آلفابت پروژه تولید برق با استفاده از کایت را متوقف کرد

یک‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
پروژه پرنده‌های تأمین‌کننده‌ی برق از انرژی بادی Makani، یکی از برنامه‌های بلندپروازانه‌ی آلفابت بود که به‌خاطر چالش‌های متعدد طراحی و اجرایی، تعطیل شد.
تبلیغات

آلفابت به‌صورت رسمی خبر از تعطیلی پروژه‌ی Makani داد. این پروژه با هدف طراحی و توسعه‌ی پرنده‌هایی طراحی شده بود که انرژی باد را به نیروی برق تبدیل کنند. ظاهرا کایت‌های ماکانی هیچ‌گاه به پروژه‌ی پرواز نخواهند رسید.

ماکانی در سال ۲۰۰۶ تأسیس و هفت سال پیش به عضوی از گوگل/آلفابت تبدیل شد. زیرمجموعه‌ی Google X که مدیریت پروژه‌های بلندپروازنه‌ی علمی این شرکت را برعهده داشت، مدیریت ماکانی را نیز برعهده گرفت. سال گذشته آن‌ها از زیرمجموعه‌ی واحد X خارج شده و به بخشی مستقل در آلفابت تبدیل شدند. اخبار جدید، پایان عمر ماکانی را به‌عنوان یکی دیگر از تلاش‌های متفرقه‌ی آلفابت نشان می‌دهند. ازطرفی آن‌ها امید دارند که همکاری خود را با شل، یکی از اولین شرکای استراتژیک، ادامه دهند تا شاید کارایی‌های جدیدی برای فناوری کشف کنند.

ماکانی / Makani

آسترو تلر، رئیس هیئت‌مدیره‌ی ماکانی و از اعضای ارشد Moonshot در X، در بیانیه‌ای پیرامون تعطیلی پروژه‌ی ماکانی گفت:

پس از بررسی فاکتورهای متعدد، من اعتقاد دارم که مسیری طولانی و پرخطر برای رسیدن به راهکاری تجاری در پیش داریم. درواقع مسیر به‌قدری بحران دارد که دیگر ماکانی به‌عنوان پروژه‌ای منطقی برای آلفابت شناخته نمی‌شود.اگرچه سرمایه‌گذاری در تمامی ایده‌های مرتبط با محیط زیست و اقلیم، مثبت و وسوسه‌انگیز به‌نظر می‌رسد، باید دیدی روشن در پروژه‌ها داشته و در تخصیص منابع به آن‌ها دقت بیشتری داشته باشیم.  واقع‌نگری در پروژه‌های محیط زیستی نه‌تنها در کسب‌وکار الزامی محسوب می‌شود، بلکه برای حل بهتر بحران‌های زیست‌محیطی نیز حیاتی است.

تیم ماکانی در زمان فعالیت در آلفابت موفق به تولید نمونه‌ی اولیه با توانایی تولید ۲۰ کیلووات برق شد. در ادامه‌ی فرایندهای توسعه‌ای، نمونه‌هایی با توانایی تولید ۶۰۰ کیلووات هم ساخته شدند. ازطرفی باوجود تمامی پیشرفت‌ها، آلفابت مسیر روشنی را در پیش‌روی ماکانی ندید و به‌نوعی بازگشت سرمایه را در آن مشاهده نکرد.

ماکانی / Makani

فورت فلکر، در سال ۲۰۱۵ در مرکز X مدیریت ماکانی را برعهده گرفت. او درباره‌ی تصمیم جدید آلفابت می‌گوید:

ساختن یک روش جدید برای بهره‌برداری از انرژی باد، به‌معنای روبه‌رو شدن با چالش‌های کسب‌وکاری در کنار چالش‌های مهندسی خواهد بود. باوجود پیشرفت‌های فنی متعدد، مسیر به‌سمت تجاری‌سازی، طولانی‌تر و پرریسک‌تر از انتظارها به‌نظر می‌رسد. درنتیجه، از امروز سفر ماکانی در آلفابت به پایان می‌رسد.

گوگل احتمالا در زمان خرین ماکانی و اضافه کردن آن به پروژه‌های بلندپروانه‌ی خود، برنامه‌ی خاصی برای تبدیل کردن آن به کسب‌وکار منطقی نداشته است. البته اکنون دیگر زمان فعالیت‌های بلندپروازنه‌ی گوگل به پایان رسیده است و احتمالا به‌مرور باید منتظر تبدیل شدن پروژه‌های دیگر به شرکت‌های مسقل باشیم. شرکت‌هایی که هرکدام از آن‌ها احتمال دچار شدن به سرنوشت ماکانی را دارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات