۱۲ رونمایی مهم کنفرانس گوگل I/O 2017

پنج‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 12 دقیقه
گوگل در نطق اصلی کنفرانس I/O 2017 به معرفی محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری متعددی پرداخت که به ۱۲ مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.
تبلیغات

بدون تردید نطق اصلی کنفرانس توسعه دهندگان گوگل I/O 2017، یکی از رویدادهای فوق‌العاده هیجان‌انگیز سالیانه برای طرفداران شرکت گوگل است. این شرکت در کنفرانس توسعه دهندگان، محصولات جدید مهیجی که قصد انتشار آن‌ها را در آینده‌ی نزدیک دارد به‌طور خلاصه مرور می‌کند و ویژگی‌های جدید بهبودیافته‌ی آن‌ها را معرفی می‌کند. همان‌طور که انتظار می‌رفت، نطق اصلی مراسم گوگل I/O 2017، هردو بخش سخت‌افزار و نرم‌افزار شرکت را پوشش داد. در این مراسم، موارد هیجان‌انگیز بسیاری وجود داشت که مدیران اجرایی شرکت گوگل در جریان برگزاری آن و روی صحنه به تفصیل به آن‌ها پرداختند.

نطق اصلی کنفرانس توسعه دهندگان امسال، در زمان نسبتا کم، موارد بسیاری را پوشش داد. بنابراین داشتن جمع‌بندی ساده و خلاصه از مهم‌ترین اخبار و موارد رونمایی شده‌ی نوین، همیشه مورد پسند است. زومیت را همراهی کنید تا در این مقاله، به‌طور خلاصه به ۱۲ مورد از مهم‌ترین موارد معرفی‌شده در کنفرانس روز گذشته‌ی گوگل بپردازیم.

۱. پاسخ هوشمند در جیمیل

اسمارت ریپلای Smart Reply

سیستم یادگیری ماشین شرکت گوگل به تجزیه و تحلیل مخاطبان ایمیلی موجود در نرم‌افزار اندروید یا iOS جیمیل می‌پردازد و پاسخ‌هایی ساده و سریعی به یک ایمیل پیشنهاد می‌دهد. قابلیت یادشده مشابه نحوه‌ی عملکرد گوشی هوشمند در قبال پیام متنی است. جزئیات قابلیت یادشده در مقاله‌ی «رونمایی گوگل از قابلیت پاسخ هوشمند به ایمیل‌ در اندروید و iOS» قابل دسترسی است.

۲. گوگل لنز

گوگل لنز مجموعه‌ای از قابلیت‌های محاسباتی بصری است که قادر به مشاهده‌ی همان تصویری است که کاربران در حال تماشای آن هستند و مطابق با آن اطلاعاتی درباره‌ی شیء مورد نظر به کاربر ارائه می‌کند. برای مثال، در صورتی که لنز دوربین گوشی هوشمند محبوب خود را روی یک گل زیبا بگیرید، گوگل لنز نوع گل را برای شما مشخص خواهد کرد. حتی کاربران می‌توانند با اسکن کردن برچسب یک روتر وای‌فای، بلافاصله به آن متصل شوند. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله «گوگل قابلیت جستجو از طریق دوربین تلفن همراه را به دستیار هوشمند خود اضافه می‌کند» مراجعه کنید.

۳. نرم‌افزار Find My device

find my phone

شرکت گوگل پس از گذشت دو سال، با رونمایی از نسخه‌ی جدید و بازطراحی شده‌ی نرم‌افزار Android Device Manager موسوم به Find My Device، به‌طور جدی وارد رقابت با نرم‌افزار Find My iPhone پلتفرم iOS شرکت اپل شده است. به‌منظور دسترسی به جزئیات این قابلیت، به مقاله‌ی «گوگل آپدیت اپلیکیشن Android Device Manager را با نام جدید منتشر کرد» رجوع کنید.

۴. گوگل اسیستنت

اسیستنت

شرکت گوگل در حال ساخت و انتشار به‌روزرسانی عظیمی برای دستیار صوتی و هوشمند گوگل اسیستنت است. اولین و برترین قابلیت افزوده شده به این دستیار شخصی، قابلیت تایپ در آن است. اگرچه ممکن است وجود چنین ویژگی به‌ظاهر ساده یک پس‌رفت محسوب شود؛ اما بدیهی است که استفاده از قابلیت تایپ کردن در مکان‌های عمومی بسیار کاربردی خواهد بود.

همچنین دستیار هوشمند گوگل اسیستنت از این پس به گوگل لنز هم گره خواهد خورد و با آن در ارتباط خواهد بود؛ بنابراین کاربران می‌توانند درباره‌ی موارد در حال مشاهده، درخواست خود را به‌صورت مکالمه با دستیار یادشده مطرح کنند. برای مثال، کاربران می‌توانند دوربین گوشی هوشمند خود را روی یک بشقاب غذای منوی رستوران بگیرند و بدون نام بردن از غذا، درباره‌ی شباهت آن از گوگل اسیستنت سوال بکنند. گوگل اسیستنت در نهایت تصاویر مشابه بشقاب غذا را از طریق بخش جستجوی تصویری موتور جستجو به کاربر نشان خواهد داد.

Action-ها در گوگل، یک کیت ابزار توسعه‌ی شخص سوم ساخت گوگل است که امکان یکپارچه کردن پشتیبانی از دستیار گوگل اسیستنت را در خدمات خود فراهم می‌کند. استفاده از قابلیت یادشده فقط به گوگل هوم محدود می‌شود؛ اما هم‌اکنون روی دستگاه‌های مبتنی‌ بر سیستم عامل اندروید و iOS قابل دسترسی است.

۵. گوگل اسیستنت برای آیفون

گوگل اسیستنت آیفون

دستیار هوشمند گوگل اسیستنت در اقدامی جالب از سوی شرکت گوگل و برای اولین بار پا به گوشی آیفون اپل خواهد گذاشت. گوگل اسیستنت جایگزین نرم‌افزار معمولی گوگل موجود در سیستم عامل iOS خواهد شد که برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از مقاله‌ی مربوطه دیدن کنید.

۶. گوگل هوم

google home

بالاخره گوگل هوم از ویژگی فعال شدن بی‌درنگ (Proactive) پشتیبانی می‌کند؛ به این معنی که گوگل هوم بدون نیاز به درخواست کاربر، قادر به روشن شدن و جلب توجه او برای مبادله اطلاعات خواهد بود. به عنوان نمونه، گوگل هوم شما وقتی جلسه مهمی را فراموش کرده باشید، به‌طور خودکار روشن خواهد شد و به شما یادآوری خواهد کرد.

دومین قابلیت اضافه‌شده به گوگل هوم مربوط به تماس بدون دخالت دست (Hands Free) است. به‌طوری که کافی است از گوگل هوم درخواست کنید تا اقدام به برقراری تماس بکند. تماس از طریق گوگل هوم در کشور ایالت متحده کاملا رایگان است. در مقاله‌ی «گوگل قابلیت برقراری تماس تلفنی رایگان را به بلندگوی هوشمند خود اضافه می‌کند» می‌توانید به اطلاعات دقیق‌تری در این باره دست پیدا کنید.

خدمات رایگان اسپاتیفای هم در حال حاضر برای اولین بار از گوگل هوم پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که اطلاع دارید، قبلا فقط اشتراک‌های پولی پشتیبانی می‌شد. به علاوه، پشتیبانی از Soundcloud و Deezer هم به‌زودی به گوگل هوم افزوده خواهد شد و در آینده‌ی نزدیک همه‌ی مدل‌ها به‌منظور پشتیبانی از استریم صوتی مبتنی‌ بر بلوتوث از طریق همه‌ی دستگاه‌ها به اسپیکر اضافه خواهند شد.

در نهایت، شرکت گوگل پشتیبانی از واکنش‌های بصری را هم به گوگل هوم اضافه کرد. اگرچه گوگل هوم فاقد صفحه نمایش است؛ اما می‌تواند به دیگر دستگاه‌های دارای نمایشگری مانند گوشی هوشمند، کروم کست یا حتی آیفون متصل شود. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند در مورد هدایت به یک مقصد خاص از گوگل هوم سؤال کنند تا ساده‌ترین مسیر موجود را به گوشی هوشمند و نرم‌افزار نقشه‌ی گوگل ارسال کند.

۷. گوگل فوتوز

گوگل فوتوز

شرکت گوگل سه ویژگی کاملا جدیدی را به نرم‌افزار گوگل فوتوز (google photos)‌ افزوده است. اولین ویژگی مربوط به پیشنهاد اشتراک‌گذاری موسوم به Suggested Sharing است که با استفاده از یادگیری ماشین اقدام به یادآوری اشتراک گذاشتن تصویر مورد نظر با افراد درون تصویر می‌کند. برای مثال، اگر از گروه پنج نفره‌ی دوستان دوران دانشجویی خود عکس بگیرید، نرم‌افزار گوگل فوتوز از طریق یک پنجره‌ی فرعی اقدام به یادآوری اشتراک‌گذاری تصویر ثبت‌شده با هر یک از افراد حاضر در تصویر خواهد کرد.

قابلیت Shared libraries ویژگی دیگری است که امکان پیکربندی بخش تصاویر گوشی هوشمند کاربر را به واسطه‌ی اشتراک گذاشتن هر تصویر آن با یک شخص خاص فراهم می‌کند. برای نمونه، همه‌ی تصاویری که از فرزند خود ثبت کرده‌اید می‌تواند به‌طور خودکار با همسرتان به اشتراک گذاشته شود. ویژگی جدید یادشده برای سیستم عامل اندروید و iOS در دسترس است و در هفته‌های آینده نسخه‌ی تحت وب آن هم آماده‌ی بهره‌برداری خواهد بود.

ویژگی سوم و نهایی گوگل فوتوز مربوط به Photo Books است که با استفاده از یادگیری ماشین به جمع‌آوری یک آلبوم تصویر کمک می‌کند. به‌طوری که حتی کاربر در نهایت می‌تواند آن را به‌صورت فیزیکی چاپ بکند. محصول کتب تصویر ساخت گوگل امروز با قیمت ۹.۹۹ دلار در فضای وب عرضه شده است. برای دسترسی به جزئیات بیشتر از گوگل فوتوز می‌توانید به مقاله‌ی «با تمامی قابلیت‌های جدید Google Photoss آشنا شوید» مراجعه کنید.

۸. یوتیوب

ویدیو 360 درجه یوتیوب

شرکت گوگل در مراسم I/O 2017 زمان زیادی به صحبت درباره‌ی یوتیوب اختصاص داد. سخن‌گوی گوگل سخنان خود را با نوید پشتیبانی یوتیوب از ویدیوی 360 درجه و پشتیبانی از آن در نرم‌افزار تلویزیون هوشمند Youtube آغاز کرد. با استفاده از ویژگی یادشده، کاربران می‌توانند با استفاده از کنترل تلویزیون اقدام به تغییر نمای ویدیوی ۳۶۰ درجه‌ی در حال پخش در صفحه نمایش کنند. این ویژگی همچنین برای رویدادهای زنده‌ای مانند مراسم توسعه دهندگان I/O گوگل گسترش خواهد یافت. به‌واقع، از طریق نرم‌افزار یوتیوب می‌توان به‌طور مستقیم اقدام به استریم ویدیوی ۳۶۰ درجه‌ی زنده کرد. برای آشنایی با جزئیات ویژگی یادشده، مقاله‌ی «تماشای ویدیوی 360 درجه در یوتیوب ممکن شد» را مطالعه کنید.

۹. سیستم عامل اندروید O

android o

شرکت گوگل اولین نسخه‌ی بتای سیستم عامل اندروید O را در ماه اسفند (مارس) منتشر کرد. بسیاری از کاربران علاقه‌مند قبل از انتشار رسمی اندروید O در تابستان پیش رو، دیروز از ویژگی‌های نوینی که به سیستم عامل یادشده راه یافته‌اند، مطلع شدند. در ادامه می‌توانید به‌طور خلاصه از برجسته‌ترین ویژگی‌های معرفی شده در کنفرانس I/O 2017 آگاهی یابید.

پشتیبانی از قابلیت تصویر در تصویر (Picture in picture) در سیستم عامل اندروید O امکان کوچک کردن اندازه‌ی ظاهری یک ویدیو و قرار دادن آن در یک گوشه از صفحه نمایش و مشاهده‌ هم‌زمان فیلم با انجام بازی را برای کاربر فراهم می‌کند. البته ویژگی یادشده به تماشای یک ویدیو محدود نیست.

همچنین اعلان‌ها در سیستم عامل اندروید O بهبود یافته‌اند. قابلیت Notification Dots اساسا سربرگ‌های کوچک گفتگومحوری برای اعلان‌ها هستند که می‌توان با لمس چند ثانیه‌ای یک نقطه‌ی اعلان‌، به پیش نمایشی از آن دسترسی داشت. کاربران سپس می‌توانند با سوایپ کردن آن را نادیده بگیرند، برای مشاهده‌ی باقی اعلان آن را به طرف پایین بکشند یا روی آن ضربه بزنند تا نرم‌افزار مربوطه اجرا شود. یکی از قابلیت‌های دیگر موجود در سیستم عامل اندروید O، ویژگی اتو فیل (Auto Fill) است که در نرم‌افزارهای شخص سوم کاربرد دارد و مواردی مانند ورود به حساب کاربری را ساده‌تر از قبل می‌کند. قابلیت بعدی موسم به Smart Text Selection، برای انتخاب هوشمند متن کاربرد دارد که انتخاب کلمه و عبارت را بسیار ساده می‌کند. بهره‌مندی از یادگیری ماشین در دستگاه اندرویدی امکان انتخاب یک عبارت طولانی اختصاصی مانند آدرس محل سکونت کاربر را فراهم می‌کند.

علاوه‌بر موارد یادشده، سیستم عامل اندروید O شامل بهبودهای فراوانی در بخشی است که شرکت گوگل آن را ویتالس (Vitals) می‌نامد. محفاظت از گوگل پلی (google play protect) یکی از ویژگی‌های جدیدی است که در دسته‌ی ویتالس قرار می‌گیرد. ویژگی یادشده در حقیقت یک اسکنر انواع ویروس است که به‌منظور کسب اطمینان از نبود هیچ کد مخرب یا مشکوک در نرم‌افزارها، اقدام به اسکن می‌کند. به علاوه، سیستم عامل اندروید O سرعت پردازش‌های نرم‌افزاری را با بهره‌مندی از قابلیت‌هایی مانند محدودیت عاقلانه (Wise Limits) که از بهره‌برداری زیاد نرم‌افزار از منابع سخت‌افزاری و مصرف زیاد باتری جلوگیری می‌کند، به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

گوگل پلی پروتکت

ویژگی دیگر که با نام Play Console Dashboards شناخته می‌شود، ابزاری ویژه‌ی توسعه دهندگان نرم‌افزارهای شخص سوم است و به‌منظور حل مشکلاتی به کار می‌رود که ممکن است باعث بهره‌برداری مفرط از منابع سخت‌افزاری یا تخلیه‌ی زود هنگام شارژ باتری شوند. ابزار یادشده همچنین می‌تواند به‌منظور غلبه کردن بر مشکلات برنامه نویسی و ساخت نرم‌افزار به کمک توسعه دهندگان بیاید. پشتیبانی از زبان برنامه نویسی Kotlin هم به سیستم عامل اندروید O افزوده شده است.

نسخه‌ی بتای جدید سیستم عامل اندروید O هم‌اکنون در دسترس است و به‌منظور آگاهی از نحوه‌ی نصب آن و دستگاه‌های هوشمند پشتیبانی شده‌ی ساخت گوگل، به مقاله‌ی «اندروید O بتا در دسترس دارندگان گوشی پیکسل و نکسوس» رجوع کنید.

۱۰. اندروید گو

اندروید گو

سیستم عامل اندروید گو در اصل از سرگیری دوباره‌ی پلتفرم اندروید وان ابتکاری است. اندروید گو در واقع نسخه‌ی سبک‌تر و ضعیف‌تری از سیستم عامل اندروید O و نسخه‌های آتی آن است که استفاده از نرم‌افزارهای سبک‌تر را تسهیل می‌کند. سازندگان گوشی هوشمند با استفاده از اندروید گو، قادر به ساخت گوشی‌هایارزان‌قیمت با قطعات سخت‌افزاری مقرون به صرفه‌ خواهند بود که تجربه‌ی روان و سریع سیستم عامل جدید اندروید را در اختیار دارندگان گوشی‌های رده پایین می‌گذارد. در مقاله‌ی «اندروید گو برای گوشی‌های ضعیف و پایین‌رده معرفی شد» می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری در این مورد کسب کنید.

۱۱. واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

دی دریم

شرکت گوگل سال گذشته به‌منظور کمک به صنعت واقعیت مجازی و آوردن تجربه‌ی با کیفیت بالای آن در دستگاه‌های قابل حمل از Daydream رونمایی کرد. چهارشنبه‌ی گذشته، سخن‌گوی گوگل اعلام کرد که پشتیبانی از دی‌دریم به پرچم‌دار آینده‌ی شرکت ال‌جی اضافه خواهد شد. در مرحله‌ی بعد، با انتشار به‌روزرسانی بعدی گوشی‌های هوشمند گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس، پشتیبانی از دی‌دریم به دو گوشی هوشمند یادشده هم افزوده خواهد شد.

شرکت گوگل روز گذشته مشخصات بیشتری از هدست واقعیت مجازی رایج دی‌دریم اعلامکرد. پلتفرم دی‌دریم به سازندگان اجازه می‌دهد تا هدست واقعیت مجازی بسازند که برای اجرا شدن، کاملا بی‌نیاز از گوشی هوشمند است. هدست‌های مبتنی‌بر پلتفرم دی‌دریم بدون سیم هستند و نیازی به متصل شدن به رایانه‌ی شخصی نخواهند داشت. اچ‌تی‌سی وایو و لنوو به‌منظور ساخت و عرضه‌ی هدست‌های دی‌دریم رایج برای اواخر سال میلادی جاری، در حال همکاری با شرکت گوگل هستند.

تانگو

شرکت گوگل در جریان کنفرانس توسعه دهندگان، حتی از یک سرویس مربوط به واقعیت افزوده هم پرده برداشت. خدمات یادشده با نام سرویس موقعیت‌یابی بصری (Visual Positioning Service) شناخته می‌شود و شبیه به GPS است. سرویس موقعیت‌یابی بصری در حقیقت نسل بعدی واقعیت افزوده و سیستم هدایت داخلی را فراهم می‌کند. به عنوان نمونه، فناوری VPS می‌تواند کاربران را برای رسیدن به فروشگاهی که محصول مورد نظر آن‌ها در آن‌ عرضه می‌شود، راهنمایی و هدایت کند. به‌منظور کسب اطلاعات بیشتر به مقاله‌ی «گوگل از سرویس VPS برای واقعیت افزوده تانگو رونمایی کرد» مراجعه کنید.

به علاوه، شرکت گوگل قابلیت واقعیت افزوده را به Expeditions هم افزوده است. Expeditions یک محصول آموزشی است که امکان تجربه‌ی یادگیری تعاملی در کلاس درس را برای دانشجویان و دانش آموزان فراهم می‌کند.

۱۲. قابلیت Google for Jobs

گوگل

مطابق با اظهارات ساندار پیچای، مدیر عامل شرکت گوگل، قابلیت Google for Jobs مجموعه‌ای از محصولات گوگل است که در زمینه‌ی کاریابی و استخدام برترین داوطلبان به وسیله‌ی کارفرمایان کمک‌رسانی می‌کند. کاربران هم‌اکنون می‌توانند هر نوع شغلی را در کادر جستجوی گوگل جستجو کنند و در رابط کاربری کارتی شکل، بدون خروج از وب‌سایت گوگل، کارهای موجود و جزئیات استخدام را مشاهده کنند. نتایج جستجو به چندین روش بهبود یافته است. برای مثال، نتایج کاریابی و استخدام مربوط به زمان‌های آزاد کاربر یا زمان‌هایی که در خانه‌ی خود حضور دارد، نشان داده خواهد شد. قابلیت Google for Jobs در هفته‌های آینده و بلافاصله در کشور ایالت متحده قابل دسترس خواهد بود. برای دستیابی به جزئیات ویژگی Google for Jobs، به مقاله‌ی «گوگل آگهی های استخدامی را در نتایج جستجو نشان خواهد داد» مراجعه کنید.

قابلیت‌های رونمایی شده در کنفرانس توسعه دهندگان I/O گوگل را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات