دورخیز گوگل برای حضور قدرتمندتر در بازار رایانش ابری
گوگل قصد دارد شرکت Looker را به مبلغ ۲/۶ میلیارد دلار خریداری کند. لوکر شرکت بزرگی است که در زمینه تجزیهوتحلیل داده فعالیت دارد. این اولین اقدام مدیر جدید مرکز توسعه خدمات ابری گوگل است. دایان گرین پس از آنکه سه سال مسئولیت مدیریت مرکز توسعهی خدمات پردازش ابری گوگل موسوم به Google Cloud را در اختیار داشت، از سمت خود کنارهگیری کرد و توماس کوریان که برای مدت طولانی رئیس اجرایی شرکت اوراکل بود، در ماه نوامبر بهعنوان مدیرعامل جدید گوگل کلاود جانشین دایان گرین شد. پس از این اتفاق، گوگل اعلام کرده است که لوکر را با پرداخت ۲٫۶ میلیارد دلار پول نقد خریداری خواهد کرد.
کوریان در کنفرانس ماه فوریه گوگل اظهار داشت که بهدنبال سرمایهگذاری و گسترش قابلتوجه کسبوکار ابری گوگل است. او افزود:
در آیندهای نزدیک شاهد رشد چشمگیر [کسبوکار ابری] گوگل، حتی سریعتر از آنچه وعده داده شده خواهید بود.
شرکت مادر گوگل یعنی Alphabet نیز ازطریق گوگل ونچرز (Google Ventures) و گوگل کپیتال (Google Capital) در لوکر سرمایهگذاری کرده است. این بزرگترین خرید گوگل بعد از خریداری شرکت محصولات خانه هوشمند Nest است. شرکت هولدینگ آلفابت، در سال ۲۰۱۴ با قیمت ۳.۲ میلیارد نست را خریداری کرده بود.
گوگل در تلاش است تا سهم خود از بازار رایانش ابری را از چنگ رهبران این صنعت یعنی وبسرویس آمازون (Amazon Web Services)، و آژور مایکروسافت برباید. وبسرویس آمازون (AWS) همچنان دربرابر رقبایش سهم بیشتری از بازار را دراختیار دارد و هرسال، درآمدش بیشتر میشود. خدمات ابری در آخرین سهماههی مالی، ۷/۷ میلیارد دلار درآمد برای آمازون بههمراه داشت. گوگل درآمد خود را از سرویسهای ابری اعلام نمیکند؛ اما گفته میشود که میزان درآمد گوگل از اپلیکیشنها و خدمات ابری بیش از یک میلیارد دلار در هر فصل مالی باشد. براساس گزارش Canalys، تا پایان سال ۲۰۱۸، گوگل ۷/۶ درصد از سهم بازار در بخش سرویس خدمات ابری را در مقایسه با سهم ۱۳/۷ درصدی مایکروسافت و ۳۲ درصدی آمازون در اختیار داشته است.
خرید لوکر یک ابزار تجزیهوتحلیل جدید را برای مشتریان گوگل کلاود بهارمغان خواهد آورد. بهگفتهی گوگل، اضافه شدن این تکنولوژی به مشتریان کمک خواهد کرد تا دادههای خود را بهصورت یکپارچه در منابع مختلف تجزیهوتحلیل کنند و همچنین، به گوگل کمک میکند تا در اهداف بلندمدت خود، ابزار تجزیهوتحلیل منحصربهفردی را در صنعت ارائه کند. گوگل در بیانیهی مطبوعاتی خود اعلام کرده که حدود ۳۵۰ مشتری لوکر از جمله بازفید، یاهو و Hearst، از قبل جزو مشتریان گوگل بودهاند.
ابزار کسبوکار هوشمند لوکر علاوهبر خدمات رسانی به گوگل به چندین شرکت دیگر نیز سرویس خدمات ابری ارائه میکند. همچنین لوکر میتواند در دیتابیسهای شرکتهای دیگر، که خیلی از آنها حتی رقیب گوگل هستند هم ادغام شود. کوریان در جریان کنفرانس مطبوعاتی با روزنامهنگاران بیان کرد که لوکر به سازگاری و کارکردن با محصولات سایر شرکتها مانند سرورهای Redshift آمازون و Azure SQL Server مایکروسافت ادامه خواهد داد. ازجمله دیگر رقبای لوکر میتوان به ابزارهای قدرتمند Domo ،Tableau بههمراه Power BI (سرویس اختصاصی مایکروسافت برای تجزیهوتحلیل کسبوکار) و QuickSight وبسرویس آمازون هستند.
این سرمایهگذاری جدید گوگل بهفاصلهی اندکی پس از معرفی سرویس Anthos انجام شده است. انتوس قابلیت تقسیم بار پردازشی کسبوکارها روی چند سرویس خدمات ابری را ممکن میکند.
نظرات