چت‌بات هوشمند ChatGPT، بینگ را به رقیب جدی‌تری برای گوگل تبدیل می‌کند

چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
موتور جستجو مایکروسافت بینگ Microsoft Bing روی موبایل
مایکروسافت احتمالاً برای هوشمند کردن بینگ، چت‌بات خبرساز ChatGPT را به این موتور جست‌و‌جو اضافه می‌کند.
تبلیغات

بر اساس گزارش ورج به‌نقل از نشریه‌ی اینفورمیشن، مایکروسافت در نظر دارد نسخه‌ی جدیدی از موتور جست‌و‌جوی بینگ را با چت‌بات ChatGPT در دسترس قرار دهد. گفته می‌شود که این نسخه‌ی جدید قبل از پایان ماه مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲) از راه می‌رسد. موتور جست‌و‌جوی بینگ به‌لطف ChatGPT می‌تواند رقیب قدرتمندتری برای گوگل باشد.

ChatGPT نوعی چت‌بات است که در هفته‌های اخیر سروصدای زیادی به پا کرده. این چت‌بات که توسط شرکت OpenAI توسعه داده شده است هوش بالایی دارد و به تقریبا هر سؤالی که از آن بپرسید پاسخ می‌دهد. جواب‌های ChatGPT غالبا دارای دقت بالایی هستند و همین موضوع باعث شده شماری از دانشجوها در آمریکا از این چت‌بات برای نوشتن مقاله استفاده کنند.

موتور جست‌و‌جوی Microsoft Bing می‌تواند از طریق ChatGPT پاسخ‌های واقع‌گرایانه‌تری به سؤالاتی که کاربران می‌پرسند ارائه دهد. در حال حاضر بینگ و گوگل برای پاسخ‌دهی به سؤال‌ها، سراغ پیدا کردن مقالات وب می‌روند. البته گوگل پنل‌های ویژه‌ای برای افراد، مکان‌ها و سازمان‌های معروف دارد که اطلاعات متعددی را در زمانی کوتاه ارائه می‌دهند. بینگ به چنین ابزاری مجهز نیست.

مایکروسافت بینگ ممکن است از طریق ChatGPT سراغ به‌چالش‌کشیدن نمودار دانش (Knowledge Graph) گوگل برود. نمودار دانش گوگل بر اساس بازخوردهای کاربران و همچنین جست‌و‌جو در وب، پاسخ سؤالات را به‌شکل فوری به کاربر نمایش می‌دهد. مایکروسافت در صورت تمایل می‌تواند از ChatGPT به شیوه‌های متنوع‌تری نیز بهره بگیرد.

چت‌بات‌ها ابزارهای کاملا جدیدی نیستند، اما هیچ‌یک از آن‌ها به اندازه‌ی ChatGPT به محبوبیت نرسید. دلیل اصلی این است که اکثر چت‌بات‌های قبلی رابط کاربری پیچیده‌ای داشتند و غالبا برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌شدند، اما کار با ChatGPT بسیار ساده است و هر کسی می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند. ChatGPT نوشتن شعر، تهیه‌ی مقالات دانشگاهی،‌ کدنویسی و موارد این چنینی را امکان‌پذیر می‌کند. ChatGPT مبتنی‌بر مدل زبانی عظیمی به نام GPT-3.5 است که سال گذشته در دسترس قرار گرفت. ChatGPT در عین این‌که ابزاری نوآورانه محسوب می‌شود،‌ نقص‌هایی جدی نظیر تعصبات نژادی و ارائه‌ی اطلاعات نادرست به‌عنوان اطلاعات دقیق دارد.

مدیرعامل OpenAI پیش‌تر به صراحت گفته اتکا بر ChatGPT برای کارهای مهم «در حال حاضر اشتباه است.» این‌که مایکروسافت چگونه می‌خواهد ChatGPT را به بینگ اضافه کند، سؤال بسیار مهمی است. احتمالا ردموندی‌ها در ابتدا به‌صورت آزمایشی چنین کاری انجام می‌دهند تا با بازخورد کاربران، بهبودهایی در سیستم اعمال کنند.

با وجود مزایای ویژه‌ی ChatGPT، گوگل گفته است که به این‌زودی‌ها رقیب این ابزار را در دسترس قرار نمی‌دهد چون نگران است که دقیق نبودن چت‌بات به شهرتش لطمه بزند. گوگل سال‌ها است از مدل‌های زبانیِ هوش مصنوعی برای بهبود عملکرد موتور جست‌و‌جویش استفاده می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات