فهرست شهرهای قرمز و نارنجی جدید اعلام شد (به‌روزرسانی: تهران و کرج نارنجی شدند)

شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۱
مطالعه 4 دقیقه
با اعلام فهرست جدید شهرهای قرمز و نارنجی، کسانی که با خودرو شخصی به این شهرها مسافرت کرده‌اند، ۷۲ ساعت فرصت بازگشت به شهر خود دارند.
تبلیغات

به‌روزرسانی ۷ فروردین:

با افزایش سفرهای بین شهری در هفته ابتدایی نوروز ۱۴۰۰، تعداد شهرستان‌های قرمز در مقایسه با ۲۵ اسفند، از ۹ به ۲۳ مورد و تعداد شهرستان‌های نارنجی از ۳۱ به ۴۴ افزایش یافت. همچنین شهرستان‌های زرد از ۲۹۵ شهر به ۲۸۷ شهر کاهش و شهرستان‌های آبی از ۱۱۳ شهر به ۹۴ شهر کاهش پیدا کرد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سخنگوی وزارت بهداشت امروز ۷ فروردین ۱۴۰۰ اسامی شهرهایی که از امروز در وضعیت قرمز و نارنجی قرار گرفتند را اعلام کرد. بر این اساس از امروز شهرهای ارومیه، دهلران در ایلام، امیدیه، اندیمشک، خرمشهر و مسجد سلیمان در خوزستان، ارسنجان و داراب در فارس، اسلام‌آباد غرب در کرمانشاه و بروجرد در لرستان در وضعیت قرمز قرار گرفتند. همچنین اشنویه در آذربایجان غربی، تیران و کرون در اصفهان، کرج، چرداول در ایلام، تهران، ری و شمیرانات، رامهرمز و کارون در خوزستان، ممسنی در فارس، تاکستان و قزوین، گیلانغرب در کرمانشاه، رودسر، ازنا، الیگودرز و خرم‌آباد و خاتم در یزد در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

فهرست شهرستان‌های قرمز و نارنجی با توجه به اسامی اعلامی توسط وزارت بهداشت و نقشه به‌روز شده در اپلیکیشن ماسک به تاریخ ۷ فروردین را در جدول زیر مشاهده می‌کنید (البته به نظر می‌رسد این اسامی به‌طور کامل مشابه نیستند و اسامی دقیق شهرهای نارنجی و قرمز در روز سه‌شنبه ازسوی ستاد کرونا اعلام می‌شوند).

استان

شهرهای قرمز

شهرهای نارنجی

آذربایجان شرقی

سراب

جلفا، عجب‌شیر

آذربایجان غربی

ارومیه

اشنویه، سردشت، بوکان، چایپاره، ماکو، نقده

اصفهان

خوانسار، گلپایگان

تیران و کرون، مبارکه، لنجان

ایلام

دهلران

چرداول، آبدانان

بوشهر

-

بوشهر، دیلم، گناوه

خوزستان

امیدیه، اندیمشک، خرمشهر، مسجد سلیمان، ایذه، بهبهان، آبادان، اهواز، ماهشهر، دزفول، شوش

رامهرمز، کارون، قلعه‌تل، باغ‌ملک، باوی، دشت ‌آزادگان، شادگان، شوشتر، سوسنگرد

فارس

ارسنجان، داراب، زرین دشت

ممسنی، مرودشت

البرز

-

کرج

تهران

دماوند

تهران، ری و شمیرانات

چهارمحال ‌و بختیاری

-

سامان

کردستان

-

قروه، بانه، سقز

کرمانشاه

اسلام‌آباد غرب

گیلان‌غرب

کهگیلویه و بویراحمد

گچساران

بویراحمد

گیلان

-

رودسر

لرستان

بروجرد

ازنا، الیگودرز، خرم‌آباد، دورود

قزوین

-

تاکستان، قزوین

مرکزی

-

خمین

هرمزگان

-

خمیر 

یزد

خاتم

-

سخنگوی وزارت بهداشت پیش از این هم گفته بود میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور در نوروز امسال به کمتر از ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

به‌روزرسانی ۴ فروردین:

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا فهرست جدیدی از شهرهای قرمز و نارنجی را اعلام کرد که ۱۷ شهرستان را در وضعیت قرمز و ۴۷ شهرستان را در وضعیت نارنجی قرار می‌دهد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، شهرستان سراب در استان آذربایجان شرقی، خوانسار در استان اصفهان، دماوند در استان تهران، ایذه و بهبهان در استان خوزستان هم علاوه‌بر ۱۲ شهر قبلی در وضعیت قرمز قرار گرفته‌اند.

شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی، بوکان و سردشت در استان آذربایجان غربی، مبارکه در استان اصفهان، آبدانان در استان ایلام، قروه در استان کردستان، اسلام‌آباد غرب در استان کرمانشاه و بویراحمد در استان کهگیلویه و بویراحمد هم به‌تازگی در وضعیت نارنجی قرار گرفتند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا سوم فروردین در ارتباط زنده با شبکه خبر، از احتمال نارنجی شدن شهر تهران هم خبر داد. با توجه به روند افزایشی مبتلایان به کرونا طی روزهای اخیر، احتمال تغییر وضعیت شهرستان‌های بیشتر در روزهای آتی وجود دارد.

۱ فروردین:

کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا روز یک فروردین در اطلاعیه‌ای، فهرست جدید شهرهای قرمز و نارنجی را اعلام کرد؛ بر این اساس، مسافرانی که از قبل به شهرهای قرمز و نارنجی جدید سفر کرده‌اند، ۷۲ ساعت فرصت بازگشت به شهر خود دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در اطلاعیه شماره ۶ خود، به چند ممنوعیت اشاره کرده است که پیش از این اطلاع‌رسانی شده‌اند:

  • مسافرت از شهرهای نارنجی و قرمز به کلیه شهرهای کشور
  • ورود افراد غیر ساکن با خودروهای شخصی به شهرهای با وضعیت نارنجی و قرمز
  • تردد شبانه از ساعت ۲۱ الی ۳ بامداد
  • مسافرت با وسائط نقلیه هوایی، ریلی و حمل‌و‌نقل عمومی بین شهرها تابع ضوابط اعلامی وزارت بهداشت است.

همانگونه که ستاد کرونا پیش‌تر اطلاع‌رسانی کرده بود، ممکن است در طول تعطیلات نوروز وضعیت شهرها به نارنجی و قرمز تبدیل شود و بر این اساس، بلافاصله ورود به این شهرها ممنوع می‌شود.

شهرهای قرمز جدید شامل زرین‌دشت در استان فارس و خاتم در استان یزد هستند. شهرهای نارنجی جدید شامل خوانسار و لنجان در استان اصفهان، بوشهر در استان بوشهر، دماوند و فیروزکوه در استان تهران، داراب و مرودشت در استان فارس، بانه و سقز در استان کردستان، بروجرد در استان لرستان، دلیجان در استان مرکزی می‌شوند.

شهرهایی که پیش از این با وضعیت قرمز و نارنجی معرفی شده بودند در همان وضعیت قرار دارند و اکنون ۱۲ شهر در وضعیت قرمز و ۳۹ شهر در وضعیت نارنجی هستند. در نتیجه ورود به شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون و گچساران در استان کهگیلویه‌ و بویراحمد به‌ دلیل وجود وضعیت قرمز و شهرهای سراب و عجب‌شیر در آذربایجان ‌شرقی، ارومیه، چایپاره، ماکو، نقده در استان آذربایجان ‌غربی، گلپایگان در استان اصفهان، امیدیه، اندیمشک، ایذه، باغ‌ملک، باوی، بهبهان، خرم‌شهر، دشت ‌آزادگان، شادگان و مسجد سلیمان در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام، دیلم، گناوه و کنگان در استان بوشهر، سامان در چهارمحال ‌و بختیاری، ارسنجان و زرین‌دشت در استان فارس، دیوان‌دره در استان کردستان، پل‌دختر و دورود در استان لرستان، خمین در استان مرکزی، خمیر در استان هرمزگان، نهاوند در استان همدان و خاتم در استان یزد به ‌دلیل وجود وضعیت نارنجی ممنوع است.

ستاد کرونا اعلام کرده است کسانی که از قبل به شهرهای قرمز و نارنجی جدید سفر کرده‌اند، تنها ۷۲ ساعت برای بازگشت به مبدأ خود فرصت خواهند داشت و در غیر این صورت در هر ۲۴ ساعت یک‌بار در شهر قرمز مبلغ یک میلیون تومان و در هر ۲۴ ساعت یکبار در شهر نارنجی ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند؛ این اطلاعیه، عصر روز گذشته (۳۰ اسفند ۹۹) منتشر شده است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات