کنترل کولر گازی با گوشی هوشمند (معرفی برنامه ها)

چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
گوشی دردست مقابل کولر گازی نصب شده روی دیوار
کنترل کولر گازی با گوشی هوشمند با کمک حسگر مادون قرمز و برنامه‌های کمکی شدنی است. درادامه چند برنامه برای کنترل کولر با گوشی معرفی خواهیم کرد.
تبلیغات

ریموت کنترل‌های دستگاه‌های مختلف همیشه میل به گم‌شدن دارند و گاهاً از جاهایی در خانه سردرمی‌آورند که فکرش را هم نمی‌کنید. جدای از این وقتی خسته و کوفته از مسیرهای پر از ترافیک یا بعداز عوض‌کردن چند خط متروی تهران به‌خانه می‌رسید سراغ کنترل کولر گازی رفتن و روشن کردن آن حتی اگر نیازی نباشد دنبال کنترل بگردید، کلافه کننده به‌نظر می‌رسد.

فرض کنید کنترل کولر گازی با گوشی ممکن باشد؛ حتی فکر کردن به اینکه در بدو ورود یا شاید حتی قبل ورود به خانه بتوانید کولر گازی را با گوشی روشن کنید لذت‌بخش است. کنترل کولر گازی با گوشی در خانه‌های هوشمند که تقریباً امری بدیهی است؛ اما کمک چند برنامه که روی گوشی نصب می‌شوند و البته پشتیبانی کولر گازی از این قابلیت نیز دیگر پیش‌نیاز تبدیل کردن گوشی به ریموت کنترل کولر گازی خواهد بود.

شاید کاربران کهنه‌کار دنیای فناوری به‌خاطر بیاورند که زمانی در گوشی‌های مجهز به حسگر مادون قرمز کلاسیک نوکیا و سونی اریکسون که دورانی فروانروایی می‌کردند، این امکان وجود داشت که نرم‌افزار کنترل تلویزیون روی آن‌ها نصب کنیم و تلویزیون را کنترل کنیم.

روش‌های افزایش عمر کولر گازی

تبدیل کردن گوشی هوشمند به ریموت کنترل تلویزیون شاید درحال حاضر پیش‌پا افتاده به‌نظر برسد؛ اما در آن زمان در دورهمی‌های خانوادگی می‌توانست به سرگرمی تبدیل شود. فرض کنید پانزده سال پیش در جمع خانوادگی بدون اینکه ریموت کنترل تلویزیون را داشته باشید گوشه‌ای بشینید و ناگهان تلویزیون را روشن کنید یا حجم صدا را تغییر دهید!

امروزه با وجود تلویزیون‌های اندرویدی و گوشی‌های هوشمند، حتی امکان استفاده از گوشی به‌عنوان کیبورد تلویزیون نیز وجود دارد و دست کاربران بسیار بازتر شده است. اکنون قصد داریم برنامه‌های کاربردی برای کنترل کولر گازی با گوشی را معرفی کنیم.

کنترل کولر گازی با گوشی

کنترل کولر گازی با گوشی ارتباط چندانی به برند کولر گازی ندارد مگر اینکه برای خرید کولر گازی هوشمندی اقدام کنید که همراه آن اپلیکیشن مخصوصی ارائه شود تا روی گوشی یا دستگاه‌های دیگر خود نصب کنید و امکاناتی را برای مدیریت کولر گازی فراهم کند.

مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟
کولر آبی یا کولر گازی؟ کدام یک به‌صرفه‌تر و مناسب‌تر است؟ در این مقاله تمام مسائل پیرامون کولرهای گازی و آبی و تفاوت‌های آن‌ها را بررسی می‌کنیم.
مقایسه کولر آبی و گازی؛ کدام یک انتخاب بهتری است؟

برای مثال، در بین انواع مدل‌های کولر گازی ال جی، کولر گازی هوشمند NA128SK1 قرار دارد که با قابلیت اتصال به وای فای و نصب برنامه Smart ThinQ روی گوشی به کاربر امکان می‌دهد پیش‌از آنکه به خانه برسد کولر را روشن کند و تهویه هوای منزل و به‌طور کلی مسائل مربوط به رسیدگی به کولر گازی را ازطریق برنامه زیر نظر بگیرد.

به طور کلی، کولرهای هوشمند حتی کولرهای سلولزی نیز در بعضی مدل‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که از طریق برنامه بتوان آن‌ها را مدیریت کرد.

کنترل کولر گازی معمولی با گوشی

کولرهای گازی معمولی نیز در مواردی که در دسته کولر گازی توکار یا داکت اسپلیت قرار بگیرند، ممکن است قابلیت هوشمندسازی را داشته باشند. برای این منظور، می‌توانید ترموستات هوشمند را جایگزین ترموستات قدیمی دستگاه کنید و سپس، با کمک برنامه‌های کنترل کولر گازی با گوشی، بدون نیاز به کنترل دستگاه، آن را مدیریت کنید.

برنامه‌های کنترل کولر گازی با موبایل

برنامه‌هی مختلفی برای کنترل کولر ارائه شده است که تعدادی از آن‌ها مانند برنامه اختصاصی کولرهای ال جی، Smart ThinQ، فقط برای یک برند و توسط تولیدکننده دستگاه ارائه می‌شوند و برنامه‌های ثالث دیگری نیز وجود دارند که می‌توان با نصب آن‌ها و با کمک حسگر مادون قرمز روی گوشی به‌راحتی کولر گازی هوشمند خود را کنترل کرد.

علاوه‌براین، اگر از ترموستات هوشمند در سیستم سرمایشی و گرمایشی خانه خود استفاده می‌کنید نیز، می‌توانید برنامه‌های مخصوصی نظیر Cielo را مورد استفاده قرار دهید. درادامه چند برنامه پراستفاده برای کنترل کولر گازی با گوشی را معرفی می‌کنیم.

برنامه AirTouch

محیط برنامه AirTouch کنترل کولر گازی با گوشی

برنامه AirTouch به‌عنوان یکی از بهترین برنامه‌های کنترل کولرگازی با گوشی شناخته می‌شود که برای پلتفرم های اندروید و iOS و حتی ویندوز دردسترس قرار دارد. برنامه AirTouch با انواع برندها از کولرهای گازی سامسونگ گرفته تا Hitachi، پاناسونیک، TECO و چند مورد دیگر سازگاری دارد.

ازجمله قابلیت‌های برنامه AirTouch شامل روشن و خاموش کردن کولر گازی، تنظیم دما، تغییر حالت کولر گازی و... می‌شود؛ اما این برنامه را می‌توانید همراه با حسگرهای ITS ایرتاچ مورد استفاده قرار دهید تا از مزیت‌های بیشتری نیز بهره‌مند شوید.

به طور کلی می‌توان با جدیدترین نسخه از ایرتاچ یعنی AirTouch 5 تا ۱۶ کولر گازی را مدیریت کرد و با نصب حسگرهای ITS یا همان حسگرهای دمایی هوشمند در اتاق‌های مختلف در خانه، مشخص کرد که در هر منطقه‌ای دما چه میزان باشد. برای مثال، محیط پذیرایی را روی ۲۱ درجه تنظیم کنید و اتاق خوابتان را در دمای ۱۸ درجه نگهدارید.

علاوه‌براین، با وجود قابلیت Geofencing نیازی نیست که هربار که از خانه خارج می‌شوید نگران خاموش کردن کولر گازی باشید. این حسگرها در ارتباط با گوشی شما منطقه‌ای ایجاد می‌کنند که در صورت خروج شما از آن منطقه، به صورت خودکار سیستم تهویه را خاموش خواهد کرد و در زمان بازگشت شما به‌محض ورود به منطقه تحت پشتیبانی، کولر گازی را روشن خواهد کرد.

از سویی دیگر، با یکپارچه سازی برنامه با دستیارهای صوتی می‌توانید با فرمان‌های صوتی به‌راحتی دمای محیط خانه خود را تنظیم کنید.

برنامه Tado°

محیط برنامه Tado کنترل کولر گازی با گوشی

کنترل هوشمند سیستم تهویه Tado به‌عنوان نخستین دستگاه تبدیل کولر گازی معمولی دارای ریموت کنترل به کولر گازی هوشمند در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) شناخته می‌شود که توسط شرکت آلمانی تولید شد و مورد توجه بسیاری قرار گرفت. هدف اصلی شرکت تولیدکننده Tado مدیریت بهتر کولر گازی و بهینه‌سازی مصرف انرژی معرفی شده است.

به‌همراه برنامه می‌توانید در صورت نیاز و پشتیبانی کولر گازی خود دستگاه اتصال به وای فای Tado را نزدیک کولر خود قرار دهید و با متصل شدن به آن ازطریق گوشی هوشمند از عملکردهای چندگانه آن بهره‌مند شوید. مانند AirTouch درصورت تهیه دستگاه Tado و حسگرهای آن می‌توان هر ناحیه از خانه را براساس نیاز روی دمای خاصی تنظیم کرد.

قابلیت Geofencing نیز در این برنامه به‌شرط استفاده از حسگرهای مخصوص ارائه می‌شود؛ بنابراین، سیستم تهویه کامل هوشمندی خواهید داشت که پیش‌از ورود شما کولر گازی را روشن می‌کند.

برنامه AirPatrol

محیط برنامه AirPatrol کنترل کولر گازی با گوشی

کنترل سریع و آسان کولر گازی با برنامه AirPatrol با استفاده از ارتباط روی شبکه وای‌فای بین گوشی هوشمند و AirPatrol و بین حسگر مادون قرمز و کولر گازی و گوشی، انجام می‌شود. امکان روشن یا خاموش کردن کولر گازی، تنظیم دما و مدیریت لحظه‌ای کولر گازی باعث می‌شود در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

علاوه‌براین، دریافت هشدار و اعلان از وضعیت کولر گازی و حتی قطعی جریان برق از دیگر ویژگی‌های این برنامه به‌حساب می‌آید. همچنین، برنامه AirPatrol با اکثر برندهای کولر گازی اعم از سامسونگ، ال‌جی و... سازگاری دارد.

برنامه Cielo Home

محیط برنامه Cielo Home کنترل کولر گازی با گوشی

این برنامه نیز برای کنترل کولر گازی با گوشی ارائه شده است؛ اما برای استفاده از آن باید کنترلرهای هوشمند Cielo Breeze استفاده کنید. درواقع، با اتصال کنترلر هوشمند کولر گازی یا ترموستات‌های هوشمند برند Cielo این امکان محیا می‌شود تا برنامه اختصاصی Cielo Home را نصب کنید و از مزایای کنترل کولر گازی با گوشی بهره‌مند شوید.

برنامه Cielo Home امکان مدیریت چندین کولر را برای شما فراهم می‌کند و می‌توانید بدون حضور در خانه نیز آن‌ها روشن یا خاموش کنید. افزون‌براین، برای مدیریت کولرهای گازی در مکان‌های مختلف نیز می‌توایند روی این برنامه حساب کنید و لزوماً نیازی نیست که تمام کولرهای گازی مربوط به یک محل باشند.

قابلیت‌های Geofencing، Comfy Mode و بسیاری قابلیت و تنظیمات شخصی در این برنامه ارائه می‌شود تا هرچه بیشتر و بهینه‌تر از سیستم سرمایشی یا گرمایشی منزل خود یا دفتر کارتان بهره‌مند شوید.

برنامه Ambi Climate

محیط برنامه Ambi Climate کنترل کولر گازی با گوشی

مانند برنامه AirPatrol، برنامه Ambi Climate نیز با استفاده از سیستم ابری کار می‌کند و به‌محض اینکه کولر گازی به گیرنده و سپس به شبکه خانگی متصل شود، به‌راحتی می‌توان آن را ازطریق برنامه و روی گوشی هوشمند مدیریت کرد. اما، تفاوت آن نسبت به رقبا چیست؟

برای بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌های موجود این برنامه، باید قطعات فیزیکی و حسگرهای آن را نیز راه‌اندازی کنید. شرکت تولیدکننده Ambi Climate ادعا می‌کند نخستین کنترلر مجهز به هوش مصنوعی کولر گازی را ارائه می‌کند که با به‌کارگیری حسگرها و داده‌های زنده، پروفایل شخصی براساس نیاز شما ایجاد می‌کند و دمای محیط را مطابق با آن تنظیم می‌کند.

جمع‌بندی

به‌طور کلی کنترل کولر گازی با گوشی، در کولرهای گازی هوشمند امروزی ارائه می‌شود که اغلب برنامه اختصاصی خود را نیز دارند؛ اما راه‌هایی برای تبدیل کولر گازی معمولی به کولر گازی هوشمند وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از ترموستات‌های هوشمند است.

ازسویی دیگر، ترموستات‌های هوشمند را حتی می‌توان در مسیر نصب برخی از مدل‌های کولرهای آبی نیز قرار داد و آن‌ها را نیز به‌صورت هوشمند مدیریت کرد. با‌این‌همه، پیش‌از اینکه به‌فکر امکان هوشمندسازی کولر آبی خود باشید، بهتر است برای راندمان بهتر، مسائل مربوط به رسیدگی و مراقبت از کولر آبی را مدنظر قرار دهید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات