یوتیوب احتمالاً وارد فضای NFT خواهد شد

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بر‌ اساس نامه‌ی یکی از مدیران یوتیوب، ظاهراً این پلتفرم قصد دارد به استفاده از فناوری NFT روی بیاورد.
تبلیغات

در نامه‌ای که امروز توسط سوزان وویچیکی، مدیرعامل یوتیوب منتشر شد، او پیشنهاد کرده که یوتیوب احتمالاً از فناوری‌های وب ۳٫۰ از جمله توکن‌های غیرقابل معاوضه (NFT) استفاده خواهد کرد. اگرچه هیچ‌ برنامه‌ای در‌ مورد روش درآمدزایی تولیدکنندگان محتوا در این حوزه منتشر نشده و علاوه‌براین مشخص نیست که یوتیوب چه زمانی آزمایش NFT را در سرویس خود آغاز خواهد کرد؛ وویچیکی به نوآوری‌هایی که در دنیای وب‌ ۳٫۰ رخ می‌دهد به‌عنوان منبع الهام برای ادامه‌ی نوآوری در یوتیوب اشاره کرده است.

به گزارش تک‌کرانچ، وویچیکی در‌ ‌مورد ورود یوتیوب به NFT نوشت:

سال گذشته NFT و حتی سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز (DAO) در دنیای رمزارزها فرصتی غیرقابل تصور را برای توسعه‌ی ارتباط بین تولیدکنندگان محتوا و طرفداران آن‌ها ایجاد کردند. ما همیشه بر گسترش اکوسیستم یوتیوب تمرکز داشته‌ایم تا به تولیدکنندگان محتوا کمک کنیم از فناوری‌های نوظهور از‌ ‌جمله NFT بهره برده و در‌ عین‌‌ حال به تقویت و بهبود تجربیاتی که تولیدکنندگان محتوا و طرفداران در یوتیوب دارند، ادامه دهیم.

سخنگوی یوتیوب در‌ مورد نوع پشتیبانی این پلتفرم از NFT توضیحی ارائه نداد.

یوتیوب در‌حال‌حاضر چندین روش برای نمایش NFT توسط تولیدکنندگان محتوا در‌ نظر دارد. بزرگ‌ترین سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو جهان امروز گزینه‌ای با‌ عنوان «قفسه‌ی کالا» ارائه می‌دهد که می‌تواند زیر ویدئوی کاربران نمایش داده شود. به‌عنوان مثال این بخش جدید می‌تواند محصولاتی مثل پوشاک، محصولات کلکسیونی و موارد دیگر را از‌ طریق تعداد فزاینده‌ای از شرکای خرده‌فروشی پشتیبانی‌شده، نشان دهد. به‌نظر می‌رسد یوتیوب بتواند با پلتفرم‌های NFT وارد همکاری شده و فناوری کیف پول ارز دیجیتال را در‌ اختیار تولیدکنندگان محتوا قرار دهد تا این کاربران بتوانند NFT خود را در این بخش به‌‌ نمایش بگذارند. یوتیوب همچنین می‌تواند با استفاده از روش‌های دیگر در نمایه‌ی تولیدکنندگان محتوا، پشتیبانی عمیق‌تری از NFT ارائه دهد یا ابزارهایی را ایجاد کند که کاربران فعال در این حوزه بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و آثار خود را به‌اشتراک بگذارند.

تعجب‌آور نیست که ببینیم یوتیوب به فضای NFT روی می‌آورد، زیرا برخی پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی دیگر نیز اکنون این‌ کار را انجام می‌دهند. توئیتر هفته‌ی گذشته اولین ویژگی NFT خود را با اضافه کردن پشتیبانی از NFT Profile Pictures راه‌اندازی کرد. این قابلیت به تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد تا NFT خود را به‌عنوان تصور نمایه‌ تنظیم کنند که با کلیک روی آن، اطلاعات جامع‌تری در‌ مورد آن NFT نمایش داده خواهد شد. اینستاگرام نیز اعلام کرده که در‌ ‌حال بررسی NFT است. گزارشی از فایننشال‌تایمز نشان می‌دهد فیسبوک احتمالاً در‌ حال ساخت یک بازار خریدوفروش NFT است.

وویچیکی علاوه‌‌ بر امکان ورود یوتیوب به NFT، در مرور جامع فعالیت‌های این سرویس در سال گذشته، در‌ مورد چند به‌روزرسانی درخورتوجه دیگر توضیحاتی ارائه کرد. او اشاره کرد که یوتیوب قابلیت «ریمیکس» شبیه به تیک‌تاک را که با نام Youtube Shorts راه‌اندازی شده، گسترش خواهد داد و این شرکت به‌‌ احتمال زیاد به‌دنبال اضافه کردن پشتیبانی برای ریمیکس ویدئو است؛ همان‌طور که اینستاگرام اکنون این کار را انجام می‌دهد. مدیرعامل یوتیوب خاطرنشان کرد که تعداد بازدیدهای بخش Youtube Shorts از زمان راه‌اندازی این بخش به پنج تریلیون رسیده است. به گفته‌ی یوتیوب بیش از ۴۰ درصد از تولیدکنندگان محتوا که از Youtube Short Fund درآمدزایی کرده‌اند، قبلاً در برنامه‌ی همکاری با این پلتفرم حضور نداشته‌اند و این نشان می‌دهد که بخش Shorts در این سرویس به محتواسازان اجازه می‌دهد به درآمد بیشتری دست یابند.

نامه‌ی مدیرعامل یوتیوب، به سایر ابتکارات و سرمایه‌گذاری‌هایی که این پلتفرم انجام داده نیز اشاره می‌کند که از‌ جمله می‌توان به سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی بازی، کسب درآمد از تولیدکنندگان محتوا، موسیقی، خرید، آموزش و موارد دیگر اشاره کرد. در این نامه همچنین به مسائل مختلف نظارتی اشاره شده است. وویچیکی گفت تعداد کانال‌هایی که در سراسر جهان بیش از ۱۰ هزار‌ دلار در سال درآمد کسب می‌کنند نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد افزایش یافته و عضویت غیررایگان کانال یوتیوب و کالاهای دیجیتال پولی بیش از ۱۱۰ میلیون‌‌ بار خریداری یا تمدید شده‌اند. علاوه‌براین، اکوسیستم یوتیوب در سال ۲۰۲۰ از حدود ۸۰۰ هزار شغل در ایالات متحده، کره‌ی جنوبی، ژاپن، کانادا، برزیل، استرالیا و اتحادیه‌ی اروپا پشتیبانی کرده است.

بسیاری از پیام‌های ارسال شده توسط تولیدکنندگان محتوا به مواری اشاره می‌کند که یوتیوب قبلاً در‌ ‌مورد آن‌ها صحبت کرده است که از‌ جمله می‌توان به برنامه‌های این پلتفرم برای همکاری با Shopify، راه‌اندازی بخش عضویت‌های با استعداد، دو‌ برابر کردن تعداد کاربرانی که با محتوای آموزشی درگیر می‌شوند، توقف توصیه‌ی محتوای مرزی، بهبود بخش کودکان یوتیوب و موارد دیگر اشاره کرد. وویچیکی همچنین با تصمیم یوتیوب برای حذف نمایش تعداد دیس‌لایک ویدئوها مخالفت کرد اما این مورد لزوماً باعث بازگشت مجدد این ویژگی نخواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات