از پیکسل فولد تا اندروید ۱۴؛ شمارش معکوس برای هیجان‌انگیزترین رویداد گوگل

دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۵
مطالعه 10 دقیقه
پوستر مراسم Google I/O 2023
از اندروید ۱۴ گرفته تا دستگاه‌هایی که شاید روانه بازار نشوند، این مقاله درباره محصولاتی است که احتمال دارد در کنفرانس Google I/O 2023 شاهدشان باشیم.
تبلیغات

با رسیدن فصل بهار شیفتگان فناوری باردیگر چشم‌انتظار محصولاتی هستند که گوگل در کنفرانس توسعه‌دهندگان Google I/O 2023 رونمایی می‌کند؛ از اندروید ۱۴ گرفته تا گوشی هوشمند تاشو و برخی دستگاه‌هایی که ممکن است هرگز فرصت حضور در بازار را به‌دست نیاورند و شاید فقط فهرست کنفرانس را پر کنند.

با‌این‌همه، گوگل در هفته گذشته با انتشار تیزر ویدئویی رسمی از گوشی تاشو پیکسل فولد، تأیید کرد که در رویداد گوگل I/O درباره این گوشی صحبت‌های زیادی خواهد شد.

گوگل در این هفته به‌صورت رسمی کنفرانس سالانه‌ی توسعه‌دهندگان Google I/O 2023 را برگزار خواهد کرد. طبق اعلام گوگل، این کنفرانس به‌صورت رویدادی ترکیبی در ۱۰ می ۲۰۲۳ (۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) آمفی‌تئاتر Shoreline در مانتین‌ویو کالیفرنیا برگزار می‌شود و بیشتر افراد به صورت مجازی در آن حضور خواهند یافت.

مهم‌ترین نکته درمقایسه‌با رویداد سال گذشته این است که کنفرانس گوگل I/O 2023 یک‌روزه برگزار می‌شود و دیگر شاهد برگزاری دو تا سه‌روزه‌ی مرسوم جلسات اضافی پس از سخنرانی اصلی نخواهیم بود.

براساس اطلاعات منتشرشده در وب‌سایت گوگل I/O 2023، سخنرانی اولیه در ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت شروع می‌شود و سخنرانی اصلی مرتبط با توسعه‌دهندگان نیز بعد از آن انجام می‌شود که جزئیات زیادی درباره ابزار جدید برای توسعه‌دهندگان گوگل ارائه می‌کند. با‌این‌حال، دستور جلسه Google I/O 2023 اطلاعات دقیقی از برنامه‌های رویداد نمی‌دهد؛ اما تاحدودی می‌توان حدس زد در این رویداد منتظر چه محصولاتی باشیم.

گوگل چند سالی است که فرصت کنفرانس Google I/O را غنیمت می‌شمارد تا تلاش‌های بی‌وقفه‌ی خود درزمینه‌ی توسعه‌ی ابزار مبتنی‌بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی را اعلام کند؛ بنابراین، گوگل امسال احتمالاً با‌توجه‌به افزایش رقبای قَدَر در این حوزه، تمرکز بیشتری روی موضوع هوش مصنوعی خواهد کرد. همچنین، اخباری درباره‌ی محصولات دیگر گوگل ازجمله سیستم‌عامل محبوب اندروید نیز منتشر خواهد شد که کاربری روزانه‌ی بیشتری دارند.

اندروید ۱۴

لوگو اندروید ۱۴ روی صفحه گوشی

بزرگ‌ترین سیستم‌عامل گوگل، اندروید، قطعاً بخش بزرگ دیگری از کنفرانس را به‌خود اختصاص خواهد داد تا شاهد تازه‌های اندروید ۱۴ برای توسعه‌دهندگان و کاربران باشیم.

مشتاقان اندروید قبلاً برخی از ویژگی‌های سفارشی‌سازی جذاب تصویر پس‌زمینه با استفاده از ایموجی‌ها را کشف کردند و طبق سنت هرساله گوگل، آخرین نسخه اندروید همیشه در ویترین رویداد گوگل I/O بخشی را به‌خود اختصاص می‌دهد. بنابراین، نمی‌توان رویداد توسعه‌دهندگان گوگل ۲۰۲۳ را بدون اخباری از اندروید ۱۴ تصور کرد. این نسخه از اندروید در اواخر تابستان دردسترس قرار خواهد گرفت.

اولین پیش‌نمایش توسدهندگان اندروید ۱۴ در فوریه ۲۰۲۳ میلادی (بهمن ۱۴۰۱ خورشیدی) بیرون آمد و پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان دوم نیز دقیقاً یک روز پس‌از تعیین تاریخ رسمی رویداد گوگل I/O منتشر شد و در فروردین ماه ۱۴۰۲، اولین نسخه بتا اندروید ۱۴ برای دانلود دردسترس قرار گرفت.

با وجود انتشار اولین نسخه بتا اندروید ۱۴، همچنان سخنرانی اصلی I/O بهترین فرصت را برای اطلاع‌رسانی و معرفی به‌روزرسانی‌های اندروید، ویژگی‌های جدید و بهبودها فراهم می‌کند.

به‌لطف پیش‌نمایش‌های توسعه‌دهندگان و انتشار نسخه بتا، برخی از ویژگی‌های اندروید ۱۴ را می‌شناسیم. برای مثال، امکان شبیه‌سازی برنامه (App Cloning) که به شما اجازه می‌دهد تا از یک برنامه با حساب‌های کاربری متفاوت استفاده کنید. علاوه‌براین، پروفایل مهمان بهبودیافته برای استفاده از برنامه‌های گوشی نیز ازجمله برجسته‌ترین ویژگی‌های اندروید ۱۴ به‌شمار می‌روند.

گوگل همچنین، روی Photo Picker قدرتمندتر، برنامه جدید Health Connect جدید و پشتیبانی گسترده‌تر کنترلر بازی تمرکز کرده است.

هوش مصنوعی در اندروید

قابلیت Direct My Call در گوشی پیکسل ۷
قابلیت Direct My Call مبتنی‌بر هوش مصنوعی در گوشی پیکسل ۷

با وجود رقابت شدید و جنگ با تمام قوا در هوش مصنوعی، به‌راحتی می‌توان تصور کرد که بخشی از مطالب اصلی کنفرانس گوگل طوری بازنویسی شود تا تأکید بیشتری بر پیشرفت‌های شرکت در حوزه یادگیری ماشینی داشته باشد.

بخشی از آن نیز به ویژگی‌های جدید طراحی‌شده برای کاربران اندروید اختصاص خواهد یافت. احتمالاً به‌یاد می‌‌آورید که گوگل نسخه‌ی نمایشی Duplex را در کنفرانس Google I/O 2018 چگونه به رخ رقبا کشید. اکنون، این قابلیت بخش مهمی از تجربه‌ی کاربری گوشی هوشمند پیکسل تلقی می‌شود؛ فناوری‌ای که در‌حال‌حاضر کمک می‌کند گوشی پیکسل ۷ زمانی‌که نمی‌توانید، به‌جای شما به تلفن پاسخ دهد.

تبلت پیکسل

تبلت با پس‌زمینه بال پرنده

با‌توجه‌به اینکه اندروید ۱۴ مسیری را ادامه می‌دهد که گوگل با اندروید 12L برای پشتیبانی از دستگاه‌هایی با نمایشگر بزرگ‌تر ازجمله تبلت آغاز کرد، کنفرانس توسعه‌دهندگان احتمالاً محلی برای خودنمایی سازگاری بهتر پلتفرم با صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر خواهد بود. حال چه خبر از تبلت پیکسل؟

بعد از اینکه گوگل در رویداد گوگل I/O سال ۲۰۲۲ تبلت خود را معرفی کرد، انتظار می‌رفت نهایتاً در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۳ (زمستان ۱۴۰۱) این محصول روانه بازار شود؛ اما هنوز از عرضه این دستگاه به بازار خبری به‌گوش نمی‌رسد. شاید خیلی امیدوارانه به‌نظر برسد که همچنان چشم‌انتظار این محصول در کنفرانس گوگل I/O سال ۲۰۲۳ باشیم؛ مانند سالی که شاهد نکسوس ۱۰ یا پیکسل‌بوک بودیم.

اما، با فاش شدن مشخصات فنی تبلیت پیکسل گوگل به صورت کامل می‌توان اطمینان داشت که رویداد سال ۲۰۲۳ موقعیتی برای عرضه این تبلت خواهد بود.

تبلت پیکسل گوگل نمایشگری ۱۰٫۹۵ اینچی و تراشه تنسور دارد و احتمالاً همراه قلم به دست خریداران خواهد رسید. پیش‌تر تبلت گوگل پیکسل در رنگ جدید مرجانی رؤیت شد. در ویدئویی که از رویداد طراحی میلان منتشر شد و در آن تبلت گوگل به‌چشم می‌خورد دو رنگ دیگر از این محصول نیز رویت شدند خاکستری تیره و روشن بودند.

گوشی تاشو پیکسل فولد

دو گوشی پیکسل ۷اس کنار یکدیگر
دو گوشی پیکسل 7s کنارهم

اندروید چند سالی است که در ارائه‌ی گوشی هوشمند تاشو یکه‌تازی می‌کند. درحال‌حاضر، سامسونگ چهارمین نسل از گوشی‌های تاشو خود، گلکسی زد فولد ۴ را عرضه کرده است و شرکت‌های دیگر نیز در حال ورود به عرصه‌ی رقابت گوشی‌های تاشو هستند. بنابراین، تا چندی پیش اخبار غیررسمی و تأییدنشده‌ای از گوشی پیکسل فولد (Pixel Fold) منتشر شده بود.

تا اینکه در هفته گذشته اولین ویدئوی رسمی از گوشی تاشو پیکسل فولد توسط گوگل منتشر شد تا شایعات درباره‌ی احتمال معرفی گوشی تاشو پیکسل فولد در رویداد توسعه‌دهندگان گوگل تأیید شوند.

فرم‌فکتور پیکسل فولد شبیه به سری گوشی‌های تاشو سامسونگ گلکسی زد فولد است؛ اما احتمال می‌رود نمایشگر آن با استفاده از متریال M13 تولید شود. این درحال است که انتظار می‌رود گلکسی زد فولد ۵ نمایشگری با متریال M12 داشته باشد. مزیت متریال M13 درمقایسه‌با M12 هنوز مشخص نیست؛ اما می‌توان انتظار مقاومت دربرابر تعداد بیشتری تاشدگی و ارائه‌ی رنگ‌های بهتر و کنتراست و روشنایی بهینه‌تری را داشت.

با‌ اینکه کنفرانس گوگل I/O لزوماً فرصتی برای نمایش دستگاه‌ها و سخت‌افزار نیست، همواره گوگل از این کنفرانس برای تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم درباره‌ی آنچه در طوفان پاییزی معرفی گوشی‌ها ممکن است رقم بخورد، استفاده کرده است. بنابراین، دیدن نشانه‌هایی از گوشی تاشو گوگل در این کنفرانس بهاری رضایت‌بخش خواهد بود.

گوشی پیکسل 7a

پیکسل 7a گوگل در دنیای واقعی

در چند سال گذشته، گوگل همواره در کنفرانس I/O به ما یادآوری کرده است که گوشی‌های میان‌رده‌ی پیکسلی طراحی و عرضه می‌کند که قیمت بسیاری مناسبی خواهند داشت. بنابراین، دور از ذهن نیست که انتظاری برای معرفی گوشی میان‌رده‌ی پیکسل 7a در بین مشتاقان سری گوشی‌های پیکسل وجود داشته باشد.

با‌این‌حال، در ماه گذشته تاریخ معرفی پیکسل 7a گوگل فاش شد تا احتمال معرفی پیکسل 7a و گوشی تاشو پیکسل فولد در این رویداد قوت بگیرد. شاید گوشی پیکسل 7a آخرین گوشی خوش قیمت گوشی‌های پیکسل گوگل باشد.

نقطه عطف گوشی پیکسل 7a می‌تواند نمایشگر با نرخ نوسازی ۹۰ هرتزی باشد، اگرچه نمی‌توان مطمئن بود که گوگل می‌خواهد این ویژگی را برای مدل پایه پرچم‌دار پیکسل رزرو کند یا خیر. همچنین، احتمال استفاده از دوربین اصلی ۶۰ مگاپیکسلی بهبودیافته و قابلیت Face Unlock و شارژ بی‌سیم نیز وجود دارد.

پیش‌تر احتمال می‌رفت در‌صورت معرفی در بهار، احتمال زیاد این گوشی در تابستان راهی بازار شود؛ اما، اکنون گفته می‌شود در زمان رویداد گوگل I/O 2023 گوشی پیکسل 7a روانه‌ی بازار می شود.

گوشی پیکسل 8

ممکن است گوگل به طراحی و ویژگی‌های اصلی گوشی پیکسل 8 در رویداد گوگل I/O 2023 اشاره‌ای مختصر داشته باشد. درست مانند آنچه درباره گوشی پیکسل ۷ در رویداد گوگل I/O 2022 شاهد بودیم. با توجه به اینکه، رندرهایی از پیکسل ۸ و پیکسل ۸ پرو افشا شده است، بعید نیست که گوگل به‌صورت رسمی نیز اشاره‌ای کوتاه به این دو گوشی داشته باشد.

ساعت هوشمند پیکسل واچ ۲

با توجه به اینکه طبق شایعات، ساعت هوشمند پیکسل واچ ۲ احتمال دارد با گوشی پیکسل ۸ رونمایی شود، ممکن است در رویداد گوگل I/O به‌طور کوتاه اشاره‌ای غیرمستقیم به این محصول گوگل نیز بشود.

گوگل AR Glasses؛ تبلیغ دستگاه‌هایی که عرضه نمی‌شوند

عینک واقعیت افزوده گوگل روی صورت یک زن

طبق عادت گوگل، کنفرانس توسعه‌دهندگان برگزار نمی‌شود؛ مگر اینکه در آن از محصولی صحبت شود که هرگز به عرضه‌ی عمومی نخواهد رسید. شاید هنوز فکرتان مشغول عینک واقعیت افزوده‌ای باشد که گوگل در اختتامیه کنفرانس سال گذشته اطلاعاتی از آن را رسماً با مخاطبان در میان گذاشت.

عینک‌های واقعیت افزوده چگونه به جایگزین گوشی‌های هوشمند تبدیل خواهند شد؟
عینک‌های واقعیت افزوده چگونه به جایگزین گوشی‌های هوشمند تبدیل خواهند شد؟
مطالعه '9

ویدئویی دو‌دقیقه‌ای به‌خوبی نشان داد عینک فانتزی گوگل می‌تواند در لحظه زبان‌های مختلف را ترجمه کند؛ اما هنوز موفق نشده‌ایم شاهد محصولی باشیم که گوگل با آن فرم‌فکتور عرضه کند، حتی با اینکه عینک‌های واقعیت افزوده مخصوص ترجمه سایر رقبا تا الآن راهی بازار شده‌اند.

هوش مصنوعی بارد

نماد هوش مصنوعی گوگل بارد روی گوشی

گوگل سال‌ها است که روی قابلیت‌های هوش مصنوعی آزمایش‌هایی انجام می‌دهد و در حال توسعه‌ی آن است؛ اما تا همین اواخر گرمای رقابت در این حوزه را حس نکرده بود تا اینکه سروکله‌ی OpenAI، رقیب قَدَر او در هوش مصنوعی، پیدا شد.

گوگل زمان زیادی را توسعه‌ی هوش مصنوعی صرف کرد؛ اما حالا باید در رقابت با مایکروسافت و چت‌بات ChatGPT طعم مبارزه‌ی واقعی را بچشد. در سال‌های گذشته، این شرکت تئوری‌های یکنواختی را درباره‌ی هوش مصنوعی تکرار می‌کرد؛ اما حالا با وجود خروش انواع مدل‌های هوش مصنوعی و حضور قدرتمندانه هوش مصنوعی مایکروسافت در این عرصه و حتی تلاش زاکربرگ، انتظار می‌رود بخش اعظمی از نطق گوگل I/O در سال ۲۰۲۳ به هوش مصنوعی گوگل Bard و رقبای او و آینده‌ی مدل‌های یادگیری زبان آن اختصاص داده شود.

درواقع، گوگل بارد را می‌توان آغاز برنامه‌ی بزرگ گوگل برای جستجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی دانست. با‌این‌حال، نیویورک تایمز در گزارشی مدعی شده که سامسونگ درحال ارزیابی ابعاد کنارگذاشتن گوگل، به‌عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض است و می‌خواهد بینگ جدید مایکروسافت را جایگزین کند.

هرچند، برکسی پوشیده نیست که گوگل خیلی قبل‌تر از سروصدای هوش‌مصنوعی مولّد، در توسعه هوش مصنوعی پیشرفته و مدل‌های یادگیری ماشینی فعالیت داشته است. اما، تلاش‌های این شرکت در ارائه‌ی هوش مصنوعی مولّدی برای رقابت با OpenAI و مایکروسافت که در حال حاضر با ChatGPT و Bing بر فض مسلط هستند، کمرنگ به‌نظر می‌رسد.

بنابراین، انتظار می‌رود رویداد گوگل I/O 2023 فرصت مناسبی برای گوگل باشد که باردیگر شاهد تلاش‌های گوگل در راستای ارائه‌ی پلتفرم‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی باشیم.

وب‌سایت ZDnet، در گزارش مفصلی به ۶ ویژگی مبتنی‌بر هوش مصنوعی که انتظار می‌رود در گوگل I/O شاهد باشیم پرداخته است که شامل موارد زیر می‌شود:

۱- بارد باهوش‌تر: در معرفی بارد شاید بتوان گفت عجله و دستپاچگی گوگل کار دستش داد و باعث شد تأثیری که باید را با توجه به انتظارات ما از یک غول فناوری، روی کاربران نداشته باشد. مدیرعامل گوگل، سوندار پیچای در مصاحبه‌ای گفت به‌زودی گوگل بارد با مدل PaLM ارتقاء داده خواهد شد که توانایی‌های استدلال، برنامه‌نویسی و ریاضیات آن را بهبود می‌بخشد.

۲- موتور جستجوی جدید: گوگل برای رقابت با بینگ جدید مایکروسافت، بیکار نبوده و گزارش می‌شود که ۱۶۰ نفر از نیروهای خود را تحت عنوان پروژه Magi برای تسریع به‌کارگیری هوش مصنوعی در موتور جستجو خود صف آرایی کرده است و می‌خواهد آزمایش‌های اولیه را برای یک میلیون کاربر آغاز کند.

پروژه Magi شامل ترکیبی از نتایج جستجو و کوئری‌های جستجو می‌شود که می‌تواند منجر به جذب تراکنش‌های مالی نظیر خرید کفش و رزرو پرواز شود و همچنان دارای تبلیغات در صفحات نتایج آن‌ها باشد. درواقع، موتور جستجوی مبتنی‌بر هوش مصنوعی گوگل قرار است از عادات جستجوی کاربران برای پیشنهاد گزینه‌های شخصی‌سازی‌شده در حالتی گفتگو مانند، استفاده کند.

۳- ارتقا‌ء هوش مصنوعی در Workspace: در ماه مارچ (اسفند ۱۴۰۱ خ.) گوگل ورود هوش مصنوعی به Google Workspace را اعلام کرد، بدین معنا که تمام ابزار بهره‌وری محبوب گوگل ازجمله، جیمیل، گوگل Docs و Slides با چاشنی هوش مصنوعی مولد ارتقاء می‌یابند.

با وجود بیانیه گوگل، این ویژگی‌ها هنوز دردسترس عموم قرار ندارند و در مرحله آزمایشی بتا قرار گرفته‌اند. بنابراین، پیش‌بینی می‌شود که رویداد گوگل I/O بهترین زمان برای معرفی و عرضه عمومی Workspace بهبودیافته خواهد بود.

۴- ارتقاء Google Assistant: اگرچه دستیارهای صوتی در ابتدای ورود به بازار، پیشرفته‌ترین فناوری هوش مصنوعی به نظر می رسیدند؛ اما فناوری آن‌ها در طی سال‌های گذشته راکد بوده است. بنابراین، دستیار صوتی گوگل می‌تواند بهترین گزینه‌ای باشد که با یکپارچه‌سازی با هوش مصنوعی مولد در اولویت قرار بگیرد.

بدون شک، بهبود عملکرد و توانایی برپایه فرمان‌های کاربر می‌تواند دستیار صوتی گوگل را در رقابت با Siri اپل و Alexa آمازون بسیار جلو بیاندازد و خوشبختانه مایکروسات دستیار صوتی مبتنی‌بر هوش مصنوعی ندارد که نگرانی ایجاد کند.

۵- روشن شدن تکلیف Imagen: هوش مصنوعی مولد بخش اعظمی از غوغای هوش مصنوعی در مدت اخیر را تشکیل داده است که در آن حوزه نام‌هایی نظیر مدیجورنی و DALL-E به چشم می‌خورد. ازسویی، شرکت‌های زیادی هوش مصنوعی مولد خود را برای رقابت توسعه داده‌اند، به‌غیر از گوگل که هنوز در این راستا قدمی برنداشته است.

طنز ماجرا آنجا است که گوگل از خیلی قبل‌تر هوش مصنوعی مولد عکسی با نام Imagen در دست توسعه دارد که هنوز دردسترس عموم قرار ندارد. شاید با توجه به موقعیت کنونی بهتر باشد گوگل در رویداد Google I/O 2023 تکلیف این پروژه خود را نیز روشن کند.

۶- ابزارهای توسعه‌دهندگان: گوگل در وب‌سایت رویداد، بخشی را با عنوان «What's new in generative AI?» قرار داده است که در توضیح آن به «ابزارهای جدید برای تسهیل کار توسعه‌دهندگان برای ساخت برپایه بهترین مدل‌های گوگل» اشاره می‌کند.

به‌هرحال، از آنجا که این رویداد اساسً مختص توسعه‌دهندگان است، شکی نباید داشت که گوگل ابزار و سرویس‌های اختصاصی ازجمله API‌های بهینه شده برای مخاطبین خود ارائه کند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی آنچه در کنفرانس Google I/O 2023 رقم خواهد خورد، چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات