کاهش تعداد کاربران فیسبوک در آمریکا و کانادا

شنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
به‌ نظر می‌رسد رشدی که فیسبوک در ابتدای همه‌گیری کرونا تجربه کرد، به پایان رسیده و تعداد کاربران آمریکایی و کانادایی آن رو به کاهش است
تبلیغات

در ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا، فیسبوک درکنار بسیاری‌ از شبکه‌های اجتماعی دیگر رشد قابل ‌توجهی در تعداد کاربرانشان تجربه کردند؛ با‌این‌حال براساس گزارش مالی سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰، نه‌تنها سرعت این روند افزایش کاهش پیدا کرده است، بلکه در مناطقی همچون آمریکا و کانادا که سودآورترین بازار فیسبوک را تشکیل می‌دهند، شاهد کاهش تعداد کاربران نسبت ‌به سه‌ماهه‌ی پیشین هستیم.

طبق آمار این غول شبکه‌های اجتماعی، تعداد کاربرانِ ساکن آمریکای شمالی از ۱۹۸ میلیون نفر در سه‌ماهه‌ی پیشین به ۱۹۶ میلیون نفر سقوط کرده است. در بیانیه‌ی فیسبوک این اتفاق قابل ‌انتظار توصیف شده و همچنین از احتمال ادامه‌ی روند کاهشی تا پایان سال جاری صحبت شده است.

فیسبوک در بیانیه‌ی مطبوعاتی خود، در‌این‌باره می‌گوید:

همان‌طور که انتظار می‌رفت، در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰ شاهد کاهش اندک تعداد کاربران فعال روزانه و ماهیانه در منطقه‌ی آمریکا و کانادا بودیم. این کاهش نسبت ‌به سه‌ماهه‌ی دوم ۲۰۲۰ اتفاق افتاد؛ سه‌ماهه‌ای که به ‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا تأثیر زیادی روی رشد آمار و ارقام داشت. انتظار داریم این روند کاهشی در سه‌ماهه‌ی چهارم نیز ادامه داشته باشد و همچنان شاهد کاهش اندک یا تثبیت تعداد کاربران فعال روزانه و ماهانه در منطقه‌ی آمریکا و کانادا باشیم.
گزارش مالی فیسبوک

اما فیسبوک در سایر نقاط چنین کاهشی تجربه نمی‌کند و در بازار آسیایی و سایر نقاط دیگر، این شرکت همچنان درحال افزایش تعداد کاربرانش است. افزون ‌بر این، سرویس‌های زیرمجموعه‌ که شامل اینستاگرام، واتساپ و خود فیسبوک می‌شوند، به‌طور کلی شاهد رشد کاربرانشان بوده‌اند. طبق آمار، تعداد کاربران فعال روزانه در این سرویس‌ها به ۲/۵۴ میلیارد نفر در ماه سپتامبر رسیده است.

از حیث درآمد‌ به‌نظر نمی‌رسد که فیسبوک زیانی تجربه کرده باشد. در سه‌ماهه‌ی سوم ۲۰۲۰، فیسبوک توانسته است ۲۱/۴ میلیارد دلار درآمدزایی کند که نسبت‌ به مدت مشابه سال قبل، رشد ۲۲ درصدی نشان می‌دهد و جایگاه این شرکت را بالاتر از پیشبینی تحلیلگران قرار می‌دهد. از رقم یادشده، ۱۸ میلیارد دلار از تبلیغات حاصل شده است.

مارک زاکربرگ پس از ارائه‌ی گزارش مالی، در مصاحبه‌ای از آماده‌سازی تیمش برای دوران پس ‌از انتخابات آمریکا خبر داد؛ دوران که به باور او احتمال شکل‌گیری «ناآرامی‌های مدنی» وجود دارد. شرکت تحت مدیریت او طی هفته‌های گذشته گام‌های پرشماری برداشته است تا از هرگونه اتهام تأثیرگذاری بر نتایج انتخابات مصون بماند. از جمله اقدامات فیسبوک، مسدودسازی تبلیغات سیاسی پس ‌از انتخابات آمریکا و درهم ‌شکستنِ حضور گروه QAnon در فضای مجازی است.

زاکربرگ دراین‌باره می‌گوید:

من نگران دودستگی کشورم هستم که می‌تواند تا نهایی ‌شدن نتیجه‌ی انتخابات - که ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد - ریسک ناآرامی مدنی را در سراسر کشور بالا ببرد. 

دیدگاه خود را با ما و دیگر کاربران زومیت به‌ اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات