تاثیرات گسترده تغییرات اقلیمی روی سلامتی

چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
کودکان، افراد باردار و سالخوردگان نسبت‌به وضعیت آب‌و‌هوایی شدید و گرما آسیب‌پذیری بیشتری دارند اما این تأثیر در همه‌ی بخش‌های پزشکی احساس می‌شود.
تبلیغات

بحران اقلیمی مردم را بیمارتر می‌کند و موجب تشدید بیماری‌های مختلف از آلرژی‌های فصلی گرفته تا بیماری‌های قلبی و ریوی می‌شود. کودکان، زنان باردار و سالخوردگان درمعرض بیشترین خطر قرار دارند و در حال حاضر نیز تأثیر بحران اقلیمی برای بیماران، پزشکان و پژوهشگران در تمام زمینه‌های پزشکی احساس می‌شود و نگرانی از بدتر شدن این وضعیت وجود دارد. آرون برنستاین از دانشگاه هاروارد می‌گوید:

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که داروهای تجویزی ممکن است به‌علت تغییر در الگوی گرما به بیمار آسیب بزنند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد رویدادهای آب‌و‌هوایی شدید بر تدارکات حیاتی پزشکی تأثیر می‌گذارند، بنابراین ما نمی‌توانیم دیگر کارهای معمول گذشته را انجام دهیم زیرا مایعات IV (مایعات مورد استفاده برای تزریق داخل وریدی) در دسترس نیستند و نیز رویدادهای آب‌و‌هوایی شدید موجب ایجاد مشکل در زمینه‌ی تأمین انرژی مورد نیاز تأسیسات مراکز درمانی می‌شود.

نتایج مطالعه‌ای که در مجله‌ی American Medical Association منتشر شد، نشان می‌داد که احتمال بقای بیماران مبتلا به سرطان ریه که تحت پرتودرمانی قرار می‌گرفتند، وقتی که طوفان‌ها موجب اختلال در روند درمان آن‌‌ها می‌شد، کاهش پیدا می‌کرد. مقاله‌ای که ماه اوت در مجله‌ی New England Journal of Medicine منتشر شد، ده‌ها مورد مطالعه‌ی مشابه را ارائه می‌دهد تا نشان دهد که چگونه بحران اقلیمی روی زمینه‌های مختلف پزشکی تأثیرگذار است. رنی سالاس، یکی از نویسندگان این گزارش می‌گوید:

بحران اقلیمی نه‌تنها بر سلامتی بیماران بلکه بر نحوه‌ی ارائه‌ی مراقبت‌های بهداشتی و توانایی ما برای انجام کارها تأثیر می‌گذارد.
گرده گیاه

با افزایش دما، گیاهان به‌مدت طولانی‌تر گرده تولید می‌کنند و فصل آلرژی بلندتر می‌شود. افزایش غلظت کربن‌دی‌اکسید اتمسفر می‌تواند موجب رشد بیشتر گیاهان شود و نیز باعث شود که علف‌های بیشتری گرده تولید کنند. این گیاهان موجب آلرژی در حدود ۲۰ درصد از افراد می‌شوند. همچنین کربن‌دی‌اکسید موجب افزایش تأثیر حساسیت‌زایی گرده می‌شود. نیلو تامالا، متخصص گوش و حلق و بینی در واشنگتن می‌گوید که او بیماران زیادی را با رینیت آلرژیک یا التهاب حفره‌ی بینی، احتقان و ﺗﺮﺷﺤﺎت ﭘﺸﺖ ﺣﻠﻖ می‌بیند. تامالا توضیح می‌دهد:

معمولا روال این‌طور بود که تنها در بهار شاهد گرده درختان بودیم، گیاهان علفی تنها در تابستان بودند و آمبروسیا تنها در پاییز بود. اما اکنون زمان‌بندی این گیاهان با هم هم‌پوشانی پیدا کرده است.

یکی از بیماران تامالا که کلی کنی نام دارد، از کودکی دچار آلرژی فصلی بوده اما اکنون در تمام طول سال از دردهای سینوسی، فشار گوش و احتقان در رنج است. کنی می‌گوید: «طی چهار سال گذشته، علائم من بدتر شده است.»

بارداری و مشکلات مرتبط با نوزاد

زنان باردار دربرابر گرما و آلودگی هوایی که همگام با تغییرات اقلیمی درحال بدتر شدن است، آسیب‌پذیرتر هستند. بروس بکار، پزشک متخصص زنان و زایمان که به‌عنوان یک فعال محیط زیست مشغول به فعالیت و پژوهش است، ۶۸ مطالعه را که درمورد ارتباط بین گرما، دود و ذرات ریز آلاینده‌ای که از سوخت‌های فسیلی حاصل می‌شوند و ارتباط آن‌ها را با زایمان زودرس، کاهش وزن تولد و مرده‌زایی انجام شده بود، جمع‌آوری کرد. وقتی هوا گرم‌تر باشد، دود بیشتری تشکیل می‌شود و برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که همگام با بحران اقلیمی، ذرات آلاینده‌ی موجود در هوا نیز افزایش پیدا می‌کنند. بکار و همکارانش ارتباط معنی‌داری را در ۵۸ مورد از ۶۸ مطالعه‌ی انجام‌شده پیدا کردند. درمجموع، این پژوهش‌ها شامل ۳۰ میلیون زایمان در آمریکا می‌شد. به‌گفته‌ی بکار، پزشکان باید با بیماران خود درمورد اینکه چگونه امواج گرمایی می‌تواند منجر به تولد زودرس شود و اینکه چگونه دور ماندن از آلودگی هوا می‌تواند به آن‌ها در حفظ سلامت فرزندشان کمک کند، صحبت کنند. بکار می‌گوید:

ما متوجه شده‌ایم، تعداد نوزادانی که به‌خاطر گرما و آلودگی هوا در وضعیت ضعیفی به دنیا می‌آیند، درحال افزایش است. این داستان، نسبت‌به نقش تغییرات اقلیمی در طوفان‌های فلوریدا متفاوت است. این تأثیر بسیار فراگیرتر و پیشرونده‌تر است.

در کشورهای درحال توسعه، زنان باردار ممکن است دچار کمبود غذا و آب شوند. بیماری‌هایی که به‌واسطه‌ی حشرات منتقل می‌شوند، مانند ویروس زیکا نیز برای جنین در حال رشد خطرناک هستند.

آلودگی هوا

بیماری‌های قلبی و ریوی

آلودگی هوا با افزایش دما تشدید می‌شود و به قلب و ریه‌ها فشار وارد می‌کند. آلودگی حاصل از سوخت‌های فسیلی که موجب بحران اقلیمی می‌شود، با افزایش موارد بستری در بیمارستان و مرگ‌ ناشی از بیماری قلبی‌عروقی همراه است و با حملات آسم بیشتر و دیگر مشکلات تنفسی نیز ارتباط دارد.

آتش‌سوزی‌های بیشتر و شدیدتر دود بیشتری را وارد هوا می‌کنند؛ همان‌طور که امسال در غرب آمریکا اتفاق افتاد. روزهای گرم‌تر موجب ایجاد دود بیشتری می‌شوند؛ چیزی که انجمن ریه‌ی آمریکا از آن به‌عنوان «یک آفتاب‌سوختگی در ریه‌های افراد که ممکن است موجب آغاز حمله‌ی آسم شود»، یاد می‌کند.

مشکلات مرتبط با کودکان

براساس گزارش سالاس، کودکان دارای سن کمتر از ۵ سال، بیشترین بار سلامتی ناشی از تغییرات اقلیمی را متحمل می‌شوند. سامانتا آدوت، متخصص اطفال در الکساندریا دو کودک ۱۱ و ۱۳ ساله را تحت درمان قرار داد که پس از طوفان فلوریدا که جامعه و سوابق پزشکی آن‌ها را از بین برد، مهاجرت کرده بودند. یکی از آن‌ها به‌علت مشکل قلبی نیاز به جراحی داشت و باید مراحل درمان را از نو با یک متخصص قلب‌و عروق جدید آغاز می‌کرد. هر دو کودک مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی (ADHD) بودند که درمان آن درمیان این وضعیت آشفتگی زندگی و نبود سوابق درمانی گذشته دشوار بود. آدوت می‌گوید که او شاهد هجوم خانواده‌هایی است که به‌علت بلایای آب‌و‌هوایی مهاجرت می‌کنند.

دهیدراسیون و مشکلات کلیوی

روزهای گرم‌تر، آبرسانی به بدن را دشوارتر می‌کند و با عدم توازن الکترولیت‌ها، سنگ‌های کلیه و نارسایی کلیه همراه است. بیمارانی که به‌علت نارسایی کلیه نیاز به دیالیز دارند، در وضعیت حوادث آب‌و‌هوایی شدید ازنظر درمان دچار مشکل می‌شوند.

بیماری‌های پوستی

دمای بالاتر و تخریب لایه‌ی ازون موجب افزایش خطر بروز سرطان پوست می‌شود. همان مبردها و گازهایی که به لایه‌ی ازن آسیب می‌رسانند، در تغییرات اقلیمی نیز نقش دارند.

کودک

بیماری‌های گوارشی

گرما با افزایش خطر شیوع سالمونلا و کامپیلوباکتر ارتباط دارد. باران شدید می‌تواند موجب آلودگی آب آشامیدنی شود. ازدیاد جلبک‌های خطرناکی که در دماهای بالاتر رشد می‌کنند نیز می‌تواند موجب بروز مشکلات گوارشی شود.

بیماری‌های عفونی

تغییر دما و الگوهای بارندگی به برخی از حشرات اجازه می‌دهد که گسترش بیشتری پیدا کرده و مالاریا، تب دنگی، بیماری لایم و ویروس نیل غربی را تا مناطق بیشتری پراکنده کنند.

مشکلات روانی

انجمن روانشناسی آمریکا یک راهنمای ۶۹ صفحه‌ای را درمورد اینکه تغییرات اقلیمی چگونه موجب ایجاد استرس، افسردگی و اضطراب می‌شود، تهیه کرده است. این گروه از دانشمندان می‌گویند که اغلب، تأثیر تغییرات اقلیمی روی سلامت روان در مباحث ارتباط بین تغییرات اقلیمی و سلامت مورد توجه قرار نمی‌گیرد. احتمال بروز مشکلات سلامت روان در افرادی که به خاطر حوادث آب‌و‌هوایی شدید یا درگیری مجبور به جابه‌جایی می‌شوند و نیز افرادی که مجبورند در این شرایط زندگی کنند، بیشتر است. گرمای شدید همچنین می‌تواند موجب تشدید برخی از بیماری‌های روانی شود. براساس گزارش منتشرشده در NPR، در تابستان سال ۲۰۱۸، تماس‌های اضطراری مرتبط با مشکلات روانپزشکی در بالتیمور تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد. برخی از داروهای روان‌گردان در توانایی بدن در تنظیم دما مداخله می‌کنند و موجب افزایش آسیب‌پذیری دربرابر گرما می‌شوند.

بیماری‌های عصبی

آلودگی ناشی از سوخت‌های فسیلی، احتمال سکته را افزایش می‌دهد و احتراق زغال‌سنگ با تولید جیوه همراه است که برای جنین یک سم عصبی محسوب می‌شود.

بیماری‌هایی که به‌وسیله‌ی پشه‌ها و کنه‌ها منتشر می‌شوند، احتمال بروز مشکلات عصبی را افزایش می‌دهند. گرمای شدید همچنین با بیماری عروق خونی مغز ارتباط دارد؛ اختلالی که روی خون‌رسانی به مغز تأثیر می‌گذارد.

مشکلات تغذیه‌ای

انتشارات کربن‌دی‌اکسید موجب کاهش تراکم مواد مغذی محصولات کشاورزی می‌شود و کاهش سطوح پروتئین، روی و آهن را در گیاه به‌دنبال دارد و موجب کمبودهای تغذیه‌ای بیشتری می‌شود. منابع غذایی همچنین به‌وسیله‌ی خشکسالی، بی‌ثباتی و نابرابری‌های اجتماعی مرتبط با تغییرات اقلیمی دچار آشفتگی خواهد شد.

آسیب روانی

حوادث آب‌و‌هوایی شدید مانند طوفان‌، سیلاب و آتش‌سوزی اغلب موجب صدمات جسمی می‌شوند. پزشکان در این وضعیت‌ها، شکستگی‌های جزئی، له‌شدگی و استنشاق دود را مشاهده می‌کنند. گرمای شدید با پرخاشگری و خشونت نیز همراه است و بحران اقلیمی در سطح جهان درگیری‌های خشونت‌آمیز و مهاجرت‌های اجباری را به‌دنبال دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات