کنگره آمریکا گزارش مهم تحقیقات روی شرکت‌های بزرگ فناوری را منتشر کرد

چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
گزارش مجلس نمایندگان اعلام می‌کند شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری درحال سوءاستفاده از قدرت عظیم خود هستند. در ادامه نگاهی به این گزارش بسیار مهم می‌اندازیم.
تبلیغات

کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده‌ی آمریکا پس از دو ماه از برگزاری جلسه‌ی مهم با حضور بزرگان صنعت فناوری (موسوم‌به بیگ تک یا Big Tech)، جمع‌بندی این جلسه را در قالب گزارشی طولانی منتشر کرد تا بفهمیم که آیا از نگاه این کمیته، شرکت‌های آمازون و اپل و فیسبوک و گوگل نقض‌کننده‌ی قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست) هستند یا نه. گزارش ۴۴۹ صفحه‌ای کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان، به‌دلیل تصاحب رقبا، ارجیحت‌دادن به سرویس‌های اختصاصی خود و داشتن قدرت کنترلیِ بیش از حد روی کسب‌و‌کار کوچک‌تری که مشتری پلتفرم شرکت‌های موردبحث هستند، انگشت انتقاد را سمت شرکت‌های بیگ تک نشانه می‌گیرد.

وال دمینگز، از اعضای کمیته‌ی قضایی، می‌گوید تحقیقاتی که او و همکارانش انجام داده‌اند نشان داد شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری نوعی «الگوی تجاری هشداردهنده» برای پیش‌برد اهداف خود در پیش گرفته‌اند که رقابت را کمرنگ می‌کند و باعث «خفه شدن نوآوری» می‌شود. دمینگز در ادامه‌ی سخنانش می‌گوید که در رقابت باید به بهترین ایده پاداش داده شود، «نه بزرگ‌ترین حساب شرکتی» و ادامه می‌دهد: «ما اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا قانون‌شکنان مسئولیت [قوانینی را که نقض کرده‌اند] قبول کنند و پاسخگو باشند». 

تیم کوک مدیرعامل اپل در جلسه کنگره آمریکا

اکثر بخش‌های گزارش طولانی کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان شامل یک‌سری توصیه‌ی سیاسی خاص به کنگره است. این توصیه‌ها درصورتی‌که درکنار هم قرار گیرند و به‌مرحله‌ی عملیاتی برسند می‌توانند به‌شکلی محسوس نحوه‌ی فعالیت صنعت فناوری را تغییر دهند. گزارش جدید کمیته‌ی قضایی از کنگره‌ی آمریکا درخواست می‌کند قوانین جدیدی به‌تصویب برساند تا تبعیض در بین شرکت‌های مختلف از بین برود و شرکت‌هایی بزرگ نظیر اپل و فیسبوک با همان قوانین و شرایطی مواجه باشند که کسب‌و‌کارهای کوچک‌تر با آن‌ها مواجهند.

مجلس نمایندگان: شرکت‌های بزرگ فناوری از قدرت عظیم خود در بازار، سوءاستفاده می‌کنند

در بخشی از گزارش گفته می‌شود باید جلوی فعالیت تجاری برخی از پلتفرم‌های غالب بر بازار در دیگر حوزه‌هایی که ممکن است در آن‌ها برتری ویژه‌ای نسبت‌به بقیه داشته باشند گرفته شود. گزارش کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان می‌گوید شرکت‌هایی که قبلا تا این حد محبوب نبودند، شرایط امروزی را تغییر داده‌اند و رفتارشان تا حد زیادی همچون رفتار انحصارگرایانه‌‌‌ای است که سال‌ها پیش در صنعت نفت و راه‌آهن‌سازی مشاهده شد.

این کمیته اعلام می‌کند غول‌های صنعت فناوری با کنترل کردن دسترسی به بازار می‌توانند برندگان و بازندگان اقتصاد آمریکا را تعیین کنند و ادامه می‌دهد: «شرکت‌های بزرگ فناوری نه‌تنها قدرتی عظیم دارند، بلکه از این قدرت عظیم با دریافت هزینه‌های گزاف [در ازای دسترسی به سرویس]،‌ تحمیل قراردادهای ظالمانه و استخراج داده‌های ارزشمند از مردم و کسب‌و‌کارهایی که به این شرکت‌های بزرگ وابسته هستند، سوءاستفاده می‌کنند». 

سوندار پیچای مدیرعامل گوگل در جلسه آنتی تراست کنگره با شرکت های فناوری

گزارش کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان به‌دفعات از کنگره درخواست می‌کند استانداردهای جدیدی برای نقض قوانین ضدانحصار تعریف کند. این کمیته می‌گوید قوانین باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که «نه‌تنها از مشتریان بلکه از کارگران، کارآفرینان، کسب‌وکارهای مستقل، بازارهای باز (اوپن مارکت)، اقتصاد عادلانه و ایدئال‌های دموکراتیک محافظت کنند».

مجلس نمایندگان خواستار وضع استانداردهایی جدید برای قوانین آنتی‌تراست توسط کنگره است

در ابتدا قرار بود گزارش موردبحث زودتر از این‌ها منتشر شود، اما ظاهرا در بین اعضای کنگره برخی اختلاف نظرهای سیاسی وجود داشته و همین موضوع انتشار گزارش را به‌تأخیر انداخته است. نیویورک تایمز در گزارشی اختصاصی نوشت اعضای حزب جمهوری‌خواه دیدگاه‌های متفاوتی نسبت‌به ماجرا داشتند؛ اما اکثر دموکرات‌ها معتقد بودند باید راهکارهایی جدید برای کنترل رفتارهای انحصارطلبانه ارائه شود. همچنین نیویورک تایمز می‌گوید دموکرات‌ها اعتقاد داشته‌اند شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری رفتاری تبعیض‌آمیز درقبال کاربران عضو حزب محافظه‌کار از خود نشان می‌دهند و به‌دلیل نبود این ادعاها در گزارش نهایی کمیته‌ی قضایی، ناراحت شده‌اند.

کن باک، از نمایندگان مجلس آمریکا، به‌صورت مستقل گزارشی جدید منتشر کرد که شامل شماری از پیشنهاد‌ها حرب دموکرات است. هر دو حزب مجلس نمایندگان به‌طور کلی روی این موضوع که باید قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری کاهش داده شود اتفاق نظر دارند، بااین‌حال کمیته‌ی قضایی نتوانست به جمع‌بندی نهایی برای چگونگی ارائه‌ی راهکار برای این موضوع دست پیدا کند. گزارش جدید کن باک که با عنوان «سومین راه» منتشر شده است نتیجه‌گیری‌هایی در همین زمینه انجام می‌دهد. این گزارش می‌گوید باید منابع و ابزارهای جدید و بهتر دردسترس آژانس‌های رگولاتوری حوزه‌ی آنتی‌تراست قرار بگیرد تا به‌شکلی دقیق‌تر بتوان روی نقض این قوانین نظارت کرد.

تصویری از جلسه آنتی تراست کنگره با شرکت های فناوری

بین گزارش «سومین راه» و گزارش مجلس نمایندگان شباهت‌های زیادی وجود دارد، اما گزارش کن باک در برخی زمینه‌ها با گزارش مجلس موافق نیست. کن باک در گفت‌و‌گو با رسانه‌ی اکسیوس اعلام کرد: «من با تقریبا ۳۳۰ صفحه از گزارش جدید کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان موافق هستم و عقیده دارم این شرکت‌های بزرگ فناوری‌محور رفتارهایی ضدرقابتی از خود نشان داده‌اند. اتفاق نظر دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان روی یک مشکل و ارائه‌ی راه‌حل‌های مختلف برای برطرف ساختن آن مشکلِ‌ به‌خصوص، اتفاقی عادی است». 

درصورت عمل کردن کنگره به توصیه‌های مجلس نمایندگان، فعالیت شرکت‌های بزرگ فناوری به‌شدت دست‌خوش تغییر می‌شود

اکثر توصیه‌هایی که در گزارش جدید مجلس نمایندگان مطرح می‌شوند ممکن است عواقبی گسترده برای شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری به‌دنبال داشته باشند. این توصیه‌ها درصورت عملی‌شدن می‌توانند فعالیت شرکت‌های حوزه‌ی فناوری را در در برخی زمینه‌ها محدود کنند. درواقع به‌نظر می‌رسد مجلس نمایندگان در تلاش است بسیاری از این شرکت‌های بزرگ را به نهادهایی مجزا تبدیل کند. قوانین عدم تبعیض که ممکن است تصویب شوند می‌توانند تغییراتی در رفتار فیسبوک و یوتیوب و آمازون اعمال کنند و آن‌ها را همچون شبکه‌های کابلی و شبکه‌های تلفن همراه تحت قوانین دربیاورند.

توصیه‌های مطرح‌شده نمی‌گذارند شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری با رقبایشان در پلتفرم خود،‌ رفتار تبعیض‌آمیز نشان دهند؛ مهم‌تر اینکه شرکت‌ها نباید از پلتفرم‌های یادشده برای دستیابی ناعادلانه به برتری نسبت‌‌به رقبا سوءاستفاده کنند. قانون‌گذاران آمریکایی همچنین روی مبحث تصاحب شرکت‌های دیگر توسط شرکت‌های بزرگ مانور ویژه‌ای داده‌اند و معتقد هستند که باید قوانین سرسختانه‌تری در این زمینه وضع شوند. کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان جزئیات کامل صدها مورد قرارداد برای تصاحب شرکت‌ها را ضمیمه‌ی گزارش خود کرده است.

جف بزوس مدیرعامل آمازون در جلسه آنتی تراست کنگره با شرکت های فناوری

گزارش موردبحث می‌گوید به‌منظور ایجاد تعادل در این حوزه، باید فرض اولیه‌ی نهادهای آنتی‌تراست مبنی‌بر عدم انحصارگرایی ازسوی شرکت‌های بزرگ، تغییر داده شود. گزارش موردبحث می‌گوید در پی این تغییرات، «هرگونه خرید توسط پلتفرم‌های غالب‌بر بازار به‌عنوان رفتاری ضدرقابتی فرض می‌شود، مگر اینکه طرفین قرارداد نشان دهند انجام آن معامله در راستای منابع عمومی بوده و به‌شکلی ضروری انجام شده است».

گزارش کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان می‌گوید قوانین ضدانحصار باید به‌شکلی شدیدتر اجرا شوند و توصیه‌های ارائه‌شده انجام این کار را ساده‌تر و اصولی‌تر می‌کنند. کمیته‌ی قضایی از کنگره می‌خواهد قوانین حوزه‌ی آنتی‌تراست را از نو بنویسد.

اگر کنگره به توصیه‌های کمیته‌ی قضایی مجلس گوش دهد، تغییراتِ اعمال‌شده می‌توانند قدرت نهادهای قانونی را برای اجرای قوانین ضدانحصار بسیار فراتر از صنعت فناوری ببرند. این تغییرات همچنین استاندارد رفاه مصرف‌کننده را که ۴۰ سال است منبع تدوین قوانین ضدانحصار محسوب می‌شود، به‌نوعی لغو می‌کند. 

جرولد ندلر، رئیس کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان و دیوید سیسیلین، نماینده‌ی دموکرات و رئیس هیئت‌مدیره‌ی کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان، در بیانیه‌ای اعلام کردند: «اپل و آمازون و گوگل و فیسبوک به‌نحوی که امروزه فعالیت دارند، از قدرت بسیار زیادی در بخش‌های بزرگی از اقتصاد آمریکا بهره می‌برند. طی سال‌های گذشته، هر شرکت قدرت خود را از بازار به‌روش‌های ضدرقابتی گسترش داده و بیشتر از آن استفاده کرده است. تحقیقات ما جای هیچ شکی باقی نمی‌گذارد که نیاز است کنگره و آژانس‌های اجرای قوانین آنتی‌تراست در این زمینه اقدام کنند».

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درباره‌ی گزارش کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان از فعالیت شرکت‌های بزرگ حوزه‌ی فناوری دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات