امارات تایید کرد: واکسن کرونا شرکت چینی سینوفارم ۸۶ درصد موثر است

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
نتایج تجزیه‌و‌تحلیل میانی کارآزمایی مرحله‌ی سوم واکسن کووید شرکت چینی سینوفارم حاکی از آن است که کارایی این واکسن ۸۶ درصد است.
تبلیغات

امارات متحده‌ی عربی به‌عنوان اولین کشور خارجی تأیید می‌کند که واکسن کووید ۱۹ را با همکاری گروه دارویی سینوفارم چین ساخته است. این کشور گفته است که براساس نتایج میانی کارآزمایی مرحله‌ی سوم، کارایی واکسن ۸۶ درصد است. این اعلامیه به پکن در دستیابی به این هدف کمک می‌کند که بتواند شرکت‌های دارویی خود را به‌عنوان رهبران جهانی ساخت و توزیع واکسن‌ مطرح کند و نتایج کارآزمایی‌های آن پس از انتشار نتایج مرحله‌ی نهایی پیش‌گامان غربی فایزر-بیوان‌تک و مدرنا و آسترازنکا-آکسفورد منتشر می‌شود.

سازندگان واکسن چینی مجبور شدند که کارآزمایی‌های مرحله‌ی سوم را در خارج از این کشور انجام دهند؛ زیرا ویروس کرونا در این کشور تقریبا به‌طورکامل مهار شده است. وزارت بهداشت و پیشگیری امارات متحده‌ی عربی امروز، چهارشنبه ۱۹ آذر، اعلام کرد که رسما واکسن کووید مؤسسه‌ی محصولات بیولوژیکی پکن را ثبت کرده است؛ واکسنی که با همکاری یکی از شعبه‌های شرکت سینوفارم ساخته شده است (CNBG). این وزارتخانه واکسن مذکور را به‌عنوان گامی بزرگ برای مبارزه با دنیاگیری توصیف کرد.

امارات ماه سپتامبر مجوز استفاده‌ی اضطراری واکسن را برای کارکنان خط‌مقدم خود صادر کرد. به‌گفته‌ی این کشور، تجزیه‌و‌تحلیل موقتی سینوفارم از کارآزمایی‌های مرحله‌ی سوم نشان داده است که این واکسن در پیشگیری از موارد شدید و متوسط کووید کاملا مؤثر است. داده‌های استفاده‌شده برای این تجزیه‌و‌تحلیل هنوز به‌طور‌عمومی منتشر نشده است و امارات مشغول انجام مطالعات کارایی و ایمنی پس از مجوز است که به‌گفته‌ی آن‌ها، نتایجش مشابه نتایج تجزیه‌و‌تحلیل موقت بوده است. ماه جولای کارآزمایی‌های واکسن روی افرادی از ۱۲۵ ملیت مختلف در امارات آغاز شد. چین برای تقویت همکاری و نفوذ خود در مناطقی که به‌شدت تحت‌تأثیر ویروس قرار گرفته است و آمریکا از آن‌ها حمایت نمی‌کند، متعهد شده است که واکسن‌های کووید را به بیشتر کشورهای درحال‌توسعه بفرستد.

افزون‌براین، سینوفارم در حال آماده‌‌شدن برای توزیع واکسن دیگری است که مؤسسه‌ی محصولات بیولوژیکی ووهان ساخته است. این شرکت می‌گوید ۱۰۰ میلیون دُز از هر دو واکسن را تا پایان سال جاری تولید خواهد کرد و می‌تواند تا پایان سال ۲۰۲۱، یک‌میلیارد دُز از این واکسن‌ها تهیه کند. این گروه مشغول انجام کارآزمایی‌های مرحله‌ی سوم با شرکای محلی‌اش در دَه کشور ازجمله بحرین، مصر، اردن، پرو و آرژانتین است.

از ماه جولای، صدهاهزار یا شاید حتی بیش از یک‌میلیون نفر در چین، واکسن‌های چینی را به‌عنوان بخشی از برنامه‌ی استفاده‌ی محدود قبل از تأیید دریافت کردند. ماه گذشته، سینوفارم درحالی‌که هنوز کارآزمایی‌های مرحله‌ی سومش به نتیجه نرسیده بود، درخواست خود را برای دریافت مجوز فروش تجاری به سازمان مسئول در چین ارائه داد.

واکسن‌های چینی برای کشورهای درحال‌توسعه جذاب هستند؛ زیرا توزیع آن‌ها آسان‌تر است. سینوفارم گفته است که دمای نگه‌داری این واکسن‌ها ۲ تا ۸ درجه‌ی سانتی‌گراد است و می‌تواند تا سه سال پایدار بماند. درمقابل، واکسن‌های فایزر و مدرنا که با استفاده از مواد ژنتیکی ساخته و با ذوب‌شدن تخریب می‌شوند، به فریزرهای صنعتی نیاز دارند؛ بنابراین، حمل‌و‌نقل و ذخیره‌سازی آن‌ها دشوارتر است.

واکسن‌های سینوفارم هر دو از ویروس‌های کرونایی ساخته شده‌اند که ضعیف یا بی‌اثر شده‌اند و این همان تکنیکی است که دَه‌ها سال برای ساخت واکسن‌هایی مانند واکسن آنفلوانزا و فلج اطفال استفاده می‌شود. این در حالی است که واکسن‌های فایزر و مدرنا با استفاده از فناوری‌ای ساخته می‌شوند که پیش‌از‌این، هرگز برای استفاده‌ی گسترده تأیید نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات