌پذیرش نیست و ضربه‌ی بزرگی به شهرت این شرکت در حوزه‌ی جست‌و‌جو در وب‌ می‌زند. به گفته‌ی مهندس ایرانی، کنترل پاسخ‌ چت‌بات‌های این چنینی بسیار سخت‌تر از ساختن آن‌ها است. هرگونه اشتباه از سوی گوگل، هزینه‌های سنگینی برای این شرکت در پی خواهد داشت.

به گفته‌ی مهندس ایرانی حتی آمازون، غول آمریکایی صنعت تجارت الکترونیک مدل زبانی پیشرفته‌تر از ChatGPT دارد که عملکردش تا ۱۵ درصد بهتر از مدل زبانی GPT-3 است، اما همین شرکت نیز برای انتشار مدل زبانی‌اش با چالش روبه‌رو است.

جف دین، از اعضای ارشد تیم Google Search، در سال ۲۰۲۱ مقاله‌ای منتشر کرد که روی معماری جدیدی برای هوش مصنوعی تمرکز داشت. معماری Pathways گوگل چندین وظیفه را همزمان پردازش می‌کند، وظایف جدید را سریعا یاد می‌گیرد و به درک بهتری از دنیا می‌رسد.

صفحه اصلی موتور جستجو گوگل / Google Search روی مانیتور از زاویه کناری

جف دین در آن زمان گفت مدل‌های هوش مصنوعی به‌طور معمول به‌گونه‌ای تعلیم داده می‌شوند که صرفا یک وظیفه‌ی به‌خصوص را انجام دهند با این‌حال Pathways به مهندسان گوگل امکان می‌دهد مدل‌ها را به‌گونه‌ای توسعه دهند که از پس انجام هزاران یا حتی میلیون‌ها وظیفه بربیایند.

متخصصان هوش مصنوعی پس از دیدن مقاله‌ی موردبحث گفتند جف دین درحال رؤیاپردازی است، اما به ادعای مهندس ایرانی، همین مدل عینا در موتور جست‌و‌جو استفاده می‌شود. سهیل می‌گوید عضوی از تیم توسعه‌ی این مدل هوش مصنوعی بوده است.

مایکروسافت روی بازاریابی نسخه‌ی جدید بینگ تمرکز ویژه‌ای داشت و همین موضوع باعث شد موتور جست‌و‌جوی این شرکت بسیار خبرساز شود. عموم مردم تصور می‌کنند مایکروسافت در حوزه‌ی هوش مصنوعی دستِ بالاتر را دارد، اما حقیقت این است که گوگل به پیشرفت‌های بیشتری دست پیدا کرده است. مهندس ایرانی می‌گوید حتی OpenAI نیز کارش را با الهام از تحقیقات گوگل و خصوصا مدل Transformer شروع کرده است.

مهندس ایرانی می‌گوید موفقیت چشم‌گیر ChatGPT تهدید بزرگی برای گوگل است، اما مسئله‌ی اصلی گوگل ساخت ابزاری بهتر از ChatGPT نیست. گوگل در تلاش است ابزارش را بدون درگیر شدن با مشکلات قانونی و اخلاقی منتشر کند، آن هم به‌گونه‌ای که سایر کسب‌‌وکارهایش مثل بخش تبلیغات موتور جست‌و‌جو با افت درآمد مواجه نشود.

مدل هوش مصنوعی گوگل به Knowledge Graph و جست‌و‌جوهای مردم متصل است و به دیتاست پرجزئیات‌تر و پیشرفته‌تری نسبت‌به ChatGPT دسترسی دارد. مهندس ایرانی می‌گوید که دسترسی عمومی به چنین ابزاری، «ترسناک» بود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات