مانیتایز یوتیوب چیست؟

چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
لوگوی یوتیوب در وسط سکه طلا پس زمینه قرمز
با رسیدن به شرایط اعلامی یوتیوب می‌توان از هر ویدئو درآمد دلاری به دست آورد. در این مقاله الزامات مانیتایز یوتیوب بررسی می‌شوند.
تبلیغات

افراد بسیار زیادی به‌صورت روزانه از یوتیوب استفاده می‌کنند و همین مسئله آن را به یکی از محبوب‌ترین سایت‌های جهان تبدیل کرده است. انتشار ویدئوهای متعدد در دسته‌های ‌مختلف، از سرگرمی گرفته تا آموزشی، باعث شده کاربران بتوانند در این پلتفرم هر ویدئویی را بیابند.

یکی از ویژگی‌های بسیار خوب یوتیوب این است که تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از انتشار ویدئو درآمد کسب کنند. اگر محتوای باکیفیتی تولید ‌کنید که مردم به تماشای آن‌ها علاقه‌مند باشند، یوتیوب مکانی مناسب برای درآمدزایی شما خواهد بود؛ البته کسب درآمد از یوتیوب الزاماتی دارد که در ادامه آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مانیتایز یوتیوب چیست؟

به عبارت ساده، مانیتایز کردن یوتیوب به معنای کسب درآمد از ویدئوهای منتشرشده شما در این سایت است. یوتیوب مدل درآمدزایی نسبتاً ساده‌ای دارد.

کسب‌وکارهایی که قصد تبلیغ دارند، این تبلیغات را از طریق شبکه Google AdSense ایجاد می‌کنند. سپس می‌توان تبلیغات ساخته‌شده را در هر نقطه‌ای از ویدئوی یوتیوب به نمایش گذاشت. هر بار که بیننده آگهی را ببیند به صاحبان ویدیوها مبلغی پرداخت می‌شود.

شرایط مانیتایز شدن چنل یوتیوب

روش‌های مختلفی برای کسب درآمد از کانال یوتیوب وجود دارد که از آن‌ها می‌توان به افیلیت مارکتینگ، فروش کالا و فروش دوره‌های آنلاین اشاره کرد؛ اما در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم که چگونه به طور مستقیم از خود ویدئوهای منتشر شده در چنل درآمد داشته باشید.

برای شروع کسب درآمد از ویدیوهای یوتیوب خود، ابتدا باید عضو برنامه شریک یوتیوب (YouTube Partner Program) شوید. برای اینکه واجد شرایط شرکت در آن شوید الزاماتی وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

حداقل ۱۰۰۰ سابسکرایبر

یکی از مهم‌ترین شرط‌های یوتیوب برای مانیتایز کردن کانال شما این است که حداقل ۱۰۰۰ سابسکرایبر داشته باشید. اگر پایین‌تر از این تعداد عضو چنل شما باشند نمی‌توانید برای برنامه‌ی YouTube Partner Program اقدام کنید.

اگر جزو افرادی باشید که روش آپلود ویدئو در یوتیوب را می‌دانند و به‌طور مستمر در آن کلیپ‌های باکیفیت منتشر می‌کنند، می‌توانید انتظار داشته باشید که در مدت نسبتا کمی به تعداد حداقل ۱۰۰۰ دنبال‌کننده دست پیدا کنید؛ البته مطمئنا این عدد به مسائل مختلفی از جمله میزان فعالیت، نوع محتوا و کیفیت ساخت بستگی دارد.

۴۰۰۰ ساعت واچ تایم در ۱۲ ماه گذشته

یکی دیگر از الزامات اصلی مانیتایز شدن کانال یوتیوب این است که ویدئوهای شما در یک سال گذشته حداقل ۴۰۰۰ ساعت بازدید داشته باشند. شاید در وهله اول چنین سطح بازدیدی بسیار زیاد به نظر برسد، اما درصورت آپلود ویدئوهای با کیفیت و جذاب، پس از مدتی به آن دست پیدا خواهید کرد.

علاوه بر ۴۰۰۰ ساعت واچ‌تایم می‌توانید از قانون جدید ویدئوهای کوتاه یوتیوب نیز برای مانیتایز شدن کانال استفاده کنید

البته اکنون مدتی است که شرط دیگری به بخش واچ‌تایم اضافه شده است که به قابلیت ویدیوهای کوتاه یا شورتس مربوط می‌شود. اگر ویدئوهای شورتس کانال شما توانسته باشند در ۹۰ روز گذشته به ۱۰ میلیون بازدید دست پیدا کنند، می‌توانید برای عضویت در YPP درخواست دهید.

مقاله «آموزش ساخت ویدئوی Short یوتیوب در ۱ دقیقه!» به شما کمک می‌کند از طریق گوشی هوشمند خود ویدئوهای کوتاه را منتشر کنید.

حضور در کشور مورد تایید یوتیوب

متاسفانه درحال حاضر ایران جزو کشورهای مورد تایید یوتیوب نیست؛ اما نگران نباشید زیرا می‌توانید مکان فعلی خود را جایی مانند ترکیه قرار دهید تا بتوانید از حسابتان کسب درآمد کنید.

پیروی کامل از قوانین یوتیوب

از دیگر شرایط مانیتایز شدن این است که کانال شما هیچ‌کدام از قوانین یوتیوب را زیر پا نگذاشته و اخطارهای Copyright Strike و Community Strike را دریافت نکرده باشد. بدین شکل شما ثابت می‌کنید که از مقررات پلتفرم یوتیوب پیروی خواهید کرد.

فعال بودن گزینه تأیید دو مرحله‌ای

همچنین باید تایید دومرحله‌ای کانال خود را فعال کنید تا امنیت آن چند برابر شود.

داشتن حساب AdSense

در صورت داشتن شرایطی که پیش‌تر گفته شد، به حساب گوگل ادسنس نیاز پیدا خواهید کرد تا مبالغ دریافتی از سمت یوتیوب به آن واریز شود.

متاسفانه افرادی که در ایران هستند نمی‌توانند به راحتی حساب ادسنس ایجاد و آن را وریفای کنند. در بخش «دریافت پول از یوتیوب» روش‌ انجام این کار را توضیح داده‌ایم.

نکته: داشتن حساب AdSense جزو الزامات ثبت شده در بخش مانیتایز یوتیوب نیست؛ اما به دلیل چالشی که برای کاربران ایرانی ایجاد می‌کند آن را در این قسمت ذکر کرده‌ایم.

درخواست مانیتایز شدن کانال یوتیوب

هنگامی که تمام شرایطی که در بالا گفته شد را داشتید، وقت آن می‌رسد که برای درآمدزایی از کانال یوتیوب خود درخواست دهید. در ادامه به صورت قدم به قدم توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید این کار را انجام دهید.

  • پس از باز کردن یوتیوب به بخش YouTube Studio بروید.
نوار کناری یوتیوب و گزینه YouTube Studio
زومیت
  • روی گزینه Earn (پیش‌تر Monetization نام داشت) در نوار سمت چپ کلیک کنید.
صفحه اصلی YouTube Studio که جلوی گزینه ای فلش قرمز دیده می‌شود
  • اگر واجد شرایط باشید، دکمه‌‌ی Apply را مشاهده خواهید کرد که شما را برای ورود به YouTube Partner Program تشویق می‌کند. درغیر این صورت، صفحه‌ای را می‌بینید که نشان می‌دهد چقدر به الزامات برنامه مذکور نزدیک هستید.
بخش Earn یوتیوب که الزامات مانیتایز شدن را نشان می‌دهد
  • برای بررسی و پذیرش شرایط، روی Start کلیک کنید
  • سپس برای راه‌اندازی حساب AdSense یا لینک‌کردن یک حساب فعال موجود به کانال یوتیوب خود، روی Start کلیک کنید. (همان‌طور که در بخش قبلی گفته شد برای کاربران ایرانی ساخت حساب ادسنس و استفاده از آن متفاوت است)
  • پس از آنکه مراحل را به پایان رساندید، In Progress نمایش داده می‌شود. این عبارت بدین معنا است که درخواست شما به زودی بررسی خواهید شد.

گوگل در بخش پشتیبانی خود نوشته سیستم‌های خودکار و بازبینی انسانی کانال فرد را مورد بررسی قرار می‌دهند تا مطمئن شوند محتوای منتشرشده از همه خط‌مشی و دستورالعمل‌ها پیروی می‌کنند. همچنین ذکر‌شده در صورت عدم تایید درخواست از سمت این شرکت می‌توانید پس از گذشت ۳۰ روز دوباره شانس خود را امتحان کنید.

نکته: ممکن است به دلیل اینکه شما با شماره ایران حساب جیمیل و یوتیوب خود را ساخته‌اید، به طور پیش‌فرض قسمت مانیتایز غیرفعال باشد. به منظور فعال کردن آن کافی است لوکیشن را تغییر دهید. در ادامه این روش را توضیح می‌دهیم.

  • وارد YouTube Studio شوید.
صفحه Earn که اطلاعایه درباره عدم امکان مانتایز شدن صفحه به نمایش گذاشته شده
زومیت
  • روی Settings کلیک کنید.
صفحه اصلی YouTube Studio و گزینه تنظیمات که کنار آن فلش قرمز دیده می شود
  • حال وارد بخش Channel شده و Basic Info را از تب بالایی انتخاب کنید.
  • در باکس country of residence، کشوری را انتخاب کنید که YPP در آن فعال باشد، از جمله ترکیه، آمریکا، اتریش و آلمان.
صفحه تنظیمات یوتیوب و تغییر کشور و منطقه
زومیت
  • حال روی Save کلیک کنید.

اکنون پس از ورود به بخش Earn مشاهده می‌کنید که کانال شما می‌تواند مراحل مانیتایز شدن را پشت سر بگذارد.

برای دیدن قیمت روز انواع گوشی موبایل کلیک کنید.

درآمد از یوتیوب به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید

یکی از پرسش‌هایی به احتمال خیلی زیاد در ذهن شما شکل گرفته این است که به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید یوتیوب چه مبلغی به تولیدکننده محتوا پرداخت می‌کند. بگذارید همین اول بگوییم که نمی‌توان مقدار دقیق این پول را گفت زیرا به شرایط مختلفی بستگی دارد.

دو عامل اصلی که در میزان درآمد به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید تاثیر دارد، موضوع محتوای کانال و موقعیت جغرافیایی است.

مقدار درآمد به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید در یوتیوب به عوامل مختلفی از جمله موقعیت جغرافیایی و موضوع محتوای کانال بستگی دارد

مسئله موقعیت جغرافیایی به دلیل رقابت بیشتر تبلیغ‌دهندگان در کشورهای توسعه یافته است. برای مثال، برای فردی که در آمریکا ویدئو تولید می‌کند مبلغ بیشتری (تا ۱۵ دلار) نسبت به یوتیوبری در هندوستان (تا ۱ دلار) واریز می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که میانگین درآمد کانال‌های تخصصی (آموزشی، فناوری و ...) به ازای هر ۱۰۰۰ بازدید حدود ۲ تا ۱۰ دلار است. در صورتی که به کانال‌های دیگری که بیشتر جنبه سرگرمی دارند تا ۳ دلار به ازای همین میزان بازدید پرداخت می‌شود.

درواقع، بسته به تبلیغی که روی ویدئو به نمایش در می‌آید، درآمد یوتیوبر تغییر می‌کند. هر چه محتوا تخصصی‌تر باشد، مبلغی پرداختی بیشتر می‌شود. بهترین کانال‌های یوتیوب می‌توانند درآمد بسیار خوبی کسب کنند.

دریافت پول از یوتیوب

از آن‌جایی که ساخت حساب گوگل ادسنس و وارد کردن اطلاعات مربوط به آن به حساب بانکی و آدرس خارجی نیاز دارد، یوتیوبرهایی که در ایران زندگی می‌کنند باید مسیر سخت‌تری را برای نقد کردن درآمد دلاری خود طی کنند.

در ادامه دو روش برای تسویه حساب با یوتیوب را بررسی می‌کنیم:

۱. کمک گرفتن از از فردی آشنا خارج از ایران

این روش برای کسانی مناسب است که خارج از ایران به افرادی قابل اعتماد دسترسی دارند. اگر شما چنین شرایطی ندارید می‌توانید از روش بعدی استفاده کنید.

۲. استفاده از سرویس شرکت‌های ایرانی واسطه

شرکت‌های متعددی وجود دارند که هنگام نقد کردن درآمد یوتیوب به کمک کاربران می‌آیند. این شرکت‌ها می‌توانند حساب ادسنس را به جای شما ایجاد کرده و مراحل مربوط به دریافت پول را انجام دهند.

نکته: این شرکت‌ها بخشی از درآمد شما را به عنوان کارمزد دریافت می‌کنند.

سوالات متداول زومیت

  • آیا می‌توان بدون ۱۰۰۰ سابسکرایبر کانال یوتیوب را مانیتایز کرد؟

    خیر، داشتن ۱۰۰۰ سابسکرایبر از شرط‌های اصلی مانیتایز شدن کانال یوتیوب است.

  • چگونه از ایران درآمد یوتیوب خود را نقد کنم؟

    دو راه برای اینکار وجود دارد. یکی کمک گرفتن از آشنایان قابل اعتمادی که خارج از ایران زندگی می‌کنند و دیگری استفاده از خدمات شرکت‌های واسطه.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات