انویدیا جی‌فورس ناو با هزینه اشتراک پنج دلار در ماه، استیدیا را به چالش می‌کشد

شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
انویدا از سرویس استریم ابری بازی خود موسوم به GeForce Now رونمایی کرد که به‌عنوان رقیبی بزرگ برای گوگل استیدیا شناخته می‌شود.
تبلیغات

سرویس استریم بازی انویدیا GeForce Now از مدتی پیش در دستگاه‌های انویدیا شیلد عرضه شده بود. اکنون نسخه‌ی مخصوص کامپیوترهای شخصی ویندوزی،‌ مک و گوشی‌ موبایل اندرویدی نیز از حالت آزمایشی خارج شده است. سرویس جی‌فورس ناو مانند رقبایی همچون گوگل استیدیا، Xbox Game Pass، Project xCloud و موارد مشابه، بازی‌های تحت پشتیبانی را در دیتاسنترهای خود رندر کرده و به کامپیوترهای ویندوزی و مک و گوشی‌های اندرویدی ارسال می‌کند. درنتیجه کاربران می‌توانند با دستگاه‌هایی هرچند ضعیف، بازی‌های باکیفیت را تجربه کنند.

سرویس جدید انویدیا که با نام اختصاری GFN شناخته می‌شود، از بازی‌های کنونی تحت مالکیت کاربر (خصوصا در استیم) پشتیبانی می‌کند؛ درنتیجه نیازی به خرید نسخه‌ای ویژه از بازی از کتابخانه‌های خاص نخواهد بود. باتوجه به مدل مذکور می‌توان ادعا کرد که انویدیا، کاربران مالک بازی‌های متعدد را به‌عنوان بازار اولیه‌ی خود نشانه رفته است.

برای استفاده از سرویس استریم بازی انویدیا ابتدا باید اپلیکیشن ویندوز، مک یا اندروید آن را روی دستگاه خود نصب کنید. مراحل مرسوم بعدی، ثبت‌نام، ورود و جست‌وجو برای بازی‌‌های موردعلاقه تا درصورت تمایل به کتابخانه‌ی شما اضافه شوند. بازی‌ها در دو دسته‌ی «instant access» و «single session» ارائه می‌شوند. بازی‌های دسته‌ی اول، پشتیبانی رسمی GFN را دریافت می‌کنند. این بازی‌ها در سرورهای شرکت نصب شده‌اند و به‌روزرسانی‌ها را به‌صورت منظم دریافت می‌کنند. به‌علاوه بهینه‌سازی‌های لازم برای استریم بهتر نیز روی آن‌ها انجام می‌شود و می‌توان در اپلیکیشن‌های GFN بازی‌ها را پیدا کرد. درحال حاضر ۵۰ تا ۶۰ بازی با قابلیت رایگان در دسته‌ی دسترسی سریع قرار دارند.

جی فورس ناو / GeForce Now

سرویس جی‌فورس تمرکز زیادی روی کاربران استیم دارد. گیمرها برای اجرای بازی‌های Single Session تنها باید استیم را از رابط کاربری GFN اجرا و از همان مسیر، مانند تجربه‌های قبلی بازی کنند. البته درحال‌حاضر همه‌ی بازی‌ها بدون ایراد اجرا نمی‌شوند و برای پیدا کردن بازی‌های تحت پشتیبانی باید سعی و خطا کنید. درحال‌حاضر بازی‌های متعددی در دسته‌ی دسترسی سریع هستند که از لانچرهای Epic Games و Battle.net و Origin اجرا می‌شوند. ازطرفی اگر یک بازی از منابع متعددی در دسترس باشد، سرویس جی‌فورس ناو آن را نسخه‌ی استیم فرض می‌کند.

هماهنگ‌سازی بازی در سرویس‌های ابری GFN به‌کمک سرویس‌های رابط انجام می‌شود که مدیریت حساب کاربری را هم برعهده دارند. درنتیجه وقتی روی دکمه‌ی Play در GFN کلیک کنید، به سرویس خارجی هدایت می‌شود. به‌عنوان مثال در استیم، پس از هدایت به کتابخانه‌ی بازی استیم، مجددا باید روی Play کلیک کند. GFN درواقع به‌عنوان یک موتور رندر و استریم عمل می‌کند و به‌خاطر پیاده‌سازی به‌صورت ماشین مجازی، برای پشتیبان‌گیری یا بازیابی بازی‌ها به حافظه‌ی ذخیره‌سازی محلی دسترسی ندارد.

هزینه‌ی اشتراک GeForce Now

سرویس GFN اکنون در دو نسخه‌ی رایگان و Founders ارائه می‌شود که هردو بازی‌ها را تا حداکثر کیفیت 1080p/60fps ارائه کرده و از دستگاه‌های مشترکی پشتیبانی می‌کنند. منتهی عضویت Founders علاوه بر اولویت‌دهی به کاربر در دسترسی به بازی‌ها، امکاناتی همچون رهگیری پرتو RTX و ۶ ساعت زمان بازی را در اختیار او قرار می‌دهد. در بخش رایگان، در هر مرتبه ورود به سرویس، محدودیت یک‌ساعته وجود دارد. GFN اکنون در آمریکای شمالی، غرب اروپا، روسیه، ژاپن و کره‌ی جنوبی در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

جی فورس ناو / GeForce Now

هر دو سرویس رایگان و پولی جی‌فورس ناو اکنون در دسترس کاربران مناطق تحت پشتیبانی قرار دارد و هزینه‌ی عضویت پولی ۴/۹۹ دلار عنوان می‌شود. البته ۹۰ روز ابتدای سرویس پولی نیز رایگان خواهد بود. در ادامه برای عضویت ۱۲ ماهه، به‌ازای هر ماه هزینه‌ی ۴/۹۹ دلار از کاربر دریافت می‌شود. در مجموع با پرداخت ۶۰ دلار می‌توان به‌مدت ۱۵ ماه از سرویس GFN Founders استفاده کرد. انویدیا هیچ اطلاعاتی از هزینه‌ی سرویس پس از ۱۲ ماه ابتدایی منتشر نکرد و می‌توان انتظار افزایش قیمت را داشت.

جدول مقایسه‌ی انواع عضویت سرویس GFN

نوع اشتراک

رایگان

Founders

هزینه

رایگان

ماهانه ۴/۹۹ دلار برای ۱۲ ماه (سه ماه اول رایگان)

زمان عرضه

اکنون

اکنون و به‌صورت محدود تا زمانی‌که کاربران پولی وارد فهرست انتظار اجرای بازی‌ها شوند

کیفیت بازی

1080p/60fps

1080p/60fps

قابلیت اضافه

ندارد

دسترسی سریع‌تر به بازی‌ها، شتاب‌دهی رهگیری پرتو RTX

بازی‌های رایگان

ندارد

نامشخص

تخفیف بازی

ندارد

نامشخص

محدودیت

یک ساعت بازی در هر بار ورود

۶ ساعت بازی در هر بار ورود

پلتفرم‌های تحت پشتیبانی

انویدیا شیلد، macOS، ویندوز ۱۰، اندروید، سیستم‌عامل کروم (به‌زودی در ۲۰۲۰)

انویدیا شیلد، macOS، ویندوز ۱۰، اندروید، سیستم‌عامل کروم (به‌زودی در ۲۰۲۰)

جی فورس ناو / GeForce Now

در نگاه اول، امکان استفاده‌ی یک ساعت رایگان از سرویس استریم GFN آن‌چنان زیاد به‌نظر نمی‌رسد. البته انویدیا اعلام کرد که در مراحل آزمایشی، میانگین استفاده‌ی کاربران از سرویس، یک ساعت بوده است. کاربر می‌تواند به تعداد دفعات نامحدود از سرویس خارج شود و مجددا ورود کند. البته ازآنجاکه کاربران Founders در ابتدای صف بازی قرار دارند، شاید کاربران رایگان نتوانند مجددا به‌سرعت وارد بازی‌ها شوند. گیمرهایی که در مرحله‌ی آزمایشی با انویدیا همکاری کردند، به‌صورت خودکار وارد دسته‌ی کاربران رایگان می‌شوند. برای کاربران انویدیا شیلد نیز تغییری در هزینه و مدت زمان مجاز بازی رخ نخواهد داد.

قوانین استفاده از GeForce Now

کاربران درصورت لغو عضویت خود در جی‌فورس ناو، خسارت کمتری نسبت به سرویس‌های دیگر همچون استیدیا متحمل می‌شوند. ازآنجاکه دسترسی به بازی و داده‌های آن ازطریق سرویس‌های خارجی واسط انجام می‌شود، درصورت لغو عضویت هیچ داده‌ای از بین نمی‌رود. البته امکان پس گرفتن هزینه‌ی پرداخت‌شده درصورت استفاده نکردن از زمان عضویت وجود ندارد. به‌علاوه انویدیا می‌تواند به‌ هر دلیلی و بدون اعلامیه‌ی قبلی، عضویت کاربر را در سرویس لغو کند و هیج تعهدی هم برای اختلال در اجرای بازی‌ها ندارد. به‌هرحال چنین رویکردهایی در سرویس‌های استریم بازی عادی محسوب می‌شود.

احتمال حذف ناگهانی بازی‌ها از GFN وجود دارد

یکی از جنبه‌های منفی قوانین استفاده از سرویس GFN، احتمال حذف بازی از سرویس است. برخلاف سرویس‌های مجموعه‌ی بازی یا نتفلیکس شما برای بازی‌ها پول پرداخت کرده‌اید، اما احتمال دارد زمانی امکان اجرای آن‌ها را در GFN از دست بدهید. به‌زبان ساده‌تر، انویدیا برای میزبانی و استریم بازی‌‌ها باید مجوز انتشار را از ناشران دریافت کند. ازطرفی شرکت در قوانین استفاده می‌گوید: «محتوا برای خرید یا استریم از سرویس GFN در دسترس کاربر خواهد بود، اما شاید به‌خاطر محدودیت‌های مجوز انتشار ازسوی ارائه‌دهنده یا دلایل دیگر از دسترس خارج شود».

جی فورس ناو / GeForce Now

تعداد زیادی از بازی‌های پرطرفدار در ماه‌های اخیر از GFN حذف شده‌اند. در میانه‌ی ماه دسامبر گذشته، دسترسی بازی‌هایی همچون Devil May Cry 5، Monster Hunter: World، Resident Evil 2، Final Fantasy XV، NieR: Automata در سرویس استریم جی‌فورس ناو غیرممکن شد. در ماه گذشته نیز بازی‌های دیگر همچون Pro Evolution Soccer و Metal Gear Solid V: The Phantom Pain و تعدادی دیگر از GFN حذف شدند.

پیش‌نیاز اجرای GeForce Now

سرویس استریم بازی انویدیا مانند دیگر سرویس‌های ابری مشابه، به سخت‌افزار پایه‌ای برای اجرا نیاز دارد. توانایی دریافت و رمزگشایی محتوای استریم و پهنای باند مناسب و اتصال اینترنت پایدار، از پیش‌نیازهای اصلی سخت‌افزاری هستند. حداقل سرعت اتصال ۱۵ مگابیت‌برثانیه برای کیفیت 720p/60fps و ۲۵ مگابیت‌برثانیه برای کیفیت 1080p/60fps پیش‌بینی می‌شود که با اتصال اترنت یا وای‌فای پنج گیگاهرتزی به دستگاه کاربر متصل شود. مصرف داده بین چهار تا ۱۰ گیگابایت برای هر ساعت بازی متغیر خواهد بود.

جی فورس ناو / GeForce Now

  • پیش‌نیاز اجرای GFN روی مک: سیستم‌عامل macOS 10.10 یا جدیدتر
  • پیش‌نیاز اجرای GFN روی کامپیوتر شخصی ویندوزی: پردازنده‌ی دوال کور دو گیگاهرتزی یا بالاتر، حداقل چهار گیگابایت حافظه‌ی رم، پردازنده‌ی گرافیکی با پشتیبانی از DirectX 11 (حداقل جی‌فورس سری 6000 یا AMD سری 3000 یا Intel HD Graphics سری 600 و حداقل سیستم‌عامل ویندوز ۷ ۶۴ بیتی
  • پیش‌نیاز اجرای GFN روی گوشی‌های هوشمند اندرویدی: حداقل حافظه‌ی رم دو گیگابایت با اندروید ۵
  • برای اجرای بازی‌های GFN روی کامپیوترهای شخصی ویندوزی و مک، به کیبورد و ماوس یا کنترلرهای USB نیاز خواهد بود. کاربران اندروید نیز باید از کنترلرهای بی‌سیم بلوتوثی استفاده کنند. در نهایت شایان ذکر است، انویدیا در ماه‌های آتی سال ۲۰۲۰، سرویس خود را برای سیستم‌عامل کروم هم عرضه خواهد کرد و کاربران مک‌بوک امکان استفاده از GFN را خواهند داشت.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات