ارز دیجیتال شیبا اینو چیست | راهنمای خرید و استفاده از رمزارز شیبا (Shiba Inu)

دوشنبه ۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
دنیای عجیب رمزارزها با ورود رمزارز شیبا اینو عجیب‌تر شده است که قدرت ماندگاری آن در میان ۳۰ رمزارز پرقدرت جهان، نتیجه‌ی همه‌گیری مدل فکری سرمایه‌گذاران است. در این مقاله با ارز دیجیتال شیبا اینو به‌طور کامل آشنا خواهیم شد.
تبلیغات

«شیبا اینو» سگی از نژادهای بومی ژاپن و به اعتقاد مردم این کشور، نژادی رها و سرکش است. این نژاد مهارناشدنی است و به گفته‌ی Dogtime.com، هر موقع بخواهد می‌آید و هر موقع بخواهد می‌رود. شیبا اینو لجباز است و بهترین واژه برای توصیف آن «آزاد‌اندیش» است. می‌توان گفت سگ‌های این نژاد در دنیای سگ‌ها شخصیتی گربه‌ای دارند.

شیبا اینو (Shiba Inu) چیست؟

شیبا اینو در آگوست ۲۰۲۰ (مردادماه ۱۳۹۹) توسط شخصی ناشناس با نام مستعار Ryoshi برای سرگرمی و با هزینهی صفر دلار روانهی بازار شد. هدف او از انجام این کار بررسی رفتار رمزارزی بدون تبلیغ و پشتوانهی مالی در جامعهای صد درصد غیر متمرکز و خودجوش بود. رمزارز شیبا اینو بلاک چین اختصاصی ندارد؛ به همین دلیل نمیتوان آن را کوین دانست (با اینکه استفاده از عبارت کوین شیبا اینو رایج است).

این ارز دیجیتال در صرافی‌ها با نام SHIB به فروش می‌رسد، توکنی بر مبنای استاندارد ERC20 روی بستر شبکه‌ی اتریوم است و به دلیل نداشتن بلاک چینی اختصاصی، هزینه‌ی تراکنش‌ها در آن بسیار بالا و ممکن است گاهی چندین برابر مقدار ارزش رمزارز خریداری‌شده باشد. به شیبا اینو لقب قاتل دوج کوین داده‌اند. حتی اگر در طول یک سال اخیر اخبار دنیای ارزهای دیجیتال را در حد خیلی کم دنبال کرده باشید؛ حتما اسم دوج کوین را شنیده‌اید. دوج کوین با حمایت ایلان ماسک به‌عنوان تقلیدی از بیت کوین با لوگویی الهام‌گرفته‌ از یک میم‌ اینترنتی معروف در سال ۲۰۱۳ (۱۳۹۲) به وجود آمد و پس از توییت‌های حامی‌اش، محبوبیتی انفجاری تجربه کرد.

اگر دوج کوین را تقلیدی از بیت کوین تصور کنیم، شیبا اینو را تقلیدی از تقلید بیت کوین می‌توان دانست

چه چیزی توکن شیبا اینو را متفاوت می‌کند؟

شیبا اینو با عرضه‌ی یک کوادریلیون (۱۰ به توان ۱۵) توکن به دنیای رمزارزها وارد شد. سپس Ryoshi نیمی از آن‌ها را در پروتکل مالی غیر متمرکزی به نام یونی سواپ قفل کرد و نیمی دیگر از توکن‌های در گردش به ارزش یک میلیارد دلار را برای نگه‌داری در نزد ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، گذاشت. بوترین در ۲۳ می ۲۰۲۱ (۲۳ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰)، یک تریلیون توکن آن را برای مبارزه با ویروس کووید ۱۹ به هند اهدا کرد که بزرگ‌ترین کمک مالی ارزهای دیجیتال در تاریخ به شمار می‌رود. او باقی توکن‌هایی که در اختیار داشت به ولتی مرده انتقال داد تا برای همیشه غیر قابل استفاده باشند و با این کار پایداری و موفقیت طولانی‌مدت این رمزارز را تضمین کرد. Ryoshi درباره‌ی این اقدام گفت:

ممنون بابت تمرکززدایی ماندگار؛ این اتفاق شروعی تازه برای شیبا اینو است.

با اینکه شیبا اینو برای آزمایش و به‌عنوان تقلیدی از دوج کوین به وجود آمده است، برخی تصمیمات گرفته‌شده توسط تیم غیر متمرکز ایجادکننده‌ی آن باعث شده است این رمزارز به کالایی مناسب برای سرمایه‌گذاری تبدیل شود.

یکی از این تصمیمات، انتقال نیمی از توکن‌های آن در زمان راه‌اندازی به ویتالیک بوترین بود. این اقدام عجیب به نظر می‌رسید؛ اما به هدف جلوگیری از تصاحب مقدار زیادی از این ارز دیجیتال توسط تنها چند سرمایه‌گذار بزرگ، انجام شد.

تصمیم دیگر ایجاد شیبا اینو به گونه‌ای است که در نهایت درآمد زیادی برای سرمایه‌گذاران خود فراهم کند. هدف پروژه‌ی شیبا اینو ایجاد اکوسیستمی حمایتی با قیمتی بسیار پایین بود که هر کسی بتواند به‌راحتی میلیون‌ها رمزارز آن را در اختیار داشته باشد و تمام افراد، فرصتی برابر برای شرکت در این اکوسیستم داشته باشند.

در مورد وایت پیپر شیبا اینو معروف به «ووف پیپر»، می‌توان گفت بیشتر به کتابچه‌ای برای بازاریابی شبیه است تا راهنمایی فنی و به نظر می‌رسد این رمزارز علاوه بر پیدایش طنزگونه، حواشی دیگری هنگام استفاده‌ی قانونی داشته باشد.

مقایسه‌ی شیبا اینو و دوج کوین

دوج‌کوین و شیبا اینو با وجود استفاده از نماد سگی یکسان، تفاوت‌های اساسی با یکدیگر دارند:

  • دوج کوین بلاک چینی اختصاصی، شبیه به شبکه‌ی بیت کوین دارد و جزو دسته کوین‌ها قرار می‌گیرد، اما شیبا اینو به دلیل فعالیت روی بستر شبکه‌‌ی اتریوم، توکن‌ محسوب می‌شود.
  • دوج‌کوین محدودیت عرضه‌ ندارد، اما تعداد توکن‌های موجود شیبا اینو محدود است.
  • هدف اولیه‌ی پیدایش دوج کوین ایجاد ارزی دیجیتالی برای سرگرمی بود، در‌حالی‌که شیبا اینو به هدف بررسی رفتار رمزارزی بدون تبلیغ و پشتوانه‌ی مالی در جامعه‌ای صد درصد غیر متمرکز و خودجوش به وجود آمده است.

با توجه به تفاوت‌های ذکر شده برای دوج کوین و شیبا اینو، می‌توان گفت که مقایسه‌ی این دو ارز دیجیتال اساسا اشتباه است و این دو رقیب هم محسوب نمی‌شوند.

توکن‌های BONE و LEASH چیست؟

در اکوسیستم شیبا اینو علاوه بر ارز دیجیتال شیبا اینو (SHIB)، دو توکن دیگر با نام‌های BONE و LEASH ارائه شده است.

ابتدا قرار بود LEASH توکنی وابسته به دوج کوین باشد و ارزش و عرضه‌ی آن با نوسانات دوج کوین تغییر کند؛ اما این محدودیت بعداً برداشته شد. تعداد توکن‌های LEASH محدود و در حدود ۱۰۷ هزار واحد است. این رمزارز به‌صورت پاداش در میان افرادی که در تأمین نقدینگی توکن SHIB نقش دارند، توزیع خواهد شد.

توکن BONE به‌عنوان توکنی حاکمیتی در اکوسیستم شیبا اینو وجود دارد و تعداد کل توکن‌های آن محدود به ۲۵۰ هزار واحد است. BONE در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که در مدیریت اکوسیستم شیبا اینو حق رأی دارند. این توکن بیشتر در صرافی مخصوص رمزارز شیبا اینو (شیبا سواپ) کاربرد خواهد داشت.

خرید رمزارز شیبا اینو

در ابتدا به‌خاطر نبودن اطلاعات کافی و دغدغه‌هایی که درباره‌ی آینده‌ی این رمزارز وجود داشت، صرافی‌های معروفی مانند بایننس از قرار دادن آن در لیست معاملات خود اجتناب کردند؛ اما در نهایت بعد از انتشار ووف پیپر و با رشد ارزش این ارز دیجیتال، بسیاری از صرافی‌ها از جمله بایننس و کوین بیس این رمزارز را در لیست ارزهای دیجیتال مورد قبول خود وارد کردند. خرید شیبا اینو در صرافی‌ها با نام توکن SHIB امکان‌پذیر است و در حال حاضر ۱۲-۱۰ صرافی بین‌المللی امکان خرید و فروش این رمزارز را ازطریق خرید تتر در صرافی خود فراهم کرده‌اند. همچنین می‌توانید شیبا را بدون نیاز به تتر از صرافی‌های غیرمتمرکز خریداری کنید.

برخی از این صرافی‌ها عبارت‌اند از:

  • یونی سواپ
  • صرافی Gate.io
  • بیت مارت
  • بیت فارکس
  • پولونیکس
  • صرافی x0
  • صرافی Hoo
  • هات بیت
  • کوین کانگ (Coin Kong)

کیف پول (ولت) شیبا اینو

مقاله مرتبط:

همان‌طور که گفته شد، توکن شیبا اینو بر مبنای استاندارد ERC20 روی بستر شبکه‌ی اتریوم است و رمزارز آن را می‌توان در تمامی ولت‌هایی که از اتریوم پشتیبانی می‌کنند، ذخیره کرد. از طرفی با توجه به اینکه زمان کمی از پیدایش این ارز دیجیتال می‌گذرد، تعداد ولت‌هایی که از این رمزارز پشتیبانی می‌کنند، محدود است.

  • تراست ولت (Trust Wallet) یکی از شناخته‌شده‌ترین ولت‌ها برای نگه‌داری رمزارز شیبا اینو است. این ولت رابط کاربری ساده و کاربردی دارد و از رمزارزهای زیادی پشتیبانی می‌کند. با اینکه تراست ولت، ولتی گرم یا نرم‌افزاری است، اما یکی از بهترین و امن‌‌ترین ولت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود و می‌توان برنامه‌ی آن را از وب‌سایت رسمی تراست ولت دریافت کرد.
  • متامسک (Metamask) یکی از ولت‌های رسمی و معتبر اتریوم است و به صورت افزونه‌ای روی مرورگرهایی مانند کروم، فایرفاکس و بریو نصب می‌شودو برای دریافت این افزونه می‌توانید از طریق وب‌سایت رسمی متا تسک اقدام کنید.
  • لومی ولت (Lumi wallet) ولتی امن با رابط کاربری ساده است. سریع راه‌اندازی می‌شود و علاوه بر اپلیکیشن موبایل، در دسکتاپ نیز قابل استفاده است. در این ولت، در صورت گم کردن دستگاه یا هر شرایط دیگری، با کمک یادیاری ۱۲ کلمه‌ای (mnemonic) که از قبل حفظ کرده‌اید، قادر به بازیابی ولت خود خواهید بود. این ولت را از طریق وب‌سایت رسمی لومی ولت می‌توانید دریافت کنید.

صرافی شیبا سواپ (ShibaSwap) چیست؟

شیبا سواپ صرافی غیر متمرکز مخصوص رمزارز شیبا اینو است و با پشت سر گذاشتن تست‌های امنیتی در تاریخ ۱۶ تیرماه ۱۴۰۰، به عنوان صرافی غیر متمرکزی با قابلیت مبادله‌ی ارزهای دیجیتال دیگر با توکن‌های شیبا اینو راه‌اندازی شد. بعد از راه‌اندازی شیبا سواپ هزینه‌‌ی تراکنش‌ها در شبکه‌ی اتریوم به‌طور قابل توجهی افزایش یافت.

آیا شیبا اینو برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

نباید فراموش کرد که خرید ارز دیجیتال یکی از پرریسک‌ترین انواع سرمایه‌گذاری است و در این میان برخی رمزارزها از انواع دیگر ریسک بالاتری دارند.

با سرمایه‌گذاری در شیبا اینو می‌توانید تعداد بالایی رمزارز در اندازه‌ی میلیونی، میلیاردی یا حتی تریلیونی در ولت خود ذخیره کنید. برای مثال هنگامی که هر بیت کوین ارزشی معادل ۳۵ هزار دلار داشت، قیمت هر توکن شیبا اینو تنها ۰٫۰۰۰۰۰۸۰۸۲ دلار بود. به عقیده‌ی برخی ارزش پایین‌تر مخاطب بیشتری جذب می‌کند.

در حال حاضر بازار رمزارزها، به‌خصوص توکن‌های مبتنی بر بلاک چین اتریوم مانند شیبا اینو و دوج کوین، راکد است و اگر این روند معکوس شود، ممکن است ارزش شیبا اینو نیز همراه با موج بازار بالا برود. بعضی از کارشناسان برای شیبا اینو رشد ۸۰ درصدی پیش‌بینی می‌کنند؛ اما از طرفی هیچ تضمینی برای تغییرات بازار در آینده وجود ندارد.

مانند همه‌ی ارزهای دیجیتال، نوسانات بازار شامل شیبا اینو نیز می‌شود. هم‌زمان با اعلام کمک مالی بوترین به هند، شیبا اینو نیمی از ارزش خود را از دست داد. کاهش ۵۰ درصدی در عرض یک روز در نتیجه‌ی واکنش‌های احساسی به این خبر اتفاق افتاد؛ اتفاقی که در دنیای رمزارزها بسیار رایج است.

افت شدید قیمت رمزارز شیبا اینو را می‌توان پایان راهی برای این ارز دیجیتال دانست؛ اما باید توجه داشت که مقدار زیادی از این افت قیمت شیبا در نتیجه‌ی بخشش مقدار زیادی از توکن‌های آن توسط ویتالیک بوترین اتفاق افتاده است.

شیبا اینو در می ۲۰۲۱ (اردیبهشت ماه ۱۴۰۰) رشد چشمگیری داشت و ارزش هر توکن آن در کمتر از ده روز از ۰٫۰۰۰۰۰۰۱۶۳۱ دلار به حدود ۰٫۰۰۰۳۶۴۰ دلار رسید. با اینکه کمی بعد با افت قیمت روبه‌رو شد، افزایش هزار و پانصد درصدی اولیه‌ی ارزش آن سروصدای زیادی به پا کرد و باعث سر پا ماندن این رمزارز تا به امروز شد.

با حمایت سلبریتی‌هایی مثل ایلان ماسک، بازار میم کوین‌ها در حال حاضر بسیار گسترده است و تعداد کاربرانی که در دنیای ارزهای دیجیتال به دنبال رمزارزی با آینده‌ای روشن برای سرمایه‌گذاری هستند روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند.

گوشی در دست کاربر برای خرید بیت کوین در نوبیتکس

شما می‌توانید برای خرید شیبا به صرافی نوبیتکس مراجعه کنید.

آینده رمزارز شیبا اینو

تا خرداد ماه ۱۴۰۰ شیبا اینو ارزش بازاری بیش از ۱۳ میلیارد دلار داشت و تا امروز رشدی چهل هزار درصدی در یک دوره‌ی ۳۰ روزه تجربه کرده است. شیبا اینو مقدار زیادی از این افزایش قیمت را از دست داده؛ اما همچنان بسیار ارزشمند‌تر از عرضه‌ است. یکی از نقاط قوت رمزارز شیبا اینو سرعت پذیرش آن در صرافی‌های بزرگی مانند بایننس است که پایداری و اعتماد به نفس برای آن به همراه داشته؛. بنابراین با وجود هشدارها در مورد نوسانات احتمالی آن، ممکن است آینده‌ای درخشان در انتظار این رمزارز باشد.

به‌طور کلی درمورد آینده‌ی رمزارز شیبا دو دیدگاه متفاوت وجود دارد:

  • برخی معتقدند افزایش قیمت شیبا در نتیجه‌ی استقبال عمومی اتفاق افتاده است و پیش‌بینی می‌کنند تا ۶-۷ سال دیگر (۲۰۲۸) این روند ادامه داشته باشد.
  • در مقابل برخی دیگر به صعود این رمزارز خوش‌بین نیستند و اعتقاد دارند این شور و هیجان احساسی برای خرید شیبا اینو کوتاه‌مدت خواهد بود.

با توجه به بررسی‌ها و مطالب گفته‌شده، بهترین استراتژی در مورد رمزارز شیبا معاملات کوتاه‌مدت به نظر می‌رسد.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌ دست‌ دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات