استخراج‌کنندگان بیت‌کوین با کسب چهارمیلیون دلار در یک ساعت رکورد زدند

دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
استخراج‌کنندگان بیت‌کوین در کمتر از یک ‌ساعت بیش از چهارمیلیون دلار درآمد کسب کردند که بیشترین درآمد ساعتی در تاریخ استخراج این رمزارز است.
تبلیغات

براساس گزارش وب‌سایت کوین‌تلگراف به‌نقل از داده‌های منتشرشده در Glassnode، دوازدهم فوریه استخراج‌کنندگان بیت کوین در کمتر از یک ‌ساعت بیش از چهارمیلیون دلار درآمد کسب کردند که بیشترین درآمد ساعتی در تاریخ استخراج این ارز دیجیتال محسوب می‌شود. همچنین درحالی‌که درآمد ساعتی استخراج بیت‌کوین رکورد شکسته، اوایل این هفته درآمد روزانه نیز به بیشترین میزان در سه‌ سال گذشته (۵۰٫۷۸ میلیون دلار) رسیده است.

استخراج‌کنندگان (ماینرها) برای حل معادلات پیچیده‌ی ریاضی و استخراج بلاک‌ها و تأیید تراکنش‌ها روی سیستم عمومی و توزیع‌شده‌ی ثبت سوابق، از کامپیوترهای قدرتمند استفاده می‌کنند. پاداش خدمات آن‌ها بیت‌کوین‌های جدید و هزینه‌ی پردازش معاملات است. می ۲۰۲۰، پاداش هر بلاک از شبکه‌ی رمزارز یادشده سومین‌بار از زمان ابداعش نصف شد و مقدار بیت‌کوین‌های جدید استخراج‌شده ۵۰ درصد کاهش یافت. درحال‌حاضر، ماینرها برای هر بلاک ۶٫۲۵ بیت‌کوین دریافت می‌کنند.

برای مشاهده‌ی تصاویر در ابعاد واقعی کلیک کنید.

پس از هر بار نصف‌شدن پاداش بلاک، مقدار بیت‌کوین استخراج‌شده‌ی استخراج‌کنندگان با استفاده از قدرت محاسباتی به نصف کاهش می‌یابد؛ درنتیجه، درآمد این افراد تنها در یک ‌شب ۵۰ درصد کمتر می‌شود که این نیز می‌تواند استخراج بیت‌کوین را در کوتاه‌مدت تحت‌الشعاع قرار دهد. هم‌زمان با افزایش درآمد ماینرها، هش‌ریت (Hash Rate) شبکه‌ی بیت‌کوین نیز به بیشترین میزان در تاریخ این رمزارز رسیده است و انتظار می‌رود سختی شبکه برای چهارمین‌بار متوالی افزایش یابد و در هفت‌ روز آینده، تقریبا ۲٫۵ درصد بیشتر شود.

چرا درآمد استخراج‌کنندگان بیت‌کوین افزایش می‌یابد؟

برای کاهش میزان بیت‌کوین‌هایی که به بازار عرضه می‌شوند، پاداش بلاک هر چهار سال نصف می‌شود. درواقع، با نزدیک‌شدن بیت‌کوین‌های ارائه‌شده در شبکه به مقدار ثابت ۲۱ میلیون عدد، سرعت استخراج بیت‌کوین‌های جدید ازطریق نصف‌کردن پاداش بلاک کاهش می‌یابد. بااین‌حال، استخراج‎‌کنندگانی که برای پرداخت هزینه‌های عملیاتی در کوتاه‌مدت به بیت‌کوین‌های استخراجی‌شان وابسته هستند، با کاهش ۵۰ درصدی پاداش بلاک زیر فشار زیادی قرار می‌گیرند.

از نظر تئوری، انتظار می‌رود قیمت بیت‌کوین هنگام نصف‌شدن پاداش بلاک بیشتر شود؛ زیرا میزان بیت‌کوین‌های عرضه‌شده به بازار کاهش می‌یابد. از‌این‌رو، قیمت بیشتر بیت‌کوین تعداد کمتر بیت‌کوین‌هایی را جبران می‌کند که نصیب ماینرها می‌شود‌. استخراج‌کنندگان این هفته با وجود اینکه درمقایسه‌با سال گذشته ۵۰ درصد بیت‌کوین کمتری استخراج کردند، بیشترین درآمد ساعتی در تاریخ را ازآنِ خود کردند. چنین موضوعی نشان می‌دهد بیت‌کوین همان‌گونه که طراحی شده است، کار می‌کند و با نصف‌شدن پاداش بلاک، ارزشش افزایش می‌یابد. درنتیجه، ماینرها انگیزه پیدا می‌کنند تا هش‌ریت خودشان را افزایش دهند و روی امنیت شبکه سرمایه‌گذاری کنند.

دلیل دیگر برای افزایش درآمد ماینرها افزایش تعداد تراکنش‌ها روی شبکه و هزینه‌های همراهی است که بر‌این‌اساس به استخراج‌کنندگان پرداخت می‌شود. براساس داده‌های وب‌سایت Clarkmoody، درآمد ماینرها متشکل از کارمزد پردازش تراکنش‌ها به‌علاوه‌ی پاداشی است که برای استخراج هر بلاک دریافت می‌کنند. هزینه‌ی تراکنش‌ها تقریبا ۱۳٫۵ درصد از کل درآمد را شامل می‌شود. نهم فوریه، درآمد ماینرها از پردازش تراکنش‌ها با افزایشی چشمگیر درمقایسه‌با ماه‌های گذشته، ۹٫۱۴ میلیون دلار بود.

درآمد ماینرها با افزایش قیمت بیت‌کوین بیشتر می‌شود؟

حساب کاربری PlanB، تحلیلگر حوزه‌ی بیت‌کوین با مدل محبوب تخمین قیمت انباشت و جریان (S2F)، در توییتر نوشت مسیر قیمت بیت کوین به ۲۸۸ هزار دلار منتهی می‌شود. مدل S2F تا حد زیادی روی موجودی بیت‌کوین (انباشت) و بیت‌کوین‌های جدید استخراج‌شده (جریان) تکیه دارد و روند قیمت رمزارز یادشده را براساس کمبود آن پیش‌بینی می‌کند. PlanB نوشت:

قیمت بیت‌کوین که در سال ۲۰۲۰ نصف شد، در مسیری بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۶ قرار دارد. اهداف مدل S2F و S2FX، مدل انباشت و جریان بیت‌کوین در ترکیب با چند دارایی را اضافه کردم. اهداف قیمت‌های متوسط هستند و قیمت واقعی بیت‌کوین حول اهداف نوسان خواهد کرد. اگر روند صعودی بیت‌کوین همچون سال ۲۰۱۷ باشد، قیمت آن ۱۰۰ هزار دلار خواهد شد و اگر همچون سال ۲۰۱۳ باشد، قیمتش ۲۸۸ هزار دلار خواهد شد.

مدتی پیش، قیمت بیت‌کوین به بیشترین میزان تاریخش، یعنی افزون‌بر ۴۸،۵۰۰، دلار رسید و اکنون در حال تثبیت‌شدن است. اگر قیمت بیت‌کوین به نزدیکی ۶۰ هزار دلار برسد، ارزش بازار این ارز دیجیتال از یک ‌تریلیون دلار بیشتر خواهد شد. علاوه‌براین طبق گفته‌های تحلیلگران، اگر قیمت بیت‌کوین به ۵۶ هزار دلار برسد، خریدش بسیار زیاد افزایش می‌یابد‌ و به ایجاد «فشار گاما» منجر می‌شود.

در بحث معاملات سهام، فشار گاما (Gamma Squeeze)، یعنی افزایش تقاضا که باعث افزایش ناگهانی قیمت‌ها می‌شود؛ درنتیجه، به‌احتمال فراوان در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۱ قیمت بیت‌کوین به ۵۳ تا ۵۶ هزار دلار افزایش خواهد یافت.

لِکس مسکُوسکی (Lex Moskovski)، تحلیلگر حوزه‌ی رمزارز و معامله‌گر کمّی، نیز تأکید کرد به‌دلیل افزایش تمایل سازمان‌ها به خرید سهام، روند مثبت بازار حفظ خواهد شد. او ادامه داد:

هر مؤسسه یا شرکت یا شخصی که در هر‌یک از صندوق‌های معامله‌پذیر (ETF) زیر یا تنها روی سهام تسلا سرمایه‌گذاری کرده، بیت‌کوین نیز خریده است. تسلا اسب تروا را کشیده است [اشاره به داستان تروا و ریسک تروایی‌ها برای کشیدن اسب به داخل شهر]. بیایید از وارن بافت (Warren Buffett) و بانک مرکزی سوئیس استقبال کنیم؛ البته نه برای خرید سهام تسلا، بلکه بیت‌کوین.
ده صندوق سرمایه‌گذاری مشترک با بیشترین سهام تسلا / Tesla

 این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌‌دست‌‌دادن سرمایه در هر نوع سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی‌اش را اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌عهده بگیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات