مایکروسافت اطلاعات جدیدی درباره برنامه‌های آتی وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده منتشر کرد

شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت تصمیم گرفته است وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده (PWA) را در استراتژی‌های اصلی توسعه‌ای خود اجرا کند؛ ازاین‌رو، توضیحات درباره‌ی برنامه‌های آتی داده است.
تبلیغات

مایکروسافت سال گذشته اخبار بسیاری درباره‌ی توسعه‌ی جدی وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده (PWA) منتشر کرد. از آن زمان، باور عمومی این بود که برنامه‌ی ردموندی‌ها در این حوزه سرعت مناسبی ندارد. البته در هفته‌ی گذشته، تیم‌های متعددی از مایکروسافت انتشار اخبار و اطلاع‌رسانی درباره‌ی دسته‌ی PWA را شروع کرده‌اند.

وب‌اپلیکشن‌های پیش‌رونده (PWA) وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌های تحت‌وب هستند که عملکردی شبیه اپلیکیشن‌های اصلی گوشی هوشمند دارند و گوگل پیش‌گام بازار PWA شناخته می‌شود. در سال‌های گذشته، دیگر شرکت‌ها نیز به قطار وب‌اپلیکیشن‌های پیش‌رونده اضافه شده‌اند و توسعه‌ی آن‌ها عاملی مهم در دنیای امروز اپلیکیشن محسوب می‌شود. مایکروسافت نیز همیشه تلاش کرده پشتیبانی از PWA را در ویندوز ۱۰، به‌ویژه مرورگر اج، ارائه کند.

سایت Thurrott اعلام کرد مایکروسافت گرفته است سایت Outlook.com را به PWA تبدیل کند. در خبر منتشرشده، عنوان شد با بازکردن سایت‌ مذکور، دکمه‌ی نصب Outlook.com به صورت PWA در مرورگر Brave دیده می‌شود. همین قابلیت برای برخی کاربران نسخه‌ی Canary مرورگر اج مبتنی‌بر کرومیوم هم دیده می‌شود. رسانه‌های فناوری برای شفاف‌سازی بیشتر با مایکروسافت تماس گرفتند که هنوز پاسخی از آن‌ دریافت نکرده‌اند.

در یکی از ویدئو‌های تبلیغاتی مایکروسافت در کنفرانس BlinkOn 11، نمایی از اپلکیشن‌های PWA دیده می‌شود. ویدئو مذکور که دنیل لیبی، از مایکروسافت، در آن صحبت می‌کند، بر تجربه‌های استفاده از نمایشگر دوگانه در فضای وب متمرکز است. مایکروسافت تلاش می‌کند تجربه‌ی جدید وب و PWA را برای دستگاه‌های دونمایشگره را گسترش دهد. از دستگاه‌های مذکور می‌توان به تبلت سرفیس نئو با دو نمایشگر و ویندوز ۱۰ ایکس و سرفیس دوئو، گوشی هوشمند دونمایشگره‌ی اندرویدی مایکروسافت اشاره کرد.

مایکروسافت در ابتدای هفته‌ی گذشته اعلانی برای توسعه‌دهندگانی ارسال کرد که تصمیم گرفته‌اند آزمایش اولیه‌ی دستگاه‌های دونمایشگره را انجام دهند. ردموندی‌ها می‌گویند توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ می‌توانند با مدلی کار کنند که ابزارهای اولیه‌ی الزامی اندروید و ویندوز را دارد. APIهای دردسترس نیز برای هر سیستم‌عامل مدنظر توسعه‌دهندگان منحصربه‌فرد خواهند بود.

مایکروسافت سرفیس نئو / Microsoft Surface Neo

در کنفرانس BlinkOn 11 اشاره‌ی جزئی‌تری به برنامه‌های آتی مایکروسافت در مسیر توسعه‌ی دستگاه‌های دونمایشگره شد. در بخشی از صحبت‌ها، به‌عبارتی با عنوان Enlightened Experience اشاره می‌شود که بر اجرای اپلیکیشن‌ها در دو نمایشگر بسیار متمرکز است. منظور از عبارت مذکور، اپلیکیشن‌هایی هستند که قابلیت تقسیم به دو نمایشگر را دارند. ردموندی‌ها در توضیحات خود برنامه‌های آتی را برای توسعه‌ی چنین اپلیکیشن‌هایی شرح می‌دهند. منظور از تجربه‌ی بهینه در دو نمایشگر برای این اپلیکیشن‌ها، رویکردی است که با اپلیکیشنی در یک نمایشگر و اپلیکیشنی دیگر در نمایشگری دیگر تفاوت عمده دارد. مایکروسافت می‌گوید نوعی توسعه‌ی تجربه‌ی کاربر به دو نمایشگر و بهینه‌سازی از آن‌ها را در توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها در نظر می‌گیرد.

مایکروسافت به‌طور ویژه PWA را برای دستگاه‌های دونمایشگره در نظر گرفته است

در کنفرانس BlinkOn 11، لیبی وب را پلتفرم هدف مایکروسافت برای دستگاه‌های دونمایشگره دانست. به‌هرحال آن‌ها تلاش می‌کنند با طراحی بهینه‌ی رابط‌های کاربری، استفاده از دو نمایشگر را آسان‌تر و تجربه‌ی کاربران را نیز لذت‌بخش‌تر کنند. کاربردهای متنوعی همچون حالت کتابی برای دستگاه و تغییر زاویه نیز در روند‌های توسعه مدنظر قرار خواهند گرفت.

تیم توسعه‌دهنده‌ی مایکروسافت تعدادی API معرفی کرده است که امکان ایجاد تجربه‌های بهینه‌ی دو نمایشگر را به توسعه‌دهندگان می‌دهد. ابزارهای جدید با اطلاعات کامل به‌منظور توسعه‌ی اپلیکیشن برای دستگاه‌های مجهز به دو نمایشگر در گیت‌هاب دردسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد.

اخبار دیگر درباره‌ی اوت‌لوک تأیید می‌کنند که مایکروسافت مشغول بررسی راه‌هایی برای هماهنگ‌سازی بهتر آن با گوگل درایو، مخاطبان، ایمیل و تقویم است. سخن‌گوی شرکت در واکنش به گزارش پیشین ورج درباره‌ی این خبر نوشت:

همیشه به‌دنبال راه‌هایی هستیم که بهترین تجربه‌ی ایمیل را برای مشتریان خود توسعه دهیم. تأیید می‌کنم درحال‌حاضر برخی از قابلیت‌های جدید را در گروهی کوچک از کاربران آزمایش و بازخورد آن‌ها را دریافت می‌کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات