مشخصات پردازنده‌ی گرافیکی AMD Radeon RX مبتنی بر معماری Navi فاش شد

سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۵
مطالعه 6 دقیقه
مشخصات پردازنده‌ی موردانتظار نسل بعدی AMD Radeon RX که از معماری ناوی بهره می‌برد، فاش شد. این پردازنده به ۵،۱۲۰ هسته‌ی پردازشی مجهز خواهد بود.
تبلیغات

مشخصات پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی از AMD توسط یک کاربر توییتر به‌نام CyberPunkCat فاش شد که هنوز هیچ خبر رسمی از رونمایی آن در دست نیست. منبع خبر، پردازنده‌ی مذکور را نسل بعدی محصولات AMD در دسته‌ی گرافیک می‌نامد. او ادعا می‌کند که اطلاعات را از منبعتی در SK Hynix دریافت کرده است و فهرست کاملی از مشخصات فنی پردازنده، منتشر کرد.

گزارش‌های قبلی تأیید می‌کنند که AMD در سال جاری دو پردازنده‌ی گرافیکی پرچم‌دار جدید به بازار عرضه خواهد کرد. یکی از آن‌ها مبتنی بر روش تولید +7nm و دیگری نسخه‌ی جدیدی از Radeon RX مبتنی بر روش تولید هفت نانومتری خواهد بود. نسخه‌ی جدید هفت نانومتری جایگزین کارت‌های گرافیک موجود می‌شود و طراحی بهینه‌تری دارد. ازطرفی علاقه‌مندان جدی منتظر محصول مبتنی بر روش هفت نانومتری پلاس هستند ظاهرا از تراشه‌ی خبرساز Big Navi بهره خواهد برد.

لیزا سو، مدیرعامل AMD قبلا در مصاحبه‌ای پیرامون پردازنده‌های گرافیکی جدید سال ۲۰۲۰ گفته بود:

ما در سال ۲۰۱۹ معماری جدید پردازنده‌های گرافیکی خود موسوم به RDNA را رونمایی کردیم که شامل محصولات مبتنی بر معماری ناوی (Navi) می‌شد. آن محصولات در سال ۲۰۲۰ به‌روزرسانی می‌شوند و همچنین نسل بعدی معماری RDNA نیز در برنامه‌های ما برای سال ۲۰۲۰ قرار دارد. تیم AMD درباره‌ی رونمایی از محصولات جدید بسیار هیجان دارد و اطلاعات تکمیلی در رویداد تحلیل مالی منتشر خواهد کرد. در بخش پردازنده‌های گرافیکی مخصوص دیتاسنتر، محصولات جدیدی را در نیمه‌ی دوم سال جاری معرفی خواهیم کرد.

از نکات مهم پیرامون پردازنده‌های گرافیکی Big Navi Radeon RX می‌توان به هدف‌گیری صنعت بازی 4K اشاره کرد. درواقع معماری و طراحی‌های جدید، دقیقا مانند رایزن عمل خواهند کرد که بخش پردازنده‌های مرکزی را در بازار پردازنده متحول کرد. البته گزاره‌های فوق همگی ادعاهای AMD هستند، اما اگر اطلاعات فاش‌شده‌ی اخیر، صحبیح باشند، شاید بتوان ادعای تیم قرمز را صحیح و منطقی دانست.

Rdeon RX

مشخصات فاش‌شده‌ی اخیر SK Hynix را به‌عنوان منبع اطلاعات ادعا می‌کنند. هیچ رسانه‌ای امکان تأیید یا رد مشخصات منتشرشده را ندارد، اما با نگاهی اولیه می‌توان آن را منطقی و صحیح پیش‌بینی کرد. سند منتشرشده، پردازنده‌ی گرافیکی مذکور را با کد نام D32310/16 معرفی می‌کند. به‌هیچ‌وجه نمی‌توان تأیید کرد که پردازنده‌ی مورد بحث در دسته‌ی ناوی قرار می‌گیرد یا خیر. درواقع حتی نمی‌توان تأیید کرد که پردازنده‌ی مورد بحث،‌ محصول AMD باشد.

در گزارش دیگری از wccftech، ادعا شد که یک پردازنده‌ی گرافیکی AMD با کد نام مشابه، تأییدیه‌ی RPA را در ماه جاری دریافت کرد. باتوجه به شواهد موجود، کد نام مذکور را می‌توان یک پردازنده‌ی گرافیکی مبتنی بر ناوی دانست که احتمالا سریع‌تر از همه‌ی کارت‌های گرافیک کنونی AMD در دسته‌ی گیمینگ خواهد بود.

کارت گرافیک جدید AMD مجهز به ۱۲ مگابایت حافظه‌ی کش L2 خواهد بود

سند منتشرشده، پیکربندی کامل پردازنده‌ی گرافیکی و بخش حافظه‌ی آن را فاش می‌کند. پردازنده‌ی گرافیکی مجهز به ۵،۱۲۰ پردازنده‌ی جریان است که در ۸۰ واحد پردازش جانمایی شده‌اند. به‌علاوه، در این پردازنده شاهد واحد نقشه‌برداری بافت (TMU) و ۹۶ واحد خروجی رندر (ROP) هستیم. در بخش مشخصات حافظه‌ی کش L2 نیز عدد ۱۲ مگابایت دیده می‌شود.

۱۲ مگابایت کش L2 در پردازنده‌ی گرافیکی احتمالی AMD، دو برابر حافظه‌ی کش موجود در پردازنده‌‌های گرافیکی پرچم‌دار انویدیا، Tesla V100 و Titan RTX است. حتی کارت گرافیک خود AMD یعنی Radeon RX 5700 XT مبتنی بر معماری Navi 10 نیز تنها چهار مگابایت حافظه‌ی کش L2 دارد. هیچ اطلاعاتی از سرعت کلاک پردازنده در مشخصات فاش‌شده دیده نمی‌شود.

Radeon RX

پردازنده‌ی گرافیکی احتمالی AMD از ۲۴ گیگابایت حافظه‌ی HBM2e بهره می‌برد. رابط باس ۴۰۹۶ بیتی به‌همراه دو ترابایت‌برثانیه پهنای باند، از دیگر مشخصات احتمالی پردازنده‌ی گرافیکی نسل بعدی AMD هستند. استاندارد HBM2e کمی پیش توسط SK Hynix و سامسونگ معرفی شد و تولید انبوه آن در سال جاری ادامه پیدا می‌کند. دراین‌میان کاربران و کارشناسان منتظر قطعات جدید HPC هستند که توسط انویدیا و AMD به بازار عرضه می‌شد. ازطرفی اگر اطلاعات منتشرشده صحیج باشند، AMD در محصول آتی خود از طراحی HBM2 استفاده خواهد کرد.

مشخصات فنی احتمالی نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX Big Navi

نام کارت گرافیک

AMD Big navi

Radeon RX 5700 XT 50th Anniversary

Radeon RX 5700 XT

Radeon RX 5700

Radeon RX 5600 XT

Radeon RX 5500 XT

معماری

پردازنده گرافیکی

+7nm ناوی (نسل دوم RDNA)

7nm ناوی (نسل اول RDNA)

7nm ناوی (نسل اول RDNA)

7nm ناوی (نسل اول RDNA)

7nm ناوی (نسل اول RDNA)

7nm ناوی (نسل اول RDNA)

تعداد پردازنده‌های جریان (SP)

۵۱۲۰

۲۵۶۰

۲۵۶۰

۲۳۰۴

۲۳۰۴

۱۴۰۸

TMU/ROP

۹۶ / ۳۲۰

۶۴ / ۱۶۰

۶۴ / ۱۶۰

۶۴ / ۱۴۴

۶۴ / ۱۴۴

۳۲ / ۸۸

سرعت کلاک پایه

نامشخص

۱۶۸۰ مگاهرتز

۱۶۰۵ مگاهرتز

۱۴۵۶ مگاهرتز

۱۱۳۰ مگاهرتز

۱۶۷۰ مگاهرتز

سرعت کلاک تقویت‌شده

نامشخص

۱۹۸۰ مگاهرتز

۱۹۰۵ مگاهرتز

۱۷۲۵ مگاهرتز

۱۵۶۰ مگاهرتز

۱۸۴۵ مگاهرتز

سرعت کلاک در حالت بازی

نامشخص

۱۸۳۰ مگاهرتز

۱۷۵۵ مگاهرتز

۱۶۲۵ مگاهرتز

۱۳۷۵ مگاهرتز

۱۷۱۷ مگاهرتز

قدرت پردازش

۱۸ تا ۲۰ ترافلاپس

۱۰/۱۴ ترافلاپس

۹/۷۵ ترافلاپس

۷/۹۵ ترافلاپس

۷/۱۹ ترافلاپس

۵/۱۹ ترافلاپس

حافظه‌ی  VRAM

۲۴ گیگابایت HBM2e

۸ گیگابایت GDDR6

۸ گیگابایت GDDR6

۸ گیگابایت GDDR6

۶ گیگابایت GDDR6

۸ گیگابایت GDDR6

رابط باس

۴۰۹۶ بیت

۲۵۶ بیت

۲۵۶ بیت

۲۵۶ بیت

۱۹۲ بیت

۱۲۸ بیت

پهنای باند

۲ ترابایت‌برثانیه

۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه

۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه

۴۴۸ گیگابایت‌برثانیه

۲۸۸ گیگابایت‌برثانیه

۲۲۴ گیگابایت‌برثانیه

توان معمول برد (TBP، واحد اختصاصی AMD)

۲۷۵ وات

۲۳۵ وات

۲۲۵ وات

۱۸۰ وات

۱۵۰ وات

۱۳۰ وات

قیمت

نامشخص

۴۴۹ دلار

۳۹۹ دلار

۳۴۹ دلار

۲۷۹ دلار

۱۶۹ دلار (نسخه‌ی ۴ گیگابایتی)

۱۹۹ دلار (نسخه‌ی ۸ گیگابایتی)

تاریخ رونمایی

۲۰۲۰

هفتم ژوئیه ۲۰۱۹

هفتم ژوئیه ۲۰۱۹

هفتم ژوئیه ۲۰۱۹

۲۱ ژانویه‌ی ۲۰۲۰

هفتم اکتبر ۲۰۱۹

AMD اخیرا تصمیم گرفت تا در تمامی کارت‌های گرافیکی ناوی خود از GDDR6 استفاده کند، اما از زمان معرفی Radeon VII هیج کارت گرافیک پرچم‌داری از شرکت معرفی نشده است که آن هم مجهز به HBM2 بود. فراموش نکنید که تمامی پرچم‌دارهای AMD از زمان خانواده‌ی Radeon R9 از حافظه‌ی HBM/2 استفاده کرده‌اند. درنهایت جای تعحب نخواهد بود که پرچم‌دار مبتنی بر ناوی نیز از همین ساختار بهره ببرد.

نکات مهمی باید در اطلاعات منتشرشده توسط منابع رسانه‌ای در نظر گرفته شوند. اگرچه امکان استفاده از ساختار ۲۴ گیگابایتی با باس ۴۰۹۶ بیتی در طراحی 12hi وجود دارد، شرکت سازنده در اوت ۲۰۱۹ جزئیاتی از 12hi متشر کرد. درنهایت شاید AMD تصمیم دارد تا برنامه‌های خود را در بخش حافظه‌ی کارت گرافیک تغییر دهد و با استفاده از HMB2e، از محدودیت‌های کنونی عبور کند. SK Hynix فناوری HBM2e چهار گیگابیت‌برثانیه دارد که هفته‌ی گذشته در جریان ISCC-2020 آن را رونمایی کرد.

Radeon

درصورت صحیح بودن اطلاعات منتشرشده، می‌توان ادعا کرد که AMD مسیری شبیه به انویدیا را در پیش گرفته است. تیم سبز، بهترین تراشه‌های GDDR5X خود را برای سری پاسکال و تراشه‌های GDDR6 را برای خانواده‌ی محصولات تورینگ به‌کار گرفت چون ارتباط نزدیکی با تولیدکننده‌های تراشه داشت. AMD به‌عنوان یکی از شرکای پیش‌گام توسعه‌ی HBM، می‌تواند همین رویکرد را در پیش گرفته و بهترین تراشه‌های HBM2e را برای نسل بعدی پردازنده‌های گرافیکی خود حفظ کند.

درنهایت اگرچه صحت اطلاعات منتشرشده نزدیک به واقعیت به‌نظر می‌رسد، احتمالا محصول Navi Radeon RX، کارت گرافیکی گران‌قیمت خواهد بود. شاید قیمتی حدود ۹۹۹ دلار برای محصول آتی تیم قرمز، منطقی به‌نظر برسد که قیمتی معمول برای کارت‌های گرافیک حرفه‌ای بازار است. قبلا اطلاعاتی از یک پردازنده‌ی معرفی‌نشده‌ی Radeon RX منتشر شد که ۱۷ درصد سریع‌تر از RTX 2080 Ti بود. اطلاعاتی دیگر، سرعت و بهره‌وری نسل بعدی کارت گرافیک AMD را دوبرابر Radeon RX 5700 XT می‌دانستند. به‌هرحال مشخصات فاش‌شده‌ی اخیر، تاحدودی ادعاهای گذشته را تأیید می‌کنند، اما همین اطلاعات نیاز به تأیید رسمی ازسوی شرکت سازنده دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات