رئیس‌جمهور: غربالگری مسافران نوروزی ازطریق تماس تلفنی انجام می‌شود

سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱
مطالعه 5 دقیقه
حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا گفت که غربالگری خانواده‌هایی که به مسافرت رفتند دیگر ازطریق تب‌سنجی ممکن نیست.
تبلیغات

رئیس جمهور امروز در تشریح مصوبات جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با اشاره به خانواده‌هایی که به مسافرت رفته‌اند و در حال برگشت به استان یا شهر خود هستند گفت:

یک مسئله مربوط به تعداد ماشین‌هایی است که از مراکز استان‌ها خارج شدند؛ به‌عنوان نمونه تهران و کرج مثال زده شد که تعدادی از این ماشین‌ها ایام عید از تهران و کرج خارج شدند؛ گفتند به‌طور طبیعی شماره‌های آن مشخص است؛ شماره موبایل‌ها مشخص است؛ خوب است که در آن طرح بسیج ملی از این ماشین‌ها و صاحب ماشین‌ها همان سوالات مربوطه انجام بگیرد و اگر کسی مشکلی دارد از همین حالا دنبال مشکل برویم؛ چون در بازگشت که در روزهای پایان تعطیلات ۱۲ یا ۱۳ یا ۱۴ است، تراکم ایجاد می‌شود و قاعدتا دیگر با آن مدل تب‌سنجی امکان‌پذیر نیست که بخواهیم ترافیک‌های طولانی درست کنیم ولی از طریق غربالگری و تماس با آن‌ها بتوانیم مشخص کنیم و این کار را انجام بدهیم.

رئیس‌جمهوری درادامه گفت:

در این جلسه گزارشی داده شد مبنی بر اینکه ورودی به بیمارستان‌ها در استان‌ها کاهش پیدا کرده و از آن طرف تعداد فوتی‌ها هم روندکاهشی داشته است که هر دو خبر مهمی برای ما بود که اقداماتی که تاکنون انجام گرفته مهم بوده است.باز هم از نظام سلامت کشور تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم که با فداکاری این کار مهم و اساسی را انجام می ‌دهند و از مردم تشکر می‌کنیم که آن‌ها هم به توصیه‌ها توجه می‌کنند و آمار و ارقام نشان می‌دهند که اکثریت مردم به همه‌ی توصیه‌ها توجه دارند.

رئیس‌جمهور گفت یکی از مسائل مهم در جلسه این بود که در سیاست‌ها به‌گونه‌ای حرکت کنیم که اولا زمان لازم را برای درمان در اختیار نظام سلامت قرار دهیم. وی گفت:

نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که با بالا رفتن پیک در یک مقطع زمانی کوتاه امکان درمانی ما کافی نباشد و به کسانی که مبتلا شده‌اند رسیدگی شود. باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که تخت‌ها و بخش‌های ویژه مراقبت و پزشکان و پرستاران ما توان و ظرفیت را برای معالجه داشته باشند که البته تا این روزها به این‌گونه بوده است و ما در بیمارستانی دچار مشکل نشده‌ایم.

وی گفت مسئله‌ی بعدی این است که از لحاظ مراقبت‌های بهداشتی کاری کنیم که این ویروس شیوع پیدا نکند و بتوانیم این زنجیره را بشکنیم؛ بنابراین در اینجا مطرح شد که یک فرد آلوده اگر تماس عادی داشته باشد، چند نفر را آلوده می‌کند و اگر در حالت قرنطینه قرار بگیرد آن وقت چه شرایطی خواهد بود.  

روحانی اضافه کرد که مشاغل و اجتماعات همچنان تا ۱۵ فروردین تعطیل هستند و کسی که دارای این ویروس است نباید در جامعه تحرک داشته باشد.

غیر از تجمع مردم برای تهیه‌ی مواد غذایی و بهداشتی نباید در سایر موارد تجمعی داشته باشیم. به مردم توصیه می‌کنیم در مراسم غم و عزا، شادی و عروسی یا مناسبت دیگر تجمعی نداشته باشند.وزارت بهداشت به ما اعلام کرد که فاصله‌ی دو نفر باید حدود دو متر باشد. فرض را بر این بگذاریم، طرفی که با ما مواجه شده احتمالا دارای این ویروس است چون احتمال اینکه دارای این ویروس باشد زیاد است و سرفه‌ای هم نکند، تب هم نداشته باشد، بنابراین این فاصله را باید مراعات کنیم. بنابراین در مدت زمانی‌که در تعطیلات عید هستیم و تا ۱۵ فروردین باید این نکات را رعایت کنیم که تماس‌ها به حداقل ممکن و سفرها به حداقل ضرورت‌ها برسد. 

رئیس‌جمهور گفت مایحتاج مردم باید از طریق شرکت‌های خدمات عمومی به در منازل تحویل داده شود.

مسئله‌ی دیگر مربوط به شرکت‌هایی است که خدمات عمومی عرضه می‌کنند و به‌جای اینکه مردم به فروشگاه‌ها مراجعه کنند این شرکت‌ها خدمات را انجام می‌دهند و آنچه مورد نیاز مردم است را به در منزل آن‌ها می‌آورند. باید پروتکل بهداشتی آن را وزارت بهداشت و درمان معین کند که چگونه و به چه صورت این بسته را باید درِب خانه بیاورند و مردم چطور آن را تحویل بگیرند و آن فروشگاه چطور باید آن را تحویل دهد یا آن مبدأیی که تولید می‌کند چطور این را تحویل بدهد. تعیین این پروتکل برعهده‌ی وزارت بهداشت و درمان است.بنا شد این شرکت‌ها اگر در عرضه‌ی خدمات عرضه مشکلاتی دارند وزارت ارتباطات که دراین‌زمینه کار کرده باز هم اقدامات خود را ادامه دهد و اگر مصوبه‌ای از دولت یا این جلسه نیاز دارد، مصوبه را به این جلسه ارائه کند. درخواست این بود که شرکت‌هایی که مورد تأیید هستند، صدا و سیما تبلیغات آن‌ها را در این ایام مجانی انجام دهد تا مردم این شرکت‌ها را بشناسند و به این شرکت‌ها مراجعه کنند.

وی یادآور شد که هدف اصلی ما این است که مردم کمتر از خانه خارج شوند و به‌جای ۱۰ خانه که ۱۰ اعضا باید از خانه بیرون بیایند یک نفر بیرون باشد و خدمات را برای ۱۰ یا حتی ۲۰ نفر یا بیشتر انجام دهد؛ البته بنا شد بر این شرکت‌ها نظارت کامل انجام شود که مشکلی پیش نیاید. هم تعزیرات و هم قوه قضاییه و دستگاه‌های نظارتی دیگر این نظارت را انجام دهند که این هم مورد تأیید جلسه امروز بود. 

تنها یک‌سوم از کارمندان دولت که به انجام کارهای ضروری مشغول هستند، فعلا به‌صورت نوبتی، به سرکار بازمی‌گردند

روحانی درمورد بازگشت کارمندان دولتی به سرکار گفت:

درخصوص حضور کارمندان دولت تصمیم گرفته شد که کل کارمندان دولت که حدود ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار نفر است که ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از اول اسفند مانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها کار خود را تعطیل کردند، سرکار نمی‌رفتند یا اگر هم می رفتند محدود بوده است. افرادی هم هستند که شغل‌های حساسی دارند و نیازمندی‌های عمومی را تأمین می‌کنند بنابراین آن‌ها باید سرکار باشند و جمعیت زیادی حدود ۵۰۰ هزار نفر در بهداشت و درمان و نظام سلامت کار می‌کنند. تعداد زیادی در شهرداری‌ها هستند که کار نظافت را انجام می‌دهند که حضورشان ضروری است. حدود ۵۰۰ هزار نفر هم در مشاغلی هستند که می‌شود یک سوم آن‌ها مشغول کار باشند و دو سوم آن‌ها تا ۱۵ فروردین سرکار نیایند. بنا شد که دراین‌زمینه به‌طور گردشی این کار انجام شود و همیشه یک سوم سرکار باشند و دو سوم در مرخصی باشند تا از این دوران عبور کنیم.

وی در مورد تعطیلی دیگر مراکز نیز گفت مراکزی که قبلا تعطیلی آن‌ها را اعلام کردیم، البته نه مراکزی که مواد غذایی می‌فروشند، بنا شد تا ۱۵ فروردین این تعطیلی ادامه پیدا کند. همچنین مرخصی زندانیان تا پایان فرودین تمدید می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات