گونه دلتای ویروس کرونا با خطر بالاتر بستری شدن همراه است

دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
بر اساس مطالعه‌ای جدید، خطر بستری‌ شدن در افرادی که به گونه‌ دلتای ویروس کرونا آلوده می‌شوند، دو برابر بیشتر از کسانی است که به گونه آلفا آلوده می‌شوند.
تبلیغات

تجزیه‌و‌تحلیل بیش از ۴۰ هزار عفونت ویروس کرونا در انگلستان به شواهد موجود دراین‌باره اضافه می‌کند که گونه‌ی دلتا ممکن است نسبت به گونه‌های دیگر ویروس کرونا، موجب بیماری شدیدتری شود. به گفته‌ی پژوهشگران، کمتر از دو درصد از عفونت‌ها در افراد کاملا واکسینه‌شده رخ داد و داده‌های کافی برای نتیجه‌گیری محکم در مورد خطر بستری‌ شدن در آن گروه‌ وجود نداشت. آنه پرسانیس، آماردان دانشگاه کمبریج و از نویسندگان مقاله، می‌گوید:

نتیجه‌گیری اصلی این است که اگر جمعیتی داشته باشید که واکسینه نشده باشند یا به‌طور ناقص واکسن را دریافت کرده باشند، شیوع دلتا در مقایسه‌ با شیوع آلفا، می‌تواند بار بیشتری روی بیمارستان‌ها و مراقبت‌های بهداشتی تحمیل کند.

گونه دلتا که اولین بار در هند شناسایی شد، تقریبا دو برابر عفونی‌تر از ویروس اصلی است و قدرت انتقال آن در مقایسه‌ با گونه‌ی آلفا که اولین‌ بار در بریتانیا شناسایی شد، ۶۰ درصد بیشتر است.

در مطالعه‌ی جدید، پژوهشگران داده‌های سلامتی افرادی را نتیجه‌ی آزمایش ویروس کرونای آن‌ها از ۲۹ مارس تا ۲۳ مثبت شده بود، بررسی کردند؛ همان زمانی که گونه‌ی دلتا در انگلستان در حال گسترش بود. ۷۴ درصد از افراد واکسن دریافت نکرده بودند، ۲۴٫۲ درصد به‌طور ناقص واکسینه شده بودند و ۱٫۸ درصد به‌طور کامل واکسن را دریافت کرده بودند. توالی‌یابی ژنتیکی تأیید کرد که ۸۰ درصد از شرکت‌کنندگان مطالعه به گونه‌ی آلفا و فقط ۲۰ درصد به گونه‌ی دلتا آلوده شده بودند.

طبق یافته‌های پژوهشگران، برای هر دو گروه، خطر بستری‌ شدن کم بود. فقط ۲٫۲ درصد از افراد آلوده به آلفا و ۲٫۳ درصد از افراد آلوده به گونه‌ی دلتا طی دو هفته از زمان آزمایش مثبت ویروس در بیمارستان بستری شدند؛ اما افراد آلوده به گونه دلتا به‌طور متوسط جوان‌تر بودند. وقتی پژوهشگران برای سن و عوامل دیگری که مشخص شده است روی شدت بیماری اثر می‌گذارند، تصحیح انجام دادند، دریافتند که وقتی دلتا موجب عفونت می‌شود، خطر کلی بستری‌ شدن بیشتر از دو برابر بالاتر است.

وقتی پژوهشگران داده‌ها را بر اساس وضعیت واکسیناسیون دسته‌بندی کردند، تأیید کردند که گونه دلتا خطر بستری‌ شدن را در افراد واکسینه‌نشده یا کسانی که اولین دوز واکسن را کمتر از دو هفته زودتر دریافت کرده بودند، دو برابر می‌کرد. گروه کاملا واکسینه‌شده آن‌قدر کوچک بود که نمی‌شد آن‌ها را به‌طور جداگانه و به‌طور دقیق تجزیه‌و‌تحلیل کرد. دکتر گاوین دابررا، نویسنده مقاله و همه‌گیرشناسی در سازمان بهداشت عمومی انگلستان، در بیانیه‌ای گفت:

از قبل می‌دانستیم که واکسیناسیون محافظت عالی در برابر دلتا فراهم می‌کند و از آنجایی که این گونه مسئول بیش از ۹۸ درصد از موارد کووید ۱۹ در بریتانیا است، ضروری است افرادی که دو دوز واکسن را دریافت نکرده‌اند، در اسرع وقت این کار را انجام بدهند.

این مطالعه در مجله‌ی The Lancet Infectious Diseases منتشر شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات