آموزش استفاده از کیف پول تراست ولت (Trust Wallet) + ویدیو آموزشی

دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
مطالعه 13 دقیقه
تراست ولت، کیف پول دیجیتالی است که از آن می‌توان برای نگه‌داری امن بیت کوین و سایر رمزارزها استفاده کرد.
تبلیغات

تاکنون صرافی‌های ارز دیجیتال مختلفی مورد هک قرار گرفته‌اند، هر چند این صرافی‌ها تلاش‌های برای ارتقای سطح امنیت پروتکل‌های خود انجام داده‌اند تا از دارایی‌های مشتریان خود محافظت کنند اما بهترین راه نگه‌داری از دارایی‌های دیجیتال استفاده از کیف پول‌های دیجیتال سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری است. کیف پول یا والت نرم‌افزاری، اپلیکیشن‌هایی هستند که در موبایل نصب می‌شوند، بنابراین همیشه دردسترس قرار دارند. اگرچه این کیف پول‌ها به اندازه‌ی کیف پول‌های سخت‌افزاری ایمن نیستند اما استفاده از نگه‌داری رمزارزها در صرافی‌های متمرکز بهتر است.

در این مقاله از زومیت به بررسی کیف پول نرم‌افزاری و محبوب تراست ولت (Trust Wallet) می‌پردازیم و با نحوه‌ی استفاده از آن آشنا خواهیم شد، با زومیت همراه باشید.

فهرست مطالب

تراست والت (Trust Wallet) چیست؟

تراست ولت کیف پول متن باز، غیرمتمرکز و قابل نصب روی موبایل است که به ادعای وب سایت سازنده‌ی آن از بیش از یک میلیون رمزارز و ۵۳ بلاک چین پشتیبانی می‌کند. این والت ابتدا برای نگه‌داری از توکن‌های ERC20 و ERC223 طراحی شده بود اما اکنون از اکثر رمزارزهای مطرح بازار از جمله بیت کوین نیز پشتیبانی می‌کند. این کیف پول دارای مرورگر داخلی وب ۳ است که به کاربران امکان استفاده از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز روی بلاک چین اتریوم را می‌دهد، همچنین کاربران آن می‌توانند از صرافی غیرمتمرکز داخلی آن که روی شبکه‌ی کایبر (Kyber) کار می‌کند، استفاده کنند. تراست ولت در حال حاضر علاوه بر پشتیبانی از توکن‌های بستر اتریوم، از توکن‌های بستر بایننس چین و توکن‌های SPL شبکه‌ی سولانا نیز پشتیبانی می‌کند.

رابط کاربری تراست ولت

رابط کاربری تراست ولت

اپلیکیشن تراست ولت را می‌توان به صورت رایگان از گوگلی پلی استور یا اپل استور دانلود کرد. تراست ولت در اندروید 5 یا بالاتر و iOS نسخه‌ی 10 یا بالاتر قابل اجرا است.

تراست والت چگونه کار می‌کند؟

هر بلاک چین دارای مجموعه‌ای از آدرس‌های عمومی است که کلید عمومی نامیده می‌شود، دارایی‌های رمزارز درون این آدرس‌ها ذخیره و رمزنگاری می‌شود. تراست ولت هیچ رمزارزی را درون سرورهای خود ذخیره نمی‌‎کند، تنها به کاربران امکان دسترسی به دارایی‌های رمزارز روی بلاک چین را می‌دهد.

کاربران با در دست داشتن کلید خصوصی خود و ازطریق کیف پول دیجیتال به رمزارزها دسترسی و آن‌ها را مدیریت می‌کنند. تراست ولت علاوه بر ایجاد امکان انجام تراکنش روی رمزارزها، به کاربران خود امکان ترید و استیک (کسب سود درمقابل قفل کردن دارایی) را می‌دهد.

استفاده از تراست ولت رایگان است و این اپلیکیشن هیچ هزینه‌های برای خود برنمی‌دارد. تمامی کارمزدهای کم شده در حین ارسال و دریافت رمزارز به تاییدکنندگان و ماینرها تعلق می‌گیرد.

تراست ولت در سه گام

تاریخچه تراست والت

تراست ولت توسط ویکتور رادچنکو، توسعه‌دهنده‌ی نرم‌افزار اوکرایی که ساکن آمریکا است، ساخته شد، او اولین بار با ارزهای دیجیتال ازطریق بیت کوین و در فضای دارک وب آشنا شد، این نه بیت کوین، بلکه اتریوم بود که او را به ورود به صنعت ارزهای دیجیتال تشویق کرد. رادچنکو ابتدا اپلیکیشنی طراحی کرد که به راننده‌های کامیون کمک می‌کرد تا جای پارک و استراحت پیدا کنند. ویکتور پس از انتشار موفق این اپلیکیشن بود که اعتماد به‌نفس لازم را برای طراحی کیف پولی برای نگه‌داری توکن‌های ERC20 بدست آمده ازطریق ICO پیدا کرد.

رادچنکو پروژه‌ی تراست ولت را در سال 2017 (1396) شروع کرد. پس از مدت کوتاهی، عملکرد این اپلیکیشن در استفاده از توکن‌های بستر اتریوم، موجب شد هزاران نفر از سراسر جهان برای سرمایه‌گذاری در رمزارزها جذب این کیف پول شوند. هدف این پروژه جذب همگان به ارزهای دیجیتال بود، امری که تنها در صورت وجود استفاده‌ی آسان از رمزارزها محقق می‌شد. افراد در صورتی که بتوانند به آسانی و ازطریق کارت‌های اعتباری و بانکی رمزارز خریداری کنند، به استفاده‌ی بیشتر از آن‌ها ترغیب می‌شوند. در عین حال تراست ولت سعی دارد امنیتی در حد بانک‌ها را برای کاربران خود فراهم کند. به‌همین‌دلیل، رابط کاربری تراست ولت کاربرپسند و با امکان استفاده‌ی آسان طراحی شد.

چانگ پنگ ژائو/بایننس و ویکتور رادچنکو/تراست ولت

از راست: ویکتور رادچنکو موسس تراست ولت، چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل بایننس

افزایش محبوبیت تراست ولت، توجه بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتال از نظر حجم معاملات یعنی بایننس را به خود جلب کرد و موجب شد این شرکت در سال 2018 اقدام به خرید تراست ولت کند. بایننس اعلام کرد که تراست ولت در فعالیت‌های خود، مستقل باقی خواهد ماند و تنها از نظر مدیریت تجاری و امور غیرفنی مانند بازاریابی مورد کمک خواهد گرفت. به لطف سرمایه‌گذاری عظیم بایننس و بازاریابی موفق آن، امروزه تراست ولت دارای بیش از 5 میلیون کاربر از سراسر جهان است.

ویژگی های تراست ولت

تراست ولت ویژگی‌های کلیدی زیر را دراختیار کاربران خود قرارد می‌دهد:

عدم نیاز به KYC (تأیید هویت): تراست ولت در هنگام ایجاد حساب، کاربران خود را به ملزم به تأیید هویت نمی‌کند. ازآنجاکه این این کیف پول غیر امانی است، هیچ یک از اطلاعات کاربران را در سرورهای خود ذخیره نمی‌کند.

امکان استیکینگ: تراست ولت امکان کسب سود از دارایی‌های دیجیتال را با بهره‌ای قابل انعطاف به کاربران خود می‌دهد. کاربران می‌تواند رمزارزهایی که از گواهی سهام (PoS) استفاده می‌کنند را در این اپلیکیشن قفل کنند و در ازای آن سود دریافت کنند. پلتفرم استیکنیگ تراست ولت از رمزارزهای ترون (TRX)، تزوس(XTZ)، وی چین(VET)، کالیستو(CLO)، کازماس(ATOM)، کاوا(KAVA)، آی او تکس(IOTX)، توموچین(TOMO) و الگوراند(ALGO) پشتیبانی می‌کند. اتر(ETH) و کاردانو(ADA) نیز به‌زودی به این لیست اضافه خواهند شد.

نمودار قیمتی داخلی: تراست ولت دارای چارت‌های درون برنامه است، تریدرها می‌توانند بدون نیاز به خروج از برنامه به مشاهده‌ی قیمت رمزارزهای خود بپردازند.

اخطار تغییر قیمت: کاربران می‌توانند با فعال کردن اخطارهای تغییر قیمت، هرگونه نوسان قیمت در رمزارز مورد دلخواه را به صورت نوتیفیکیشن در تلفن همراه خود مشاهده کنند.

همکاری با بایننس: تراست ولت در همکاری با بایننس توانسته است تعداد کاربران بسیار زیادی را به خود جذب کنند، این امر باعث توسعه‌ی هرچه بیشتر این اپلیکیشن و اضافه کردن امکانات جدیدتر در آینده خواهد شد.

بکاپ‌گیری آسان: تراست ولت برای بکاپ گرفتن کاربران خود را موظف به یادداشت ۱۲ کلمه‌ی بازیابی در هنگام ساخت کیف پول جدید می‌کند. کاربران با وارد کردن این ۱۲ کلمه به‌راحتی می‌توانند کیف پول خود را بازیابی کنند.

دراختیار قرار دادن کلیدهای خصوصی: اپلیکیشن تراست ولت با دراختیار قرار دادن کلیدهای خصوصی به کاربران خود، از این امر اطمنیان حاصل می‌کند که تنها دارنده‌ی حساب بتواند به دارایی‌های مالی حساس دسترسی پیدا کنند. کلیدهای خصوصی کاربران به صورت محلی در گوشی کاربران ذخیره می‌شود، تراست ولت این کلیدهای خصوصی را سرورهای خود ذخیره نمی‌کند.

پشتیبانی از کوین‌ها و توکن‌های متعدد: امروزه رمزارزهای بسیار زیادی در بازار وجود دارد، تراست ولت از بسیاری از این رمزارزها در اپلیکیشن خود پشتیبانی می‌کند. تراست ولت به کاربران خود امکان خرید یا معاوضه با کوین‌های دیگر را می‌دهد.

امکان خرید با کارت اعتباری: شروع خرید از بسیار از صرافی‌های رمزارز، امری چالش برانگیز است. تراست ولت برای رفع این مشکل، امکان خرید مستقیم و ازطریق کارت‌های اعتباری را به کاربران خود می‌دهد.

اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (دَپ): تراست ولت با داشتن مرورگر داخلی که از وب ۳ پشتیبانی می‌کند، امکان دسترسی به دپ‌ها را به کاربران خود می‌دهد. کاربران می‌توانند از این طریق به صرافی‌های غیرمتمرکز، بازارهای فروش NFT، بازی‌های کریپتویی و امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) دسترسی پیدا کنند.

مزایا و معایب تراست والت

در ادامه به بررسی معایب و مزایای کیف پول تراست ولت می‌پردازیم:

مزایا

رابط کاربری آسان: استفاده از تراست ولت آسان است و به محض دانلود شدن روی گوشی قابل استفاده است. این امر موجب شده است بیش از ۵ میلیون کاربر از این اپلیکیشن استفاده کنند.

رایگان بودن: تراست ولت را می‌توان به صورت رایگان از گوگل پلی و اپ استور دانلود کرد.

متن باز بودن: کاربران از اینکه می‌دانند برنامه‌ی که با آن کاربران می‌کنند کاملاً متن باز و شفاف است، احساس امنیت بیشتری می‌کنند.

امکان اضافه کردن توکن‌های که در فهرست بلندبالای تراست ولت نیست: کاربران می‌توانند توکن‌های بستر اتریوم، بایننس چین و سولانا را به تراست ولت اضافه کنند. برای این منظور کافی است از قسمت Wallet و گزینه‌ی بالا سمت راست، وارد لیست توکن‌ها شده و در پایین صفحه وارد قسمت Add Custom Token شوید.

حریم خصوصی و امنیت: اگرچه والت نرم‌افزاری مانند تراست ولت نمی‌تواند به اندازه‌ی والت‌های سخت‌افزاری امن باشد، اما این پتلفرم همواره سعی دارد با ارتقای امنیت از کاربران خود محافظت کند. تراست ولت با همکاری شرکت امنیتی Stateful به صورت دوره‌ای اقدام به بازبینی‌های امنیتی می‌کند. این اپلیکیشن همچنین از سایر تدابیر امنیتی مانند پین کد و اثر انگشت برای بالا بردن امنیت استفاده می‌کند.

معایب

عدم وجود نسخه‌ی دسکتاپ: تراست ولت تنها دارای نسخه‌ی موبایل است و از نرم‌افزاری برای مدیریت دارایی‌ها روی کامپیوترهای شخصی ارائه نداده است. بااین‌حال در صورت لزوم کاربران می‌توان از شبیه‌سازهای اندرویدی برای استفاده‌ی از تراست ولت روی کامپیوتر خود بهره بگیرند.

عدم وجود اطلاعات جامع در مورد رمزارزها: هر چند که تراست ولت دارای نمودار قیمتی داخلی است اما این امکان بسیار محدود بوده و کاربران مجبورند برای مشاهده‌ی اطلاعات جامع در مورد رمزارزها به از سایت‌های خارج از برنامه مانند کوین مارکت کپ مراجعه کنند.

تراست والت چه نوع کیف پولی است؟

تراست ولت کیف پولی نرم‌افزاری است که روی موبایل نصب می‌شود، به‌همین‌دلیل، تریدرها توانند در تمام اوقات روز و در همه جا به ترید رمزارزهای خود بپردازند. تراست ولت کیف پولی غیر امانی است یعنی رمزارزها یا اطلاعات کاربران را ذخیره نمی‌کند و تنها امکان مدیریت رمزارزها را برای کاربران خود فراهم می‌کند.

کارمزدها در تراست والت

تراست ولت در هنگام نصب یا راه‌اندازی هیچ مبلغی از کاربران خود دریافت نمی‌کند و می‌توان آن را به صورت رایگان از گوگل پلی یا اپ استور دانلود کرد. پس از نصب و در هنگام ترید یا تراکنش نیز این اپلیکیشن مبلغی بابت کارمزد از کاربران خود دریافت نمی‌کند و مبالغ کسر شده تنها صرف کارمزد ماینرها در شبکه‌های گواه بر کار یا صرف کارمزد تاییدکنندگان در شبکه‌های گواه بر سهام می‌شود.

تراست والت از چه ارزهای دیجیتالی پشتیبانی می‌کند؟

تراست ولت از بیش از ۱ میلیون رمزارز و دارایی و ۵۳ بلاک چین پشتیبانی می‌کند و هر روز به این تعداد نیز افزوده می‌شود. این رمزارزها شامل بیت کوین، اتریوم، دوج کوین، سولانا، بایننس کوین و بسیاری دیگر است. برای مشاهده‌ی لیست رمزارزها کافی است در برنامه، وارد قسمت ارسال و دریافت شده و لیست کامل ارزهای پشتیبانی شده را مشاهده کنید.

آموزش استفاده از کیف پول تراست ولت

در ادامه نحوه‌ی استفاده از کیف پول تراست ولت را توضیح خواهیم داد و به بررسی امکانات آن خواهیم پرداخت.

ساخت کیف پول جدید در تراست والت

پس از نصب تراست ولت، ابتدا از کاربران در مورد ساخت کیف پول جدید یا بازیابی کیف پول قبلی با استفاده‌ی از کلمات بازیابی سؤال می‌شود.

آموزش نصب تراست ولت 1

از گزینه‌ی اول برای ساخت کیف پول جدید و از گزینه‌ی دوم برای بازیابی کیف پول قبلی خود استفاده کنید

در صورت انتخاب ساخت کیف پول جدید، عبارتی بازیابی 12 کلمه‌ای دراختیار کاربر گذاشته می‌شود که به منزله‌ی کلید ورود به کیف پول است و در هنگام بازیابی کیف پول نیز از این 12 کلمه استفاده می‌شود. در نگه‌داری این 12 کلمه باید به‌شدت دقت کرد و به هیچ عنوان آن را دراختیار کسی دیگر قرار ندهید. این کلمات بازیابی را با دقت و به صورت خوانا روی تکه‌ای کاغذ یادداشت کنید و در جای امنی نگه دارید. در صورتی که به هر دلیلی این کلمات بازیابی را از دست بدهید، رمزارزهای شما به هیچ عنوان قابل بازیابی نیست و برای همیشه امکان دسترسی به آن را از دست خواهید داد.

آموزش نصب تراست ولت 2

پس از این مرحله باید کلمات بازیابی خود را یادداشت کنید

آموزش نصب تراست ولت 3

کلمات بازیابی را بادقت یادداشت کنید

آموزش نصب تراست ولت 4

کلمات بازیابی را به ترتیب وارد کنید

برای اطمینان از یادداشت صحیح، تراست ولت از شما می‌خواهد کلمات بازیابی را مجددا به ترتیب وارد کنید. در صورت وارد کردن صحیح کلمات بازیابی، کیف پول شما با موفقیت ساخته می‌شود.

آموزش نصب تراست ولت 5

ساخت موفقیت آمیز کیف پول

در این صفحه می‌توان به رمزارزهای موجود مانند بیت کوین و اتریوم دسترسی پیدا کرد. در صورتی که می‌خواهید به رمزارزهای دیگر دسترسی پیدا کنید، از گزینه‌ی Send یا Receive وارد فهرست رمزارزها شده و رمزارز خود را پیدا کنید.

آموزش نصب تراست ولت 6

از گزینه‌ی Settings در پایین و سمت راست (گزینه‌ی چرخ‌دنده) وارد قسمت تنظیمات شوید. از منوی اول یعنی Wallet می‌توانید به ساخت کیف پول جدید اقدام کنید یا کلمات بازیابی مربوط به کیف پول را مجددا مشاهده کنید. همچنین از گزینه‌ی Security می‌توان تنظیماتی مانند اثرانگشت را فعال کرد. از گزینه‌ی Price Alert نیز می‌توان اخطار تغییرات قیمت رمزارزهای موردعلاقه را فعال کرد.

آموزش نصب تراست ولت 7

معرفی صفحه‌ی Wallet: نحوه‌ی ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال در تراست والت

برای ارسال یا دریافت رمزارزها در تراست ولت کافی است در صفحه‌ی Wallet از گزینه‌ی Send یا Receive برای انتقال رمزارز استفاده کنید.

بدین منظور برای دریافت، پس از ورود به صفحه‌ی Receive، با تایپ نام رمزارز مورد نظر، آدرس دریافت شما در زیر کد QR نوشته شده است، می‌توانید این آدرس را کپی کرده و دراختیار فرستنده قرار دهید. همچنین از QR موجود در این صفحه می‌توانید برای دریافت رمزارز نیز استفاده کنید.

برای ارسال رمزارز نیز باید از گزینه‌ی Send استفاده کرد. پس انتخاب این گزینه و انتخاب رمزارز مورد نظر، آدرس دریافت‌کننده را در قسمت Recipient Address وارد کنید. از قسمت Amount نیز مقدار رمزارز ارسالی را انتخاب کنید. سپس روی گزینه‌ی Continue در گوشه‌ی سمت بالا و سمت راست صفحه‌ی کلیک کنید.

معرفی صفحه‌ی DApps: مرورگر وب 3 برای دسترسی به دپ‌ها

تراست ولت دارای مروگر داخلی وب 3 است که به کاربران امکان دسترسی به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز یا دَپ‌ها را می‌دهد، کاربران ازطریق این مروگر از صفحه‌ی DApps به اینترنت غیر متمرکز به صورت امن استفاده کنند. همان‌طور که گفته شد، از این مروگر می‌توان برای دسترسی به صرافی‌های غیرمتمرکز، دیفای و بازی‌های کریپتویی استفاده کرد.

تراست ولت با همکاری بایننس، امکاناتی مانند رصد بازار، شبکه‌های سفارشی، شبکه‌های آزمایشی، DEX داخلی استفاده کرد. تراست ولت به صورت کامل به زیرساخت‌های بایننس یکپارچه شده و کاربران می‌توانند از امکانات وسیع آن از جمله شبکه‌ی بایننس و بایننس اسمارت چین استفاده کنند.

معرفی صفحه‌ی DEX: صرافی غیرمتمرکز داخلی تراست ولت

یکی از نیازهای اساسی در اقتصاد کریپتو، دسترسی به امکان تبادل دارایی‌های دیجیتال است. به گفته‌ی ویکتور رادچنکو موسس تراست ولت، توانایی کنترل پول توسط کاربران ازطریق بایننس چین بایننس دکس (صرافی غیرمتمرکز باینسس) محقق می‌شود.

صرافی غیرمتمرکز یا دکس، صرافی رمزارزی است که به شیوه‌ی غیرمتمرکزی کار می‌کند و دارایی نهادی مرکزی نیست که بر دارایی کاربران کنترل داشته باشد. صرافی غیرمتمرکز، اپلیکیشنی است که روی بلاک چین اجرا می‌شود و بدین طریق از دارایی‌هایی کاربران به صورت امن در کنترل کامل آنان قرار دارد.

کاربران می‌توانند ازطریق صفحه‌ی DEX، به‌طور مستقیم به مبادله‌ی رمزارز خود به رمزارزی دیگر اقدام کنند.

تراست ولت برای مبادله‌ی توکن‌های ERC20 در بستر اتریوم با توکن‌های BEP20 در بستر بایننس اسمارت چین، از صرافی غیرمتمرکز 1Inch استفاده می‌کند. همچنین از صرافی غیرمتمرکز Binance DEX برای تبادل توکن‌های BEP2 در بستر بایننس چین با توکن‌های BEP20 در بستر بایننس اسمارت چین استفاده می‌کند.

باید توجه کرد که علاوه بر استفاده از صرافی غیرمتمرکز داخلی تراست ولت، می‌توان از سایر صرافی‌های غیرمتمرکز مانند PancackeSwap در بستر بایننس اسمارت چین، یا Uniswap در بستر اتریوم یا سایر صرافی‌های غیرمتمرکز استفاه کرد. برای این منظور از مرورگر دپ تراست ولت که در قسمت قبل به آن اشاره شد، می‌توان استفاده کرد.

ویدئو آموزشی کار با کیف پول تراست

سوالات متداول زومیت

  • کیف پول تراست والت چیست؟

    تراست ولت یا والت، کیف پول متن باز، غیرمتمرکز و قابل نصب روی موبایل است که به ادعای وب سایت سازنده‌ی آن از بیش از یک میلیون رمزارز و ۵۳ بلاک چین پشتیبانی می‌کند

  • مزایا و معایب تراست والت کدامند؟

    از مزایای تراست والت می‌توان به رابط کاربری آسان، رایگان بودن، متن باز بودن و ...، از معایب آن به نداشتن نسخه دسکتاپ و عدم وجود اطلاعات جامع در مورد رمزارزها اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات