آموزش: ساختن پروفایل حرفه‌ای در لینکدین و بازاریابی از طریق آن

پنج‌شنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
لینکدین محلی حرفه‌ای برای فعالیت کسب‌و‌کارها است. اگر دنبال شغل مناسب هستید یا قصد بازاریابی برند خود را دارید، لینکدین بهترین گزینه برای شما است.
تبلیغات

لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی برای فعالیت‌های مرتبط با کسب‌و‌کار است. این شبکه‌ی اجتماعی بیش از ۴۵۰ میلیون عضو از سراسر دنیا دارد و ۶۱ میلیون بازدیدکننده به‌صورت ماهیانه از آن دیدن می‌کنند. بنابراین توجهات زیادی را به خودش جلب کرده است. لینکدین راه‌های زیادی برای بهبود برند و کسب‌و‌کار شما دارد؛ همچنین ترافیک وب‌سایت شما را بالا می‌برد. ما در این مقاله‌ی زومیت، ساختن پروفایل شخصی، بازاریابی برند، مزایای استفاده از گروه‌ها و راه‌های افزایش ترافیک را به شما آموزش می‌دهیم.

linkedin

ساختن پروفایل حرفه‌ای

قبل از هر چیزی باید یک پروفایل حرفه‌ای در لینکدین بسازید. پروفایل لینکدین معمولا در لیست ۱۰ نتیجه‌ی برتر جستجوی نام شما در گوگل نشان داده می‌شود. همچنین بسیاری از شرکت‌ها، نیروی مورد نیاز خود را از طریق این شبکه‌ی اجتماعی پیدا می‌کنند. پس بهتر است کمی زمان بگذارید و پروفایل خود را تکمیل کنید. موارد زیر اجزای اصلی پروفایل لینکدین هستند:

۱- عکس پروفایل (Profile Picture)  

یک عکس خوب و باکیفیت از چهره‌ی خود بگیرید و برای عکس پروفایل انتخاب کنید. بهتر است از همین عکس برای دیگر پروفایل‌های خود مانند فیسبوک، توییتر، گوگل پلاس و ... نیز استفاده کنید تا دیگران شما را به‌خوبی تشخیص دهند.

۲- نام (Name)

از نام و نام خانوادگی واقعی خودتان استفاده کنید. لینکدین یک شبکه‌ی اجتماعی حرفه‌ای در زمینه‌ی کسب‌و‌کار است. بنابراین دلیلی ندارد که از نام‌های مستعار استفاده کنید.

۳- عنوان (Headline)

عنوان، بهترین عنصر برای بهینه کردن جستجوی کلمات کلیدی در لینکدین است. به‌عنوان مثال اگر در زمینه‌ی تولید محتوا تخصص دارید، کلمه‌ی Content یا محتوا را حتما در عنوان خود ذکر کنید. خیلی از افراد به دنبال استخدام فرد متخصص در صنعت خاصی هستند. استفاده از عنوان مناسب شانس شما برای دیده شدن در جستجوها را افزایش می‌دهد.

۴- موقعیت شغلی فعلی و قبلی (Current and Past Experience)

عناوین شغلی نیز یکی دیگر از عوامل مؤثر در بهینه‌سازی جستجوی کلمات کلیدی هستند. بنابراین از عناوین شغلی درست و مناسب برای پر کردن این قسمت استفاده کنید.

۵- وب‌سایت (Website)

وب‌سایت‌ها تأثیری بر سئوی پروفایل شما ندارند. اما می‌توانید از یک لینک خارجی در پروفایل لینکدین خود استفاده کنید. اگر وب‌سایت شخصی دارید، لینک آن را در این قسمت اضافه کنید تا دیگران بیشتر با مهارت‌های شما آشنا شوند.

linkedin

۶- خلاصه (Summary)

شما در این بخش می‌توانید ۱ یا ۲ پاراگراف در مورد خود و تجربیات حرفه‌ای‌تان بنویسید. درواقع شما در این قسمت خودتان را به مدیران، همکاران تجاری و مشتری‌هایتان معرفی می‌کنید. پس بهتر است یک متن تأثیرگذار بنویسید.

۷- مهارت‌ها و تخصص‌ها (Skills and Expertise)

در این قسمت باید کلمات کلیدی مرتبط با مهارت‌هایی را که در صنعت خود دارید وارد کنید. افرادی که در لینکدین با شما ارتباط برقرار می‌کنند، می‌توانند مهارت‌های شما را تأیید (Endorse) کنند. اگر بیش از ۹۹ تأییدیه برای یک مهارت خاص بگیرید، در قسمت مهارت‌ها حرفه‌ای (extra skills) به نمایش در می‌آید. اگر تعداد تأییدیه‌ها کمتر از ۹۹ باشدT به‌عنوان یک مهارت معمولی و در بخش (also knows about) قرار می‌گیرد.

۸- علاقه‌مندی‌ها (Interests)

در این بخش شما می‌توانید لیستی از علاقه‌مندی‌های شخصی خود را وارد کنید.

۹- گروه‌ها (Groups)

اگر در گروه‌ها و انجمن‌های شناخته‌شده عضو هستید، آن‌ها را در این قسمت وارد کنید.

۱۰- اطلاعات شخصی (Personal Details)

اطلاعات تماس، تاریخ تولد و وضعیت تأهل خود را در این بخش می‌توانید تکمیل کنید.

linkedin

۱۱- گواهی‌نامه‌ها (Certifications)

گواهی‌نامه‌هایی را که در رابطه ‌با حرفه‌های مرتبط با کسب‌و‌کار دریافت کرده‌اید، در این قسمت بنویسید.

۱۲- دوره‌های آموزشی (Courses)

دوره‌های آموزشی مهمی را که در دانشگاه یا دیگر مراکز آموزشی گذرانده‌اید نیز می‌توانید در این بخش عنوان کنید.

۱۳- افتخارات و جوایز (Honors and Awards)

دستاوردهای خود را در این قسمت وارد کنید و در مورد آن به دیگران توضیح دهید.

۱۴- زبان‌ها (Languages)

هر زبانی را که قادر به نوشتن یا صحبت کردن آن هستید، در این بخش وارد کنید و میزان مهارت خود را نیز مشخص کنید.

۱۵- سازمان‌ها (Organizations)

نام سازمان معتبری را که در صنعت خود عضو هستید، در این قسمت وارد کنید و سطح مشارکت خود را توضیح دهید.

linkedin

۱۶- پروژه‌ها (Projects)

این قسمت متعلق به پروژه‌ها است. اگر شما هم در تکمیل پروژه‌‌ی برجسته‌ای مشارکت داشته‌اید، می‌توانید اطلاعات آن را در این بخش بنویسید.

۱۷- انتشارات (Publications)

اگر کتاب چاپ‌شده‌ای دارید، عنوان آن را در این قسمت بنویسید. همچنین می‌توانید در همین قسمت، لینک کتاب خود را در وب‌سایت ناشر وارد کنید تا دیگران بیشتر با جزئیات آن آشنا شوند.

۱۸- اختراعات (Patents)

اختراعات ثبت‌شده‌ی خود را در این قسمت عنوان کنید. اگر افراد دیگری در انجام این کار با شما مشارکت داشته‌اند، نام آن‌ها را نیز وارد کنید.

۱۹- نمره‌ی امتحان (Test Scores)

برخی امتحانات در سطح بین‌المللی برگزار می‌شوند. اگر شما هم در این امتحانات شرکت کرده‌اید و نمره‌ی خوبی گرفته‌اید، این قسمت را پر کنید.

۲۰- کارهای داوطلبانه (Volunteer Experience & Causes)

برخی افراد اهمیت زیادی برای بعضی از موضوعات قائل هستند. این افراد بدون اینکه انتظار دریافت پول داشته باشند، برای انجام آن کار داوطلب می‌شوند. به‌عنوان مثال خدمات رایگان برای سالمندان یا افراد بدون سرپرست انجام می‌دهند؛ یا ساعات غیر کاری خود را در مراکز خیریه سپری می‌کنند. معمولا کارفرماها اهمیت زیادی به این موضوع می‌دهند. پس تجربیات خود را در این قسمت وارد کنید.

پروفایل‌های لینکدین قابلیت شخصی‌سازی شدن دارند. یعنی می‌توانید انتخاب کنید که کدام قسمت در ابتدای پروفایل شما نشان داده شود. برای این کار وارد قسمت ویرایش پروفایل شوید. اگر خوب نگاه کنید، متوجه می‌شوید که در سمت راست هر قسمت یک آیکون مداد وجود دارد. با کلیک کردن روی آیکون مداد، می‌توانید اطلاعات آن قسمت را ویرایش کنید. برای تغییر دادن ترتیب نمایش، کافی است نشانگر را زیر آیکون مداد ببرید تا علامت ۳ خط افقی ظاهر شود. سپس روی آن کلیک کنید و نگه دارید. اکنون می‌توانید با بالا و پایین کردن نشانگر، محل آن را مشخص کنید.

linkedin

انواع ارتباطات

برای اضافه کردن مخاطبان خود می‌توانید از ۴ طریق اقدام کنید:

۱- ایمیل

وارد قسمت اضافه کردن مخاطبان (Add Connections) شوید و آدرس ایمیل خود را وارد کنید. اگر مخاطبان ایمیلتان در لینکدین عضو باشند، در لیستی به شما نشان داده می‌شوند. در صورت تمایل می‌توانید برای آن‌ها درخواست بفرستید.

۲- همکاران

شما همچنین می‌توانید همکاران فعلی یا قدیمی خود را به واسطه‌ی نام شرکت پیدا کنید. لیست این افراد در قسمت همکاران (Colleagues) نشان داده می‌شود.

۳- فارغ‌التحصیلان

افرادی که دوره‌ی تحصیلی خود را در دانشگاه یا مدرسه‌ی شما گذرانده باشند در قسمت فارغ‌التحصیلان (Alumni) نشان داده می‌شوند. می‌توانید درخواست خود را برای کسانی که می‌شناسید ارسال کنید.

۴- افرادی که شاید بشناسید

وب‌سایت لینکدین افرادی را که شاید بشناسید (People You May Know)، بر اساس مخاطبین مشترک به شما پیشنهاد می‌دهد.

linkedin

توصیه (Recommendation)

از دیگر عواملی که موفقیت پروفایل شما را تضمین می‌کنند، توصیه‌ها هستند. توصیه‌ها، گواهی‌نامه‌هایی هستند که توسط دیگر اعضای لینکدین بابت یک مهارت یا تجربه‌ی شغلی به شما داده می‌شود. ۲ راه برای افزایش توصیه‌ها در لینکدین وجود دارد:

تقاضای توصیه از طریق لینکدین: برای اینکه از کاربر مورد نظر خود توصیه بگیرید باید وارد پروفایل او شوید. روی علامت ۳ نقطه‌ی افقی کنار نام کاربر و سپس روی درخواست توصیه (Request a recommendation) کلیک کنید. در مرحله‌ی بعد فرمی برای شما باز می‌شود که ۲ جای خالی دارد. اولین جای خالی محل مشخص کردن رابطه‌ی شما با آن فرد است. یک سری گزینه‌ برای پر کردن این جای خالی در نظر گرفته شده است که باید مناسب‌ترین آن را انتخاب کنید. سپس در جای خالی دوم باید موقعیت شغلی یا تحصیلی را که می‌خواهید توصیه بگیرید، از میان گزینه‌های موجود انتخاب کنید و درخواست دهید. فرد مورد نظر از درخواست شما مطلع می‌شود و اگر تمایلی به انجام این کار داشته باشد، شما را توصیه می‌کند.

ابتدا شما آن‌ها را توصیه کنید: به پروفایل افرادی که به‌خوبی می‌شناسید و به توانایی‌هایشان اطمینان دارید مراجعه کنید و آن‌ها را توصیه کنید. آن‌ها نیز معمولا به پاس قدردانی از این کار، شما را توصیه خواهند کرد. اعتماد حرفه‌ای این شبکه‌ی اجتماعی را فدای دوستی و رفاقت نکنید. بنابراین افرادی را که نمی‌شناسید یا به توانایی‌هایشان اعتماد کامل ندارید، به دیگران توصیه نکنید.

linkedin

گروه‌های لینکدین

گروه‌های لینکدین یکی از راه‌های بازاریابی از طریق این شبکه‌ی اجتماعی هستند. برای پیدا کردن گروه‌ها، کافی است کلمه‌ی کلیدی مورد نظر خود را جستجو کنید. سپس نتایجی را که کلمه‌ی Group در پایین آن‌ها ذکر شده است، باز کنید. اگر با صنعت و علاقه‌مندی‌هایتان مرتبط بود، روی Join کلیک کنید تا عضو گروه شوید. عضویت در بعضی از گروه‌ها بلافاصله انجام می‌شود؛ اما در برخی دیگر باید مدیر گروه درخواست شما را تأیید کند. بعد از عضویت در گروه به آخرین فعالیت‌های آن نگاه کنید تا ببینید در حال حاضر چه مباحثی بیشتر مورد توجه بازار هستند.

گروه‌ها چگونه به بازاریابی کمک می‌کنند؟ برخی از گروه‌ها به کاربران خود اجازه می‌دهند که مطالبی مرتبط با موضوع گروه به اشتراک بگذارند. شما می‌توانید لینک وب‌سایت خود را در این مطلب با دیگران به اشتراک بگذارید و ترافیک سایت خود را بالا ببرید. لینک‌هایی که در پروفایل به اشتراک گذاشته می‌شوند تنها توسط مخاطبان دیده می‌شوند؛ اما لینک‌هایی که در گروه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند توسط تمام اعضای گروه دیده می‌شوند.

چگونه از گروه‌ها برای بازاریابی استفاده کنیم؟ زمانی که در یک گروه عضو شدید بلافاصله شروع به پست گذاشتن نکنید. سعی کنید در روزهای اول فقط به سؤال‌ها پاسخ بدهید و به دیگران کمک کنید. این کار باعث می‌شود که دیگران به‌عنوان یک فرد متخصص به شما اعتماد کنند. شما همچنین می‌توانید یک گروه در رابطه با موضوعی که در آن تخصص دارید راه‌اندازی کنید. فراموش نکنید که هدف شما از راه‌اندازی این گروه باید کمک به دیگران و بالا بردن سطح آگاهی آن‌ها باشد. مطالب خود را همراه با لینک‌هایی به وب‌سایت خود، در گروه به اشتراک بگذارید. همچنین گاهی اوقات مطالب سایت‌های دیگر را نیز در گروه پست کنید تا اعتماد دیگران نسبت به شما افزایش پیدا کند.

linkedin

ساختن صفحه‌ی شرکت

یکی دیگر از راه‌های بهبود کسب‌و‌کار، ساختن پروفایل مخصوص برای شرکت است. کافی است روی گزینه‌ی Add a Company کلیک کنید و سپس مشخصات شرکت را در قسمت‌های مربوطه وارد کنید:

۱- بررسی اجمالی (Overview)

شما در این قسمت می‌توانید لوگوی شرکت، توضیحات، آدرس وب‌سایت، زمینه‌ی کاری، نوع شرکت، تعداد کارمندان و محل آن را وارد کنید.

۲- مشاغل (Careers)

مشاغلی را که کارمندان شرکتتان در آن مشغول به کار هستند، در این قسمت وارد کنید تا دیگران دید بهتری نسبت به شرکت شما پیدا کنند.

۳- محصولات و خدمات (Products & Services)

محصولات و خدمات برجسته‌ی خود را در این قسمت معرفی کنید و توضیح بدهید. همچنین می‌توانید لینک وب‌سایت برای هر یک از محصولات و خدمات خود را وارد کنید.

linkedin

بازاریابی از طریق لینکدین

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتیم، لینکدین شبکه‌ی اجتماعی مخصوص کسب‌و‌کار است. بنابراین بسیاری از شرکت‌ها برای مقاصد بازاریابی از آن استفاده می‌کنند. لینکدین می‌تواند برند شما را با بیش از ۴۵۰ میلیون کاربر در سراسر دنیا آشنا کند. در ادامه به بررسی راه‌های کارآمد بازاریابی از طریق لینکدین می‌پردازیم.

۱- پروفایل خود را بهینه‌سازی کنید

اولین مرحله برای بازاریابی از طریق لینکدین این است که پروفایل کسب‌و‌کار خود را همان‌طور که در مرحله‌ی قبل گفتیم، بهینه‌سازی کنید. ۳ مرحله‌ی زیر به بهبود سئوی پروفایل شما کمک می‌کنند:

کلمات کلیدی: در قسمت بررسی اجمالی پروفایل خود از کلمات کلیدی استفاده کنید. با خودتان فکر کنید یک کاربر از چه کلماتی برای جستجوی محصول یا خدمات شما استفاده می‌کند. آن‌ها را در این قسمت وارد کنید.

لینک وب‌سایت شرکت: وارد کردن لینک صفحه‌ی وب‌سایت شرکت برای بهبود رتبه‌ی جستجوی شما ضروری است. در قسمت توضیحات پروفایل خود از این لینک‌ها استفاده کنید. همچنین از کارمندانتان بخواهید که در لینکدین پروفایل بسازند و نام شرکت شما را به‌عنوان محل شغل فعلی خود انتخاب کنند.

تولید محتوای باارزش: یکی از بهترین راه‌های بهبود رتبه در نتایج جستجو استفاده از محتوای باارزش است. گوگل در رتبه‌بندی وب‌سایت، مطالب به اشتراک گذاشته‌شده در لینکدین را نیز لحاظ می‌کند. هرچقدر کاربران بیشتری با پست‌های شما درگیر شوند، شانس افزایش ترافیک وب‌سایت نیز بیشتر می‌شود.

۲- اهداف و مخاطبان خود را مشخص کنید

زمانی که شناخت بهتری از مخاطبان خود داشته باشید، بهتر می‌توانید بازاریابی کنید. به‌عنوان مثال فرض کنید شرکت شما ابزاری برای سنجش بهره‌وری شبکه‌های اجتماعی به فروش می‌رساند و شما قصد دارید این ابزار را به متخصصان شبکه‌های اجتماعی پیشنهاد دهید.؛ زیرا می‌دانید که اگر این وسیله برای آن‌ها کارآمد باشد خرید آن را به رئیس شرکتشان پیشنهاد می‌کنند. برای بازاریابی این مثال، شما باید در لینکدین به دنبال افرادی با عنوان شغلی مدیر شبکه‌های اجتماعی، متخصص شبکه‌های اجتماعی یا عناوین مشابه باشید.

۳- تعداد فالوورها را افزایش دهید

به‌روزرسانی‌های پروفایل شرکت برای دنبال‌کنندگان آن نمایش داده خواهد شد. بنابراین هرچقدر دنبال‌کنندگان بیشتری داشته باشید، تعداد افراد بیشتری از محصولات و خدمات شما مطلع خواهند شد. روش‌های زیر به افزایش تعداد فالوورها کمک می‌کنند:

کارمندان: با کارمندان خود در این شبکه‌ی اجتماعی ارتباط برقرار کنید. همچنین از آن‌ها بخواهید که مطالب شرکت را در پروفایلشان به اشتراک بگذارند تا مخاطبانشان نیز با محصولات و خدمات شما آشنا شوند.

تبلیغ کنید: خارج از فضای شرکت هم برای پیوستن کاربران به پروفایل خود تبلیغ کنید. لینک پروفایل لینکدین خود را در ایمیل‌های تبلیغاتی، خبرنامه‌ها و پست‌های وبلاگ خود به اشتراک بگذارید. همچنین از مشتری‌ها و شرکای تجاری خود بخواهید که شما را دنبال کنند.

از دکمه‌ی Follow استفاده کنید: در وب‌سایت اصلی شرکت یک دکمه‌ی Follow قرار دهید. این کار به بینندگان وب‌سایت اجازه می‌دهد که تنها با یک کلیک ساده، پروفایل شما را در لینکدین دنبال کنند.

۴- محتوای باارزش تولید کنید

هرچقدر تعداد کامنت‌ها و به اشتراک‌گذاری‌های مطالب بیشتر باشد، برندتان موفق‌تر خواهد بود. فراموش نکنید مطالب مربوط به فروش محصول هیچ تأثیر مثبتی برای برند شما نخواهند داشت؛ زیرا کاربران دوست ندارند زمان خود را با خواندن محتوای بی‌ارزش در لینکدین هدر دهند. مطلبی که بهره‌وری کاربران را بالا ببرد و به سؤالاتشان پاسخ دهد، برای بازاریابی بسیار مناسب است. همه‌ی شرکت‌ها دوست دارند محصولات خود را به‌طور مستقیم تبلیغ کنند. متخصصان بازاریابی معتقدند که کاربران دنبال خریدن محصولات نیستند، بلکه می‌خواهند راه‌ حل برطرف کردن یک مشکل را پیدا کنند و بابت آن هزینه بپردازند. محتوای ارزشمند به ۳ دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

محتوای مرتبط با صنعت: اخبار جدید و موضوعات ترند را به اشتراک بگذارید و نظر خود را در رابطه با آن‌ها بیان کنید.

محتوای مرتبط با شرکت: در مورد چشم‌اندازها و عادات و رسوم شرکت خود محتوا تولید کنید.

محتوای مرتبط با مخاطب: مشکلات مشتری‌های خود را شناسایی کنید و بهترین راه‌ حل را برای برطرف کردن آن‌ها در قالب یک محتوای باکیفیت ارائه دهید. همچنین به یاد داشته باشید که محتوای غیر مرتبط با کسب‌و‌کار را به هیچ عنوان نباید در پروفایل خود به اشتراک بگذارید.

۵- محتوای تصویری را فراموش نکنید

مغز انسان‌ها تصویر را سریع‌تر از متن پردازش می‌کند. پست‌های تصویری یا مطالبی که در آن‌ها از تصویر استفاده شده است، ۶ برابر بیشتر از محتوای معمولی مورد توجه قرار می‌گیرند. بنابراین تا جای ممکن از اینفوگرافی و ویدئوهای خلاقانه برای اشتراک‌گذاری محتوای خود استفاده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات