لیزا سو: کارت گرافیک رده‌بالای AMD با رهگیری پرتو به زودی معرفی می‌شود

چهارشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹
مطالعه 4 دقیقه
مدیرعامل AMD از عرضه‌ی کارت گرافیک بسیار توانمند خانواده‌ی رادئون به‌عنوان پرچم‌دار محصولات این شرکت در سال ۲۰۲۰ خبر داد.
تبلیغات

لیزا سو مدیرعامل AMD پس از کنفرانس این شرکت در نمایشگاه CES 2020، طی کنفرانسی مطبوعاتی از عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی توانمند خانواده‌ی ناوی (Navi) در کنار APUهای جدید این شرکت در آینده‌ی نزدیک خبر داد. درحالی که بسیاری از گزارشات از معرفی کارت گرافیک پرچم‌دار AMD در CES 2020 خبر می‌دادند، غول دنیای نیمه‌هادی اشاره‌ای به آن نکرد و حتی تیزری نیز در خصوص این محصول منتشر نکرد. اکنون مدیرعامل AMD از توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی رده‌بالای این شرکت و عرضه‌ی آن در سال ۲۰۲۰ خبر داد.

در این کنفرانس مطبوعاتی، گوردون انگ از نشریه‌ی PC World در خصوص برنامه‌های AMD برای عرضه‌ی محصولات جدید و توانمند خانواده‌ی رادئون برای رقابت با RTX 2080 Ti انویدیا سوال پرسید. لیزا سو در پاسخ به اهمیت بسیار زیاد کارت گرافیک توانمند خانواده‌ی ناوی برای AMD اشاره کرد و عرضه‌ی آن را حتمی دانست.

من می‌دانم که کاربرها در ردیت به‌دنبال پردازنده‌ی رده‌بالای ناوی هستند. می‌توانید انتظار پردازنده‌ای توانمند را داشته باشید و این موضوع برای ما بسیار مهم است. بازار کارت‌های گرافیک به‌خصوص انواع توانمند و رده‌بالا، از اهمیت بسیار زیادی به‌خصوص برای AMD برخوردار است و به‌همین دلیل می‌توانید انتظار عرضه‌ی یکی از آن‌ها را داشته باشید.
amd navi

با توجه به گزارشات منتشر شده و گفته‌های لیزا سو، احتمالا پردازنده‌ی جدید خانواده‌ی ناوی از معماری نسل دوم RDNA بهره خواهد برد. احتمال می‌رود AMD خود را برای معرفی نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی خود در رویداد‌های پیش‌رو اعم از کامپیوتکس ۲۰۲۰ یا E3 آماده می‌کند. سال گذشته AMD طی رویداد کامپیوتکس کارت‌های گرافیک سری رادئون ۵۷۰۰ را با معماری جدید RDNA معرفی کرد. طبق شایعات منتشر شده احتمالا پردازنده‌ی پرچم‌دار AMD توان پردازشی دو برابری در مقایسه واحد گرافیکی Navi 10 (چیپ به‌کار رفته در رادئون سری ۵۷۰۰) خواهد داشت. برخی از قابلیت‌های پیش‌بینی شده عبارت هستند از:

  • بهینه شده برای لیتوگرافی ۷ نانومتری پلاس
  • مختص کاربران حرفه‌ای
  • پشتیبانی از رهگیری پرتو به‌صورت سخت‌افزاری
  • کارت‌های گرافیک متنوع با حافظه‌های GDDR6 و HBM2
  • مصرف توان بهینه‌تر در مقایسه با نسل اول RDNA

جزئیات بیشتری از محصول آینده‌ی AMD در دسترس نیست، اما به‌نظر می‌رسد این شرکت با معرفی نسل جدید کارت گرافیک رده‌بالای خود بازگشت شکوهمندی به بخش حرفه‌ای بازار داشته باشد. تلاش AMD برای به‌کارگیری رهگیری پرتو در محصولات آتی خود امری مسجل است. به‌گفته‌ی مدیران AMD این شرکت سرمایه‌گذاری کسترده‌ای برای تجهیز محصولات خود به این فناوری انجام داده است. لیزا سو نیز به‌طور ضمنی به این موضوع اشاره کرد که تمام کارت‌های گرافیک آینده‌ی این شرکت از این فناوری پشتیبانی خواهند کرد.

navi

رهگیری پرتو یکی از قابلیت‌های کلیدی معماری RDNA 2 خواهد بود و کارت گرافیک رده‌بالای AMD قطعا از آن بهره خواهد برد. پردازنده‌های ساخته شده توسط AMD به‌کار رفته در نسل آتی کنسول‌های بازی پلی‌استیشن و ایکس‌باکس نیز از رهگیری پرتو پشتیبانی خواهند کرد. لیزا سو در خصوص پشتیبانی از این فناوری در محصولات AMD گفت:

من در گذشته هم اشاره کردم که رهگیری پرتو از اهمیت زیادی برخوردار است و من هنوز به آن باور دارم. اما اگر به جایگاه کنونی ما نگاه کنید، متوجه می‌شوید که برای ما هنوز بسیار زود است. ما سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در رهگیری پرتو و توسعه‌ی اکوسیستم پیرامون آن انجام داده‌ایم. هر دو شریک تجاری ما در بخش کنسول‌های بازی نیز گفته‌اند که آن‌ها از رهگیری پرتو استفاده خواهند کرد. می‌توانید انتظار پشتیبانی از این فناوری را از کار‌ت‌های گرافیک ما در سال ۲۰۲۰ داشته باشید. اما من باور دارم هنوز بسیار زود است و اکوسیستم نیاز به توسعه دارد. ما به بازی و نرم‌افزار بیشتر برای بهره‌گیری از این فناوری نیاز داریم.

کارت‌گرافیک رده‌بالای AMD به رقابت با RTX 2080، RTX 2080 Super و RTX 2080 Ti در خانواده‌ی انویدیا خواهد پرداخت. چندی پیش گزارشاتی مبنی برای معماری جدید امپر (Ampere) انویدیا با توان ۵۰ درصدی بیشتر و بهینه‌بودن دو برابر (نسبت به معماری فعلی تورینگ) منتشر شد که نسل آتی کارت‌های گرافیک جی‌فورس از آن بهره می‌برند. AMD قطعا راه دشواری برای رقابت در بخش کارت‌های گرافیک رده‌بالا خواهد داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات