آنچه باید درباره عفونت‌های پس از واکسیناسیون کووید ۱۹ بدانید

سه‌شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
برخی افراد حتی پس از تزریق واکسن کووید ۱۹، دچار عفونت ویروس کرونا می‌شوند که علائم آن معمولا بیشتر شبیه سرماخوردگی است.
تبلیغات

واکسن‌های کووید ۱۹ که در کشور آمریکا استفاده می‌شود، بسیار مؤثر است؛ اما گاهی‌ اوقات، ویروس کرونا می‌تواند افراد واکسینه‌شده را نیز عفونی کند. حال این سؤال مطرح می‌شود: عفونت‌های پس از دریافت واکسن چه هستند و علائمشان چیست و چقدر شیوع دارند؟

اگر فردی حداقل دو هفته پس از دریافت تمام دُزهای واکسن‌های کووید تأییدشده سازمان غذا و دارو دچار عفونت شود، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) آن‌ را به‌عنوان عفونت‌های پس از واکسیناسیون در نظر می‌گیرد. بنابراین، در این کشور هر کسی که حداقل دو هفته پس از دریافت دُز دوم واکسن فایزر/بیوان‌تک یا واکسن مدرنا یا دو هفته پس از دریافت یک دُز واکسن جانسون اند جانسون آزمایش کوویدش مثبت شود، به‌عنوان عفونت پس از واکسیناسیون شناخته می‌شود. چنین عفونت‌هایی موردانتظارند؛ زیرا به‌گفته مرکز کنترل و پیشگیری بیماری، هیچ واکسنی کاملا مؤثر نیست.

علائم عفونت‌های پس از واکسیناسیون

به‌گزارش لایو ساینس، درحالی‌که به‌طور‌کلی علائم کووید ۱۹ در افراد واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده مشابه است، تفاوت‌های ظریفی بین آن‌ها وجود دارد. مهم‌تر از همه اینکه واکسن شدت کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد؛ بنابراین، بیشتر موارد خفیف هستند. علاوه‌بر‌این، دو مطالعه در حال انجام با حمایت CDC نشان می‌دهد احتمال خفیف‌تر و کوتاه‌تر بودن بیماری در افراد واکسینه‌شده از افراد واکسینه‌نشده بیشتر است.

پژوهشگران در مطالعه کوچکی دریافتند خطر ابتلا به تب در پنج فرد کاملا واکسینه‌شده و یازده فرد به‌طور ناقص واکسینه‌شده‌ دچار کووید ۱۹ تقریبا ۵۸ درصد کمتر بود. علائم افراد کاملا واکسینه‌شده شش روز زودتر فروکش کرد و افراد واکسینه‌شده درمقایسه‌با افراد واکسینه‌نشده به‌طور متوسط ۲/۳ روز کمتر در بستر بیماری بودند. با‌این‌حال، گونه بسیار مسری دلتا پس از پایان دوره این مطالعه شروع به گسترش کرد؛ ازاین‌رو، یافته‌های مطالعه ممکن است اکنون کاربرد کمتری داشته باشد.

همچنین، تفاوت‌های ظریفی در شایع‌ترین علائم افراد واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده‌ای وجود دارد که به عفونت کووید ۱۹ مبتلا می‌شوند. عفونت‌های پس از واکسیناسیون معمولا موجب علائم شبیه علائم سرماخوردگی می‌شوند. براساس مطالعه ZOE COVID، پنج نشانه اصلی کووید ۱۹ در فردی که دچار عفونت پس از واکسیناسیون می‌شود، عبارت است از: سردرد، آب‌ریزش بینی، عطسه، گلودرد و از‌دست‌دادن حس بویایی. بااین‌حال، تب یا سرفه مداوم یا تنگی نفس که در افراد واکسینه‌نشده شایع است، معمولا در این موارد مشاهده نمی‌شود.

جی‌آر میلر ۳۲ ساله عفونت پس از واکسیناسیون را تجربه کرده است. وی می‌گوید این مانند سرماخوردگی شدید بود. جاستین رابینسون ۴۰ ساله که او نیز پس از واکسیناسیون دچار عفونت شد، احساس می‌کرد آلرژی‌اش عود کرده است. عفونت او نیز مانند بیشتر موارد دیگر درنهایت به‌شکل سرماخوردگی بود. جی‌دی مور ۲۰ ساله می‌گوید عفونتش خفیف بود و علائمی کمی بیشتر از سرماخوردگی داشت؛ اما وحشتناک نبود.

گاهی‌ اوقات عفونت پس از واکسیناسیون می‌تواند بدتر از سرماخوردگی باشد. جف دیویس ۴۰ ساله می‌گوید: «کاملا به‌هم ریختم. چرت می‌زدم. تمام علائم را داشتم: از‌دست‌دادن اشتها، سردرد، احتقان، تب و گلودرد.»

هنوز مشخص نیست عفونت‌های پس از واکسیناسیون خفیف یا بدون علامت چقدر شایع هستند؛ اما با افزایش گونه بسیار مسری دلتا، درمقایسه‌با اوایل سال شیوع بیشتری پیدا کرده‌اند و نادر نیستند. به‌گزارش لایوساینس، گزارش داخلی CDC که به بیرون درز کرده بود، نرخ عفونت‌های دارای علامت پس از واکسیناسیون را از ۲۴ جولای حدود ۳۵ هزار مورد در هفته در ۱۶۲ میلیون فرد کاملا واکسینه‌شده آمریکا برآورد کرده بود. در هفته متنهی‌ به ۲۴ جولای، آزمایش کووید ۱۹ حدود ۳۸۴ هزار نفر مثبت بود که نشان می‌دهد در آن زمان، کمتر از ۱۰ درصد از موارد جدید از نوع عفونت‌های پس از واکسیناسیون بودند.

شمارش تعداد واقعی موارد عفونت پس از واکسیناسیون راحت نیست. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری پیگیری عفونت‌های خفیف پس از واکسیناسیون را در ماه می متوقف کرد. تا این اواخر، این آژانس به افراد واکسینه‌شده‌ای که درمعرض فرد آلوده قرار می‌گرفتند و دچار علائمی نمی‌شدند، توصیه نمی‌کرد برای ویروس آزمایش بدهند. علاوه‌بر‌این، افرادی که آزمایش کووید ۱۹ درخانه را انجام می‌دهند، ممکن است نتایج خود را گزارش نکنند. درنهایت، در مناطق معدودی تمام موارد عفونت شامل موارد بدون علامت و خفیف و شدید پس از واکسیناسیون پیگیری می‌شود. تمام عوامل مذکور حاکی از آن است که تعداد این عفونت‌ها کمتر از حد واقعی به دست می‌آید.

هنوز مشخص نیست چه عواملی خطر ابتلای فرد به عفونت پس از واکسیناسیون را افزایش می‌دهد؛ اگرچه اسلایدهای داخلی CDC نشان می‌دهد احتمال وقوع آن‌ها در محیط‌های عمومی و گروه‌هایی بیشتر است که واکسن‌ها روی آن‌ها تأثیر کمتری می‌گذارند؛ مانند افراد سال‌خورده یا کسانی که دچار نقص ایمنی هستند. =واضح است عفونت‌های شدید پس از واکسیناسیون بسیار نادر هستند؛ چراکه تا ۲ آگوست، کمتر از ۰/۰۰۵ درصد یا یک مورد در بیست‌هزار فرد کاملا واکسینه‌شده در آمریکا دچار عفونت‌های پس از واکسیناسیون بسیار شدیدی شدند که به بستری یا مرگ منجر شد.

براساس داده‌هایی که CDC از اداره‌های بهداشت ایالتی و محلی جمع‌آوری کرده است، فقط هفت نفر از یک‌میلیون فرد کاملا واکسینه‌شده براثر کووید از دنیا رفته‌اند. این داده‌ها به‌روشنی نشان می‌دهد بهترین راه برای محافظت از خود دربرابر ویروس کرونا تزریق واکسن است. علاوه‌بر‌این، جمعیت واکسینه‌نشده می‌تواند مانند محل پرورشی برای تکامل گونه‌های جدید عمل کند و گونه‌های آینده می‌توانند حتی خطرناک‌تر از دلتا باشند. دکتر آنتونی فائوچی، رئیس مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی، دراین‌باره می‌گوید:

اگر گونه دیگری با همان قدرت انتقال درخورتوجه، اما با شدت بیشتری ظاهر شود، واقعا دچار مشکل خواهیم شد. افرادی که واکسن نمی‌زنند، به‌اشتباه فکر می‌کنند این مسئله فقط به خودشان مربوط می‌شود؛ اما این‌طور نیست و این مسئله به همه ارتباط دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات