در زمان شیوع ویروس کرونا چگونه خریدی سالم داشته باشیم

سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بهترین راه برای ضدعفونی کردن اقلام خریداری‌شده در زمان شیوع ویروس کرونا چیست؟ چگونه باید اقلام خریداری‌شده را قبل از ورود به منزل پاکیزه کنیم؟
تبلیغات

در روزهایی که توصیه می‌شود برای حفظ سلامتی خود و دیگران در خانه بمانیم، بهترین راه برای تأمین اقلام ضروری زندگی خرید اینترنتی است. کارشناسان سلامت توصیه می‌کنند در وضعیت کنونی، علاوه‌بر خودداری از مسافرت بین‌شهری، تا حد امکان از سفرهای درون‌شهری غیرضروری نیز خودداری کنیم. بنابراین بهترین کار این است که تا جای ممکن از منزل خارج نشویم و از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر و شناخته‌شده خرید کنیم.

با این حال گاهی‌اوقات پیش می‌آید که چاره‌ای جز خرید حضوری نیست، در این شرایط پیش از خرید کردن باید به چه نکاتی توجه کنیم و پس از خرید چگونه آن‌ها را ضدعفونی کرده و وارد منزل کنیم؟ در ادامه به توضیح بیشتر نکاتی می‌پردازیم که هنگام خرید و ورود اقلام خریداری شده به منزل باید رعایت شوند؛ این نکات در مورد خریدهای اینترنتی نیز صادق هستند.

  • فهرستی از اقلامی که باید خریداری شوند را تهیه کرده و به‌صورت تجمعی انجام دهید تا تعداد دفعات بیرون رفتن از خانه یا سفارش دادن به حداقل برسد. بهترین کار این است که خرید چند روز را یکجا انجام دهید. البته خرید زیاد و انبار کردن مواد توصیه نمی‌شود، به‌اندازه‌ی مصرفی که دارید برای چند روز خرید کنید.
  • سبدهای خرید را با دستکش حمل کنید یا حرکت دهید. اگر از دستکش استفاده نمی‌کنید، دست‌های خود را بعد از اتمام خرید با ژل ضدعفونی‌کننده ضدعفونی کنید.
  •  در صورت داشتن تب و سرفه حتما از ماسک در مکان‌های عمومی مانند فروشگاه‌ها استفاده کنید.
  • از دست زدن به محل‌هایی مانند پیشخوان فروشگاه، قفسه‌ها و همین‌طور وسایلی که قصد خرید آن‌ها را ندارید بپرهیزید.
  • خرید خود را به ساعات خلوت‌تر موکول کنید تا تماس با سایر افراد به حداقل برسد. هنگام خرید کردن و هنگام ایستادن در صف حساب، فاصله‌ی یک الی سه متری را با دیگران حفظ کنید.
  • کودکان را با خودتان به مراکز خرید نبرید و از خریدن مواد غذایی باز برای آن‌ها خودداری کنید. همچنین از وسایل بازی که برخی مراکز خرید یا فروشگاه‌ها برای کودکان تعبیه شده است استفاده نکنید.
  • از دست زدن به پله برقی در فروشگاه‌ها خودداری کنید.
  • از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنید تا هم به حفظ محیط زیست کمک کرده باشید و هم بتوانید بعد از هر بار خرید آن را بشویید و مجدد استفاده کنید.
  • برای پرداخت هزینه‌ی خرید از پول نقد استفاده نکنید. اگر امکان دارد کارت بانکی را خودتان روی کارت‌خوان بکشید، برای وارد کردن رمز نیز از دستمال یا دستکش استفاده کنید، کارت را در محفظه‌ای مخصوص قرار دهید و بعد از بازگشت به منزل آن را با الکل یا آب و صابون ضدعفونی کنید.
  • در طول خرید از دست زدن به‌صورت، چشم، دهان، بینی و موهای خود بپرهیزید و پس از خرید دستکش خود را در سطل زباله بیندازید.
  • خریدها را به‌طور مستقیم وارد خانه نکنید؛ آن‌ها را بیرون از منزل بگذارید و بعد از خارج کردن از کیسه‌های پلاستیکی آن‌ها را داخل سینی یا تشت بزرگ وارد منزل کنید. کیسه‌های پلاستیکی را نیز در زباله‌های خشک بیندازید. بهتر است این مرحله را با استفاده از دستکش انجام دهید یا پس از اتمام کار دست‌های خود را ۲۰ ثانیه با آب و صابون و به روش صحیح بشویید.

  • محصولاتی که دارای بسته‌بندی هستند مانند ماست، شیر، کنسرو، روغن، چیپس، پفک و... را داخل سینک ظرفشویی با مایع ظرفشویی یا صابون به‌خوبی بشویید و پس از خشک کردن جابه‌جا کنید. سایر اقلام را نیز می‌توانید با آغشته کردن پنبه یا دستمال به الکل و کشیدن روی سطح مورد نظر تمیز کنید.
  • فرآورده‌های گوشتی را در کیسه‌های جداگانه یا ظرف درب‌دار در فریزر و جدا از سایر مواد بگذارید و پیش از مصرف با دمای بیشتر از ۷۰ درجه کامل بپزید تا مغز پخت شود. خانواده‌ی ویروس‌های کرونا نسبت به سرما و انجماد قوی هستند و حتی در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد باقی می‌مانند بنابراین گوشت را به‌هیچ‌عنوان به‌صورت خام یا نیم‌پز استفاده نکنید. همچنین آن را به‌صورت قطعه‌قطعه‌شده خریداری نکنید. هنگام پاک کردن و خرد کردن گوشت از دستکش استفاده کنید و دقت کنید که قطرات خون آن به بینی، چشم یا دهانتان وارد نشود. همچنین از گوشت حیوانات بیمار یا مشکوک به بیماری یا حیواناتی که مرده‌اند استفاده نکنید. بعد از تمیز و خرد کردن گوشت دست خود را با آب و صابون بشویید و تمامی سطوح نظیر تخته‌ی گوشت، چاقو و سطح آشپزخانه را به‌خوبی ضدعفونی کنید.
  • نوشیدن شیر خام به دلیل احتمال آلوده‌بودن می‌تواند موجب انتقال ویروس کرونا شود، بنابراین تا جای ممکن شیر را به‌صورت باز خریداری نکنید. از انواع لبنیات بسته‌بندی که با نظارت وزارت بهداشت تهیه و توزیع می‌شود، استفاده کنید.
  • هنگام خریدن میوه و سبزیجات، محصولاتی را انتخاب کنید که ظاهری سالم و بدون پوسیدگی دارند. میوه و سبزیجات را بدون اینکه بشویید در یخچال نگذارید. برای ضدعفونی کردن میوه و سبزیجات ابتدا دست‌های خود را به‌صورت صحیح با آب‌وصابون بشویید سپس ضایعات اضافی و گِل را از روی آن‌‌ها جدا کنید. یک تا سه قطره مایع ظرفشویی را در هر یک لیتر آب بریزید و میوه و سبزیجات را به مدت ۲ الی ۵ دقیقه در این محلول قرار دهید سپس آن‌ها را آبکشی کنید. اگر می‌خواهید از سالم بودن میوه و سبزیجات مطمئن شوید، آن‌ها را در محلول‌های گندزدای مخصوص میوه و سبزیجات به اندازه‌ی مدت زمان درج‌شده در پشت بسته‌بندی محصول قرار دهید. سپس میوه‌ها و سبزیجات را به‌خوبی آبکشی کرده و در ظرفی مخصوص قرار دهید. تا جای ممکن میوه‌ها را پیش از استفاده پوست بکنید و همچنین پس از خردکردن، آن‌ها را در ظروف دربسته در یخچال قرار دهید.
  • تخم مرغ را در ظرف دربسته در یخچال نگهداری کنید و پیش از استفاده بشویید.
  • از خریدن مواد باز و فله مانند آجیل که قابلیت شستشو یا پخت‌وپز ندارد بپرهیزید.
  • تحقیقات در چین نشان داده است ماندگاری ویروس کرونا روی لباس و پارچه طولانی نیست، با این حال اگر به‌صورت اینترنتی خرید می‌کنید و از نحوه‌ی بسته‌بندی اطمینان ندارید، لباس‌های خریداری‌شده را نیز پس از تحویل‌گرفتن بشویید.
  • پیش از خریدن نان از نانوایی دست‌های خود را با آب و صابون بشویید یا با ژل ضدعفونی‌کننده ضدعفونی کنید. نان‌ها را روی میز مخصوص خنک کردن قرار ندهید و از چاقو برای برش زدن و همچنین برس نان استفاده نکنید و آن‌ها را در کیسه‌ یا پارچه‌ای تمیز قرار دهید. پیش از خارج کردن نان‌ها از کیسه نیز دست‌های خود را با آب و صابون بشویید و سپس در ظرف یا کیسه بسته‌بندی کنید. پیش از مصرف، نان را داخل توستر، مایکروفر یا روی شعله گاز گرم کنید، تاحدی که دست را بسوزاند تابدین‌صورت درصورت آلودگی احتمالی، عاری از ویروس شود.

نان پس از خارج شدن از تنور و تا زمانی‌که به دست مشتری برسد در معرض آلودگی قرار می‌گیرد. بنابراین ایمن‌ترین روش این است که پارچه‌ای تمیز همراه خود داشته باشید تا نانوا، نان‌ها را مستقیما از تنور روی پارچه بگذارد.

به‌طور کلی تمامی خریدهایی که به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهید را پیش از ورود به منزل با روش مناسب ضدعفونی کنید. فروشگاه‌های اینترنتی باتوجه به شرایط پیش‌آمده نهایت دقت را در بسته‌بندی اجناس به‌کار می‌برند اما بهتر است شما نیز یک بار آن‌ها را ضدعفونی کرده تا با خیال راحت‌تری استفاده کنید.

نکاتی که هنگام خرید اینترنتی باید رعایت کنید

  • پیش از خرید اینترنتی از معتبر بودن فروشگاه اطمینان حاصل کنید. فروشگاه‌های معتبر معمولا آدرس پستی، تلفن و مشخصات خود را به طور دقیق در وب‌سایت درج می‌کنند. 
  • معمولا فروشگاه‌هایی که یک شعبه‌ی ‌فیزیکی دارند مطمئن‌تر از فروشگاه‌هایی هستند که فقط به صورت مجازی فعالیت می‌کنند.
  • پرداخت‌های آنلاین فروشگاه‌های معتبر از طریق درگاه پرداخت یکی از بانک‌های کشور انجام می‌شود. بسیاری از کلاهبرداری‌های اینترنتی و سرقت اطلاعات از طریق درگاه‌های جعلی انجام می‌شود، بنابراین از معتبر بودن درگاه اطمینان حاصل کنید و از رمز پویا (یک‌بارمصرف) استفاده کنید.
  • این روزها تبلیغات کلاهبرداران در مورد کالاهای ارزان‌تر، قیمت‌های استثنایی و باور نکردنی و طرح‌های وسوسه‌انگیز (تورهای مسافرتی ویژه‌ی نوروز، سبد کالا، البسه و کیف و کفش‌، لوازم خانگی و بسته‌های هدیه‌ی عید نوروز) بیش از هر زمانی به چشم می‌خورند. نسبت به این تبلیغات آگاهانه عمل کنید.
  • در صورت امکان از سیستم خرید پستی استفاده کنید و مبلغ کالا را به پیک تحویل دهید.
  • از نماد اعتماد الکترونیک فروشگاه اینترنتی اطمینان حاصل کنید و با کلیک روی آن و مشاهده‌ی مشخصات سایت و فروشگاه اینترنتی، از تاریخ اعتبار نماد و سایر خدمات ارائه‌دهنده‌ی فروشگاه مطلع شوید. سایت‌های دارای نماد را می‌توانید از طریق سایت Enamad.ir مشاهده کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات