چین پنجمین واکسن کووید ۱۹ را تأیید کرد

یک‌شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
اخیرا پنجمین واکسن کووید ۱۹ چین مجوز استفاده اضطراری دریافت کرده است؛ اما برخی کارشناسان در مورد آن تردید دارند.
تبلیغات

چین پنجمین واکسن کووید ۱۹ خود را تأیید کرد. این واکسن با همکاری شرکت آن‌هویی لونگکوم و آکادمی علوم چین و به سرپرستی جورج گائو، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین ساخته شده است. آکادمی علوم چین روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای گفت دولت چین در تاریخ ۱۰ مارس مجوز استفاده‌ی اضطراری این واکسن را صادر کرده است.

به گزارش نیویورک ‌تایمز، واکسن مذکور چهارمین واکسنی است که چین برای استفاده‌ی اضطراری تأیید می‌کند. واکسن‌های قبلی، شامل دو واکسن ساخته‌شده به‌وسیله‌ی شرکت دولتی سینوفارم و واکسن کووید شرکت خصوصی سینوواک می‌شوند. این کشور همچنین واکسن پنجمی را برای استفاده‌ی عمومی تأیید کرده که به ‌وسیله‌ی شرکت چینی کن‌سینو با همکاری ارتش ساخته شده است.

نه شرکت و نه مؤسسه سازنده‌ی جدیدترین واکسنی که تأیید شده، داده‌های کارایی حاصل از کارآزمایی‌های مرحله‌ی سوم را که در چین، اکوادور، اندونزی، پاکستان و ازبکستان در حال انجام است، منتشر نکرده‌اند. ازبکستان واکسن را تأیید کرده است. آکادمی علوم چین می‌گوید کارآزمایی‌های بالینی مرحله‌ی سوم که شامل ۲۹ هزار شرکت‌کننده می‌شود، بدون مشکل در حال پیشرفت است.

آکادمی علوم چین می‌گوید در کارآزمایی‌های مرحله‌ی اول و دوم در چین، هیچ‌گونه واکنش جانبی جدی در داوطلبان مشاهده نشد و واکسن آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده را در سطحی مشابه با واکسن‌های کرونای دیگر تولید کرد. نتایج هنوز مورد بازبینی کارشناسان قرار نگرفته‌ است.

روند تولید واکسن جدید با انتقال کد ژنتیکی پروتئین اسپایک ویروس کرونا به سلول‌هایی آغاز می‌شود که از بافت تخمدان همستر مشتق شده است. این نوع سلول به‌راحتی در آزمایشگاه رشد می‌کند و معمولا در پژوهش‌های پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. سلول‌ها شروع به ساخت پروتئین می‌کنند و پس از رسیدن به حجم قابل ‌توجه، برداشت و خالص‌سازی می‌شوند. واکسن با نوعی ماده‌ی کمکی که سیستم ایمنی را تقویت می‌کند، تکمیل می‌شود. آکادمی علوم چین می‌گوید تولید واکسن به‌راحتی در چین و مناطق دیگر می‌تواند افزایش مقیاس پیدا کند و ذخیره و حمل‌و‌نقل آن آسان خواهد بود.

اما واکسن مذکور چندین عیب دارد. یکی اینکه سلول‌های T زیادی تولید نمی‌کند. سلول‌های T به پاک‌سازی سلول‌های عفونی و پیشگیری از انتشار عفونت کمک می‌کنند. اوئی انگ ائونگ، استاد میکروب‌شناسی و ایمنی‌شناسی دانشگاه ملی سنگاپور، می‌گوید بدون این سلول‌ها، سطح آنتی‌بادی فرد ممکن است برای پاک‌سازی عفونت کافی نباشد و با وجود دریافت واکسن، احتمال ابتلا به عفونت افزایش پیدا می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات