FDA مجوز استفاده اضطراری قرص کووید فایزر را صادر کرد

پنج‌شنبه ۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
قرص ضدویروس فایزر که مهارکننده نوعی آنزیم است، برای درمان مبتلایان به کووید ۱۹، مجوز استفاده اضطراری را دریافت کرد.
تبلیغات

پس از صدور مجوز استفاده اضطراری ازسوی سازمان غذا و داروی آمریکا در روز چهارشنبه، بیماران مبتلا به کووید ۱۲ ساله و بالاتر اکنون می‌توانند با قرص ضدویروسی پاکسلووید تحت درمان قرار گیرند. پاکسلووید را شرکت فایزر ساخته است. دکتر پاتریزیا کاوازونی، مدیر مرکز تحقیقات و ارزیابی داروی FDA گفت:

مجوز امروز معرف اولین درمان برای کووید ۱۹ است که به شکل خوراکی و در قالب قرص مصرف می‌شود و گام بزرگی به‌سوی مبارزه با دنیاگیری محسوب می‌شود. این مجوز ابزار جدیدی برای مبارزه با کووید ۱۹ در دوران حیاتی در دنیاگیری فراهم می‌کند که گونه‌های جدید درحال ظهور هستند و نویدبخش دسترسی بیشتر بیماران درمعرض خطر بالای ابتلا به کووید ۱۹ شدید به درمان ضدویروسی است.

اوایل نوامبر، فایزر نتایج کارآزمایی داروی خوراکی جدید خود را منتشر کرد و گفت این دارو میزان بستری و مرگ ناشی از کووید ۱۹ را ۸۹ درصد کاهش می‌دهد. درحالی‌که نتایج مورد بازبینی کارشناسان قرار نگرفته بود، اثربخشی قوی پاکسلووید موجب شد کمیته مستقل نظارت بر داده‌ها پایان زودهنگام کارآزمایی را توصیه کند.

پاکسلووید دومین قرص کووید ۱۹ است که ساخته می‌شود. اولین قرص، مولنوپیراویر است که شرکت مرک آن را ساخته است. نتایج کارآزمایی مرحله سوم مولنوپیراویر اول اکتبر منتشر شد. درحالی‌که نتایج اولیه نشان‌دهنده ۵۰ درصد کاهش در خطر بستری و مرگ ناشی از کووید ۱۹ بود، تجزیه‌و‌تحلیل‌های بیشتر نشان داد مولنوپیراویر فقط ۳۰ درصد مؤثر است. باوجود نتایج دلسردکننده، اواخر نوامبر، کمیته تصمیم‌گیرنده سازمان غذا و دارو، با رای ۱۳ دربرابر ۱۰، آن را برای استفاده اضطراری تأیید کرد.

ساخت دارویی که درنهایت به تولید پاکسلووید انجامید، پس از شیوع ۲۰۰۲ سارس آغاز شد. این دارو با مهار آنزیم پروتئاز عمل می‌کند که در بسیاری از ویروس‌های کرونا ازجمله SARS-CoV-2 یافت می‌شود. مهار این آنزیم مانع از تکثیر ویروس درون بدن می‌شود. پاکسلووید همچنین توسط کمیته داروهای انسانی آژانس دارویی اروپا برای درمان موارد غیرشدید کووید ۱۹ تأیید شده است.

درحال‌حاضر، عرضه کافی از پاکسلووید وجود ندارد و فایزر می‌گوید تا پایان سال جاری، کمتر از ۲۰۰ هزار دوز در دسترس خواهد بود. اما به کمک تولیدکنندگان قراردادی، تا پایان سال ۲۰۲۲، ۱۲۰ میلیون دوز دیگر تولید می‌شود.

سازمان غذا و دارو بر این موضوع تأکید می‌کند که پاکسلووید برای پیشگیری از عفونت پس از مواجهه طراحی نشده است و نیز برای موارد شدیدی که به بستری نیاز دارند، تجویز نمی‌شود. درواقع، آژانس این موضوع را روشن می‌کند که این دارو جایگزینی برای واکسیناسیون نیست. اما با گسترش اومیکرون در سراسر جهان، پزشکان ابزار دیگری برای درمان کووید ۱۹ خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات