ورود به ۴۰ شهرستان کشور از امروز تا انتهای نوروز ۱۴۰۰ ممنوع است

دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با تصمیم ستاد کرونا، سفر به و از شهرهای قرمز و نارنجی و تردد شبانه در تمام شهرهای کشور از ۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ ممنوع است.
تبلیغات

ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد مسافرت به و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی در نوروز ۱۴۰۰ ممنوع باشد و افراد بومی هم حق مسافرت به شهرهای دیگر را نداشته باشند. همچنین، اگر وضعیت شهری بدتر شود، وضعیت آن تغییر می‌کند و مطابق با آن، محدودیت سفر نیز برایش اعمال می‌شود؛ البته برای اعمال محدودیت‌های جدید، ۲ تا ۳ روز مهلت داده می‌شود.

به‌گزارش پرتال خبری وزارت کشور و بنابر آخرین اطلاعیه‌ی کمیته‌ی امنیتی و اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، ۸ شهر استان خوزستان شامل آبادان، اهواز، بندرماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون و نیز شهر گچساران در استان کهگیلویه‌وبویراحمد در وضعیت قرمز قرار دارند. شهرهای نارنجی را سراب و عجب‌شیر در آذربایجان‌شرقی، ارومیه، چایپاره، ماکو، نقده در استان آذربایجان‌غربی، گلپایگان در استان اصفهان، امیدیه، اندیمشک، ایذه، باغ‌ملک، باوی، بهبهان، خرم‌شهر، دشت‌آزادگان، شادگان و مسجدسلیمان در استان خوزستان، دهلران در استان ایلام، دیلم، گناوه و کنگان در استان بوشهر، سامان در چهارمحال‌وبختیاری، ارسنجان و زرین‌دشت در استان فارس، دیوان‌دره در استان کردستان، پل‌دختر و دورود در استان لرستان، خمین در استان مرکزی، خمیر در استان هرمزگان، نهاوند در استان همدان و خاتم در استان یزد تشکیل می‌دهند. درنتیجه، ورود به ۴۰ شهر در تعطیلات سال جدید ممنوع است. درنهایت، ۲۹۵ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی یا کم‌خطر قرار دارند.

بنابه طرح جامع ستاد کرونا، گروه‌های شغلی ۲ و ۳ و ۴ در شهرهای قرمز و گروه‌های شغلی ۳ و ۴ در شهرهای نارنجی حق فعالیت ندارند. گروه دوم شامل مشاغل زیر می‌شوند:

  • بوستان‌ها و مراکز تفریحی
  • پاساژهای سربسته و سرباز، بازارهای سرپوشیده، مراکز خریدوفروش بزرگ غیرمواد غذایی و بازارهای موقت
  • بازارها و نمایشگاه‌های فروش انواع خودرو و مراکز شماره‌گذاری خودرو
  • باشگاه‌های ورزشی و سالن‌های بدن‌سازی و آرایشگاه‌های مردانه
  • مراکز فروش لوازم آرایشی و بهداشتی
  • مراکز فروش فرش و موکت، لوازم خانگی، پارچه، پرده، مبلمان و تزیینات داخلی
  • مراکز فروش کادویی و اسباب‌بازی و لوازم‌التحریر
  • مراکز فروش انواع پوشاک، کیف گ‌وکفش، خرازی و خیاطی
  • آتلیه و عکاسی
  • آژانس مشاور املاک
  • خدمات چاپ دیجیتال
  • مراکز تهیه و طبخ غذا با پذیرش مشتری و قهوه‌خانه‌ها با عرضه‌ی مواددخانی
  • قنادی و شیرینی‌پزی تر و خشک، آب‌میوه و بستنی فروشی و مشاغل مشابه

مشاغل گروه سوم شامل مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی‌وحرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینما و تئاتر، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی می‌شوند.

گروه چهارم نیز همایش‌ها، مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدرسه‌های شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد ازجمله  و کاراته و جودو، کافه‌ها، چای‌خانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه‌ی مواددخانی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی را دربر می‌گیرند.

درنهایت، اسکان در پارک‌ها، مدارس، استقرار چادرهای مسافرتی و مراکز غیررسمی مانند منازل اجاره‌ای موقت هم در طول نوروز ۱۴۰۰ ممنوع است.

سال ۱۴۰۰، سومین سالی محسوب می‌شود که مردم از سفر رفتن منع می‌شوند. سال ۱۳۹۸ با وقوع فراگیر سیل و سال ۱۳۹۹ با شیوع تازه‌ی کرونا و اکنون هم تداوم همه‌گیری و شیوع جهش‌های خطرناک‌تر کووید ۱۹ باعث شدند تا کاهش چشمگیر سفرهای نوروزی را شاهد باشیم. بااین‌حال، مسئولان بهداشتی و درمانی کشور بر ضرورت سفرنرفتن برای قطع زنجیره‌ی کرونا تأکید می‌کنند. این شرایط باتوجه‌به کاهش تاب‌آوری کادر درمان، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

هرچند به‌گفته‌ی مسئولان، به‌جز خوزستان کشور وضعیت پایداری دارد، باتوجه‌به حضور قومیت‌ها و ژن‌های مختلف در کشور، احتمال وقوع جهش‌های ویروس نیز افزایش پیدا کرده است؛ درنتیجه سفرها می‌تواند شرایط را از کنترل خارج کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات