بایننس اسمارت چین (BSC)؛ اکوسیستم رو به پیشرفت برنامه‌های غیرمتمرکز (DApps)

یک‌شنبه ۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
بایننس اسمارت‌چین بستری نسبتاً جدید برای توسعه و اجرای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (DApps) به‌شمار می‌آید که فعالیتش را از سپتامبر ۲۰۲۰ آغاز کرده است. اگر می‌خواهید دیدی کلی از پیشرفت این اکوسیستم به‌دست آورید، در‌ادامه مقاله با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

بایننس اسمارت‌چین (BSC) به‌عنوان زنجیره موازی با زنجیره بایننس و با هدف ارائه بلاک چین با توان عملیاتی بالا راه‌اندازی شد. این پلتفرم امکان پیشرفت را برای اپلیکیشن‌های حوزه امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) فراهم کرده است. اکوسیستم اشاره‌شده در مدت کوتاه فعالیتش قابلیت‌های زیادی به جامعه ارزهای دیجتیال ارائه کرده است. در‌ادامه به برخی از داده‌های مربوط به بایننس اسمارت‌چین اشاره خواهیم کرد؛ داده‌هایی که آینده‌ای امیدوارکننده برای این پلتفرم به‌ارمغان خواهد آورد.

بایننس اسمارت‌چین چیست؟

بایننس اسمارت‌چین (BSC) بلاک‌چینی مبتنی‌بر قراردادهای هوشمند است که به‌عنوان زنجیره موازی با زنجیره بایننس عمل می‌کند. BSC برای سازگاری با ماشین مجازی اتریوم (EVM) ساخته شده است؛ یعنی توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ساخته‌شده برای اتریوم را به‌طور یکپارچه روی بلاک‌چین جدید بایننس اجرا کنند.

علاوه‌بر‌این، BSC از نقل‌وانتقالات زنجیره‌ای متقابل (Cross-Chain) پشتیبانی و امکان ایجاد «سکه‌های متصل» (توکن‌های متصل به زنجیره BSC) ازجمله ترون (TRX)، اتر (ETH)، بیت کوین (BTC) و... را فراهم می‌کند. سکه‌های متصل به بایننس اسمارت‌چین به‌عنوان توکن BEP-20 عمل می‌کنند؛ درست مثل توکن‌های ERC-20 بر بستر اتریوم.

بایننس اسمارت‌چین (BSC) با هدف ارائه بلاک‌چینی برای قراردادهای هوشمند شروع به‌ کار کرد تا ضمن حفظ قابلیت‌های اتریوم، سرعت سریع و نرخ کارمزد کم را ارائه دهد

علاوه‌براین، استاندارد توکن BEP-20 بایننس اسمارت‌چین به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا توکن‌هایی ایجاد و صادر کنند که می‌تواند طیف گسترده‌ای از انواع مختلف دارایی‌های دیجیتال را نشان دهد. زمان موردنیاز برای ایجاد هر بلوک جدید در این اکوسیستم حدود ۵ ثانیه است. این ویژگی درکنار استفاده از مکانیزم «گواه اثبات صلاحیت» یا PoA باعث شده است تراکنش‌ها روی این شبکه با سرعت سریع پردازش شوند. علاوه‌بر‌این، هزینه انجام هر تراکنش فقط چند سنت است که این ویژگی یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از بایننس اسمارت‌ چین محسوب می‌شود.

پیش‌از‌این، برنامه‌های غیرمتمرکز ساخته‌شده روی بایننس اسمارت‌چین کاربران زیادی را به‌ خود جذب کرده‌اند و اکنون برنامه‌های حوزه امورمالی غیرمتمرکز روی این اکوسیستم پیشرو هستند.

آمار بایننس اسمارت‌چین

بهترین روش برای آگاهی از پیشرفت بایننس اسمارت‌چین مشاهده آمار مربوط به این پلتفرم است. در‌ادامه، می‌توانید جدول آمار عملکرد این اکوسیستم را مشاهده کنید.

شبکه اصلی بایننس اسمارت‌چین

شبکه اصلی بایننس اسمارت‌چین در ۱ سپتامبر ۲۰۲۰ راه‌اندازی شد تا بلاک‌چینی مبتنی‌بر قرارداد هوشمند‌ برای بازار رو‌به‌رشد امور‌مالی غیرمتمرکز و برای جایگزینی با اتریوم ارائه کند. چانگ‌پنگ ژائو (ملقب به CZ)، مدیرعامل بایننس، ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۰ خبر راه‌اندازی صندوق اولیه ۱۰۰ میلیون دلاری را برای حمایت از توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز امیدوارکننده در BSC اعلام کرد.

اولین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی که روی بایننس اسمارت‌چین ارائه شدند، شامل پروتکل‌های امورمالی غیرمتمرکزی است که به‌دنبال بلاک‌چین کاربرپسندتر از اتریوم بودند؛ بلاک‌چینی که ضمن رابط کاربری بهتر، بسیاری از قابلیت‌های پلتفرم اتریوم را هم ارائه دهد.

بیکِری سواپ و پنکک سواپ و بیفی اولین پروتکل‌های حوزه امورمالی غیرمتمرکز محسوب می‌شوند که روی BSC ارا‌ئه شدند. جالب اینکه تنها چند هفته بعد از راه‌اندازی این پلتفرم‌ها روی BSC، کاربران زیادی به آن‌ها جذب شد.

اپلیکیشن‌های حوزه امورمالی غیرمتمرکز، به استفاده از بایننس اسمارت‌چین بسیار تمایل دارند

بر‌‌اساس داده‌های گردآوری‌شده DAppRadar، درحال‌حاضر ۴۷ اپلیکیشن غیرمتمرکز روی بایننس اسمارت‌چین در حال اجرا است. از این ۴۷ اپلیکیشن، ۳۸ اپلیکیشن به امورمالی غیرمتمرکز مربوط است که این امر نشان‌ می‌دهد BSC به‌طور ویژه‌ای بر پلتفرم‌های حوزه دیفای تمرکز دارد.

تعداد کاربران فعال اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بایننس اسمارت‌چین در زمان نوشته‌شدن این مقاله بیش ار ۷،۹۰۰ است که در ۲۴ ساعت گذشته، حدود ۴۱ میلیون و ۵۸۸ هزار دلار به پروتکل‌های مبتنی‌بر BSC واریز کرده‌اند.

سه‌ نمونه از برنامه‌های محبوب‌ارائه‌شده در BSC که تعداد کاربران فعالشان نسبتاً زیاد است، عبارت‌اند از: فارمینگ محصولی با موضوع غذا و پنکک سواپ و BLINk و پروتکل دیفای Thungs.Fi است. پنج اپلیکیشن غیرمتمرکز برتر این پلتفرم از نظر حجم تراکنش در ۲۴ ساعت نیز ازاین‌قرارند: PancakeSwap ،Venus ،C.R.E.A.M ،Thugs.Fi و BLINk. اپلیکیشن Venus اپلیکیشن غیرمتمرکزی است که بیشترین موجودی دلار آمریکا در قراردادهای هوشمند‌ آن قفل شده. این اپلیکیشن نیز در حوزه امورمالی غیرمتمرکز فعالیت می‌کند.

این موضوع چندان هم تعجب‌آور نیست؛ زیرا Venus پروتکل الگوریتمی بازار پول است که به‌ کاربران امکان می‌دهد نرخ بهره بیشتری از میانگین موجودی استیبل‌کوین‌های خود به‌دست آورند. سرمایه‌گذاران برای کسب درآمد باید استیبل‌کوین‌هایی مثل USDC ،DAI ،BEP-20 BUSD و USDT را در پلتفرم یادشده سپرده‌گذاری کنند؛ از‌این‌رو، دلار آمریکا هنگفتی در قراردادهای هوشمند Venus سرمایه‌گذاری شده است.

اولین پیشنهاد عرضه اولیه‌‌ فارمینگ (IFO) بایننس اسمارت‌چین را پلتفرم جدید BLINk برگزار کرد. اپلیکیشن غیرمتمرکز تحت‌حمایت WINk نیز توکن‌هایی در پلتفرم‌های محبوب فارمینگ مثل BakerySwap، پنکک سواپ، بایننس اسمارت‌چین و Bounce برگزار کرد.

طبق آمار BSCScan، در زمان نگارش این مقاله پنج توکن بزرگ بایننس از نظر ارزش بازار عبارت‌اند از: LTC ،BUSD ،XRP ،ETH و BCH. درمجموع ۳۴،۴۰۶ نفر پنج دارایی برتر اشاره‌شده را هولد کرده‌اند. محبوب‌ترین توکن‌های ثبت‌شده بر‌‌اساس حجم تراکنش‌های زنجیره‌ای نیز BTCB ،ETH ،BUSDT ،WBNB و BUSD هستند. درحال‌حاضر، جمعا حدود ۴۳ میلیون و ۹۰۰ هزار آدرس کیف‌‌پول منحصر‌به‌فرد در بایننس اسمارت‌چین وجود دارد.

۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰، شبکه BSC بیشترین تعداد تراکنش‌ روزانه را پردازش کرد که در‌مجموع به ۴۰۲،۵۷۲ رسید. در آن روز، میانگین زمان ایجاد هر بلوک جدید در این بلاک‌چین حدود سه ثانیه بود. درحال‌حاضر، میانگین هزینه گس (Gas Fee) در بایننس اسمارت‌چین به ۲۲/۵۵۶۰gwei می‌رسد که آن را به یکی از شبکه‌های بلاک‌چین کم‌‌هزینه‌ تبدیل کرده است. سه اعتبارسنجی برتر در ‌BSC هم ازاین‌قرارند: Defibit و Nariox و Coinlix. در زمان نگارش این مقاله، آن‌ها به‌ترتیب ۱۰،۵۰۱ و ۱۰،۴۹۹ و ۱۰،۴۹۹ بلاک تأیید کرده‌اند.

آینده بایننس اسمارت چین

آینده بایننس اسمارت‌چین چیست؟

بایننس اسمارت‌چین با حمایت صرافی بایننس به‌عنوان مسلط‌ترین شرکت فعال در صنعت ارزهای دیجیتال آماده است تا خود را به‌عنوان جایگزینی کاربرپسندتر برای بازار امورمالی غیرمتمرکز مبتنی‌بر اتریوم معرفی کند.

با‌‌توجه‌‌به اینکه توسعه‌دهندگان با تمرکز بیشتری روی ساخت برنامه‌های امورمالی غیرمتمرکز بر بستر BSC فعالیت می‌کنند و با درنظرگرفتن علاقه کاربران به استفاده از این نوع برنامه‌ها، می‌توان انتظار داشت که اکوسیستم BSC رشد خوبی در آینده تجربه کند.

همچنین، انتظار می‌رود مجموعه گسترده‌ای از انواع مختلف اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به اکوسیستم بایننس اسمارت‌چین اضافه شود.

با سرمایه کمکی ۱۰۰ میلیون دلاری بایننس برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر BSC و نیز با‌‌توجه‌‌به نرخ درخورتوجه پذیرش این پلتفرم، تصور اینکه روند رشد فعلی این اکوسیستم کاهش یابد، بسیار سخت است.

اگرچه بعید به‌نظر می‌رسد زنجیره هوشمند بایننس به این زودی به «قاتل اتریوم» تبدیل شود، این احتمال وجود دارد که قابلیت همکاری آن با پلتفرم‌ قراردادهای هوشمند پیش‌گام درکنار کارمزدهای اندک و تسویه سریع تراکنش‌ها، اجزای مناسبی برای تبدیل‌شدن این پلتفرم به اکوسیستم پیشرو برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در بازار باشد.

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)؛ دروازه شما برای ورود به بایننس اسمارت‌چین

تراست ولت از ابتدا با ارائه راهکاری امن برای ذخیره‌سازی دارایی‌های دیجیتال مبتنی‌بر BSC و روشی سازگار با موبایل برای تعامل با وب ۳ از بایننس اسمارت‌چین پشتیبانی می‌کند. تراست ولت با بهره‌گرفتن از مرورگر DApp، این امکان را فراهم کرده است که دارندگان گوشی‌های هوشمند بتوانند به‌راحتی به دنیای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پلتفرم BSC دسترسی داشته باشند و در بازار پُررونق چندمیلیارددلاری دیفای شرکت کنند. شما می‌توانید با دانلود و نصب کیف‌پول دیجیتالی تراست ولت، از جدیدترین امکانات و قابلیت‌های بایننس اسمارت‌چین در بازار ارزهای دیجیتال استفاده کنید.

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره بایننس اسمارت‌چین چیست؟ آیا این پلتفرم می‌تواند سرانجام با بلاک‌چین اتریوم شانه‌به‌شانه رقابت کند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات