کارشناسان: درحال‌حاضر هر علامت تنفسی، نشانه کرونا است

یک‌شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
مطالعه 4 دقیقه
کارشناسان می‌گویند باتوجه‌به اینکه موج سوم شیوع کرونا در ایران آغاز شده، باید بروز هر علامت تنفسی را ابتلا به کووید ۱۹ تلقی کنیم.
تبلیغات

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به آغاز شیوع موج سوم کرونا در کشورمان می‌گوید این روزها دیگر چیزی به اسم سرماخوردگی نداریم و هر علامت تنفسی، قطعا کرونا است.

به‌گفته‌ی پیام طبرسی، به‌دلیل آغاز موج سوم شیوع کرونا در ایران طی چند روز گذشته، باید دست‌کم تا چهار ماه آینده، برای جلوگیری از وقوع فاجعه‌ای‌ جدید، پروتکل‌های بهداشتی را به‌طور کامل رعایت کرده و به اخبار واکسن و داروی کرونا دل‌خوش نکنیم.

به گزارش ایسنا، طبرسی می‌گوید از اواخر هفته‌ی گذشته، آمار مراجعه به اورژانس مسیح دانشوری که اصلی‌ترین مرکز مختص بیماران کرونایی است، از حدود ۶۸ نفر به ۲۰۰ نفر در روز رسیده و درواقع مردم برای بستری در اورژانس این بیمارستان صف کشیده‌اند.

تخمین زده می‌شود میزان مرگ‌و‌میر براثر کرونا با رسیدن به آبان‌ماه و تداوم برخورد سهل‌گیرانه، به ۶۰۰ نفر در روز هم برسد

موج سوم کرونا شدیدتر خواهد بود

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد از وضعیت برخورد با همه‌گیری کرونا طی هفت ماهی که وارد کشورمان شده، هشدار می‌دهد موج سوم کرونا شدیدتر از موج‌های قبلی آن بروز خواهد کرد و بین یک تا دو هفته طول خواهد کشید. طبرسی به مسئولان هشدار می‌دهد که درصورت جدی‌تر نگرفتن بحران کرونا ممکن است تعداد مرگ‌ومیر با رسیدن به آبان‌ماه به ۶۰۰ نفر در روز هم برسد؛ این تخمینی است که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت با استفاده از آمار روی یک نمودار نشان داد.

پیام طبرسی تأکید کرد که سیاست‌گذاران باید با اتخاذ تصمیماتی حیاتی، از وقوع بحران جدید شیوع کرونا در ایران پیش‌گیری کنند. وی گفت:‌ «زمانی‌که می‌توان برای جلوگیری از سفرهای غیرضروری راه‌ها را بست یا از بازگشایی برخی اماکن جلوگیری کرد، چرا این کار را نمی‌کنیم تا با شرایط حاد بیماری و بحران مواجه نشویم؟» طبرسی همچنین از مردم درخواست کرد که کرونا را جدی‌تر بگیرند و بدون مسئولیت‌پذیری درقبال جامعه رفتار نکنند.

کودکان؛ انتقال‌دهنده کرونا به اعضای خانواده

طبرسی با اشاره به اینکه شواهد، حاکی از ابتلای بالای خانواده‌ها به کووید ۱۹ است، اذعان کرد که مسئولان باید بازنگری جدی درمورد آموزش حضوری دانش‌آموزان داشته باشند؛ چرا که کرونا در کودکان به‌شکل خفیفی بروز پیدا می‌کند و بیماری را به‌سرعت به اعضای خانواده‌ی آن‌ها انتقال می‌دهد.

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری همچنین هشدار می‌دهد که تخت خالی برای پذیرش بیماران جدید وجود ندارد. او می‌گوید: «مدتی تناسب و تعادل بین ترخیص و بستری بیماران کرونایی برقرار شده بود که متاسفانه از اواخر هفته‌ی گذشته، مجددا این تعادل برهم خورده و برای پذیرش در اورژانس، تخت خالی نداریم.»

هر علامت خفیف مشابه سرماخوردگی احتمالا کرونا است

به‌اذعان پیام طبرسی، علائم تنفسی در این روزها مطمئنا نشان‌دهنده‌ی کرونا هستند و علائمی مانند آبریزش بینی، تب و بدن‌درد نیز باید ابتلا مربوط به کرونا تلقی شده و این دسته از افراد، بلافاصله به‌محض مشاهده‌ی این علائم باید خود را قرنطینه کنند و در مجامع عمومی حاضر نشوند. طبرسی در توضیح می‌گوید: «این روزها آبریزش بینی هم می‌تواند از علائم کرونا باشد، برخی تنها آبریزش بینی دارند و به خیال سرماخوردگی از کنار آن می‌گذرند، ولی بعد از مدتی علائم شدیدتر می‌شود. لذا هر علامتی می‌تواند نشانه‌ی کرونا باشد و فرد باید خود را سریع قرنطینه کند.»

رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری درباره‌ی اهمیت قرنطینه‌ی فردی می‌گوید، این کار تنها برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران نیست و استراحت‌کردن می‌تواند احتمال اینکه بیماری وارد شرایط حاد و شدید شود را کمتر کند.

بیماران باید از زمان شروع علائم تا دو هفته حتماً در قرنطینه باشند و اگر با گذشت دو هفته و در ۷۲ ساعت آخر، فرد تب و سرفه نداشته باشد، می‌تواند با رعایت پروتکل‌ها از قرنطینه خارج شود و احتیاج به تست مجدد کرونا نیست.

طبرسی به اشاره به ازدست‌دادن حس بویایی و چشایی که از زمستان سال پیش به‌صورت گسترده درمیان مردم گزارش شد، اذعان کرد که این موضوع جزو علامت‌های حساس بیماری کرونا است. طبرسی اضافه کرد: «در خیلی از افراد، تنها علامت ابتلا، ازدست‌رفتن حس بویایی و چشایی است که از آن به‌عنوان علامت غالب بیماری کووید ۱۹ یاد می‌شود.»

هنوز وارد فاز شیوع آنفولانزا نشده‌ایم

معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری اعلام کرد که کشور ما هنوز وارد فاز آنفولانزا نشده؛ اما باتوجه‌به شبیه‌بودن علائم کرونا و آنفولانزا، باید دقت داشت که علائم ‌آنفولانزا ناگهانی شروع می‌شود، درحالی‌که علائم کرونا به‌صورت خفیف شروع شده و به‌مرور شدید می‌شود. طبرسی درمورد اهمیت تزریق واکسن آنفولانزا برای گروه‌های درمعرض خطر گفت: «با تزریق واکسن آنفولانزا به افراد دارای ریسک بالا، می‌توان از عوارض همزمانی این دو ویروس کاسته و مرگ‌ومیر ناشی آز انفولانزا در گروه‌های پرخطر را کاهش داد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات