با علائم خفیف کرونا به بیمارستان برویم یا منتظر بمانیم؟

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۰
مطالعه 6 دقیقه
در روزهای آغازین شروع فصل سرما که با اوج شیوع کرونا مصادف شده است، احتمال دارد که بسیاری از افراد با وجود مشاهده‌ی علائم خفیفی از ویروس کرونا در خود، برای مراجعه به مراکز درمانی مردد باشند.
تبلیغات

شیوع ویروس کرونا اولین‌بار ماه دسامبر در شهر ووهان چین دیده شد و همچنان ادامه دارد. کووید ۱۹ که روند ابتلا به آن همچنان رو به رشد است، ۱۰ ماه پس از آغاز شیوع در چین، بیش از یک میلیون نفر را در سرتاسر جهان به کام مرگ کشانده است. با شروع فصل سرما و موج سوم کرونا، نرخ مبتلایان به این ویروس در ایران نیز افزایش چشم‌گیری یافته است. بااین‌حال بسیاری با وجود داشتن علائمی از ویروس کرونا، برای مراجعه به مراکز درمانی مردد هستند.

بنا به اعلام سیما لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، تعداد بستری بیمار ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ در استان تهران بیشتر از میانگین کشوری است و در‌حال‌حاضر، درحدود ۵ هزار نفر به‌همین‌دلیل در مراکز درمانی استان تهران بستری هستند. در همین راستا و بنابر اعلام استانداری تهران و به‌دنبال ادامه‌ی وضعیت قرمز کرونا در پایتخت، فعالیت برخی مراکز در تهران از ۱۲ تا ۱۸ مهر ممنوع شد. همچنین استفاده اجباری از ماسک پس از هشت ماه از آغاز شیوع کووید ۱۹ در ایران، برای فضاهای عمومی تصویب شد.

لاری بعدازظهر چهارشنبه ۱۶ مهر در ارتباط تصویری با شبکه خبر سیما اعلام کرد که در شبانه‌روز گذشته، ۴۰۱۹ بیمار جدید شناسایی شده‌ و تاکنون، ۴۸۳ هزار و ۸۴۴ نفر در کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. وی همچنین از فوت ۲۳۹ بیمار در شبانه‌ روز گذشته خبر داد و اذعان کرد که تاکنون ۲۷ هزار و ۶۵۸ نفر در کشور، در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند. لاری با اشاره به بهبودی ۳۹۷ هزار و ۱۰۹ نفر از بیماران، حال ۴۲۷۴ نفر از بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه را وخیم اعلام کرد.

عضو کمیته‌ی علمی ستاد مقابله با کرونا استان تهران اعلام کرده که به‌علت جهش کروموزومی در ویروس کرونا، جهش انتقال ویروس از فرد بیمار به سایرین ساده‌تر شده است؛ به‌طوری‌که میران انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر بین ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است. به‌گفته‌ی مسعود مردانی، اکنون برخلاف گذشته، بیماران تک نفره به بیمارستان‌ها مراجعه نمی‌کنند و در یک خانواده، ۳ یا ۴ مبتلا به ویروس کرونا مشاهده می‌شود. وی همچنین با اشاره به عوارض سفر رفتن مردم در شرایط فعلی بیماری کرونا و تعطیلات پیش رو اعلام کرد که ۱۰۵ بیمارستان تهران درگیر کرونا شده‌اند و اگر در این شرایط، مردم به‌علت مسافرت مبتلا به ویروس کرونا شوند، دیگر تخت خالی برای درمان‌ آ‌‌ن‌ها وجود نخواهد داشت. 

تأخیر در آغاز درمان کرونا ممکن است بیماری را شدت بخشد

با وجود پیوستن بیشتر بیمارستان‌های پایتخت به مدار ارائه‌ی خدمات کرونایی، تقریبا تمام ظرفیت بخش‌های مراقبت ویژه، در اشغال بیماران کووید ۱۹ است. در این شرایط، افراد با داشتن علائم خفیف ابتلا به کرونا در بیمارستان‌ها پذیرش نمی‌شوند. از طرفی لازم است که افراد قبل از شروع نشانه‌های وخیم ابتلا به کرونا، به بیمارستان‌ها یا مراکز درمانی مراجعه کنند و از طرف دیگر، مراجعه‌ی مستقیم به اورژانس بیمارستان‌ها هم موجب افزایش ازدحام جمعیت شده و هم عفونت را سریع‌تر انتقال می‌دهد. به همین دلیل، بسیاری از افراد به‌علت ترس از قرارگرفتن در محیط آلوده‌ی بیمارستان، به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و بسیای از افراد نیز، مراجعه به پزشک را به پس از وخیم شدن وضعیت خود موکول می‌کنند و متأسفانه بسیاری از افراد در همین مسیر و به‌علت دیر مراجعه کردن به بیمارستان‌ها، جان خود را از دست می‌دهند.

به‌گفته‌ی پزشکان، تأخیر در آغاز درمان کرونا خطرناک‌ترین مکمل کرونا است. به عبارت دیگر، شدت تأثیر کرونا بر سیستم ایمنی افراد مختلف در مدت زمانی چندروزه مشخص و این چند روز برای درمان بیماری حیاتی محسوب می‌شود؛ بنابراین، تعلل در درمان کووید ۱۹ و منتظر ماندن برای خالی شدن بیمارستان‌ها یا نوبت‌ دادن پزشک متخصص به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در همین راستا، اگر فردی احساس ضعف و بی‌حالی شدید، تب طولانی، افت اکسیژن، تنگی نفس و احساس فشار روی قفسه سینه کرد، لازم است که هرچه سریع‌تر به مراکز درمانی مراجعه کند.

پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری، با اشاره به آمارهای جهانی کووید ۱۹ عنوان کرد که ۸۰ درصد مبتلایان بدون نیاز به بستری بهبود می‌یابند، ۱۵ درصد در بخش بستری و ۵ درصد وارد آی سی یو می‌شوند، به‌گفته‌ی طبرسی، از ۱۵ درصدی که در بخش بستری می‌شوند، ۳۰ درصد از مبتلایان به ویروس کرونا به آی سیو منتقل می‌شود و براساس آمار جهانی از هر ۱۰ نفر بسترشده یک نفر فوت می‌کند.

این متخصص عفونی گفت این آمارها نباید مانع مراجعه بیماران به مراکز درمانی شود و نباید پس از وارد شدن بیماری به مراحل حاد و شدید، به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کرد؛ چراکه در این زمان، شاید دیگر نتوان کاری برای بیمار انجام داد.

راه‌اندازی مراکز ۱۶ ساعته کرونا

در همین زمینه، با هدف غربالگری بیماران مشکوک به ویروس کرونا و کاهش مراجعان به بیمارستان‌ها، مراکز ۱۶ ساعته‌ و ۲۴ ساعته‌ی خدمات جامع سلامت راه‌اندازی شدند. در این مراکز، خدماتی همچون غربالگری، درمان سرپایی و ادامه‌ی مراقبت در منزل ازجمله غربالگری، مشاوره، آموزش و تجویز دارو انجام می‌شود.

انجام اقدامات تشخیص و درمانی، انجام آزمایش کرونا در صورت لزوم به‌رایگان، ارجاع برای بستری بیمار در مراکز درمانی و ادامه‌ی درمان در بیمارستان، از دیگر خدمات این مراکز است. علی‌رضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت، در همین زمینه می‌گوید بیماران دارای علائم بیماری کووید ۱۹ می‌توانند با سامانه‌ی ۴۰۳۰ تماس برقرار کنند که ۳۲ هزار کارشناس در آن آماده‌ی پاسخگویی به سؤالات مردم هستند و پس از دریافت راهنمایی‌های لازم، درصورت نیاز به مراکز سرپایی ارجاع داده شوند. شماره‌ی تلفن ۱۹۰ نیز متعلق به سامانه‌ی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و برای پاسخگویی به سؤالات مردم درخصوص ویروس کرونا به‌صورت ۲۴ ساعته و هر روز هفته، دردسترس است. به‌گفته‌ی معاون بهداشت وزارت بهداشت، در مراکز سرپایی هزینه‌ی انجام آزمایش کرونا (آزمایش PCR)، در سطح اول و برای افراد دارای علائم بیماری رایگان است. شما نیز می‌توانید با مراجعه به وب‌سایت وزارت بهداشت، فهرست کامل مراکز خدمات سلامت ۱۶ ساعته ‎کرونا و بیمارستان‌های مرجع در کشور را مشاهده کنید.

راه‌اندازی مرکز مشاوره اضطراب کرونا

باتوجه‌به اینکه پس از شیوع ویروس کرونا در کشور، روند رو به رشد اضطراب در جامعه مشاهده شد، سازمان بهزیستی با رسالت بهبود سلامت روان جامعه سامانه‌‌ای در این خصوص معرفی کرد. به‌گفته‌ی سازمان بهزیستی، در این سامانه ارزیابی وضعیت روانشناختی برای غربالگری سیستمی افراد درزمینه‌ی استرس، اضطراب و افسردگی، انجام می‌شود و خط مشاوره‌ی رایگان ۱۴۸۰ از ساعت ۸ صبح تا ۱۰ شب، به‌رایگان با حضور سه‌نوبته‌ی کارشناسان و مشاوران، خدمات مشاوره ای دردسترس عموم افراد جامعه قرار دارد.

باتوجه‌به آلودگی محیط‌های درمانی که به آن اشاره شد، ایزوله شدن در خانه راه بسیار مهمی در قطع زنجیره‌ی انتقال بیماری است. در مواقع ضروری و خاص، مثل نبودن تخت خالی در بیمارستان یا زمانی‌که رفتن به بیمارستان‌های مدنظر خطرآفرین است، قرنطینه در خانه برای افراد مبتلا یا مشکوک به کرونا توصیه می‌شود. گفتنی است که قرنطینه‌ی خانگی، برای افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای مزمن، مثل بیماری قلبی‌ریوی و سرطان و نقص ایمنی یا نارسایی کلیه توصیه نمی‌شود و این افراد بهتر است فقط با دستور پزشک خود را در خانه قرنطینه کنند. سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده که قرنطینه‌ی خانگی با بررسی و ارزیابی کارشناس آموزش‌دیده از بیمار و محل اقامت او و خانواده‌‌اش امکان‌پذیر خواهد بود.

با فرارسیدن فصل سرما و وجود تشابه میان علائم و نشانه‌های سرماخوردگی، آنفلوانزا، آلرژی و کووید ۱۹ هم لازم است که افراد به بروز هر علامت مشکوک یا تنفسی دقت کنند و احتمال ابتلا به کرونا را در نظر بگیرد. توصیه می‌شود که درصورت ملاحظه‌ی کمترین علائم از کووید ۱۹ با مشورت پزشک متخصص، درمان جدی برای این بیماری را آغاز کنید و درمان را به‌علت منتظر ماندن برای گرفتن جواب آزمایش به تأخیر نیندازید؛ زیرا در موارد متعددی، افرادی که آزمایش کرونای آن‌ها منفی گزارش شده بود، با گذشت چند روز با حال جسمانی وخیمی مواجه شدند. به‌عبارت‌دیگر، آزمایش کرونا درعمل، تنها در مواقعی نامطمئن به‌نظر می‌رسد که مثبت باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات