قابلیت Modes and Routines در گوشی سامسونگ چیست و روتین‌ها چه کاربردی دارند؟

پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 12 دقیقه
قابلیت Modes & Routines درسامسونگ
قابلیت Modes و Routines در گوشی سامسونگ طبق برنامه‌ای مشخص به اِعمال خودکار تنظیمات و بازگردانی آن‌ها به‌حالت قبل می‌پردازد؛ اما چگونه؟
تبلیغات

همه‌ی ما طبق برنامه‌ای خاص بسیاری از کارهای روزانه خود را با گوشی انجام می‌دهیم، مثلاً گوش کردن به موسیقی یا پادکست حین کار یا ورزش، وب‌گردی در مسیر رفت‌وآمد، چت‌کردن بعداز کلاس یا بعداز کار، بازی کردن در زمان استراحت و بسیاری موارد دیگر.

قابلیت‌ Modes and Routines در رابط کاربری ONE UI برای نخستین‌بار با نسخه ONE UI 5.1 معرفی شد و پس‌از مدتی با به‌روزرسانی سایر نسخه‌های رابط کاربری سامسونگ دردسترس کاربران قرار گرفت. این ویژگی اکنون به یکی از مهم‌ترین ابزار کاربردی‌ در ONE UI تبدیل شده است و امکان اجرای خودکار یا از راه‌دور بخشی از عملکردهای سیستمی در شرایط مختلف را فراهم می‌کند. اما دقیقاً منظور از ویژگی‌های سیستمی چیست و چه تفاوتی بین Modes و Routines وجود دارد؟

برنامه Shortcuts آیفون؛ تجربه شخصی‌سازی آزادانه با طعم اپل
برنامه Shortcuts آیفون؛ تجربه شخصی‌سازی آزادانه با طعم اپل
مطالعه '8

قابلیت Modes and Routines

قابلیت Modes and Routines سامسونگ، ادامه‌ی توسعه‌ی ویژگی Bixby Routines در دستیار صوتی سامسونگ است که پیش‌تر در دسترس کاربران قرار داشت، بااین تفاوت که Modes and Routines اکنون جدای از بیکسبی کار می‌کند و امکان شخصی‌سازی دارد.

یکی از مشکلات بزرگ کاربران در مواجه با قابلیت Modes and Routines در گوشی سامسونگ نامفهوم بودن تفاوت این دو است. بخش Modes را می‌توان به‌عبارتی شاخه‌ای از قابلیت Digital Wellbeing سامسونگ درنظر گرفت. در Modes می‌توان حالتی را تنظیم کرد که با راه‌اندازی آن مجموعه‌ای از تنظیمات فعال شوند و بعداز غیرفعال‌کردن آن تنظیمات به وضعیت قبلی برگردند.

بخش Routines نیز امکان خودکارسازی (Automation) پیکربندی و تنظیمات مختلف را براساس شرایطی که کاربر تعریف می‌کند، دردسترس قرار می‌دهد. این بخش طیف وسیعی از انواع شروط و عملکردهای مختلف را شامل می‌شود و کاربر می‌تواند با طراحی آیکون، دسترسی سریع‌ به آن‌ها داشته باشد.

بخش Modes

بخش Modes امکان تغییر تنظیمات کلی دستگاه و تغییر شکل ظاهری گوشی را فراهم می‌کند. این قابلیت می‌تواند با توجه به برنامه‌های زمانی و مکانی مختلف به‌صورت خودکار فعال یا غیرفعال شود یا خود کاربر به‌صورت دستی تنها با روشن‌خاموش کردن یک گزینه چند تغییر در وضعیت گوشی ایجاد کند.

Mode فعال و غیرفعال شدن تنظیمات انتخابی را فقط با یک اشاره ممکن می‌کند

برای مثال، با راه‌اندازی حالت Sleep در Modes می‌توان مشخص کرد تنظیمات بی‌صدا، Dark Mode و Power Saving و Do Not Disturb گوشی در بین ساعات مشخصی بدون اعمال دستی فعال شوند و با پایان بازه زمانی دوباره به حالت قبلی برگردند. یا برای حالت Work، تنظیماتی را مشخص کرد که با راه‌اندازی آن تمام برنامه‌هایی که احتمال پرت‌کردن حواس کاربر را دارند، مسدود شوند.

با Mode لازم نیست قبل‌از خواب یکی‌یکی این تنظیمات را اعمال کنید و صبح روز بعد مجدداً برای غیرفعال‌کردن آن‌ها وقت بگذارید. درواقع، این امکان وجود دارد که تنظیمات و شخصی‌سازی‌ها به صورت خودکار یا دستی با روشن‌کردن یک گزینه انجام شوند و بهره‌وری شما از گوشی افزایش یابد.

آموزش راه‌اندازی Modes در گوشی سامسونگ

حالت‌های پیش‌فرض Modes شامل، Sleep ،Work ،Driving ،Excercise می‌شود که می‌توانید آن‌ها را با توجه به برنامه‌‌ی زمانی و تنظیمات دلخواه خود راه‌اندازی کنید تا در زمان مقرّر فعال شوند و بعداز مدتی غیرفعال‌ شوند.

در ادامه حالت Sleep را در Modes مرحله‌به‌مرحله فعال می‌کنیم.

راه‌اندازی Modes در گوشی سامسونگ
عکس (۱)
فعال‌سازی حالت Sleep در Modes گوشی سامسونگ
عکس (۲)
گزینه‌های فعال سازی Modes در گوشی سامسونگ
عکس (۳)

۱- وارد تنظیمات شوید و روی گزینه Modes and Routines بزنید.

۲- اکنون برای فعال‌سازی حالت Sleep آن را انتخاب کنید. سامسونگ چند حالت دیگر نیز به‌صورت پیش‌فرض قرار داده است؛ اما اگر می‌خواهید حالتی را خودتان اضافه کنید باید روی آخرین گزینه یعنی Add mode بزنید.

۳- در این بخش می‌توانید تنظیمات و شرایط دلخواه خود را تعریف کنید.

در بالای صفحه با لمس دکمه Turn on امکان فعال‌سازی دستی وجود دارد. در ردیف شماره (۱) می‌توانید مشخص کنید وقتی حالتی به طور دستی فعال شد تا چه زمانی فعال بماند. در ردیف شماره (۲) امکان فعال‌سازی خودکار وجود دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم، در ردیف شماره (۳) و (۴) تنظیماتی مثل نور صفحه، صدای زنگ تماس و دریافت نوتیفیکیشن و... را می‌توان تنظیم کرد.

برای افزودن فعال‌سازی خودکار مطابق با برنامه زمانی مشخص، روی ردیف شماره (۲) طبق تصاویر بالا بزنید و مراحل زیر را طی کنید.

افزودن برنامه زمانی Modes در گوشی سامسونگ
عکس (۴)
تنظیم برنامه زمانی Modes در گوشی سامسونگ
عکس (۵)
تعریف شرط برای Modes در گوشی سامسونگ
عکس (۶)
تغییر پس زمنیه در Modes گوشی سامسونگ
عکس (۷)

۱- طبق فلش تصویر روی گزینه + بزنید تا به صفحه‌ی بعدی منتقل شوید. کادر بالای آن برنامه‌ی زمانی قبلی را نشان می دهد که می‌توانید با خاموش کردن آن، مثلاً حین سفر، زمان‌بندی دیگری را برای اجرای خودکار حالت Sleep تعریف کنید.

۲- در این بخش با انتخاب بازه‌ی زمانی معیّن در بالا در قسمت نشان‌داده‌شده با کادر قرمز می‌توانید روزهای فعال هفته را به‌دلخواه مشخص کنید و روی دکمه Save در پایین صفحه بزنید.

۳- اکنون به صفحه‌ی اول هدایت می‌شود و باید برای تعیین شروط روی Add condition بزنید و طبق عکس (۶) شروط دلخواه را فعال کنید. این شروط می‌توانند براساس موقعیت مکانی و زمانی و اتصال به دستگاهی خاص فعال شوند.

۴- درنهایت می‌توانید تصویر پس‌زمینه لاک‌اسکرین و هوم‌اسکرین را نیز تغییر دهید.

بخش Routines

بخش Routines امکان شخصی‌سازی بیشتری دارد و براساس شرایط مختلف به‌صورت خودکار اجرا می‌شود. بدین ترتیب، کاربران با مشخص کردن شرط‌ها (If) انتظار دارند که عملیات مشخص‌شده در بخش نتیجه (Then) اجرا شوند. برای مثال، زمانی که برنامه پخش موسیقی یا ویدئو (مثلاً برنامه یوتیوب) اجرا می‌شود، Dolby Atmos روشن شود.

آموزش راه‌اندازی Routines در گوشی سامسونگ

فعال‌سازی روتین‌ها به صورت خودکار یا دستی امکان پذیر است. درادامه آموزش راه‌اندازی یک روتین برای فعال‌شدن خودکار دالبی اتموس در زمان بازکردن برنامه‌ی یوتیوب را آموزش می‌دهیم.

Routines در گوشی سامسونگ
عکس (۱)
تعریف شرط در Routines گوشی سامسونگ
عکس (۲)
گزینه‌های شرط در Routines گوشی سامسونگ
عکس (۳)
انتخاب برنامه رد Routines گوشی سامسونگ
عکس (۴)

۱- در تنظیمات وارد Modes and Routines شوید و از پایین صفحه روی Routines بزنید.

۲- در بالای صفحه روی + بزنید.

۳- در ردیف If شرط فعال‌شدن روتین را مشخص می‌کنید. آن را لمس کنید و از بین گزینه‌های موجود در صفحه بعد (عکس ۳) یک مورد را انتخاب کنید. می‌توانید در نوار جست‌وجوی بالا مثلاً نام یک برنامه را جستجو کنید.

برای آموزش فعال شدن خودکار دالبی اتموس با بازکردن برنامه‌ی یوتیوب باید از بین شروط Event وارد بخش Media is being played بشوید و برنامه یا برنامه‌های مدنظرتان را انتخاب کنید در اینجا ما YouTube را انتخاب کردیم و روی دکمه‌ی Done زدیم.

افزودن اکشن در Routines گوشی سامسونگ
عکس (۵)
انتخاب اکشن در Routines گوشی سامسونگ
عکس (۶)
افزودن دالبی اتموس در Routines گوشی سامسونگ
عکس (۷)
تنظیمات دالبی اتموس در Routines گوشی سامسونگ
عکس (۸)

۴- اکنون در ردیف Then باید عملیات مدنظر را اضافه کنید، پس روی + بزنید.

۵- سپس روی Sounds and Vibration بزنید.

۶- گزینه Dolby Atmos را پیدا کنید و روی آن بزنید.

۷- از پنجره‌ی بازشده به‌دلخواه تنظیمات را انتخاب کنید. با انتخاب حالت Auto وضعیت دالبی اتموس براساس فایل درحال پخش به صورت خودکار تغییر می‌کند. درنهایت روی Done در پایین صفحه بزنید.

ذخیره کردن Routines در گوشی سامسونگ
عکس (۹)
تغییر آیکون Routines در گوشی سامسونگ
عکس (۱۰)

۸- اکنون می‌توانید برای ذخیره روی دکمه Save بزنید یا درصورت لزوم شرایط و عملیات دیگری را نیز به‌هر بخش اضافه کنید تا روتین اختصاصی‌تر اجرا شود.

۹- با لمس Save به صفحه‌ی آخر منتقل می‌شوید که در آن امکان تغییر نام و تعیین آیکون خاص وجود دارد. دقت کنید که اگر در تعریف شروط در بخش If، فعال‌سازی روتین روی حالت دستی قرار بگیرد در پایان با پنجره‌ای مواجه می‌شوید که پیشنهاد می‌کند آیکون روتین را روی صفحه در بین سایر ویجت‌ها و برنامه‌های گوشی نمایش دهد.

تفاوت و شباهت Modes و Routines

هردو قابلیت Modes و Routines امکان فعال‌سازی خودکار و دستی را دارند؛ اما اجرای فقط یک حالت از Modes امکان‌پذیر است، درحالی که می‌توان چندین Routines را به‌طور هم‌زمان فعال کرد. بخش Modes سناریوهای کلی را آماده می‌کند درحالی که Routines عملیات‌های مجزا و جزئی را دربر می‌گیرد.

مثلاً مشخص کنید زمانی که به بلوتوث دو خودرو X و Y وصل می‌شوید، Driving Mode فعال شود؛ اما با تعریف یک Routines مشخص کنید فقط وقتی به بلوتوث خودرو X وصل شدید، قفل گوشی همیشه باز باشد.

در بخش Routines اگر در قسمت شروط (If) چندین معیار تعریف شود باید تمام شروط فراهم باشند تا روتین فعال شود. علاوه‌بر این، می‌توان در قسمت فرایندهای اجرایی روتین یکی از حالت‌های Mode را انتخاب کرد؛ اما انتخاب روتین در تنظیم Mode ممکن نیست.

کاربردی ترین روتین ها

اگر هنوز کاربردهای Modes & Routines برایتان شفاف نیست، با معرفی تعدادی از روتین‌های کارآمد با مزایای فوق‌العاده، به اهمیت وجود آن در گوشی سامسونگ پی‌ببرید.

۱- روتین Stolen Phone: برای پیدا کردن گوشی گم شده یا سرقتی کاربرد دارد. شرط تعریف‌شده دریافت پیام است که طبق تصویر می‌توانید مشخص کنید اگر با شماره‌ای خاص یا با هر شماره‌ای کلیدواژه‌ی خاصی به گوشی ارسال شد، آهنگ پخش شود و تمام ابزارهای ارتباطی روشن گردد. علاوه‌بر این‌ها امکان روشن‌کردن چراغ‌قوه نیز وجود دارد.

روتین گوشی گم شده یا دزدیده شده

۲- روتین Work: با ورود به موقعیت مکانی خاصی فعال می‌شود و علاوه‌بر روشن شدن وای‌فای، تمام تنظیمات صدا (از نوتیفیکیشن تا پخش مدیا) را روی بی‌صدا قرار می‌دهد.

روتین Work در گوشی سامسونگ

۳- روتین Rotation: برای فعال‌شدن چرخش خودکار صفحه نمایش در برنامه‌های دلخواه، مثل گالری.

روتین چرخش خودکار با اجرای برنامه‌های خاص

۴- فعال‌شدن Power Saving در زمان شارژشدن گوشی: خواب‌بودن کاربر را با استفاده از ساعت هوشمند یا گوشی تشخیص می‌دهد و شارژ سریع، وای‌فای و دیتا را خاموش می‌کند و درنهایت بعداز پایان‌یافتن روتین به تنظیمات قبلی باز می‌گرداند.

روتین Power Saving در زمان شارژ شدن

۵- فعال‌شدن Power Saving وقتی گوشی درحال شارژ نباشد: وقتی گوشی درحال شارژشدن نیست، حالت Power Saving را برای ذخیره‌ی انرژی گوشی و حفظ شارژ باتری، فعال خواهد کرد.

روتین Power Saving غیراز زمان شارژ شدن

۶- روتین Home: با تعیین شرط موقعیت مکانی و اتصال به وای‌فای خانه، حالت شبکه‌ی موبایل روی 2G تنظیم می‌شود.

روتین Home در گوشی سامسونگ

اکنون نوبت شما کاربران عزیز زومیت است که اگر از روتین کاربردی و خلاقانه‌ای استفاده می‌کنید آن را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران درمیان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات