سویه دلتا ویروس کرونا یکی از واگیردارترین ویروس‌های جهان است

شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
یافته‌های جدید درباره سویه دلتا ویروس کرونا که در اسناد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها آمده، نشان می‌دهد که تا پایان دنیاگیری هنوز راه درازی باقی مانده است.
تبلیغات

براساس اسناد داخلی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، سویه دلتا ویروس کرونا ممکن است به‌اندازه آبله‌مرغان واگیردار باشد و درمقایسه‌با سویه‌های پیشین، موجب بیماری شدیدتر شود. به‌نقل از اسناد، واکسن به‌ویژه در پیشگیری از بیماری شدید و مرگ‌ومیر همچنان به‌شدت مؤثر است؛ اما احتمال دارد تأثیر آن بر جلوگیری از عفونت و انتقال سویه دلتا کمتر باشد. اطلاعات ارائه‌شده در اسناد تازه موجب شد تا CDC توصیه‌های خود در استفاده از ماسک را تغییر دهد.

به‌گزارش لایوساینس، سه‌شنبه ۲۷ ژو‌ئیه، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها با به‌روزرسانی دستورالعمل‌های خود گفت افراد کاملا واکسینه‌شده باید استفاده از ماسک را در فضاهای سرپوشیده عمومی در مناطقی از سر بگیرند که احتمال انتقال ویروس کرونا زیاد است. به‌نقل از اسناد، دلتا «با سویه‌های پیشین تفاوت دارد» و به‌شدت واگیردار است و عفونت ناگهانی ناشی از آن می‌تواند به‌اندازه موارد واکسینه‌نشده سرایت‌پذیر باشد. عفونت ناگهانی اصطلاحی است که برای توصیف ابتلای افراد کاملا واکسینه‌شده به ویروس به‌کار می‌رود.

به‌نقل از گزارش CDC، درحال‌حاضر هر هفته از بین ۱۶۲ میلیون آمریکایی واکسینه‌شده، نزدیک به ۳۵ هزار عفونت ناگهانی علامت‌دار (با هر سویه) وجود دارد. هم‌اکنون، برآوردها نشان می‌دهد که ریسک بیماری علامت‌دار و ریسک بستری در بیمارستان و مرگ‌ومیر درمیان افراد کاملا واکسینه‌شده درمقایسه‌با افراد واکسینه‌نشده به‌ترتیب ۸ و ۲۵ برابر کاهش یافته است. بااین‌حال، اسناد CDC می‌گوید ریسک عفونت با سویه دلتا در افراد واکسینه‌شده احتمالا فقط سه برابر کمتر شده است.

سویه دلتا درمقایسه‌با ویروس‌های عامل سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس)، سندرم تنفسی حاد (سارس)، ابولا، سرماخوردگی معمولی، آنفلوانزای فصلی، آنفلوانزای دنیاگیر ۱۹۱۸ و آبله سرایت‌پذیرتر است و می‌تواند در حد آبله‌مرغان واگیردار باشد. براساس اسناد، عدد سرایت پایه (R0) برای سویه دلتا ۵ تا ۹ است؛ درحالی‌که این عدد برای گونه اصلی کرونا ۲ تا ۳ بود. R0 معیاری است که نشان می‌دهد افراد مبتلا به کووید ۱۹ یا هر بیماری دیگر تا چند نفر را می‌توانند آلوده کنند.

علاوه‌براین، افراد آلوده به سویه دلتا درمقایسه‌با افراد مبتلا به دیگر گونه‌ها (حتی در عفونت‌های ناگهانی)، احتمالا بار ویروسی بیشتری حمل و ویروس را طولانی‌تر منتشر می‌کنند. مطالعه مقدماتی کوچکی نشان داد که افراد آلوده به دلتا ممکن است بیش از هزار برابر بیشتر ذرات ویروسی حمل کنند و آزمایش کرونا آن‌ها دو روز زودتر از کسانی مثبت شود که به گونه اصلی مبتلا شده‌اند.

داده‌های مقدماتی بیشتر از شیوع دلتا در شهرستان برنستبل ماساچوست نشان می‌دهد که هیچ تفاوتی در بار ویروسی میان افراد واکسینه‌شده، اما دچار عفونت ناگهانی و افراد واکسینه‌نشده وجود ندارد. این یافته بیانگر آن است که افراد واکسینه‌شده مبتلا به کووید ۱۹ احتمالا می‌توانند گونه دلتا را به‌آسانی موارد واکسینه‌نشده انتقال دهند. درمقابل، سویه‌های پیشین نمی‌توانستند به‌راحتی از افراد واکسینه‌شده و دچار عفونت ناگهانی به دیگران منتقل شوند.

بااین‌حال، پاسخ دو پرسش هنوز نامعلوم است: آیا تمام آن ذرات ویروسی واگیردارتر هستند؟ آیا آن بخشی از ذرات که می‌توانند دیگران را آلوده کنند، برای افراد واکسینه‌شده درمقایسه‌با افراد واکسینه‌نشده یکسان است؟

اسناد مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید سویه دلتا درمقایسه‌با آلفا یا سویه‌های قبل از خود می‌تواند موجب بیماری شدیدتر شود. داده‌هایی از انگلیس، اسکاتلند، کانادا و اسر‌ائیل نشان می‌دهد که واکسن فایزر‌بایون‌تک در پیشگیری از بستری در بیمارستان یا مرگ‌ومیر درحدود ۹۳ تا ۱۰۰ درصد، ولی در پیشگیری از بیماری علامت‌دار با سویه دلتا ۶۴ تا ۸۸ درصد مؤثر است.

نکته مهم پایانی در اسناد CDC این است که عفونت‌های ناگهانی بیشتر در محیط‌های شلوغ و در گروه‌هایی اتفاق می‌افتد که واکسن برایشان اثربخشی کمتر دارد؛ ازجمله افراد دچار نقص ایمنی یا سالمند. همچنین صرف‌نظر از وضعیت واکسیناسیون، ریسک بستری در بیمارستان و مرگ‌ومیر در میان بزرگ‌سالان مسن‌تر درمقایسه‌با جمعیت‌های جوان‌تر بیشتر است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات