ساختمان شماره ۸؛ بخش محرمانه فیسبوک برای رقابت با گوگل و آمازون

دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
سی‌ان‌بی‌سی روایتی خواندنی از ساختمان شماره ۸ فیسبوک منتشر کرده است؛ محلی که فیسبوک در آن به‌دنبال واقعیت بخشیدن به ایده‌های سخت‌افزاری خود برای رقابت با آمازون و گوگل است.
تبلیغات

شمار زیادی از شرکت‌ها، بخش‌های محرمانه‌ای برای تمرکز روی طراحی و تولید دستگاه‌ها و فناوری‌های جدید در شرکت اصلی خود راه‌اندازی کرده‌اند. بخش مخفی شانک ورکس (Skunkworks) در شرکت هوافضا، تجهیزات نظامی و امنیت اطلاعات آمریکایی لاکهید مارتین (Lockheed Martin)، یکی از بزرگ‌ترین پیمان‌کاران در صنایع جنگ‌افزاری جهان، از همین جمله است؛ این بخش تولید هواپیمای جاسوسی U-2 و SR-71 بلک‌بیرد را به عهده داشت. اپل هم گروهی محرمانه برای تولید آیفون داشت. فیسبوک هم که سال‌های اخیر به دنیای سخت‌افزار گام نهاده، بخشی محرمانه با همین منظور برای خود راه انداخته است. گزارش جدید CNBC، قصه‌ای که پشت بخش سخت‌افزاری محرمانه فیسبوک نهفته است را روایت می‌کند و از برنامه‌های آن‌ها برای تولید سخت‌افزاری برای رقابت با شرکت‌هایی مانند آمازون و گوگل سخن می‌گوید.

بخش محرمانه‌ی فیسبوک، ساختمان ۸ (Building 8) نامیده می‌شود. آنجا، محلی است که کارمندان مشغول پروبال‌بخشیدن به ایده‌های نوآورانه و تاحدی، نامأنوس خود هستند؛ ایده‌هایی مانند سیستمی که افکار کاربران را تایپ کند، گوشی‌های هوشمند ماژولار و حتی، دستگاهی برای تماس ویدیویی که این آخری درنهایت به ساخته‌شدن دستگاه پورتال (Portal) ختم شد. سال ۲۰۱۵، فیسبوک، رجینا دوگان، تکنسین سابق DARPA و گوگل را به‌خدمت گرفت تا اداره‌ی این بخش را به‌عهده بگیرد. ولی او تنها پس از گذشت ۱۸ ماه به همکاری خود با فیسبوک خاتمه داد. یک سال پس از آن، در دسامبر سال ۲۰۱۸، فیسبوک تصمیم گرفت بخش سخت‌افزار خود را منحل و پروژه‌ها و کارمندان آن را به سایر بخش‌های شرکت منتقل کند.

CNBC در گزارش خود نگاهی به فراز و فرود ساختمان ۸ می‌اندازد و چالش‌هایی که فیسبوک دراین‌باره تجربه کرده را مرور می‌کند. این گزارش ضمن واکاوی چرایی فروپاشی ساختمان ۸، جزئیات جذابی از آن و برنامه‌های درنظرگرفته‌شده برای آن را توضیح می‌دهد.

پورتال / portal

پس از اینکه آمازون اسپیکرهای اکو (Echo) خود را به بازار عرضه کرد، توجه فیسبوک ابتدا به دستیارهای خانگی جلب شد و دوگان به کمک فراخوانده شد تا  به ایده‌های سخت‌افزاری فیسبوک، رنگ واقعیت ببخشد. یکی از پروژه‌هایی که پیش از پورتال مطرح شد، لیتل فوت (Little Foot) بود؛ این پروژه آیپدی بود که به سمت فردی که در اتاق حضور دارد حرکت می‌کند. ولی چون مدیران فیسبوک بیشتر به ویدئو توجه نشان می‌دادند، گروه ساختمان ۸ طرح خود را به‌شکل دستگاهی مخصوص تماس تصویری توسعه دادند. CNBC می‌گوید آن‌ها اندازه‌های مختلفی را برای دستگاه موردنظر خود آزمایش کردند؛ حتی برخی از نمونه‌های اولیه ابعادی به‌اندازه‌ی یک تلویزیون بزرگ داشتند و به این هم فکر کردند که ایده‌آل‌ترین حالت، محصولی است که تمام دیوار اتاق را تا سقف در بر بگیرد.

در گزارش آمده است که ماهیت مخفیانه‌ی ساختمان ۸ موجب بروز اختلافاتی در میان آن و سایر بخش‌های شرکت شده بود. بودجه‌ی زیادی به آن اختصاص داده شده بود و زمانی‌که از گروهی منتخب از کارمندان فیسبوک دعوت به عمل آمد تا ضمن بازدید از آن بخش، نمونه‌های اولیه‌ی تولیدشده در آن مانند پورتال، دستگاه‌های خواندن مغز و پروژه‌ی واقعیت افزوده‌ی فیسبوک به‌نام Project Sequoia (دستگاهی که شبیه کامپیوترهای هولوگرام-مانندی است که در فیلم «مرد آهنین» به‌تصویر کشیده شده است) را ببینند، با اسکورت کامل به آنجا هدایت شدند. در زمان دعوت از آن‌ها قطعه‌ای فلز به آن‌ها داده شد که پس از ورود به ساختمان، با کمی دستکاری تبدیل به یک دربطری بازکن شد و سپس، با یک بطری نوشیدنی از آن‌ها استقبال به‌عمل آمد.

فیسبوک / facebook

ماهیت محرمانه‌ی ساختمان ۸ اختلافاتی را بین آن و سایر بخش‌ها موجب شده بود 

مسائل دیگری هم ظاهرا دررابطه‌با جدول زمانی تعیین‌شده توسط مدیران برای تولید برخی از دستگاه‌های سخت‌افزاری پیش آمد: ظاهرا آن‌ها از ساختمان ۸ خواسته بودند اولین محصول خود را پس از یک سال به‌بازار عرضه کنند؛ این البته موضوعی است که فیسبوک و CNBC درمورد آن اتفاق‌نظر ندارند. شاید همین هم دلیل خروج دوگان از شرکت باشد. او یک ماه پس از آن فیسبوک را ترک کرد که آن‌ها، اندرو باسورث را مسئول پروژه‌های سخت‌افزاری خود کردند.

مشکلات به اینجا ختم نشد. کارمندان پیشین فیسبوک به CNBC گفته‌اند که باسورث کمک چندانی به تصمیم‌گیری‌های فنی نمی‌کرد. ازهمه‌مهم‌تر، در مارس ۲۰۱۸ مسئله‌ی رسوایی فیسبوک درباره‌ی حریم خصوصی پیش آمد که باعث شد او با وعده‌ی تجدیدنظر در طراحی پورتال، عرضه‌ی آن را به‌تأخیر بیندازد. این دستگاه سرانجام اکتبر گذشته معرفی و نوامبر به بازار عرضه شد. در دسامبر گذشته نیز گروه ساختمان ۸ تغییر نام داد و پروژه‌های آن به بخش دیگری منتقل شد.

فیسبوک با وجود همه‌ی هرج‌ومرج‌ها و نابسامانی‌هایی که به‌خاطر ساختمان ۸ تجربه کرد، همچنان مشغول کار روی طیف متنوعی از دستگاه‌های مختلف است. به‌نظر می‌رسد آن‌ها اکنون روی نسخه‌ی جدیدی از پورتال کار می‌کنند که طبق شایعات، شامل دستگاهی به‌نام ریپلی (Ripley) است. ظاهرا، ریپلی، دوربینی است که قابلیت نصب روی تلویزیون را دارد و می‌تواند آن را تبدیل به پورتال‌های بزرگ‌تری کند که در ایده‌های اولیه‌ی شرکت به آن فکر شده بود. شایعات دیگری هم هستند که می‌‌گویند مدیران فیسبوک مشغول مذاکره با سرویس‌های استریمی مانند دیزنی و نتفلیکس هستند تا آن‌ها را به دستگاه‌های خود بیفزاید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات