دیسنترالند چیست؟ آموزش خرید زمین مجازی [همراه با ویدئو]

دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
دیسنترالند، پتلفرم جهان سه‌بعدی و واقعیت مجازی (VR) است، کاربران می‌توانند در این جهان، قطعات زمین مجازی را به شکل توکن NFT خریداری کنند.
تبلیغات

توانایی ایجاد جهان دیجیتال شخصی یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌هایی است که توسط صنعت گیمینگ و پلتفرم‌های متاورس در‌ اختیار کاربران قرار گرفته است، با وجود اینکه میلیون‌ها گیمر در سراسر دنیا شیفته‌ی این ایده‌ی جذاب شده‌اند اما حفظ حق مالکیت و پولی کردن آن هنوز به درستی اجرایی نشده است.

خوشبختانه، بازی مجازی غیرمتمرکزی به نام دیسنترالند با ترکیب ساخت جهان دیجیتال، ارزهای دیجیتال و ساختار مدیریت DAO، وارد این چالش شده و توانسته به گیمرها امکان تجربه‌ی سطحی جدید از جهان مجازی و گیمینگ بدهد. انتظار می‌رود دنیای مجازی دیسنترالند در آینده بیشتر مورد استفاده قرار بگیرد و تماس‌های تصویری، جلسات و کنسرت‌ها در این دنیا برگزار شود.

جالب است بدانید در ۲۰۲۱، دولت باربادوس اعلام کرد که قصد دارد سفارتی مجازی را در پلتفرم دیسنترالند راه‌اندازی کند. اگر می‌خواهید بیشتر با دیسنترالند، نحوه‌ی خرید زمین در آن و کابردهای دیگرش آشنا شوید، با این مقاله از زومیت همراه باشید.

فهرست مطالب

تاریخچه‌‎ی دیسنترالند

دیسنترالند در ۲۰۱۵، توسط دو آرژانتینی به نام‌های آریل ملیچ و استبان اوردانو تأسیس شد. قبل از انتشار این پلتفرم، سازندگان آن سازمان خودمختار غیرمتمرکز یا دائو را تأسیس کردند تا در‌ نهایت کنترل دیسنترالند به کاربران منتقل شود.

در جریان عرضه‌ی اولیه‌ی کوین (ICO) دیسنترالند در ۲۰۱۷، این پروژه بیش از ۲۶ میلیون دلار جمع‌آوری کرد. در زمان عرضه، ارزش هر قطعه از زمین در دیسنترالند حدود ۲۰ دلار و توکن مانا حدود ۰٫۰۲ دلار بود. در ۲۰۲۱ با افزایش محبوبیت NFTها، هر قطعه از زمین دیسنترالند به قیمت بین شش هزار تا صد هزار دلار فروش می‌رفت.

این مطلب در تاریخ 15 فروردین با افزودن ویدئو به‌روز شده است.

تماشا در یوتیوب

حامی این ویدئو صرافی اکس نوین است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید به وب‌سایت این صرافی مراجعه کنید.

دیسنترالند (Decentraland) چیست؟

دیسنترالند به معنی زمین یا دنیایی غیرمتمرکز، جهانی مجازی مبتنی بر بلاک چین اتریوم است و قصد دارد به اولین جهان مجازی تبدیل شود که توسط کاربران کنترل می‌شود. در این دنیا، کاربران می‌توانند به خلق کردن، تجربه کردن و همچنین کسب درآمد از محتوای دیجیتال و اپلیکیشن‌های خود بپردازند. رابط کاربری در دیسنترالند مانند بازی‌هایی محبوبی چون ماینکرفت یا Second Life است.

دیسنترالند زمین‌های مجازی خود را به صورت قطعاتی دسته‌بندی کرده است، هر قطعه زمین مجازی در دیسنترالند، توکنی NFT است و LAND نام دارد. کاربران می‌توانند با استفاده از توکن MANA، این قطعه زمین‌ها را خریداری کنند.

LAND، MANA و DISTRICT، جنبه‌های مهمی از دیسنترالند هستند، کاربران اکثر زمانشان را به خرید و توسعه‌ی دارایی‌ها و کاوش در دنیای سه‌بعدی مجازی می‌گذرانند.

خرید زمین متاورس

تصویری از نقشه‌ی زمین مجازی در دیسنترالند

منظور از DISTRICT یا بلوک، مجموعه‌ای از قطعات زمین مجازی است که با هم در یک گروه قرار گرفته‌اند و تا خرید و فروش آن آسان‌تر شود.

کاربردهای دیسنترالند

در دیسنترالند می‌توان آواتار ساخت، به کاوش پرداخت، در بازی‌های رایگان متعدد شرکت کرد، با دیگران تعامل و گفت‌وگو کرد یا با استفاده از توکن MANA در اقتصاد این جهان مجازی شرکت کرد. همچنین از دیسنترالند می‌توان در آموزش، توریسم مجازی و طراحی سه‌بعدی نیز استفاده کرد.

فروشگاه‌های بسیاری در این دنیا ایجاد شده‌اند و کاربران می‌توانند برای آواتارهای خود لباس و اکسسوری خریداری کنند. گاهی قیمت این آیتم‌های مجازی به هزاران دلار می‌رسد. هنرمندان می‌توانند در نمایشگاه‌های آثار هنری، آثار NFT خود را برای بازدید یا فروش به نمایش بگذارند. در این دنیای مجازی حتی می‌توان کسب‌و‌کار نیز راه انداخت. کلکسیون‌ها در این دنیا بر سر دست یافتن به مجموعه‌های هنری با هم رقابت می‌کنند.

در دیسنترالند، کنسرت‌ها و رخدادهای اجتماعی گوناگونی اجرا می‌شود. در گروه‌های موسیقی، دی‌جی‌ها و نوازندگان به اجرای برنامه می‌پردازند. برای مشاهده‌ی فهرست این رخدادها به این لینک مراجعه کنید. در دیسنترالند مکان‌های بازی مانند whac-a-mole وجود دارد که کاربران می‌توانند در آن به بازی بپردازند. شرکت‌ آتاری ارکید نیز اعلام کرده است که بازی‌هایی را در محیط دیسنترالند ایجاد خواهد کرد.

کنترل کاراکتر در دیسنترالند

تصویری از کنترل کاراکتر در دیسنترالند.

دیسنترالند در اصل دارای زبان اسکریپت برنامه‌نویسی خود است، کاربران می‌توان مناظر سه‌بعدی، بازی‌ها و اپلیکیشن‌هایی در دنیای متاورس دیسنترالند ایجاد کنند. زبان برنامه‌نویسی اشاره‌شده به اندازه‌ی کافی متنوع است و می‌توان با آن فیزیک بازی، اشیاء و صداهای مختلف را ایجاد کرد و توسعه داد. اگر قبلاً با موتور بازی‌سازی مانند یونیتی کار کرده باشید، این کارها برایتان آشنا خواهد بود.

خریداران زمین‌های مجازی در دیسنترالند می‌توانند با استفاده از ابزار ATLAS، مناطقی را که دارای مناسب‌ترین تم برای کار خود هستند، پیدا و خریداری کنند. ایجاد ساختمان‌ها، دکوراسیون و مناظر در دیسنترالند کاری لذت‌بخش است. کاربران همچنین می‌توانند در مناطق مختلف دیسنترالند با هم وقت بگذرانند.

آیتم‌ها دیسنترالند

نمونه‌ای از ساختمان‌ها و مناظر ساخته شده در دیسنترالند.

دیسنترالند کاربران را به ایجاد محتواهای جدید تشویق می‌کنند. کاربران می‌توانند با استفاده از بیلبوردهایی که در مناطق پرترافیک قرار دارند، کالا، خدمات و رویدادهای خود را تبلیغ کنند.

آیا دیسنترالند از واقعیت مجازی (VR) استفاده می‌کند؟

هدست واقعیت مجازی دیسنترالند

واقعیت مجازی، تجربه‌ای است که به کاربر اجازه می‌دهد تا به کمک هدست‌های VR به‌طور کامل در این دنیا غرق شوند، بااین‌حال دیسنترالند تا رسیدن به تجربه‌ی واقعیت مجازی فاصله دارد.

دیسنترالند، نرم‌افزاری رندر سه‌بعدی و مبتنی بر وب است که در تعامل با بلاک چین کار می‌کند. کد VR هیچ‌کدام از هدست‌های فعلی برای دانلود در‌ دسترس نیست، بنابراین درحال‌حاضر تنها با استفاده از کامپیوتر و در سیستم‌عامل‌های ویندوز و مک می‌توان وارد این دنیا شد.

مدل تجاری هدست مشهور Oculus نیز با مدل تجاری دیسنترالند متفاوت است و بعید است در این امر تغییری ایجاد شود و در آینده آکیولس برای دیسنترالند در‌ دسترس قرار گیرد.

توکن‌های MANA و LAND در دیسنترالند

قبلاً به توکن‌های مانا و لند در دیسنترالند اشاره شد،. LAND، توکنی از نوع NFT با استاندارد ERC-721 در بلاک چین اتریوم است. هر قطعه زمین‌ مجازی در دیسنترالند به‌وسیله‌ی توکنی از نوع LAND عرضه می‌شود. هر LAND را می‌توان با ۱۰۰۰ مانا خریداری کرد. مانا توکنی با استاندارد ERC-20 در اتریوم است. مانا به‌عنوان ارزی دیجیتال برای خرید و فروش قطعات LAND طراحی شده است. کاربرد دیگر MANA، خرید خدمات و آیتم‌های دیجیتال در دیسنترالند است. در ‌ادامه به بررسی کامل‌تر این دو توکن می‌پردازیم.

توکن LAND چیست؟

قیمت و کاربرد توکن لَند (LAND) بستگی به نزدیکی آن به مراکز پرطرفدار دارد. توسعه‌دهندگان محتوا توکن LAND را خریداری می‌کنند و بدین ترتیب صاحب قطعه‌ای زمین در دیسنترالند می‌شوند، سپس محتوای خود را در این محیط ایجاد می‌کنند و با دنبال‌کنندگان خود در ارتباط قرار می‌گیرند. قطعات زمین دیسنترالند تعداد محدودی دارند و همانند املاک در دنیای واقعی، تعداد بیشتری از آن‌ها ساخته نمی‌شود.

پس اگر زمانی تمام این زمین‌های مجازی به فروش روند، با کمیاب شدن (همانند بیت کوین)، با افزایش تقاضا، قیمت نیز بالا می‌رود. همین امر باعث شده که یکی از همین قطعات با قیمت نزدیک به یک میلیون دلار به فروش برود.

کاراکترها در دیسنترالند

تصویری از آواتارهای کاربران در دنیای متاورس دیسنترالند.

هر توکن LAND، مشخصات مالک، مختصات x و y و ارجاع به فایلی را که حاوی توضیحات محتوا است، در خود ذخیره می‌کند.

نقشه‌ی زمین‌ها در دیسنترالند چگونه است؟

هر قطعه زمین، توکن NFT منحصر‌به‌فردی است که مختصات آن روی نقشه‌ی دیسنترالند مشخص شده است. نقشه‌ی دیسنترالند که Genesis City نام دارد، حاوی ۹۰،۶۰۱ قطعه زمین می‌شود که شامل خیابان‌ها (با رنگ خاکستری کم‌رنگ)، میدان‌های عمومی (سبز)، زمین کاربران (خاکستری تیره)، زمین‌های قابل‌خریداری (آبی روشن) و محله‌ها (بنفش) است.

نقشه دیسنترالند

بعضی از مناطق با رنگ خاکستری، جاده هستند که نمی‌توان در آن تغییری داد. شهر جنسیس شامل ۹ میدان با رنگ سبز است که توسط جامعه‌ی کاربران دیسنترالند اداره می‌شود، هر کدام از این میدان‌ها دارای تم خاص خود هستند. میدانی که در مرکز نقشه قرار دارد، Genesis Plaza نام دارد و کاربران جدید برای بار اول در آن ظاهر می‌شوند.

زمین خاکستری تیره، در مالکیت کاربران است و در هنگام مشاهده‌ی نقشه برای فروش قرار داده نشده‌اند اما قطعات آبی کم‌رنگ در فروشگاه دیسنترالند برای فروش گذاشته شده‌اند. مناطق بنفش نیز، محله‌هایی هستند که برای کاربران خاص طراحی شده‌اند، مثلاً مراکز مد و فشن که امکان ساخت مغازه در آن‌ها وجود دارد.

همانند املاک واقعی، زمین‌های مجازی که دارای مکان بهتری باشند، بیشتر می‌ارزند. گران‌ترین قطعه‌های زمین در دیسنترالند، آن‌هایی هستند که به مکان ظاهر شدن بازیکنان یعنی جنسیس پلازا یا نزدیک جاده‌های پرطرفدار باشند.

کاربران می‌توانند تنها با یک کلیک، در جایی دیگر از نقشه ظاهر شوند. مختصات قطعات زمین به شکل شبکه‌ و از ۱۵۰- تا ۱۵۰+ تغییر می‌کند، برای مثال مختصات یه زمین به صورت (۱۵، ۷-) است که در شمال غربی از مرکز نقشه قرار دارد، یعنی هفت واحد به چپ و ۱۵ واحد به بالا.

ظاهر قطعات زمین دیسنترالند بسیار متنوع است، از بیان‌های بی‌آب و علف تا بازی‌هایی با تم اژدها. هر قطعه زمین که یک NFT است، به مدلی سه‌بعدی اشاره می‌کند که شامل تصاویر، بافت‌ها و صداها است.

بهترین قطعه‌های زمین مجازی کدام هستند؟

سازندگان محتوا تمایل دارند زمینی دیجیتالی بخرند که آن‌ها را به مشتریان هدفشان نزدیکتر کند. قطعات زمین منحصر‌به‌فرد بوده و می‌توان آن را در فروشگاه اصلی دیسنترالند یا سایر بازارهای واسط مانند اوپن سی، خرید و فروش کرد. مکان‌های شلوغ در دیسنترالند، گران‌تر هستند، زمینی که در مجاورت یک اینفلوئنسر باشد، نسبت به جاهای خلوت که در آن خبری نیست، از لحاظ قیمتی تفاوت دارد.

هر قطعه زمین LAND ابعادی معادل ۱۶ متر در ۱۶ متر دارد و با توکنی NFT نمایش داده می‌شود. توکن NFT، واحد داده در بلاک چین است که معرف آیتمی دیجیتالی مانند عکس، موسیقی یا در این مورد، ملکی مجازی است. جالب است بدانید هر چند که طول و عرض یک قطعه ثابت است و برای ایجاد ساختمان‌های بزرگتر باید چندین زمین کنار هم را خریداری کرد اما ارتفاع وابسته به محدودیت‌هایی در تعداد فایل و اندازه‌ی آن و عواملی دیگر، برای هر زمین است.

توکن MANA چیست؟

لوگو MANA

مانا (MANA) توکنی ERC-20 است، بنابراین کیف‌پول‌های دیجیتال زیادی از آن پشتیبانی می‌کنند. از توکن مانا برای خرید قطعات زمین LAND استفاده می‌شود. هر LAND معادل ۱۰۰۰ مانا است. همچنین می‌توان از مانا برای خرید آیتم‌هایی برای آواتار و خدمات در دیسنترالند استفاده کرد، برای مثال برای ورود به یک کنسرت باید مقداری مانا بپردازید.

این توکن دارای حداکثر تعداد ۲،۶۴۴،۴۰۳،۳۴۳ عدد است. به علت محدود بودن حداکثر تعداد توکن مانا، اگر افراد زیادی اقدام به خرید LAND کنند، مانای در‌ دسترس کاهش یافته و در‌ نتیجه قیمت آن بالا می‌رود. در ادامه با کیف‌پول‌های این توکن و نحوه‌ی خرید آن آشنا می‌شویم.

بهترین کیف پول برای توکن‌های دیسنترالند

وب‌سایت رسمی دیسنترالند، کیف پول نرم‌افزاری متامسک و کیف پول سخت‌افزاری لجر را برای اتصال امن کاربران به متاورس مجازی خود پیشنهاد کرده است. همانند سایر پلتفرم‌های غیرمتمرکز، کیف پول کاربران همچون حساب کاربری در نظر گرفته می‌شود و نیازی به اقدامی اضافه برای لاگین کردن نیست.

دیسنترالند لند درحال‌حاضر تمام تراکنش‌های توکن LAND را روی بلاک چین اتریوم انجام می‌دهد، اما سایر سرمایه‌ها را که Wearables یا پوشیدنی‌ها نام دارند و مختص آواتار کاربر هستند، می‌توان از‌‌ طریق اتریوم یا پالی گان خریداری کرد.

باید به یاد داشت که روش خرید دارای‌ها در اتریوم نیازمند رمزارز اتر (Ether) و در پالی گان نیازمند رمزارز ماتیک (MATIC) هستید. هر دو بلاک چین از‌ طریق راه‌حل‌های لایه‌ی دوم با یکدیگر سازگار هستند و امکان جابه‌جایی دارایی در بین آن‌ها وجود دارد.

آموزش تبدیل اتر به مانا

ابتدا کیف پول خود را با مقداری رمزارز اتر شارژ کنید. برای این کار از‌ طریق صرافی‌های ارز دیجیتال مقداری اتر خریداری کرده و سپس آن را به والت خود انتقال دهید. در ادامه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • وارد صفحه‌ی تنظیمات دیسنترالند شده و روی Buy More کلیک کنید که در کنار موجودی MANA نشان داده شده است.
  • سپس به صرافی غیرمتمرکز KyberSwap که پلتفرمی برای مبادله‌ی توکن است، جابه‌جا می‌شوید. در این صرافی رمزارز، می‌توان به‌طور مستقیم اتر را به مانا تبدیل کرد.
  • در این صرافی، پس از اتصال کیف پول، مقدار مانای درخواستی را تعیین کرده یا مقدار اتری را که می‌خواهید بفروشید، انتخاب کنید و Swap Now را کلیک کنید.
  • منتظر تأیید تراکنش در کلاینت صرافی و همچنین شبکه‌ی اتریوم بمانید.

فروشگاه‌های دیسنترالند

در فروشگاه دیسنترالند می‌توان به خرید، فروش، انتقال دارایی یا جست‌وجو برای دارایی‌های روی بلاک چین پرداخت و از این طریق باعث پیشرفت بیشتر در بازی شد. همچنین در این فروشگاه می‌توان قطعات LAND، پوشیدنی‌ها و حتی نام‌های ویژه را خریداری کرد.

فروشگاه‌های واسط دیگری مانند اوپن سی وجود دارد که کاربران می‌توانند با جست‌وجو در آیتم‌های NFT، دارایی موردنظر خود را یافته و خریداری کنند.

برای مشاهده‌ی آیتم‌های فروشگاه، در وب‌سایت دیسنترالند به تب Browse بروید.

LAND در دیسنترالند

بر‌ اساس یکی از معیارهای جست‌وجو مانند زمین، پوشیدنی یا اسامی به جست‌وجو بپردازید. از قسمت فیلتر می‌توان جست‌وجوی بهتری انجام داد.

آموزش خرید دارایی‌ها در دیسنترالند

پس از شارژ کیف پول با مانا و یافتن آیتم دلخواه مراحل زیر را انجام دهید، انجام خرید در فروشگاه دیسنترالند کار ساده‌ای است، آیتم‌هایی را که برای فروش گذاشته شده‌اند، می‌توان به‌طور مستقیم خریداری کرد ولی برای سایر آیتم‌ها باید ابتدا به مالک آن پیشنهاد قیمتی داد. برای خرید آیتم‌های گذاشته‌شده برای فروش مراحل زیر را انجام دهید:

  • زمین یا آیتم موردنظر را انتخاب کرده و توضیحات آن را مشاهده کنید. برای خرید کافی است روی Buy کلیک کنید.
  • همانند تبدیل اتر به مانا که در قسمت‌های قبل شرح داده شده بود، تراکنش را تأیید و منتظر تأیید آن روی بلاک چین بمانید.

نحوه‌ی پیشنهاد برای خرید آیتم در دیسنترالند

فرایند پیشنهاد قیمت برای آیتم‌هایی وجود دارند که برای فروش قرار گذاشته نشد‌ه‌اند. برای مشاهده‌ی این دسته از اقلام، دکمه‌ی ON SALE از بالای صفحه غیرفعال کنید. پس از یافتن آیتم موردنظر قیمتی پیشنهادی خود را برای مالک ارسال کنید.

برای مشاهده‌ی همه‌ی پیشنهادهایی قیمتی که فرستاده‌اید، از بالای صفحه وارد تب My Bids شوید. امکان تغییر قیمت‌های پیشنهادی در پلتفرم وجود داد. برای این کار کافی است از دکمه‌ی Update استفاده کنید. در این صفحه همچنین می‌توان پیشنهادهای قیمتی دریافتی را مشاهده کرد.

نحوه‌ی فروش قطعه‌ای زمین در دیسنترالند

  • برای فروش زمین یا آیتم وارد تب My Assets در بالای صفحه شوید و پس از انتخاب آیتم روی Sell کلیک کنید.
  • سپس مقدار قیمت دلخواه و همچنین زمان انقضای فروش محصول را انتخاب کنید و سپس روی List for Sale کلیک کنید تا آیتم شما وارد فهرست فروش دیسنترالند شود.
  • سپس تراکنش روی کلاینت اتریوم تأیید کنید و منتظر تأیید شبکه بمانید.
  • می‌توان بدون لغو فروش، قیمت را اصلاح کرد، برای این منظور در صفحه‌ی توضیحات زمین یا آیتم روی Update کلیک کنید.

چگونه می‌توان توکن LAND را منتقل کرد؟

از صفحه‌ی اصلی فروشگاه دیسنترالد روی My Assets کلیک کنید. قطعه‌ی زمین دلخواه را انتخاب کرده و از صفحه‌ی باز شده همانند تصویر زیر، روی Transfer کلیک کنید.

انتقال LAND دیسنترالند

در گام بعدی آدرس والت مقصد را که از توکن‌های اتریوم و دیسنترالند پشتیبانی می‌کند، وارد کرده و Submit را بزنید. سپس تراکنش را روی شبکه اتریوم تأیید کرده و منتظر تأیید شبکه بمانید.

مناظر دیسنترالند (Decentraland SCENE) چیست؟

کاربران دیسنترالند می‌توانند در متاورس دیسنترالند حضور فعالی داشته باشند، آن‌ها می‌توانند با خلق محیط و ابزار دلخواه، اقامت خود را در دیسنترالند هیجان‌انگیزتر کنند. در تصویر زیر تعدادی از محیط‌هایی را که کاربران ایجاد کرده‌اند، مشاهده کنید. به این محیط‌های ایجادشده توسط کاربران SCENCE یا منظره می‌گویند:

SCENCE در دیسنترالند

هر منظره در حقیقت، دنیایی در درون خود دارد. کاربران می‌توانند از منظره‌ای وارد دیگری شوند و بدین وسیله تجربه‌ی بازی کردن متنوعی داشته باشند؛ اما باید توجه داشت که ابزار یک منظره را نمی‌توان به دیگری منتقل کرد و هر ابزار مختص یک منظره است.

ابزارهای ساخت مناظر در دیسنترالند

کاربران دیسنترالند چه با کدنویسی آشنا باشند یا نه، می‌توانند مناظر دلخواه خود را ایجاد کنند. در‌ ادامه به تعدادی از ابزارهای ساخت منظره در دیسنترالند اشاره می‌کنیم.

  • بیلدر (The Builder)، ویرایشگری دراگ اند درپ است که حتی می‌تواند بدون دانستن کدنویسی، می‌توان گستره‌ی وسیعی از آیتم‌های از قبل ساخته شده در فهرست این ابزار را ایجاد کرد.
  • ابزار دیگر Decentralized SDK نام دارد که مختص کاربرانی است که می‌خواهند مناظر منحصربه‌فردی در دیسنترالند ایجاد کنند. استفاده از این ابزار نیازمند دانش برنامه‌نویسی است و ابزاری تخصصی محسوب می‌شود. یادگیری این ابزار با استفاده از آموزش‌هایی که در دیسنترالند ارائه شده، امکان‌پذیر است.

بزرگ‌ترین ریسک‌های دیسنترالند کدام است؟

خرید زمین مجازی در دیسنترالند همانند دنیای واقعی است. ممکن است محله‌ای که زمین در آن قرار دارد در آینده رو به نابودی و افول قرار گیرد، یا ناحیه‌ای دیگر تمامی ترافیک را به سمت خود جلب کند و بقیه مناطق را به شهر ارواح تبدیل کند.

بدتر از این نیز زمانی است که با ظهور پلتفرمی دیگر، دیسنترالند کاملاً منسوخ شود. اگرچه تعداد زمین در دنیای واقعی محدود است اما بی‌نهایت دنیای مجازی می‌تواند ساخته شود. آینده نشان خواهد داد که این فضا می‌تواند توجه عموم را به خود جلب کند یا نه.

سخن پایانی

دیسنترالند نسبت به سایر بازی‌های جهان‌باز سنتی که فاقد حق مالکیت واقعی و امکان درآمدزایی است، جهشی بزرگ محسوب می‌شود. با ترکیب تمامی این ایده‌ها در جهانی مجازی، دیسنترالند سعی دارد تجربه‌ای عمیق برای کاربران ایجاد کند تا در آن بتوانند خلاقیت خود را نشان دهند و از‌ طریق بازی، درآمد‌زایی کنند.

نظر شما در ‌مورد متاورس دیسنترالند چیست؟ آیا این پلتفرم می‌توانند در میان کاربران طرفدار پیدا کند یا تنها کاربردهای خاصی خواهد داشت؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات