آموزش ردیابی گوشی های سامسونگ + حذف قفل صفحه در صورت فراموشی

چهارشنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
یکی از امکانات مهم گوشی‌های هوشمند، قابلیت ردیابی و کنترل از راه دور است. اهمیت این بخش به‌قدری زیاد است که باید با قابلیت‌های این بخش به‌خوبی آشنا شد و آن را پیکربندی کرد.
تبلیغات

هدف اصلی ردیابی گوشی سامسونگ به‌نوعی یافتن آن درصورت به‌سرقت رفتن گوشی نیست؛ بلکه درصورت مفقود‌شدن آن است؛ زیرا سارق به‌راحتی می‌تواند آن را از دسترس خارج کند. این تازه درصورتی است که تمامی ارتباطات مخابراتی و بی‌سیم گوشی برای شناسایی آن فعال باشد. بااین‌حال نمی‌گوییم که اگر گوشی به سرقت رفت، به‌کلی باید از این روش برای یافتن آن صرف نظر کنید؛ زیرا در هر حالتی شانس ردیابی آن وجود خواهد داشت ضمن اینکه شما باید تمامی راه‌های ممکن برای ردیابی آن را به‌کار بگیرید.

بااین‌حال سازندگان مختلف سعی دارند با گسترش دادن امکانات و راهکارهای مختلف، گزینه‌های بیشتری را درصورت مفقود یا به‌سرقت رفتن گوشی دراختیار کاربر قرار دهند؛ از این‌رو امکانات ردیابی برای برندهای مختلف گوشی موبایل متفاوت است. در این مطلب تصمیم داریم به بررسی قابلیت یافتن تلفن همراه یا Find my mobile سامسونگ پرداخته و نحوه‌ی فعال‌سازی گزینه‌های مختلف و ردیابی گوشی‌های سامسونگ را توضیح دهیم.

فهرست مطالب

فعال سازی Find My Mobile در گوشی سامسونگ

برای استفاده از این قابلیت باید دارای حساب کاربری سامسونگ یا Samsung Account باشید و در گوشی وارد حساب خود شده باشید. اگر اکانت سامسونگ ندارید، می‌توانید از آموزش ساخت اکانت سامسونگ استفاده کنید. معمولاً پس از ورود به حساب کاربری، قابلیت ردیابی گوشی از راه دور به‌طور خودکار فعال می‌شود؛ اما برای بررسی اینکه این قابلیت در گوشی شما فعال است، تنظیمات را باز کرده و به بخش Biometrics and security (بیومتریک و امنیت) یا Security and privacy (امنیت و حریم خصوصی) بروید. سپس وارد بخش Find My Mobile (یافتن تلفن همراه من) شوید. در این صفحه گزینه‌ها و توضیحاتی خواهید دید که به شرح هریک از آن‌ها می‌پردازیم.

تنظیمات ردیابی گوشی سامسونگ

اول از همه اینکه اگر گزینه‌ی Allow this phone to be found خاموش بود، با روشن‌کردن آن در هرزمان می‌توانید ازطریق وب‌سایتی که سامسونگ به‌یافتن گوشی همراه اختصاص داده است، به حساب کاربری خود وارد شده و از امکانات آن استفاده کنید. در بالا ایمیلی که با آن حساب سامسونگ را ساخته‌اید را نشان می‌دهد که صرفاً با همین ایمیل می‌توانید گوشی خود را ردیابی کنید. در پایین سه‌گزینه‌ی زیر را مشاهده می‌کنید:

  • Remote Unlock (بازگشایی از راه‌دور): با فعال‌کردن این گزینه، از الگو و رمز صفحه قفل گوشی شما به‌صورت ایمن و رمزگذاری شده پشتیبان گرفته می‌شود و شما قادر خواهید بود درصورت فراموشی رمز صفحه قفل، با ورود به پنل یافتن گوشی، آن را حذف کنید. توصیه می‌شود این گزینه را فعال کنید.
  • Send last location (ارسال آخرین موقعیت): این گزینه، آخرین موقعیت مکانی گوشی شما را پیش از خاموش‌شدن گوشی و به‌محض اینکه باتری به میزان کمتر‌از پنج درصد رسید، به سرورهای سامسونگ ارسال می‌کند. این باعث می‌شود درصورت خاموش‌شدن گوشی و قطع اتصال با شبکه بتوانید ببنید گوشی شما آخرین بار در چه موقعیتی قرار داشته است.
  • Offline finding (یافتن در حالت آفلاین): با فعال‌کردن این گزینه، گوشی شما حتی در زمانی که خاموش شود، قابل ردیابی خواهد بود؛ اما ردیابی درصورتی امکان‌پذیر خواهد بود که این گزینه در گوشی‌ها و لوازم هوشمند گلکسی سامسونگ که اطراف شما قرار دارند فعال باشد. توصیه می‌شود این گزینه را فعال کنید؛ زیرا افزون‌بر اینکه دستگاه شما را برای ردیابی در حالت خاموش قابل شناسایی می‌کند، به پیداشدن دستگاه‌های دیگر در حالت خاموش نیز کمک می‌کند.

این کار گوشی شما یا سایر افراد اطراف شما را تبدیل به دستگاهی برای شناسایی امواج بلوتوث با انرژی کم (BLE) می‌کند و درنهایت دستگاهی که روشن است، اطلاعات موقعیت امواج دریافتی را به سرور سامسونگ ارسال و موقعیت سایر دستگاه‌های خاموش را روی نقشه مشخص می‌کند.

امکان رمزگذاری اطلاعات موقعیت مکانی شما نیز وجود خواهد داشت، برای این کار روی گزینه Offline finding ضربه زده و در صفحه بعد گزینه‌ی Encrypt offline location را فعال کنید؛ بدین ترتیب موقعیت گوشی توسط هرشخصی قابل رهگیری نخواهد بود و تنها شما به آن ازطریق پنل دسترسی خواهید داشت.

ردیابی گوشی سامسونگ از راه دور

پس از پیکربندی تنظیمات ردیابی، باید ازطریق یک دستگاه دیگر که همواره دردسترس شما قرار دارد (لپ‌تاپ یا رایانه شخصی) یک‌بار حداقل وارد سایت SmartThings Find سامسونگ شوید؛ زیرا ورود به حساب کاربری سامسونگ نیازمند احراز هویت دومرحله‌ای است که ازطریق ارسال کد به دستگاه یا شماره موبایل صورت می‌گیرد. اگر گوشی شما مفقود شود، به‌ناچار تنها راهی که می‌ماند آن است که سیم‌کارت فعلی روی دستگاه خود را ازطریق مراجعه به دفاتر خدمات ارتباطی غیرفعال و سیم‌کارت جدید دریافت کنید تا پیامک احراز هویت را بتوانید دریافت کنید.

همچنین برای استفاده از برخی از قابلیت‌ها برای اعتبارسنجی مجدد لازم است کد دریافت شده روی گوشی را وارد کنید. بدین منظور همیشه توصیه می‌شود پس از خرید گوشی، یکبار این کار را انجام داده و تنظیم کنید که در رایانه فعلی از شما برای احراز هویت مجدد سؤال نشود.

صفحه اصلی SmartThings Find

پس از ورود به این سایت، روی گزینه‌ی Sign In (ورود به سیستم) کلیک کنید. در صفحه‌ی بعدی ایمیل و رمز عبور مربوط به حساب سامسونگ را وارد کنید. پس از انتخاب گزینه‌ی Sign In صفحه‌ی ذیل را مشاهده می‌کنید که از شما می‌خواهد کد تأییدی که برای گوشی شما ارسال شده را وارد کنید.

کد تأیید به‌صورت یک اعلان مبتنی بر اینکه شخصی قصد دارد وارد حساب شما شود، ارسال شده که باید Yes را انتخاب کنید سپس کد به شما نشان داده می‌شود. این کد را قسمت Verification code وارد کنید. در پایین حتماً گزینه‌ی Skip two step verification on this device next time را انتخاب کنید تا برای ورود مجدد کدی درخواست نشود.

ورود به سایت Find My Mobile سامسونگ

همچنین می‌توانید بدون نیاز به وارد‌کردن اطلاعات، ازطریق حساب گوگلی که قبلا در ساخت حساب سامسونگ به جیمیل خود مرتبط کرده‌اید، وارد شده یا از قابلیت ورود با اسکن QR استفاده کنید که برای این کار با دوربین کد را اسکن کرده و روی Open Link ضربه بزنید. در صفحه‌ای که در گوشی ظاهر می‌شود Sign in و در نهایت OK را انتخاب کنید.

ورود به سایت Find My Mobile سامسونگ

در نهایت شما وارد صفحه‌ای خواهید شد که پس از اتصال به گوشی شما، موقعیت آن را روی نقشه مشخص می‌کند. پس از قبل Location یا موقعیت مکانی گوشی خود را به همراه اینترنت روشن کنید. پس از آن می‌توانید موقعیت دقیق گوشی خود را مشاهده کنید.

موقعیت گوشی سامسونگ روی نقشه

در صفحه‌ی پیش‌رو دو قسمت وجود دارد. در سمت چپ لیست دستگاه‌هایی وجود دارد که با حساب سامسونگ شما مرتبط شده‌اند و شما می‌توانید با کلیک روی آن‌ها، موقعیت هریک را مشاهده کنید. همچنین با کلیک روی گزینه‌ی سه نقطه در کنار نام دستگاه، آن را ویرایش، دستگاه را حذف یا شماره سریال (IMEI) را مشاهده کنید. شماره سریال گوشی مهم‌ترین چیزی است که درصورت سرقت گوشی باید از آن اطلاع داشته باشید تا با اعلام آن در سامانه‌ی اعلام سرقت و ردیابی گوشی، بتوانید به کمک مراجع مرتبط آن را ردیابی و از هرگونه سوء استفاده جلوگیری کنید.

در پنجره‌ی سمت راست، وضعیت کلی گوشی، باتری و اتصال به اینترنت نشان داده می‌شود. همچنین گزینه‌ها و امکانات مختلفی در این پنجره دیده می‌شود که کاربر تا حد ممکن از راه دور کنترل گوشی را به‌دست گرفته، برخی تنظیمات را به‌منظور حفاظت بیشتر یا پیداشدن گوشی تغییر داده و نیز از داده‌های مهم خود پشتیبان بگیرد.

ویژگی های ردیابی سامسونگ

۱. وضعیت فعلی گوشی

در این بخش می‌توانید میزان باتری گوشی، ساعت و زمانی که گوشی ردیابی شده را مشاهده کنید. بنابراین وضعیت گوشی و موقعیت مکانی به‌طور خودکار به‌روز نمی‌شود و برای این کار باید آیکون فلش که در بالا سمت راست قرار دارد را انتخاب کنید.

۲. زنگ‌خوردن گوشی (Ring)

با انتخاب این گزینه، گوشی شما حتی اگر در حالت سکوت یا ویبره باشد، به‌مدت یک دقیقه با حداکثر صدا زنگ خواهد خورد. این گزینه می‌تواند در پیدا‌کردن گوشی در مواقع جاماندن آن در مکانی خاص، افراد را از این موضوع آگاه ساخته و گوشی را بیابند. همچنین در زمان‌هایی که نمی‌دانید گوشی خود را کجا گذاشته‌اید و شاید با تماس تلفنی نتوانید از صدای آن متوجه مکان گوشی شوید، سودمند باشد.

۳. قفل‌کردن (Lock)

با انتخاب این گزینه، اگر قفل گوشی شما باز باشد، به شما اطلاع داده می‌شود که گوشی باز است و می‌توانید از همین‌جا سریعاً برای گوشی خود رمز تعریف کرده و آن را قفل کنید. با انتخاب گزینه‌ی Lock و سپس Next، می‌توانید رمز عددی بین ۴ تا ۸ رقم وارد کنید. سپس در بخش دوم، یک شماره‌ی اضطراری که در سریع‌ترین زمان ممکن، یابنده گوشی بتواند به شما اطلاع دهد را وارد کنید. درنهایت یک متن دلخواه که تمایل دارید یابنده آن را مشاهده کند را بنویسید؛ برای مثال «گوشی‌ام را گم کرده‌ام،‌ با این شماره تماس بگیرید»، سپس روی گزینه‌ی Lock کلیک کنید.

افزون‌بر این، به‌منظور افزایش سطح امنیت کاربران، پلتفرم مدیریت رمز عبور سامسونگ (Samsung Pass) در گوشی کاملاً غیرفعال شده و از خاموش کردن گوشی توسط افراد دیگر جلوگیری خواهد کرد.

۴. رهگیری موقعیت (Tracking location)

همان‌طورکه گفته‌شد، وضعیت و موقعیت گوشی به‌منظور حفظ بیشتر باتری، به‌صورت لحظه‌ای به‌روزرسانی نمی‌شود؛ اما این امکان وجود دارد تا موقعیت در فواصل زمانی ۱۵ دقیقه‌ای به‌صورت خودکار به‌روزرسانی شود. تنها کافی است از این گزینه استفاده کنید تا بتوانید موقعیت‌های جدید گوشی را درصورت جابجایی آن مشاهده کنید.

همچنین تمامی موقعیت‌ها در نقشه مشخص شده و همراه با مشخص‌کردن ساعت و تاریخ، با خط به‌یکدیگر متصل می‌شوند که می‌تواند در مشخص‌کردن مسیر حرکت گوشی در نقشه سودمند باشد. سوابق ثبت شده در رهگیری موقعیت تا هفت روز بعد یا تا زمان درخواست رهگیری جدید نگه‌داری شده و می‌توانید با انتخاب مجدد این گزینه، سوابق را مشاهده کنید.

۵. پاک‌کردن اطلاعات (Erase data)

هیچ فردی دوست ندارد وقتی گوشی خود را گم کرده، داده‌ها و اطلاعات شخصی‌اش به‌دست فردی ناشناس بیفتد. بنابراین قابلیت پاک‌شدن اطلاعات از راه‌دور، از مهم‌ترین و بدیهی‌ترین امکانی است که باید تمامی پلتفرم‌های ردیابی و کنترل گوشی از راه دور داشته باشند. برای همین یکی از مهم‌ترین اقدامات در خصوص سرقت گوشی، پاک‌کردن اطلاعات آن است که با انتخاب این گزینه، گوشی شما به تنظیمات کارخانه بازگشته و تمامی داده‌های آن حذف می‌شود. همچنین اگر در گوشی خود حساب گوگل داشته باشید سارق به‌دلیل نداشتن اطلاعات اکانت گوگل شما نمی‌تواند از گوشی استفاده کند.

۶. پشتیبان‌گیری از اطلاعات (Backup)

اگر در گوشی خود داده‌های مهم و حیاتی دارید، قطعاً از دست رفتن آن‌ها برای شما خوشایند نیست، خصوصا زمانی که مجبور می‌شوید که برای جلوگیری از دستیابی به داده‌های شما، گوشی خود را بازنشانی کنید. خوشبختانه می‌توانید قبل از بازنشانی، از برخی از اطلاعات خود پشتیبان بگیرید. این اطلاعات شامل پیامک‌ها، سوابق تماس، مخاطبان، فایل‌های صوتی ضبط‌شده، تنظیمات گوشی، ساعت، هوم اسکرین و اپلیکیشن‌ها می‌شود. همچنین مواردی مانند یادداشت‌های Samsung Notes، اطلاعات Samsung Pass، پروفایل‌های وای‌فای، دستگاه‌های بلوتوث جفت‌شده، تقویم، یادآوری‌ها و بوکمارک‌های سامسونگ اینترنت با اکانت سامسونگ شما همگام‌سازی می‌شود. اما تصاویر و فایل‌های موجود در حافظه‌ی گوشی را شامل نمی‌شود.

درواقع این اطلاعات با فضای ابری وان‌درایو مایکروسافت همگام‌سازی می‌شوند و شما باید از قبل همگام‌سازی این نوع از داده‌ها را در گوشی فعال کرده باشید؛ اما داده‌های مربوط به اپلیکیشن‌های سامسونگ در Samsugn Could پشتیبان گرفته می‌شوند. پس از انجام این کار می‌توانید اطلاعات خود را در یک گوشی سامسونگ دیگر بازیابی کنید و به گوشی مورد نظر خود انتقال دهید.

۷. دریافت گزارش آخرین تماس‌ها و پیامک‌ها (Retrieve calls/messages)

اگر می‌خواهید بدانید در زمانی که به گوشی خود دسترسی ندارید چه تماس‌ها و پیام‌هایی توسط گوشی شما دریافت شده است، با انتخاب این‌گزینه می‌توانید تا ۵۰ عدد از آخرین سوابق تماس و پیامک‌های رد و بدل شده در گوشی را مشاهده کنید.

۸. افزایش عمر باتری (Extend battery life)

یکی از نگرانی‌هایی که در هنگام مفقود‌شدن گوشی به‌وجود می‌آید، خاموش‌شدن آن است. درصورت خاموش‌شدن گوشی، شانس ردیابی گوشی بسیار کم می‌شود بنابراین این گزینه به کاربران کمک می‌کند که تا زمان پیداشدن گوشی‌شان، مدت بیشتری بتوانند گوشی را تحت کنترل داشته باشند. این گزینه درواقع حالت Maximum power saving گوشی را فعال می‌کند که بسیاری از قابلیت‌های گوشی را محدود یا غیرفعال کرده و فعالیت اپلیکیشن‌ها در پس‌زمینه را متوقف می‌کند تا مصرف باتری تا بیشترین حد ممکن کاهش یابد.

ردیابی گوشی سامسونگ از طریق گوشی دیگر

با استفاده از اپلیکیشن SmartThings در گوشی‌های اندرویدی می‌توان از طریق گوشی‌های دیگر نیز گوشی و همچنین گجت‌های جانبی متصل به اکانت سامسونگ مثل گلکسی بادز، گلکسی واچ، اسمارت‌تگ و... را ردیابی کرد. این اپلیکیشن را می‌توانید از گوگل‌پلی یا گلکسی استور دانلود کنید. پس‌از نصب این اپلیکیشن درصورتی‌که گوشی سامسونگ نباشد، باید وارد حساب سامسونگ خود شوید.

پیدا کردن گوشی سامسونگ از طریق SmartThings

در ادامه وارد تب Life شوید و روی کارت Find ضربه بزنید. روی نقشه دستگاه فعلی یا سایر دستگاه‌های متصل را مشاهده خواهید کرد و از این‌جا خواهید توانست از گزینه‌هایی چون Ring برای به‌صدا درآوردن گوشی، Refresh کردن موقعیت دستگاه و همچنین Navigate برای مسیریابی به سمت دستگاه گم‌شده استفاده کنید.

پیدا کردن گوشی مفقود شده با SmartThings سامسونگ

همچنین اگر دستگاه به شبکه وصل نباشد، گزینه‌ای به اسم Seach Nearby نشان داده می‌شود که با انتخاب آن، اگر گوشی مفقودشده در شعاع نزدیک به گوشی جستجوگر باشد، با استفاده از امواج UWB و BLE، شناسایی می‌شود.

حذف قفل صفحه گوشی سامسونگ درصورت فراموشی رمز و بدون پاک‌شدن اطلاعات

یکی از مزیت‌های Find my mobile در گوشی‌های سامسونگ، امکان حذف قفل صفحه درصورتی است که شما رمز عبور یا الگوی خود را فراموش کرده‌اید یا اینکه گوشی شما به ورودی‌های بیومتریک پاسخی نمی‌دهد. در این حالت شما به‌راحتی می‌توانید رمز گوشی خود را حذف کنید. توجه داشته باشید که قابلیت Remote Unlock که در بالا فعال‌کردن آن را توضیح دادیم، باید در گوشی حتماً از قبل فعال باشد.

این روش در حالتی کار می‌کند که اینترنت گوشی شما وصل باشد. بنابراین اگر وای‌فای یا اینترنت موبایل خاموش باشد این امکان وجود نخواهد داشت. همچنین حداقل شما باید ایمیل و رمز حساب سامسونگ خود را به‌خاطر داشته باشید تا بتوانید به پنل ردیابی سامسونگ دسترسی پیدا کرده و قفل گوشی خود را حذف کنید.

بازکردن قفل گوشی از راه دور

برای این کار مطابق مرحله‌ی قبل ابتدا وارد پنل ردیابی شده و پس از اینکه گوشی شما شناسایی شد از پنجره‌ی سمت راست، گزینه‌ی Unlock را انتخاب کنید و رمز اکانت سامسونگ خود را وارد کنید. قفل گوشی و نیز اطلاعات بیومتریک مانند اثرانگشت و چهره‌های ثبت‌شده به‌طور کامل پاک شده و شما از اول باید آن‌ها را تنظیم کنید.

نکات مهم درخصوص ردیابی گوشی هوشمند

  • توصیه می‌شود هنگام خروج از منزل و خصوصا تردد در مکان‌های شلوغ و پر رفت‌و‌آمد، موقعیت مکانی و اینترنت همراه گوشی خود را روشن کرده و بلندی صدای زنگ و ویبره گوشی را روی بیشترین حد قرار دهید.
  • حتماً امکان کنترل خاموش یا روشن‌کردن اینترنت موبایل و موقعیت مکانی درصورت قفل‌بودن دستگاه را از قسمت تنظیمات امنیتی غیرفعال کنید، برای این‌کار از تنظیمات و از مسیر Lock Screen > Secure Lock settings، گزینه‌ی Lock network and security را روشن کنید.
    • برای حذف قفل صفحه، اگر دستگاه در حالت Airplane Mode قرار داشته باشد و گوشی قفل باشد، می‌توان با انتخاب Emergency Call و شماره‌گیری شماره 112، گوشی از حالت هواپیما خارج و اتصال آن‌را به اینترنت برقرار کرد تا ردیابی گوشی به‌صورت آنلاین امکان‌پذیر شود.
  • اگر گوشی به‌صورت Force Restart خاموش و روشن شده باشد یا دراثر تخلیه باتری خاموش شده باشد، این احتمال وجود دارد که به دلیل رمزنگاری File Based Encryption (FBE) یا Full Disk Encryption (FDE) برای فعال‌شدن اپلیکیشن‌ها و سیستم ردیابی، نیاز به وارد کردن رمز و بازگشایی قفل گوشی پس‌ از ری‌استارت باشد و در چنین وضعیتی، امکان ردیابی گوشی شما از بین برود.

این روزها قیمت گوشی‌های سامسونگ قیمت پایینی نیست؛ هدف از نگارش این مقاله، کمک به شما در پیدا کردن گوشی سامسونگ مفقودی یا دزدیده شده است تا بتوانید با این کار از بروز هزینه و خسارت بالا جلوگیری کنید.

سوالات متداول زومیت

  • چگونه گوشی خاموش را ردیابی کنیم؟

    تنظیمات گوشی را باز کرده و به قسمت Biometrics and security بروید. سپس گزینه‌ی Find my mobile را انتخاب کرده و در انتها گزینه‌ی Offline finding را فعال کنید تا گوشی شما در حالت خاموش نیز قابل ردیابی باشد.

  • چگونه قفل صفحه گوشی را بدون ریست فکتوری یا پاک شدن اطلاعات حذف کنیم؟

    نظیمات گوشی را باز کرده و به قسمت Biometrics and security بروید. سپس گزینه‌ی Find my mobile را انتخاب کرده و گزینه‌ی Remote unlock را فعال کنید. در صورت فراموشی رمز می‌توانید وارد سایت https://findmymobile.samsung.com شده و گزینه‌ی Unlock را انتخاب کنید تا قفل صفحه بدون پاک شدن اطلاعات از روی گوشی برداشته شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات