به‌نظر می‌رسد عفونت‌های اومیکرون خفیف‌تر باشند

جمعه ۳ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
مطالعه 6 دقیقه
درحالی‌که یافته‌های چند مطالعه از خفیف‌تر بودن عفونت اومیکرون خبر می‌دهند، احتمالا میزان بستری‌شدن در بیمارستان به‌علت قدرت انتقال بالای این گونه افزایش پیدا خواهد کرد.
تبلیغات

سه گروه جداگانه از دانشمندان در دو قاره دریافته‌اند که عفونت‌های اومیکرون بیشتر از گونه‌های قبلی ویروس کرونا منجر به بیماری خفیف می‌شوند. نتایج جدید باعث ایجاد این امیدواری می‌شود که باوجود افزایش شدید موارد، نتایج ممکن است آنقدر فاجعه‌بار نباشد.

به گزارش نیویورک تایمز، پژوهشگران سیر اومیکرون را در جمعیت‌هایی در آفریقای جنوبی، اسکاتلند و انگلیس بررسی کردند. نتایج درحالی‌که مقدماتی است، همه نشان می‌داد احتمال اینکه این گونه مردم را به بیمارستان بفرستد، کمتر بود.

از زمان کشف گونه اومیکرون در آفریقای جنوبی، دانشمندان در تلاش بوده‌اند تا متوجه شوند که آیا این گونه در‌مقایسه‌با گونه‌های دیگر موجب بیماری شدیدتری می‌شود. پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که این گونه ممکن است ویژگی‌های زیستی داشته باشد که موجب شود تاحدودی نسبت‌به دلتا یعنی گونه‌ای که از تابستان تاکنون بر جهان تسلط داشت، کمتر خطرناک باشد.

اما به‌نظر می‌رسد کاهش خطر اومیکرون ازنظر میزان بستری در هر سه کشور تا حد زیادی ناشی از وجود ایمنی در این جمعیت‌ها باشد. بسیاری از افراد عفونی، به‌دلیل عفونت‌های گذشته یا واکسیناسیون دارای محافظتی دربرابر بیماری شدید بودند.

درحالی‌که پژوهش‌های جدید دلگرم‌کننده است، کارشناسان هشدار می‌دهند که افزایش موارد در بسیاری از کشورها ممکن است همچنان بیمارستان‌ها را با موارد اومیکرون پر کند؛ چراکه این گونه بسیار راحت‌تر از نسخه‌های قبلی ویروس کرونا منتشر می‌شود.

کریستینا رامیرز، متخصص آمار زیستی از دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس به مردم توصیه کرد که احتیاط کنند و گفت مردم باید قبل از تعطیلات آزمایش سریع انجام دهند و باید در فضای بیرون دور هم جمع شوند، پنجره‌ها را باز کنند یا روش‌های دیگری برای بهبود تهویه پیدا کنند.

درحالی‌که اومیکرون ممکن است به‌طور متوسط موجب بیماری خفیف‌تری شود، این گونه همچنین نسبت‌به گونه‌های دیگر سریع‌تر گسترش پیدا می‌کند. اومیکرون اکنون گونه غالب در ایالات متحده، اروپا و بسیاری از مناطق دیگر جهان است.

بااین‌حال، روز چهارشنبه اخبار دلگرم‌کننده‌ای از آفریقای جنوبی منتشر شد که نشان می‌دهد این افزایش ممکن است به اندازه موارد قبلی طولانی نباشد. اومیکرون موجب افزایش شدید موارد روزانه شده است، اما مقامات گزارش کردند که موج عفونت‌ها ممکن است به اوج خود رسیده باشد.

در شرایطی که عفونت‌ها در ایالات متحده هفته گذشته به‌طور متوسط به ۱۵۴ هزار مورد در روز رسید، مقامات دفاع جدیدی برای مبارزه با دنیاگیری اضافه کردند. سازمان غذا و دارو اولین قرص درمان کووید ۱۹ را روز چهارشنبه تأیید کرد که درمان بسیار موثری دربرابر بیماری شدید است. این دارو که توسط شرکت فایزر ساخته شده است و پاکسلووید نام دارد، برای بیماران مبتلا به کووید ۱۲ سال به بالا تأیید شده است که درمعرض خطر ابتلا به بیماری شدید قرار دارند. طبق گزارش فایزر، این قرص‌ احتمالا دربرابر گونه اومیکرون مؤثر است.

سه مطالعه بریتانیا و آفریقای جنوبی تأیید می‌کنند که آمریکایی‌ها به‌خاطر واکسیناسیون و دوزهای تقویت‌کننده تاحدودی از محافظت دربرابر بیماری شدید برخوردار خواهند بود. بیش از ۲۰۰ میلیون آمریکایی (بیش از ۶۰ درصد از جمعیت) به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. البته، برخی از کشورها بیش از ۸۰ درصد از جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند. فقط ۶۳ میلیون آمریکایی دوزهای تقویت‌کننده را دریافت کرده‌اند که قوی‌ترین محافظت را دربرابر بیماری شدید و عفونت ناشی از اومیکرون ارائه می‌دهد.

مطالعه آفریقای جنوبی روی افزایش موارد اومیکرون از نوامبر متمرکز بود. پژوهشگران دریافتند که خطر بستری در میان افراد آلوده به گونه میکرون درمقایسه‌با افرادی که به گونه‌های دیگر ویروس کرونا آلوده بودند، حدود ۷۰ درصد کمتر بود.

موارد خفیف‌تر ممکن است تا حدودی به این دلیل باشد که اومیکرون در ایجاد عفونت مجدد در افرادی که قبلا به کووید دچار شده‌ بودند، موفق‌تر بوده است. درحالی‌که اومیکرون می‌تواند از آنتی‌بادی‌های حاصل از عفونت‌های گذشته فرار کند و خود را در بدن تثبیت کند، ممکن است نتواند از پاسخ‌های ایمنی قوی ولی آهسته‌تری که از بیماری جدی پیشگیری می‌کنند، فرار کند.

در آفریقای جنوبی، پژوهشگران تخمین می‌زنند که حدود ۷۰ درصد از افراد پیش از موج اومیکرون دچار عفونت کووید شده بودند. حدود ۳۰ درصد از مردم هم واکسینه شده بودند. نویسندگان نتوانستند محافظت حاصل از عفونت را از محافظت حاصل از واکسیناسیون جدا کنند. آن‌ها همچنین هشدار دادند که داده‌های آن‌ها در مراحل ابتدایی موج اومیکرون جمع شده بود، یعنی زمانی که نرخ کلی عفونت‌ها بسیار پایین بود.

در اسکاتلند، پژوهشگران موارد دلتا و اومیکرون را در ماه‌های نوامبر و دسامبر مورد بررسی قرار دادند و بررسی کردند که چه تعدادی بیمار آلوده به هرگونه در بیمارستان بستری شده‌ بودند. پژوهشگران دریافتند که خطر بستری درمورد عفونت‌های اومیکرون نسبت‌به عفونت‌های دلتا حدود دو سوم کمتر بود.

مارک وولهاوس، استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه ادینبورگ و یکی از نویسندگان مطالعه جدید، گفت افزایش چشمگیر در اومیکرون به این معنا است که حتی اگر نتایج مقدماتی درست باشد، این گونه همچنان افراد زیادی را به بیمارستان خواهد فرستاد.

همچنین، روز چهارشنبه، گروهی از پژوهشگران از کالج سلطنتی لندن موارد اومیکرون و دلتا را در دو هفته اول دسامبر با هم مقایسه کردند و کاهش در میزان مراجعه به بیمارستان را گزارش کردند. هرچند این کاهش نسبت‌به چیزی که پژوهشگران اسکاتلندی گزارش کردند، کمتر بود.

برآوردهای اولیه نشان می‌دهد درمقایسه‌با موارد گونه دلتا، احتمال اینکه افراد آلوده به اومیکرون به بیمارستان بروند، به‌طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ درصد کمتر است و احتمال اینکه به‌مدت یک شب یا بیشتر در بیمارستان بستری شوند، ۴۰ تا ۴۵ درصد کمتر است. پژوهشگران توانستند پیامدهای ناشی از عفونت اومیکرون را در افراد واکسینه‌شده یا کسانی که قبلا عفونی شده بودند یا افرادی که هیچ ایمنی نداشتند، جدا کنند. آن‌ها پیشنهاد پژوهشگران آفریقای جنوبی را تأیید کردند که ایمنی اکتسابی در خفیف‌تر شدن عفونت‌های اومیکرون نقش داشت.

تفاوت میان نتایج مطالعات انگلیسی و اسکاتلندی همچنین ممکن است تاحدودی ناشی از تفاوت در افراد مورد مطالعه باشد. گروه کالج سلطنتی لندن افرادی را درنظر گرفته بودند که به‌تازگی به بیمارستان مراجعه کرده بودند و نیز افرادی که به‌خاطر بیماری جدی‌تر باید بستری می‌شدند. پژوهشگران اسکاتلندی فقط پذیرش‌های بیمارستانی را بررسی کرده بودند.

هر دو تیم از دانشمندان هشدار دادند که نتایج آن‌ها هنوز مقدماتی است. اومیکرون هنوز درحال عمل است و هنوز درمیان افراد سالخورده که ممکن است درمعرض خطر بالاتر قرار داشته باشند، گسترش زیادی پیدا نکرده است. حتی اگر موارد فردی خفیف باشند، اومیکرون همچنان خطری جدی برای بیمارستان‌ها دارد، زیرا موارد به‌سرعت رو به افزایش است.

ویلیام هانج، همه‌گیرشناسی از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد گفت یافته‌های جدید نشان می‌دهد افرادی که واکسینه نشده‌اند و قبلا به کووید دچار نشده‌اند، درمعرض خطر بالایی قرار دارند. او گفت ازآن‌جا که اومیکرون با سرعت بالایی درحال گسترش است، احتمال اینکه این افراد در ماه‌های آینده مبتلا شوند، زیاد است. در این صورت، آن‌ها هیچ ایمنی نخواهند داشت تا از شدت عفونت کم کند.

درحالی‌که طی چند هفته گذشته داده‌های جدیدی درمورد میکرون به دست آمده است، هنوز سوالات زیادی درمورد وضعیت هفته‌های پیش رو وجود دارد. کریس رابرتسون، همه‌گیرشناس دانشگاه استرثکلاید و از نویسندگان مطالعه اسکاتلندی، هشدار داد که فصل تعطیلات روند جمع‌آوری داده‌ها را که برای به‌روزرسانی یافته‌های خود به آن نیاز دارند، کند می‌کند.

گروهی از مدل‌سازان که پروژه‌ای به نام Covid-19 Scenario Modeling Hub را اجرا می‌کنند، روز چهارشنبه بیانیه‌ای صادر کردند و هشدار دادند: «بهترین اطلاعاتی که درحال‌حاضر داریم، نشان می‌دهد تهدید ناشی از اومیکرون قابل‌توجه و قریب‌الوقوع است و مردم و دولت‌ها باید آماده واکنش متناسب باشند».

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات