AMD در کنسرسیوم CXL با اینتل همکاری می‌کند

پنج‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اینتل و AMD، رقبای قدیمی دنیای پردازنده در برخی حوزه‌ها با هم همکاری می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به کنسرسیوم CXL Interconnect اشاره کرد.
تبلیغات

اینتل در ماه مارس، مشخصات استاندارد PCIe 5.0 را برای اینترکانکت منتشر کرد که هشت شرکت دیگر هم در تدوین و بنیان‌گذاری آن نقش داشتند. اکنون AMD، رقیب دیرینه‌ی غول دنیای پردازنده هم به جمع همکاران پیوسته است. کنسرسیومی که AMD به‌عنوان جدیدترین عضو به آن پیوست، به‌نام Compute Express Link یا CXL شناخته می‌شود. این شرکت همچنین در کنسرسیوم‌های دیگری مانند CCIX، Gen-Z و OpenCAPI هم عضویت دارد.

مارک پیپرمستر مدیر بخش فناوری و مهندسی در AMD، خبر عضویت شرکتش را در کنسرسیوم جدید تأیید کرد. او در پستی وبلاگی درباره‌ی تصمیم جدید نوشت:

AMD به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین حامیان استانداردهای باز از عضویت در CXL هیجان‌زده است. با اقدام اخیر و همکاری ما با پیش‌گامان بازار برای پیدا کردن چالش‌های صنعت، فرصت‌های بسیار بزرگی در اختیار همه قرار می‌گیرد.

با اضافه شدن AMD تعداد اعضای کنسرسیوم CXL به ۵۵ شرکت سهامی عام می‌رسد. از میان مشهورترین آن‌ها می‌توان به علی‌بابا، برودکام، سیسکو، دل ای‌ام‌سی، فیسبوک، گوگل، ملاناکس (از شرکت‌های زیرمجموعه‌ی انویدیامایکروسافت، وسترن دیجیتال و اس‌کی هاینیکس اشاره کرد. آرم هم در کنسرسیوم مذکور حضور دارد که به خاطر داشتن استاندارد اینترکانکت CCIX اختصاصی، عضویت آن‌ها تاحدودی تعجب‌برانگیز بود.

پس از چهار ماه از معرفی CXL اکنون AMD به‌عنوان پنجاه‌وپنجمین شرکت سهامی عام به کنسرسیوم ملحق می‌شود. چنین روندی نشان‌دهنده‌ی رشد سریع کنسرسیوم مذکور است و همچنین آمار به‌کارگیری آن را نیز حداقل روی کاغذ، بالا نشان می‌دهد. آمار اعضای CXL اکنون با CCIX برابری می‌کند که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. کنسرسیوم مشهور دیگر، Gen-Z نام دارد که آمار ۷۰ عضو را به خود اختصاص می‌دهد. البته عضویت بسیاری از شرکت‌ها در کنسرسیوم‌ها به‌صورت عمومی اعلام نمی‌شود و تا حدودی آمار را دستخوش تغییر می‌کند. به‌عنوان مثال در ماه مه، ۳۸ عضو برای CXL اعلام شد؛ در حالی که ۵۷ شرکت (خصوصی و عمومی) در آن عضویت داشتند.

کنسرسیوم‌های Gen-Z و CCIX نسخه‌ی اول مشخصات استانداردی را در نیمه‌ی اول ۲۰۱۸ منتشر کردند. CCIX پس از ۶ ماه به آمار ۲۲ عضو رسید در حالی که Gen-Z پس از یک سال، ۵۰ عضو پیدا کرد. اینتل در ماه مارس کنسرسیوم CXL را به‌عنوان اینترکانکت Cache-Coherent (انسجام حافظه‌ی پنهان) معرفی کرد که از لینک‌های فیزیکی PCIe 5.0 بهره می‌برد. اولین محصولی که از کنسرسیوم مذکور پشیتبانی می‌کرد توسط خود اینتل و به نام Agilex FPGA معرفی شد. به علاوه استارتاپی به‌‌نام Ayar Labs که از اعضای CXL محسوب می‌شود، برنامه‌ای برای همکاری با اینتل دارد تا جیپلت‌های فوتونیک خود را با Agilex هماهنگ کند.

کنسرسیوم CXL چندی پیش نسخه‌ی دیگری از استاندارد تحت عنوان Specification 1.1 Evaluation Copy منتشر کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات