جنایات بشری در میانمار؛ بحران جدید فیسبوک

دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴
مطالعه 4 دقیقه
میلیاردها نفر از فیسبوک و خدمات جانبی آن استفاده می‌‌کنند،‌ اما در برخی از موارد از محبوبیت بالای فیسبوک برای نشر اخبار جعلی و گسترش تنفر استفاده می‌شود. دردسری که به بحران جدید فیسبوک تبدیل شده است.
تبلیغات

گزارش جدید سازمان‌ملل اعلام می‌کند که ژنرال‌های ارشد میانماری باید برای نسل‌کشی و جرایم جنگی در برابر اقلیت مسلمانان روهینگیایی تحت تعقیب و بازجویی قرار بگیرند. این امر فشار روی جامعه بین‌المللی برای واکنش و اقدام در برابر نیروی نظامی و مقامات دولتی این کشور را افزایش می‌دهد.

گزارش کمیته حقیقت‌یاب شورای حقوق بشر سازمان‌ملل که دوشنبه منتشر شد، گواه این است که نیروهای امنیتی و نظامی میانماری، شهروندان این کشور را به صورت سازمان‌یافته‌ای به قتل رسانده یا شکنجه می‌کنند. همچنین در برخی از موارد افراد را به بردگی می‌گیرند. همچنین برخلاف قوانین بین‌المللی ارتش میانمار مردم کشور خود را به رگبار می‌بندد.

روزی که این گزارش منتشر شد، فیسبوک حساب‌های کاربری و صفحات مرتبط به افسران ارشد نظامی میانماری را مسدود کرد. از مهم‌ترین صفحات بسته شده می‌توان به صفحه شخصی و پست‌های فرمانده کل ارتش میانمار، ژنرال «مین آونگ لینگ» (Min Aung Hlaing) اشاره کرد. پست‌های فیسبوکی این نظامی رده بالای میانماری توسط گزارشگران حقوق بشر سازمان‌ملل به عنوان مدرکی برای حملات از پیش برنامه‌ریزی مورد استناد قرار گرفته بود. در بخشی از این گزارش آمده است که:

گزارش‌ها می‌گویند که الزامات انجام علمیات نظامی نباید کشتار مردم، تجاوز به زنان، حمله به کودکان و سوزاندن روستاها را توجیه کند.

گزارشگران سازمان ملل در این گزارش به صراحت گفته‌اند که «نقض چندباره حقوق بشر» توسط نظامیان میانماری صورت گرفته است و بی‌تفاوتی دولت میانمار به این حجم انبوه از جنایات بشری، واقعیت ماجرا را بسیار هولناک‌تر می‌کند. این گزارش‌ به شورای امنیت سازمان‌ملل توصیه کرده‌ است که محدودیت سفر و مسدود کردن دارایی مقامات میانماری که قوانین بین‌الملل را نقض کرده‌اند هرچه زودتر اجرایی شود. این گزارش در ادامه تاکید دارد که سازمان‌ملل باید این موضوع را به دادگاه جرایم بین‌المللی بکشاند، حتی یک دادگاه ویژه رسیدگی به ارتکاب جرایم جنگی علیه بشریت تشکیل دهند.

فیس بوک

گزارش شورای حقوق بشر سازمان‌ملل می‌گوید که جرایم ارتش در برابر مسلمانان روهینگیایی، تقریبا یک میلیون انسان را مجبور به مهاجرت اجباری به سمت کشور همسایه یعنی بنگلادش کرده است. در این گزارش، این اقدام نظامی‌های میانماری اقدام اولیه برای نسل‌کشی به حساب آمده است.

واکنش فیسبوک

فیسبوک درباره سواستفاده از خدمات و مجموعه‌های خود در میانمار به شدت واکنش نشان داده است. این شرکت بزرگ اینترنتی در واکنش خود به گزارش سازمان‌ملل اقدام به بستن ۱۸ حساب کاربری در فیسبوک و یک حساب کاربری در اینستاگرام کرده است. همچنین در حدود ۵۲ صفحه فیسبوکی که تقریبا توسط ۱۲ میلیون نفر دنبال می‌شد هم توسط این شرکت بسته شدند. در ادامه واکنش‌های حدود ۲۰ شخصیت حقیقی و حقوقی از جمله فرمانده کل ارتش میانمار و حساب رسمی شبکه تلویزیونی ارتش این کشور به نام «میآ وادی» (Myawaddy) هم توسط فیسبوک تحریم شده‌اند. سخنگوی فیسبوک درباره این موضوع گفته است:

ما خواهان جلوگیری از استفاده این افراد و تشکل‌ها از خدمات خود هستیم. دلیل آن هم به خاطر ایجاد مشکلات قومیتی و فشارهای مذهبی تحمیل شده توسط آن‌ها است.

سخنگوی دولت میانمار تماس‌ رسانه‌ها در خصوص اظهار درباره گزارش شورای حقوق بشر سازمان‌ملل را بدون پاسخ گذاشته است. در گذشته، مقامات رسمی دولت میانمار،‌ مقامات محلی روهینگیایی را به خاطر حمله به شهروندان، آتش گشودن به سمت آن‌ها و اجبار به ترک منزل‌هایشان، مورد سرزنش قرار داده بود.

فیس بوک

فیسبوک در برخی از کشورهای آسیایی به دلیل سواستفاده از خدمات اصلی و جانبی مثل اینستاگرام و پیام‌رسان واتساپ مورد انتقاد قرار گرفته است. به باور منتقدین، برخی از سواستفاده‌گران به صورت گسترده از این خدمات برای گسترش نفرت، خشونت، اطلاعات غلط، اخبار جعلی و شایعاتی که می‌تواند به خشونت فیزیکی منجر شود، استفاده می‌کنند. در خصوص این انتقادها فیسبوک گفته است:

درست است که ما در واکنش نشان دادن کند عمل کرده‌ایم، اما الان با استفاده از فناوری‌های پیشرفته‌تر اقدام به شناسایی سخنرانی‌های تنفرآمیز آن هم به صورت خیلی سریع‌تر می‌کنیم. ما به کاربران خود ابزارهای گزارش‌دهی بهبودیافته‌ای را داده‌ایم تا بررسی محتواهای منفی خیلی سریع‌تر انجام شود. این ابزار با هدف خاص پیگیری و رصد محتواهای مرتبط با میانمار و اتفاقات این کشور ساخته شده‌اند.

در کشور هند، گسترش شایعات جعلی از طریق پیام‌رسان واتساپ منجر به حملات فیزیکی گسترده و حتی قتل شده است. در همین حین «رودریگو دوترته» رییس جمهور فیلیپین به استفاده از فیسبوک برای هدف‌گیری و تحقیر منتقدان خود متهم شده است.

فیسبوک ابزار جدید و سریعی را برای مقابله با اخبار جعلی و شایعه طراحی کرده است

از مهم‌ترین تغییرات صورت گرفته برای کنترل محتوای منفی، جعلی یا شایعه می‌توان به پیام‌رسان واتس‌اپ و قابلیت برچسب‌زنی (labeling) برای پیام‌های فوروارد شده اشاره کرد.

فیسبوک در پست‌های رسمی خود گفته است:

پیدایش بی‌شمار رسانه‌های مجازی خبری و گستردگی استفاده از موبایل‌های هوشمند موجب شده است که شرایط کشور میانمار به خاطر نشر اخبار جعلی به شدت آسیب‌پذیر شود.

«سار سو» مدیر محصولات فیسبوک در پست این ماه خود نوشته است:

ما مسئول مبارزه با سواستفاده از فیسبوک هستیم. این موضوع مخصوصا در کشورهایی مثل میانمار که در آن بسیاری از مردم از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای اولین بار برای گسترش تنفر و تنش در خیابان‌ها استفاده می‌کنند، با اهمیت‌تر است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات