مایکروسافت در سرفیس بوک 3 از پردازنده‌های AMD Zen 2 و رادئون Navi استفاده می‌کند

یک‌شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
مایکروسافت برای جدیدترین محصولش در خانواده‌ی سرفیس‌بوک، از پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی AMD با معماری‌های جدید تراشه استفاده می‌کند.
تبلیغات

AMD به فتح بازارهای جدید در دنیای پردازش ادامه می‌دهد. طبق ادعای اطلاعات جدید، مایکروسافت در لپ‌تاپ جدید سری سرفیس از پردازنده‌ی نسل سوم Ryzen 4000 به‌همراه پردازنده‌‌ی گرافیکی Radeon RX مبتنی‌بر معماری Navi بهره خواهد برد. فهرست افشاشده‌ی 3DMark نشان می‌دهد محصول جدید ردموندی‌ها کاملا از اکوسیستم AMD استفاده می‌کند.

سال گذشته، مایکروسافت اولین سرفیس‌لپ‌تاپ (3) خود با پردازنده‌های اختصاصی رایزن را معرفی کرد که از پردازنده با معماری +Zen و پردازنده‌ی گرافیکی با معماری Vega بهره می‌برد. ردموندی‌ها امسال تصمیم گرفته‌اند نسخه‌ای بهینه‌تر از لپ‌تاپ خود را با آخرین تراشه‌های AMD به بازار عرضه کنند. تراشه‌‌ای که سال گذشته در لپ‌تاپ مایکروسافت استفاده شد، Winston نام داشت و امسال پردازنده‌ای با نام اختصاری Acton در محصول این شرکت به‌کار گرفته خواهد شد.

مشخصات منتشرشده نشان می‌دهند پردازنده‌ی Ryzen 5 4500U، عضوی از خانواده‌ی Ryzen 4000U تیم قرمز، در لپ‌تاپ سرفیس استفاده خواهد شد. پردازنده‌ی مذکور از ۶ هسته و ۶ رشته‌ی پردازشی بهره می‌برد و سرعت کلاک آن ۲/۳ گیگاهرتز و تا چهار گیگاهرتز افزایش‌پذیر است. حافظه‌ی کش ۱۱ مگابایتی شامل هشت مگابایت L3 و سه مگابایت L2 از مشخصات دیگر پردازنده‌ی AMD هستند.

AMD Ryzen Surface Laptop

پردازنده‌های سری رایزن ۴۰۰۰ براساس معماری Zen 2 طراحی و به‌کمک فناوری هفت‌نانومتری FinFET شرکت تایواتی TSMC تولید می‌شوند که بازدهی و عمر باتری بیشتر را ارائه می‌کند. توان طراحی گرمایی (TDP) پردازنده‌ی Ryzen 5 4500U تقریبا ۲۵ واتی است که قابلیت پیکربندی و کاهش تا ۱۰ وات را دارد. ظاهرا مایکروسافت برای لپ‌تاپ سرفیس جدید از توان طراحی گرمایی پیکربندی شده (cTDP) استفاده خواهد کرد تا عمر باتری مناسب با قدرت و کارایی رضایت‌بخش را به کاربران ارائه کند.

جدول مشخصات انواع پردازنده‌های موبایل AMD Ryzen 4000 Renoir

نام پردازنده

هسته/رشته

سرعت کلاک پایه

حداکثر سرعت کلاک

واحد پردازشی و واحد پردازش جریان پردازنده مرکزی (CU/SP)

توان طراحی گرمایی (TDP)

AMD Ryzen 9 4900H

۸/۱۶

۳ گیگاهرتز

۴/۳ و ۴/۴ گیگاهرتز

۸/۵۱۲

۴۵ وات یا ۳۵ وات (HS)

AMD Ryzen 7 4800H

۸/۱۶

۲/۹ گیگاهرتز

۴/۲ گیگاهرتز

۷/۴۴۸

۴۵ وات یا ۳۵ وات (HS)

AMD Ryzen 5 4600H

۶/۱۲

۳ گیگاهرتز

۴ گیگاهرتز

۶/۳۸۴

۴۵ وات یا ۳۵ وات (HS)

AMD Ryzen 9 4900U

۸/۱۶

نامشخص

نامشخص

نامشخص

۱۵ وات

AMD Ryzen 7 4800U

۸/۱۶

۱/۸ گیگاهرتز

۴/۲ گیگاهرتز

۸/۵۱۲

۱۵ وات

AMD Ryzen 7 4700U

۸/۸

۲ گیگاهرتز

۴/۱ گیگاهرتز

۷/۴۴۸

۱۵ وات

AMD Ryzen 5 4600U

۶/۱۲

۲/۱ گیگاهرتز

۴/۱ گیگاهرتز

۶/۳۸۴

۱۵ وات

AMD Ryzen 5 4500U

۶/۶

۲/۳ گیگاهرتز

۴/۰ گیگاهرتز

۶/۳۸۴

۱۵ وات

AMD Ryzen 3 4300U

۴/۴

۲/۷ گیگاهرتز

۳/۷ گیگاهرتز

۵/۳۲۰

۱۵ وات

پردازنده‌ی AMD Ryzen 5 4500U در بخش پردازش گرافیکی از ۶ هسته‌ی پردازشی مبتنی‌بر معماری وگا بهره می‌برد که آن‌ها هم با معماری بهینه‌سازی‌شده‌ی هفت‌نانومتری تولید شده‌اند و ۳۸۴ واحد پردازش جریان را با حداکثر سرعت کلاک ۱،۵۰۰ مگاهرتز ارائه می‌کنند. البته لپ‌تاپ جدید ردموندی‌ها برای وظایف سنگین گرافیکی از پردازنده‌ی گرافیکی مجزای مبتنی‌بر معماری Navi بهره خواهد برد. این نظریه نیز طبق افشاسازی اطلاعات از 3DMark مطرح می‌شود که Ryzen 5 4500U را در دستگاهی نامشخص درکنار پردازنده‌‌ی گرافیکی Radeon RX 5300M Navi نشان می‌دهد. پردازنده‌ی گرافیکی مذکور سه گیگابایت حافظه‌ی رم GDDR6 دارد. البته این احتمال وجود دارد که سرفیس جدید با پیکربندی‌های متنوع برای پوشش نیاز انواع کاربران به بازار عرضه شود.

AMD Ryzen Surface Laptop

احتمالا سرفیس لپ‌تاپ جدید با پیکربندی‌های متنوع و تجهیز پرچم‌داران به پردازنده‌های حرفه‌ای عرضه می‌شود

ازآنجاکه لپ‌تاپ جدید خانواده‌ی سرفیس در ابعاد ۱۳/۵ و ۱۵ اینچی به بازار عرضه خواهد شد، احتمال دارد در نسخه‌های حرفه‌ای‌تر آن از پردازنده‌های قوی‌تر مانند Ryzen 7 4700U یا Ryzen 7 488U استفاده شود. همچنین در نسخه‌های حرفه‌ای، شاید از پردازنده‌های گرافیکی قوی‌تر مانند Radeon RX 5500M یا Radeon RX 5600M استفاده شود. ناگفته نماند کارایی نسخه‌های ارزان‌تر نیز برای مصارف روزمره و عادی عالی خواهد بود؛ چون به‌کاررفته هسته‌های اختصاصی وگا به‌جای پردازنده‌ی گرافیکی ادغامی وگا در نسخه‌های جدید ۵۰ درصد بهبود کارایی و قدرت را به‌همراه دارد. اطلاعات منتشرشده‌ی 3DMark امتیاز پرداشی لپ‌تاپ جدید مایکروسافت را هم نشان می‌دهد. در بخش اصلی 3DMark 11، امتیاز ۱۳،۸۸۵ برای لپ‌تاپ مجهز به Ryzen 5 4600 و Radeon RX 5300M و در بخش‌های Graphycs و Physics نیز به‌ترتیب امتیازهای ۱۶،۴۴۵ و ۹،۴۴۲ ثبت شد.

AMD Ryzen Surface Laptop

در مقام مقایسه، اینتل Core i7-1065G7 در 3DMark 11 و بخش Pysics، امتیاز ۱۱،۰۰۰ را به‌دست می‌آورد؛ درحالی‌که پردازنده‌ی گرافیکی داخلی Iris آن تراشه مبتنی‌بر معماری Gen 11، امتیازی حدود ۵،۰۰۰ را کسب می‌کند که کمی ضعیف‌تر از Ryzen 7 4800U است. درنتیجه، می‌بینیم Vega iGPU در پردازنده‌های آیس‌لیک اینتل عملکردی برابر با معماری بهینه‌سازی‌شده‌ی وگا AMD دارد. پردازنده‌ی Ryzen 7 4800U واحدهای پردازشی بیشتری نیز دارد و در‌مقایسه‌با رقبا باید آن‌ها را هم در نظر بگیریم.

AMD Ryzen Surface Laptop

نتایج و اطلاعات منتشرشده‌ی اولیه‌ی درباره‌ی مایکروسافت سرفیس لپ‌تاپ جدید امیدواری به محصول آتی ردموندی‌ها را افزایش می‌دهد. قرار بود لپ‌تاپ جدید در بهار ۲۰۲۰ معرفی شود؛ اما باتوجه‌به وضعیت کنونی و شیوع ویروس کرونا، احتمالا برنامه‌ی معرفی چند ماهی به‌تعویق خواهد افتاد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات