گوگل برای استفاده از محتوای خبری به خبرگزاری‌ها پول پرداخت خواهد کرد

شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گوگل درحال مذاکره با نشریات معتبر برای استفاده از محتوای تولیدی آن‌ها در محصولات خود است.
تبلیغات

بنا به گزارشی که وال استریت ژورنال به‌تازگی منتشر کرده است، گوگل درحال مذاکره با نشریات است تا بتواند از محتوای تولیدی آن‌ها در محصولات خود با محوریت اخبار استفاده کند.

گوگل در بیانیه‌ای که دراختیار وال‌ استریت ژورنال قرار داده می‌گوید:

ما می‌خواهیم به مردم در پیداکردن ژورنالیسم باکیفیت کمک کنیم. این موضوع برای دموکراسی مهم است و کمک می‌کند تا از صنعت خبری پایدار پشتیبانی کنیم. ما عمیقا به این موضوع اهمیت می‌دهیم و درحال مذاکره با شرکایمان هستیم تا راهکارهایی برای افزایش همکاری با ناشران برای ساخت برنامه‌هایی مانند Google News Initiative پیدا کنیم.

گوگل پیش از این با مشکل راه‌یافتن اخبار جعلی به محصولات خبری خود مواجه بوده است و در سال ۲۰۱۸ برای مقابله با این معضل Google News Initiative را راه‌اندازی کرد. گوگل همچنین پیش از این با تعدادی از نشریات اروپایی بر سر نحوه‌ی پیش‌نمایش مقالات مشکل داشته است. براساس قوانین کپی رایت در برخی کشورهای اروپایی، به‌خصوص فرانسه، شرکت‌های فناوری باید بابت نشان دادن پیش‌نمایش مقالات به کاربران، به نشریات مبلغی پرداخت کنند. گوگل اما پیش از این می‌گفت پولی به ناشران پرداخت نخواهد کرد و درعوض نحوه‌ی پیش‌نمایش اخبار را تغییر می‌دهد. 

این اولین باری نیست که گوگل با خبرگزاری‌ها و نشریات همکاری می‌کند و بابت این همکاری به آن‌ها پول پرداخت می‌کند. سال گذشته اهالی مانتن ویو بابت تهیه‌ی اخبار صوتی با خبرگزاری‌های ABC، اسوشیتد پرس، CNN، فاکس نیوز، PBS، رویترز و... همکاری کرده بودند. گوگل برای تهیه‌ی اخبار صوتی با فرمتی خاص که مناسب گوگل استیستنت باشد، به این خبرگزاری‌ها پول پرداخت کرد.

شرکت‌های فناوری دیگری مانند فیسبوک و اپل نیز پیش از این پرداخت پول به خبرگزاری‌ها درازای استفاده از محتوای تولید آن‌ها را آزمایش کرده بودند؛ هرچند این پرداخت‌ها دربرابر درآمد شرکت‌های فناوری از تبلیغات بسیار ناچیز است. شرکت‌هایی چون گوگل و فیسبوک بیشتر درآمد تبلیغات آنلاین را از آن خود می‌کنند و نشریات و رسانه‌ها مجبورند به‌فکر یافتن راه‌های جدیدی برای درامدزایی باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات